Testiklar...

bonnann

Trådstartare
Har en Dansk-svensk gårdshund på 7 månader (snart 8) som bara har en kula nere... Läste nånstans att om den högra kommer ner först så kommer sällan den vänstra ner. Väldigt tråkigt tycker jag eftersom jag vill ställa ut honom officiellt
Tror ni det finns en chans att han kommer få bägge på plats?? Och kan man göra nåt för att "hjälpa" den på plats?

Åk till veterinären?
Och kontakta uppfödaren.

Tror man kan massera.
Hade han båda nere vid besiktningen?

Åk till veterinären?
Och kontakta uppfödaren.

Tror man kan massera.
Hade han båda nere vid besiktningen?

Pratade med veterinären om det vid 12 v vaccinationen och hon sa att det kunde ta lite tid för vissa att få dom på plats.. Ingen var nere vid bes. Tycker som sagt att det är tråkigt enbart pga utställningarna. Avel på honom har aldrig varit aktuellt oavsett, och så länge han inte har ont/lider av det så får det ju va som det är.
Hur funkar massagen? Har läst lite om det men inte provat.

Såldes han med reducerat pris?
Vår hane hade testiklarna på plats när vi hälsade på hos uppfödaren första gången när han var 6 veckor. Små, men de fanns där.
Tvivlar på att din hunds andra testikel kommer ner om han är 7 månader. Om han ligger på rygg, kan du känna den i ljumsken då? Annars är nog risken stor att den ligger i buken.

Prata med uppfödaren. De flesta uppfödare vet hur man kan massera ner en testikel. Vet inte din uppfödare så prata med någon i rasklubben. Men frågan är om inte det är lite sent att göra det nu. Det beror på hur stor den testikel är som är nere och hur stor öppningen är där den testikel som sitter kvar uppe ska igenom. Och så är även frågan hur långt upp testikeln sitter.

Såldes han med reducerat pris?
Vår hane hade testiklarna på plats när vi hälsade på hos uppfödaren första gången när han var 6 veckor. Små, men de fanns där.
Tvivlar på att din hunds andra testikel kommer ner om han är 7 månader. Om han ligger på rygg, kan du känna den i ljumsken då? Annars är nog risken stor att den ligger i buken.

Uppfödaren är min bästa kompis så jag hade fått reducerat pris ändå. Ja det är det jag är rädd för.. Kan det orsaka några problem/smärta för hunden om den ligger i buken/ljumsken? Försökte känna igår men kan inte känna nån testikel i ljumsken.

Prata med uppfödaren. De flesta uppfödare vet hur man kan massera ner en testikel. Vet inte din uppfödare så prata med någon i rasklubben. Men frågan är om inte det är lite sent att göra det nu. Det beror på hur stor den testikel är som är nere och hur stor öppningen är där den testikel som sitter kvar uppe ska igenom. Och så är även frågan hur långt upp testikeln sitter.

Har hört att man ska massera i 'groparna' uppe på ryggen? Ja, det var det jag funderade på också, om han är för gammal för att det ska gå? :-( Den som redan är nere är stor som en vindruva, kanske något mindre.

När vi hälsade på hos vår uppfödare för att kika på valpar var det också en hane där med bara en nere, han sa också att det är mindre troligt att den andra kommer ner mot en hane som inte har några nere alls. Det avgjorde att vi inte valde honom eftersom vi redan då visste att vi ville ställa ut och inte chansade på honom. Tror som de andra säger att din nog är krypt eftersom han är såpass gammal tyvärr..

När vi hälsade på hos vår uppfödare för att kika på valpar var det också en hane där med bara en nere, han sa också att det är mindre troligt att den andra kommer ner mot en hane som inte har några nere alls. Det avgjorde att vi inte valde honom eftersom vi redan då visste att vi ville ställa ut och inte chansade på honom. Tror som de andra säger att din nog är krypt eftersom han är såpass gammal tyvärr..
Himla tråkigt isåfall. Ska ställa honom i valpklass nu i april, kanske blir den enda utställningen då

Uppfödaren är min bästa kompis så jag hade fått reducerat pris ändå. Ja det är det jag är rädd för.. Kan det orsaka några problem/smärta för hunden om den ligger i buken/ljumsken? Försökte känna igår men kan inte känna nån testikel i ljumsken.
Kan du inte ens känna testikeln, så ligger den troligtvis kvar i bukhålan och då lär den inte komma ner. Dock mycket sällsynt att en sådan testikel orsakar problem :)

Kan du inte ens känna testikeln, så ligger den troligtvis kvar i bukhålan och då lär den inte komma ner. Dock mycket sällsynt att en sådan testikel orsakar problem :)
Skönt att den inte orsakar besvär för hunden, det är ju det viktigaste för mig egentligen! Att jag inte kommer kunna ställa honom sen är ju jättetråkigt... Men tanken är väl att jag ska skaffa en lillebror åt honom så småningom så den vovven får väl bli utställningsvovven då :-)

Skönt att den inte orsakar besvär för hunden, det är ju det viktigaste för mig egentligen! Att jag inte kommer kunna ställa honom sen är ju jättetråkigt... Men tanken är väl att jag ska skaffa en lillebror åt honom så småningom så den vovven får väl bli utställningsvovven då :-)

Det finns ju roligare aktiviteter än utställning också, har du kikat på tex rallylydnad någonting? :)

Ja visst gör det de :) jag tänkte börja lägga lite spår åt honom. Och senare eventuellt utbilda honom till eftersökshund :D Kör du rallylydnad med din vovve? :)

Kul!

Ja jag tränar rally (bland annat) med min, men i vårt fall så är det mest som aktivering. Jag har noll tävlingsintresse tyvärr, tror jag skulle behöva börja sikta lite mer på tävling ändå för att få tummen ur emellanåt - det är för lätt att släppa målen och bara göra vad som känns kul för stunden! :angel:

Nej, det är kalla fakta. :angel:

Men framförallt verkar det kanske dumt att snöa in på hur kul (:cautious:) utställning är när hunden inte funkar till det? :)

Absolut, men om jag hade det i tankarna när jag köpte hund och det sedan inte går pga att hunden visar sig vara krypt hade jag blivit otroligt besviken.. Men ja, man får väl kika på andra grenar då :)

Absolut, men om jag hade det i tankarna när jag köpte hund och det sedan inte går pga att hunden visar sig vara krypt hade jag blivit otroligt besviken.. Men ja, man får väl kika på andra grenar då :)

Ja jag blev ganska less nu då det är min första hund och jag ville verkligen Ställa ut honom och så. Men men det kommer fler chanser. :laugh:

Kul!

Ja jag tränar rally (bland annat) med min, men i vårt fall så är det mest som aktivering. Jag har noll tävlingsintresse tyvärr, tror jag skulle behöva börja sikta lite mer på tävling ändå för att få tummen ur emellanåt - det är för lätt att släppa målen och bara göra vad som känns kul för stunden! :angel:
Vad roligt :)
Vad har du för hund?
Jag går jägarexamen nu och min lilla fishund är väldigt intresserad av att spåra och söka, så jag tänker att vi kan agera eftersöksekipage åt jaktlagen häromkring senare :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 016
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar