Thorowgoods Koppjärn?

silverblom

Trådstartare
Blir lite förvillad av Thorowgoods Koppjärn, det finns lång o kort, vad är skilladen på dessa?
Sen är finns röd o orange som är vida båda två? Vad är skillnaden?

Jag har vit som är för bred och röd som kanske är något för smal. Är orange mittemellan?

Sen blir jag osäker på om det är thorowgoods sadel som är gjort för bredare hästar eller den "normala". Kan detta spela roll?

De långa koppjärnen passar deras dressyrsadlar medan de korta passar hoppsadlarna.

Det är därför det är olika färger, för att man inte ska råka köpa fel modell till fel sadel.

Min Thorowgood allroundsadel har de kortare koppjärnen :) T4 Cob, det är en modell som är gjord för lite bredare hästar med kort sadelläge.

Vad tror ni om färgerna på kopparjärnen? Är det järn till alla sadelmodeller och i vilken ordning kommer de olika färgerna i?

röd o orange är vida båda två? Vad är skillnaden?

Jag har vit som är för bred och röd som kanske är något för smal. Är orange mittemellan?

Thorowgood har tre typer av "mankhöjder" (wither confirmation) på sina sadlar:
- Låg manke (Low wither),
- Standard manke (Medium wither),
- Hög manke (High wither).
Sadlarna som är byggda för lågmankade hästar (alltså Low Wither) tar S-bars, alltså de korta koppjärnen. De två andra typer (Medium och High Wither) tar R-bar, alltså de långa koppjärnen. Man kan kolla på Thorowgoods hemsida (http://thorowgood.com) vad det är för koppjärn som passar de olika modeller.
Angående koppjärnens vidder ser det ut så här:
- Grön = medium mot smal (N/M)
- Svart = medium (M)
- Blå = medium mot vid (M/W)
- Röd = vid (W)
- Orange = vid mot extra vid (W/XW)
- Vit = extra vid (XW)
- Gul = extra vid mot extra extra vid (XW/XXW)
- Grå = extra extra vid (XXW)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 712
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 168
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 947
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar