Tervueren eller Vit Herdehund

Scandi

Trådstartare
Har ständiga funderingar över nästa hund och efter att ha uteslutit en hel del finns fortfarande funderingar över dessa. Hade varit jätteroligt att få höra från er som har någon av dessa raser hur de är och var de kräver som individer. Om rasbeskrivningar stämmer eller inte i allmänhet. :) Ös på, jag vill veta allt! (Perfekt läge att få snacka hur mycket ni vill om era älsklingar ;))

Sv: Tervueren eller Vit Herdehund

Har en terv.
Underbar men väldigt känslig hund. Väldigt strykrädd (fick honom som 3åring, är hans 4e hem. Har dock mött alla förra ägarna och kan inte tänka mig att han faktiskt blivit slagen.. möjligtvis att man varit hårdhänt vid tillrättavisningar, men..). Nervöst aggressiv, dock bara mot mig. Jag vet inte varför, men tror att det kan ha att göra med bråk i förra hemmet där jag uppfattat det som att frun i huset inte litat på eller tyckt om honom och mannen velat behålla honom. Fick honom då han bitit deras dotter - antaglign en varning som gått fel, hon morrade tillbaka när han morrade på henne. Ett stygn på nästippen. Jag har inga barn så jag kände att jag kan ge honom en chans ändå.

Han är normalt sett en väldigt go och lydig hund, mycket social och lite undergiven. Har aldrig morrat eller visat några tendenser till det mot besökare här, eller min pappa eller ens barn som ryckt i pälsen (var på en promenad, jag sa högt och tydligt så att föräldrarna skulle höra att han kan bitas, och att barnen inte fick klappa, men de rörde inte en min för att stoppa barnen som sprang efter och skulle på honom! >( Jag kunde inte göra annat än att hålla honom fot och försöka mota bort ungarna, som tur var gjorde han inte en ansats till att göra nåt dumt. I fortsättningen hade jag munkorg på honom . DÅ höll föräldrarna sina ungar hårt under uppsikt!)
Däremot har han morrat mot mig över mat (en handfull gånger) och när han lagt sig så att jag måste kliva över honom, tex i en dörröppning. Alltid varit väldigt lätta osäkra morrningar, jag säger bara till honom att gå väck med normal ton så går han och jag kan komma förbi utan att han känner sig hotad och utan att jag behövt ''ge mig''. Har haft honom i drygt ett år och det har blivit bättre, men han är fortfarande nervös om man tex tar tag i flugsmällan eller bara lyfter handen för att vifta bort något, och kryper iväg då.. :/

Sen i förrgår morrade han riktigt hotfullt. En väldigt konstig situation, jag fattar ingenting. Han låg under bordet, jag gick förbi mot köket och efter att jag gått förbi kallade jag på honom för att ge honom mat. (var alltså påväg bort från honom, och han var vaken) då börjar han vansinnesmorra med blottade tänder.. Som sagt, fattar ingenting, finns inget som kunde provocerat honom.. Drog ut honom. Kanske inte rätt handlat men det gick på instinkt, vet inte vad mer jag skulle göra. Antagligen hade han ont i magen (går på pencellin mot borrelia, kräktes morronen efter) men det förklarar inget.. Med tanke på hur han är annars, så kan jag bara tolka det som att han var väldigt rädd för mig av någon anledning (finns ingen dominans när honom..) men fattar inte varför. Känner mig väldigt besviken och ledsen, har inte en anong om vad jag gör för fel.. även om han projicerat förra frun på mig så borde jag fått honom att lita på mig nu.. och det var ju inget hotfullt i situationen..

Menmen.. han är somsagt en otroligt go, lydig och social hund 99% av tiden. Så länge han inte börjar hota någon annan så försöker jag så gott det går att få honom att lita på mig. Är sträng med regler men straffar inte annat än med bestämd röst och att flytta honom på mildast möjliga sätt, jobbar mest med belöning. (Sen är det väldigt sällan man behöver tillrättavisa honom.)

Han är alltid pigg på att jobba, inte särskilt mat-motiverad men väldigt energimotiverad. Har upptäckt att han gillar att dra, så vi tränar canicross och cykeldrag (dvs började innan vi upptäckte sjukdomen och ska fortsätta när han är frisk nog). Är väldigt fokuserad på sin uppgift när han fått en han trivs med.

Nu är väl inte han den bästa representanten för rasen med tanke på bakgrunden och att han haft borrelia i flera år innan den upptäckts (upptäckte den på diffusa hältor, han har varit muskelfattig och dålig på att äta så länge jag kännt honom vilket jag dumt nog inte tog på stort nog allvar, men pigg och energisk för övrigt), men mitt råd är ändå att vara konsekvent men aldrig slå, skrika, hota, rulla dem, då de oftast är väldigt känsliga hundar som lätt kan bli nervöst aggressiva vid fel behandling.

Andra tervar jag kännr är goa, energiska men lite ouppfostrade ibland. De behöver mycket motion för att må bra, kan vara lite nervösa och kan ignorera en ibland när något annat är roligare ;)

Åh vad roligt:D

Då börjar jag med att berätta hur mina vita herdar är;)

Beya, 5,5år tik.
Min första egna hund. När jag köpte henne var jag främst ute efter en kamrat att gå långa promenader med, gå lite småkurser i vardagslydnad och eventuellt gå på några utställningar. La fram mina krav till uppfödaren jag fastnat för och bad henne välja valp åt mig.
Jag fick den ultimata familjehunden!
ALLTID glad, lagomt med energi, nöjd bara hon får vara med. Älskar barn! Hon är den här hunden som ALLA faller för. Hon tycker om att arbeta och spår är hennes passion här i livet. Som unghund hade vi vissa problem med reservation och vissa karlar kunde hon vara rent ut sagt livrädd för. Men med en hel del socialträning gick det till slut över, idag kan hon dra sig undan vissa människor men inte pga rädslor som det var förr, snarare så att hon helt enkelt inte förstår deras "språk" då hon är väldigt signalkänslig. Dock händer detta ytterst sällan, oftast är det med viftande svans hon hälsar på folk:D
När det kommer till lydnadsträning får vi däremot kämpa då hon lätt blir uttråkad. Trickträning och sådant som det hela tiden händer något nytt är alltid kul däremot;)

Troja, 3år tik.
När det var dags för en till hund stod jag länge och velade mellan en till viting eller australian shepherd. Hade nu fått upp mitt intresse för lydnad och ville ha en hund som höll ut bättre än min andra;) Men när uppfödaren till min första vita tog en kull av en, för mig, väldigt spännande kombination kunde jag inte säga nej:D
Denna gång visste jag vad jag ville ha. Och redan från första dagen uppfödaren la upp första bilden på valparna, bara några timmar gamla, visste jag att det var jag och "den gröna" tiken. I och med att jag vid det här laget blivit god vän med uppfödaren så hade jag lyxen att få träffa valparna redan vid 3v ålder, en gång till vid 6v och sen när den skulle hämtas vid 8v. Bandet mellan oss blev starkare för varje gång. Konstig kanske, men sant.
Jag har inte ångrat mitt val av valp en enda sekund.
Här fick jag precis vad jag ville, en hund med både utseende och hjärna.
Troja är en sån hund som ÄLSKAR att arbeta. Spelar mindre stor roll VAD vi gör, bara vi gör något. Ställer ut henne med fina resultat, tävlar och tränar lydnad, kommer ta itu med brukset nästa år, kanonbra spårhund, mycket energi och väldigt lyhörd. Hon är den enda av mina hundar som jag nästan alltid har lös på promenader. Hon håller sig nära och har alltid stenkoll på mig.
Trots all energi så har hon en tydlig OFF-knapp inomhus.
Många tycker att hon kan vara lite väl intensiv, hon naggar gärna på folk när hon blir uppspelt, men hon menar inget ont med det:p
För MIG är hon den perfekta hunden.

Rent generellt rasmässigt så upplever jag att rasen är livlig, samarbetsvillig, vänlig och väldigt flockbunden.
Sen har jag märkt att vissa kan bära på en del stress, en del visar överdrivna rädslor och lite väl mycket reservation mot människor.
Men jag tror att det till störst del beror på understimulering och taskig social/miljöträning som valp/unghund.

Du är välkommen att ösa på med frågor om det är något speciellt du undrar över. Jag kan säga mycket positivt om rasen och då inte enbart utgå från mina hundar, har många vänner runtom i hela landet med vita herdar:)

Kan bara berätta om mina två då jag inte känner några andra tervar.

Hane, åtta år.
Vi är hans tredje hem, han är dock inte omplacerad för att han varit 'strulig' utan mer att de tidigare ägarna tröttnat.
Extremt social hund som älskar allt och alla. Umgås väldigt mycket med barn och det är inga som helst problem (även om man bör ha uppsikt på barn och hundar då). Mina hundar passas av en dagmamma (för människobarn alltså) när vi jobbar. Mycket arbetsglad hund som gillar det mesta. Han kan tycka att det är lite jobbigt med olika underlag och kan då bli något 'feg'.
Naturligtvis måste han ju arbeta för att må bra men han slappar gärna i soffan också. Är jag sjuk en dag så hoppar han gärna upp och lägger sig bredvid mig och ligger där i princip hela dagen. Mycket kelsjuk. Lite sådär ihop med hästar trots att han är uppväxt med sådana. Trots att det är en arbetande ras uppfattar jag det inte som om han behöver jobba extremt mycket. Han kan vara lite svår med maten ibland. Lek är effektivare än godis som belöning. Tilläggas bör att han redan var sex år när jag fick honom.

Tik, sex månader
En mycket energisk liten sak. Har inte heller några som helst problem med barn och andra människor, är dock inte alls lika intresserad av dem som hanen är. Är väldigt lättlärd, arbetsglad, snabb i reaktionerna och tydde sig till mig väldigt fort. Är lättlärd och påhittig på både gott och ont då hon gärna hittar på saker som hon kanske inte bör ibland... (men hon är ju en valp också). Har väldigt lätt för att roa sig själv med leksaker och annat smått och gått. Verkar tycka att det mesta är roligt men är helt tokig i att spåra. Tror att den här tjejen kommer vilja ha/behöva ha mer aktivering än vad min hane behöver.
Mycket matglad, äter allt och då menar jag verkligen ALLT. Börjar också tycka om att kela, men inte för långa stunder för man kan ju missa något.
Är övertygad om att den här valpen skulle kunna ta sig hur långt som helst inom det mesta om det hade varit så att jag var duktig och tävlingsinriktad.
Hon har två syskon kvar hos uppfödaren om du skulle vara intresserad;).

Det här med 'nerv-terv' som många säger om tervar har jag inte märkt hos någon av mina hundar. Och jag tror att det inte är lika vanligt längre med sådana nerviga, instabila tervar.
Mina hundar är jättatrevliga och goa (tycker jag) och jag har verkligen fastnat för det här rasen.

Är det något speciellt du vill veta? Kan ju som sagt bara utgå i från mina egna hundar. :)

Jag har inte haft någon egen terv men levt, tränat och tävlat med ett antal så jag känner mig rätt hemma på rasen ändå :). Mentalt är de ganska ojämna och det är inte helt ovanligt med rädslor i rasen.
En BRA terv är en sjuhelsikes bra hund som du kan ha till i princip allt och det på elitnivå men en kass terv är å andra sidan fruktansvärt jobbig att leva med. Inte nog med att den kanske inte funkar fullt ut att jobba med, den har också problem i vardagen.
För att generalisera så är rasen uppdelad i show/sällskapsavlade kontra bruksavlade och det är ganska stora skillnader mentalt.
Personligen tycker jag att en brukshund SKA vara bruksavlad, vill man ha en lättare eller mindre krävande hund så finns det gott om andra raser att välja mellan.
Det är heller inte automatiskt så att showavlade är lättare att ha, tvärtom kan de ha lika mycket motor som bruksavlade fast kanske inte alla bitar på plats i skallen så att säga och en hund som har såpass mycket driv men inte alla hästar i stallet är jobbig att ha.
Gå inte på myten om att utställningsmeriter är en bra garanti för hundarnas mentalitet, det finns hundar som knappt går att ta på för domaren och som inte kan röra sig ordentligt pga golvrädsla som ändå sopar hem BIRet :mad:.
Men det förekommer stolpskott även bland de bruksavlade så man skall vara extremt noga med mentaliteten när man väljer uppfödare/valp.
Tervar är ofta roliga att träna med då de vill, vill, vill vad du än ber dem om, de jobbar gärna och är oftast relativt lättbelönade. Dock blir det ibland "fort men fel", en terv är väldigt snabb och hinner ofta utföra ett moment innan du ens tänkt klart att ni skall göra det. Planering och noggrannhet i träningen är alltså viktigt!
Samtidigt som en terv kräver en hel del aktivering för att komma till sin rätt så är de ändå relativt lätta att ha just för att de har arbetsglädjen och samarbetsviljan. Det spelar ingen roll vad ni tränar, bara hunden får jobba!
Det är viktigt att man lägger tid på att social- miljö- och passivitetsträna en tervvalp då även en som är bra mentalt kan få för sig att diverse saker är läskiga under uppväxten. De är också relativt lättstressade och en del kan behöva hjälp för att lära sig koppla av när inget händer.
Det är inte helt ovanligt att tervar får relativt högt på "skrämselbitarna" på MH - de reagerar snabbt och rejält vilket är ok men en bra hund skall lika snabbt inse att det var inget farligt.
De har ofta rejält med jaktlust vilket man bör ta tag i från början. De jag har känt har gått i hela skalan från jaktidiot som inte kan vara lös till att vända på en femöring när matte ropar trots skuttande harar framför näsan.

Om jag skall jämföra med vit herdehund som jag inte alls känner lika väl så tror jag att VH är lite mer okomplicerad men även där förekommer det mentala stolpskott. Jämför man schäfer och belgare så är schäfern ofta lite lättare då de inte är riktigt lika blixtsnabba i reaktionen och lite mer förlåtande om man inte har den fingertoppskänsla som en terv ofta kräver.

Vilken bra beskrivning! :bow:

Jag har inte heller haft någon egen, men flera av mina vänner på brukshundklubben hade både terveuren och groenendal när jag tränade och tävlade lite grand.

Min bästa träningskompis hade en groenendalhane som var helt ljuvlig, men lika jobbig var en annans terv som var skottberörd och lättstressad.

När jag var liten fick en av mina kompisar en terv av sina föräldrar. Nog gjorde hon så gott hon kunde med hunden (tjejen var 14 år), men det blev inte bra. Hunden ångestbet och var en jaktidiot som aldrig kunde vara lös.

En stallkompis till mig skaffade en terv som visade sig ha ett medfött hjärtfel och hon fick avlivas bara ett par år gammal. Hon skaffade en ny terveuren efter det och den var väl sådär.

Det är ingen ras jag gillat (förutom min favorit-groenendal), men jag är inte tillräckligt snabb för den typen av hund. Jag tycker inte heller om det där eviga svansandet (även om min schnauzer är efterhängsen), som jag uppfattar som lite typiskt. Hunden känns inte avslappnad.

Dina hundar låter underbara:love: Vi ska åka till en uppfödare och bekanta oss med hennes vita herdehundar på söndag. Både jag och sambon har fastnat för denna ras och har kikat på den i några år nu!

Jag har också 2 VH och tycker det är en underbar ras. Lycka till med kommande valp. Vore kul att få veta vem den kommer ifrån så småningom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 392
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 132
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka