Terriertråden!!

Sv: Terriertråden!!

Tack :) Det va verkligen jätteroligt!
Han verkar vara en trevlig kille Ian hans syster får säkert jättefina valpar :)

Jag är nervös över allt som kan gå fel och Thea kommer förmodligen bli väldigt bortskämd dom här veckorna :) Tur att dom inte ska födas hemma hos mig så man har nån som kan som sköter förlossningen och allt det där, men det ska bli riktigt spännande och jag tror att det kommer bli riktigt trevliga valpar :)

Knapplån.

Mina terrorister är ja.. TERROR på hög nivå just nu!

Monstret hon höglöper, och pojkarna är nykastrerade.. Dvs dom är överkåta och galna OCH i konvalecens i en vecka till.. Riktigt rolig kombination. Eller något.

Bajjon fick leka älg häromdagen.
blogg

Hillevi växer så det knakar nu verkligen, och är en äkta terrier. Hon är så fasansfullt kaxig mot dom vuxna, och spenderar större delen av sin vakna tid med tänderna nergrävda i deras kinder eller halsskinn! Men hon är sööööt som socker :love:
blogg

Någonstans kring 40 cm hög nu, och vägde 18 kg idag. Blir 4 mån gammal på måndag!
Hon älskar sin trickträning, och nu har vi äntligen fått barmark igen så nu är det dags att introducera spåret också.

KL
Vilka underbart fina hundar ni har!

Själv var jag stolt ägare av världens finaste airedaleterrier som tyvärr fick somna in för 2.5 år sedan. Gråter fortfarande när jag tänker på henne, hon var mitt livs hund på alla sätt! Min älskade Valpen. Visst var hon fin?

Bara för det lyckades jag inte skicka med någon bil :( Återkommer!

Senast ändrad:

bra sida för små terrisar=)
min lilla staffe biter av sig på ett ben just nu=)

Tyvärr har jag ingen bild i datorn på min lille buse, men jag börjar med en liten presentation så kommer bild lite senare.
Har en lite kille på 8 månader som heter Iggy, han är ca 38 cm i mankhöjd och vägen 8 kg (stor pojke nu).

Han är nog som det flesta terrier särskillt i denna ålder...en äkta terroist. Testar det mesta för att se om matte någon gång kan ge med sig. =)
Men han är i övrigt världens goaste lille kille, så gosig så. Kan vara väldigt lydig oxå mellan varven.
Igår gjorde han sin matte jätte stolt, va på kurs och han skötte sig perfekt...tränade på att gå med hunden lös. Är så härligt när man få till en sån lyckad träning!

*kl*

Min wheatenterrier som precis har fyllt sju år.

Han har LP1, men nu tränar vi bara lite, för han har ingen motivation till tävlingsträning.

Han är den goaste och stabilaste hund jag någonsin träffat. Har ett hjärta av renaste guld.

IMG_2180.jpg

IMG_7998red.jpg

IMG_8933red.jpg

:love::love::love:

Riktiga hundar var det ja!! :D

Här är min älskling:
Ison, american staffordshire terrier, eller, egentligen reggad som korsning då han är korsning mellan vanlig amstaff och rednose amstaff.
10 månader gammal nu den 10/2, jag har haft honom sedan han var drygt sex månader, i hans förra hem slogs de andra två hanhundarna när Ison var med så det funkade inte. (Tur för mig! :D)

Bildbomb:

181594_488840197861_597467861_6030831_7230702_n.jpg

181466_488839897861_597467861_6030818_3415058_n.jpg

166395_473883347861_597467861_5812143_5589008_n.jpg

37918_439383207861_597467861_5247515_979992_n.jpg

Jag fyller på lite om hur min amstaff är - och de jag har träffat: (Som i alla raser finns stora individuella skillnader, precis som Bebben skrivit.)
Min Ison tycker det är superkul att jobba, godis och mat motiverar honom ganska enkelt faktiskt. Vi har jobbat mycket med kontakten (och gör fortfarande) vilket jag tror är ett måste då de är ganska självständiga. Min är dock en mattegris, men inte för mycket. Han går bra att lämna ensam hemma också. (Alla mina hundar har varit mattegrisar eftersom det är kring mig det roliga händer. :p En del av dem har dock varit för bundna till mig och knappt gått att lämna ensamma hemma.)

Han har lätt för att koppla av inne, behöver inte aktiveras vansinnigt mycket hela tiden som många bruksraser behöver. Han får sina promenader och lite hjärnarbete varje dag så är han så nöjd så. Och blir det mindre någon dag - om jag t ex är sjuk - så går han inte i taket för det. Han gillar att sova och vara soffpotatis också - som jag! Perfekt!! Turbo på när det behövs och det finns en av-knapp när man behöver det!! (Är det för blött och kallt ute så vill han inte vara ute länge, det är äckligt. Han har heller inte förstått varför man skulle behöva utöva kommandot "ligg" utomhus - det är ju ISKALLT om magen!! Så det gör vi inte. :D Men han passar mig perfekt!! Jag tycker det är superkul att träna till "Husbehov" har inget tävlingsintresse, träna in tricks osv och det tycker han också är roligt. Och så vill jag ha en hund som kan koppla av när det behövs - nemas problemas, tycker om människor - JA, alldeles för mycket, jag har fortfarande inte lyckats lära honom fullt ut att man inte får hoppa hur som helst på människor och att inte ALLA han möter ute vill hälsa på och klappa på honom. :cool: Han sitter gärna i knäet om det går, får han ligga i sängen så ligger han helst under täcket. Han är bästis med en av katterna här hemma, de leker och leker. Ison förstår dock inte varför inte Loke (katten) tar tag i ena änden på knuten när han hämtar den och vill ha dragkamp med honom. :cool:

Han är tuff och envis, absolut, det gäller att vara konsekvent och har man gett ett kommando så får man ibland visa med hela kroppen att kommandot ska genomföras också för ibland tycker han att det är onödigt att lyda. (Särskilt om det är något ätbart som hägrar och som jag vill ha bort honom ifrån t ex.) (Men för lite falukorv eller en köttbulle gör han vad som helst.) Och när han fått beröm växer han flera centimeter och skulle nog helst lägga ut det på Facebook om han kunde så att alla får veta att han är bäst i hela världen!

Det vi tränar mest på just nu är att bryta lek med andra hundar, det börjar gå rätt bra, han blir gärna väldigt intensiv. (terrier - say no more..) Han har också varit osäker mot andra hundar han mött och kan både skälla och låta som att han ska döda någon. Men det är snart helt borta tack vare kontaktträningen!

Han är absolut en av de bästa hundar jag har haft, han är min sjätte, helt i klass med min första hund - korsning boxer/kelpie - som är min favorit hittills. Han slår nog henne där faktiskt - han är en riktig tiopoängare! :love:

Jag har en kompis som har staffe, han är vekare absolut, men långt ifrån vek. En för liten hund för min smak, men det är ju också just en smaksak. Hennes staffe är på tok för bunden till henne, men det har hon skapat själv... :cool: Annars är det mycket jag tycker är lika på dem, de är rätt så tuffa, leker på samma sätt - våra två leker hur bra som helst tillsammans även om man ibland kan behöva bryta för att det blir för intensivt.

Någon som kan bättre får rätta mig nu och utveckla svaret kanske..

Men Rednose Amstaff finns inget som heter, en snabbgoogling gav svar Pitbull Rednose och att det var extrem extremt sällsynt med en Rednose Amstaff ( renrasig ). Dom flesta Rednose Amstaff är alltså eg blandras och inte registrerade.

Precis så ja. Det är ytterst ovanligt att det föds renrasiga Amstaffar med leverfärgad näsa (i.e rednose) men det KAN hända eftersom dom härstammar från APBT där det finns gott om det.

Jag vet inte om någon äkta rednose i Sverige av rasen Amstaff, dock finns det några med "köttiga" näsor, dvs som en ljus Golden ungefär. Som bleks på sommaren och blir hyfsat mörk på vintern. Så till 99% säkerhet kan jag påstå att hunden ovan är en vanlig hederlig korsning, med renrasigt väldigt avlägset..

Gotcha, uttrycket "då han är korsning mellan vanlig amstaff och rednose amstaff" fick det att låta som att det skulle vara en egen ras eller något.

Jag har inte 100% koll själv heller faktiskt, bryr mig egentligen inte, har inga avelsplaner (har kastrerat honom). Men rednose är en färg egentligen, inte en ras, men en färg som inte är önskvärd inom amstaff så vitt jag förstår. Därför reggas de inte som amstaff.

Mer än så vet jag inte, visst skulle det vara kul att veta, men han har ju heller inga papper och jag har köpt honom i "andra hand" - som omplacering, så det är ju inte lätt att få veta.

Jodå, dom extremt få renrasiga rednose som föds reggas i sitt lands respektive register.

Rednose och bluenose är en term som blandraskrängarna använder sig av, för det säljer helt enkelt. Folk har ingen aning om vad det innebär oftast, och köper den coola "speciella" valpen. Som egentligen är en korsning i 6:e led, och har Amstaff eller APBT låååångt bak någonstans.

Gotcha, uttrycket "då han är korsning mellan vanlig amstaff och rednose amstaff" fick det att låta som att det skulle vara en egen ras eller något.

Det var så jag fick det framlagt för mig, att det är ren amstaff men inte får reggas som det eftersom rednose inte är önskvärt. Men, som sagt, jag vet inte och han är reggad som blandras hos jordbruksverket. Jag har ju absolut ingen aning om hans härstamning då det är en omplacering. Men han ser inte ut som så mycket annat än amstaff vad jag kan se, och andra som sett honom, han är som en sådan också. Men - det är inte viktigt för mig. Han är en hund som passar mig utmärkt!! Det var kanske fel av mig att presentera honom som amstaff, men jag skrev också att han är oreggad.... Vad vet man om en omplacering egentligen... :cool:

Rednose är för övrigt bara namnet på nostryffelns pigment.

Själv har jag en bluenose bredvid mig i soffan, och 4 st blacknose. Om man nu ska kalla sina hundar för deras nosars färger :p
Benjamin är blue fawn, vilket betyder att han har blått pigment istället för svart och således har en blå näsa, blåa läppkanter och blått kring hans färgade öga.

Jodå, dom extremt få renrasiga rednose som föds reggas i sitt lands respektive register.

Rednose och bluenose är en term som blandraskrängarna använder sig av, för det säljer helt enkelt. Folk har ingen aning om vad det innebär oftast, och köper den coola "speciella" valpen. Som egentligen är en korsning i 6:e led, och har Amstaff eller APBT låååångt bak någonstans.

Aha! Okej, tack för info!! Min Ison var 6 månader när jag köpte honom och är, som sagt, en omplacering så jag har ingen koll på vad han är såld som eller var han kommer ifrån mer än vad de jag köpte honom av sa...

Blir nog mer rätt om jag säger att han är blandis då, jag gör det ganska ofta, men de flesta tar honom som amstaff ändå, på gott och ont. Jag hoppas vi får vara med i terriertråden ändå! För mig finns ingen prestige i rasen, har haft blandisar förut, spelar mig ingen roll (även om jag för den skull inte uppmuntrar avel med hundar hit och dit hur som helst...)

Bara för att ni nämner dom olika pigmenten så måste jag ju berätta att jag råkade börja intressera mig för amstaffens färggenetik här om dagen. :angel: Folket på amstaffwebben kommer vara så less på mig innan jag skaffar hund för alla mina frågor när jag tom börjar fråga om genetiken :angel:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
641
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 108
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka