testar eltråden med mulen

G

Glorfindel

Vet inte var jag ska lägga den här tråden. Om den hamnat fel får moderatorn gärna flytta på den.

Av de tre hästar jag har, testar en av dem eltråden. Han gör det på ett mycket smart sätt. Han tar yttersta toppen på sina känselhår på mulen och testar om det är ström i tråden.
Jag tänkte bara fråga om det är någon som har hästar som testar elen på samma sätt?

Magdalena

Sv: testar eltråden med mulen

japp shettisen i vårat stall gör så :D är det ingen ström i tråden så kryper han under på en gång :crazy:

Vår shettis gör också så och samma sak med henne...är elen inte på så är hon ute inom ett par sekunder!

Jag har oftat funderat på hur i h-vete kommer dom på att göra så!?
Går det i arv eller.....Har haft ett par stycken som gjort så..

Nu fick jag en fundering att återuppta till mitt vin ikväll.

Trevlig helg

Vi hade tom ett welsh cobsto som brukade ta gräs i munnen och hålla mot tråden för att kolla.

Var det ingen el i brukade hon demonstrativt gå rakt igenom eltråden rakt framför ögonen på oss. Vad nu det skulle vara bra för :confused:

Min pålle gör så varje morgon! dock är han ganska snäll för han går inte ut även om strömmen är av! :banana:

Hehe, mitt nytillskott ( ett halvblod ) gör precis likadant. Fast han börjar alltid med att lägga mulen på varje stängselstolpe och grindhandtaget :D Har tack o lov inte försökt gå ut om strömmen skulle vara av..ännu iaf :p

Vi kunde aldrig ha grindhandtag överhuvudtaget. Hade minst ett tiotal ponnyer som visste hur man hakade av sådana :angel:

Ponnyer är verkligen ohälsosamt smarta ibland! :D

o inte bara ponnyer :D kompisen har ett fullblod som oxå öppnar grindar

Min quarter gör likadant. Jag blir galen på honom för ibland smäller det för honom. Men han kan liksom inte låta bli, han måste kolla sakta, sakta, sakta att hur är det egenligen. På eller av.

En vinter rymde han nästan varje dag och hur kul är det på en skala från ett till tio att hitta honom i trädgården när man kom hem från jobbet.
Fast då jordade jag upp, renoverade hela jävla staketet och satt tre trådar, sedan dess var det lugnare.

-Varför har du tre trådar frågade veterinären en gång, du har väl ingen shetlandsponny.

- Nej sa jag jag har en quarter.

Kokopelli

Mammas sto gör så, men hon stannar i hagen även om strömmen inte är på.

Huuaa berätta inte detta för mina hästar...Jag har shetlandsponnier (hingstar 1-4 år) hemma samt ett gäng busiga unghingstar och samtliga håller sig vackert innanför stängslet *peppar peppar* TROTS att det faktiskt går ston ca 3 meter ifrån och det bara är två trådar... Men min egna unghingst är en baddare på att släppa ut sig själv ur boxen, öppna dörren till sadelkammaren, foder rummet etc, så allt måste hållas låst - än så länge har han inte lärt sig använda nyckeln... :smirk:

Min shettis gör så, ser helkul ut fast inte för henne då om hon får sig en smäll av bandet,men kolla MÅSTE hon bara göra...:angel:

Och märker hon att det är strömlöst så ja då springer hon ut ur hagen fast hon rymmer inte långt,bara till gräsmattan eller till mig, hon är väldigt mammakär av sig och måste bara vara där jag är :banana:

Japp så gör min häst oxså. Känner någon mm från tråden med mulen om det är ström eller ej. I början undrade jag vad han pysslade med när han stod så med mulen intill tråden men sen förstod jag att han kollade läget med strömmen:idea:

Lite intressant det där hur känsliga dom är, när jag var gravid stod han oxså o liksom luktade på min mage, men så fort bebben var ute ur magen kollade han bara en gång o har aldrig gjort så mer:smirk:

Det var det värsta! :crazy: Det var ju riktigt avancerad kontroll det där!
Min testar bara tråden sedan om den inte leder börjar går han närmre och närmre staktet och liksom känner mer på det, för att riktigt förvissa sig om att det verkligen inte är någon el i.
Magdalena

Hoppas inte mina hästar hörde det där... Då får man ju sätta hänglås på hagen!:eek:

vad mysigt det lät att hon springer till dig och vill vara hos dig!:)

Oja, fast i början testade valacken med hela mulen och ibland slickade han på den, det gör han dock inte mer :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 925
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar