Terriertråden!!

Sv: Terriertråden!!

Yay, en tråd där odjuren passar in!

Jag har 9 st terrorister, men bara 5 st hemma - dom är alla bäst såklart :love:

blogg
Byron - "Bajjon" - som är den mest glada och vilda hund jag träffat. Konstant i farten, älskar människor över allt annat, och enormt korkad. På sina ca 1½ år har han hittills hunnit lära sig hela FYRA kommandon... Men han är den underbaraste clownen man kan hitta!

blogg
Benjamin - "Benni" - Den kloka, lättlärda mannen i huset! Han är en terrier ut i klospetsarna, och ger sig aldrig aldrig aldrig. Han orkar hur mycket som helst, har ett humör som inte är att leka med och han visar sina åsikter mycket tydligt! Han är min bästaste vän, som alltid finns där när han behövs.

blogg
Peggy - "Pansarvagnen" - Lat, vacker, korkad, stenhård och envis. Hon leker som en valp, mejar ner allt i sin väg, kan hela TRE kommandon ordentligt och har noll intresse av att samarbeta med någon.. Men hon är hemmets prydnad, och valpvakt!

blogg
Monster - "Lis" - Hussegris utav enorma mått, det finns ingen annan som duger. Mycket allvar i sig, vaktar väl och är otroligt intelligent. Har dock inget intresse i att lära sig "konster" för att tillfredställa människorna, utan har bestämt sig för att bara spela dum då, hehe. Officiellt så avskyr hon alla valpar som finns, men i hemlighet så äääälskar hon att leka med sin nya lillasyster.

blogg
Hillevi - "Ville" - Helknäpp, vild, galen och söt! Superlättlärd, mycket envis, riktigt ettrig och tuff som faan. Hon backar inte för något, och låter som en motorsåg när hon attackerar dom vuxna. Min lilla gullegris som sover på mitt huvud varje natt!

Ja, det var mina terrorister. Fullt hus, fullt upp och full fart! Alltid någon som vill göra något, och alltid några som leker ihop..

Hehe, ja han har en liten udda uppsyn på bilden.
Han förstod inte varför han var tvungen att sitta still, när han hellre ville ta av sig luvan och ruska om den. :D

kan slänga upp lite bilder på min JR terrier då. (: Kommer fler bilder..

Namn; Kenzo.

Ålder; snart två.

Intressen; ligga i sängen, reta gammelhunden, sova under täcket, leka med sina leksaker, gå ut på långa promenader ( Gärna i jobbig terräng där inte matte orkar hålla samma tempo ) osvosv.

Gillar; alla levande varelser!

ogillar; snus, ost, lugn och ro.

Övrigt;

Världens mest bortskämda lilla vovve, följer med överallt, sover som sagt i sängen, under täcket! :love:
En riktigt personlig hund med ett hjärta av guld!
min ögonsten!!

47261_1294258456.jpg

17532_1294258630.jpg

Då får jag passa på att presentera Hugo. JRT ut i tassarna.
Hugo är en gentleman född 10 augusti 1994 och är alltså inne på sitt 17 år. Vi trodde att hans tid var ute för ett tag sedan men han har piggnat till och är nu jättepigg istället!
Han har tränat en himla massa agility i sin ungdoms dagar och han gjorde MH med väldigt bra resultat. :)

Hugo älskar att jaga och det allt från möss till älgar och detta UTAN tillstånd från oss. ;)

dsc00285_66821409.jpg

Senast ändrad:

Ni som har staff och amstaff, kan ni inte berätta lite mer om era hundar! Särskilt om någon har erfarenhet av båda och kan jämföra. Jag får alltid höra att det är raser som passar in på mina kriterier för nästa hund, men jag har väldigt lite erfarenhet av dem, amstaff tror jag aldrig ens jag träffat någon. Ni får också jättegärna skriva var era hundar kommer ifrån eller tipsa om uppfödare/linjer man bör kika på!

Det var verkligen på tiden med en terriertråd:laugh:

Doris, familjens (läs min;)) underbara lilla border terrier vill gärna vara med här. En pigg och glad dam på snart 9 år som är med på det mesta. väldigt rolig att jobba med och positiv till allt! Hänger gärna med mig på ridturer men tycker lika bra om att ligga och slappa i soffan med husse.
Har varit med på jobbet sedan hon var 16 veckor gammal och alla älskar henne!:love:

2Dorisisnn.jpg

4-1.jpg

doris5.jpg

19-2.jpg

Här är min lille terrorist som lever upp till sitt namn Turbo :) Chihuahua/jrt. Jobbar som nattvakt på äldreboende!

25617_379982652342_541737342_4257442_3555097_n.jpg

40178_416888832342_541737342_5236538_630181_n.jpg

Senast ändrad:

Oj ja det finns både stora skillnader och väldiga likheter, jag skulle säga att det beror på vad du är ute efter för hundtyp ( träna/tävla/drag/sällskap ).

Oj ja det finns både stora skillnader och väldiga likheter, jag skulle säga att det beror på vad du är ute efter för hundtyp ( träna/tävla/drag/sällskap ).

Startade en tråd nyligen där det står lite vad jag vill ha. Där fick jag en hel massa andra rastips varav de flesta inte känns aktuella. Jag vill ha en glad, okomplicerad, frisk hund som kräver lite pälsvård. En smart och lättlärd hund, men ingen arbetsnarkoman. Är uppväxt med jakthundar (jämthund främst) och älskar deras temperament, att både kunna jobba som galningar och kunna ta det lugnt i långa perioder utan att bli "knäppa", men det är ju inte en typ av hund som känns aktuell när man inte jagar alls. Är ointresserad av att ställa ut och tävla men gillar att träna lydnad, rallylydnad, tricks och tycker även det är kul med spår, drag m.m. Tycker min jack russel har de flesta egenskaper jag gillar men vill gärna att nästa hund är lite större. Har även en vit schäfer/herde (som inte bor hos mig längre) och visst är det mycket jag gillar med den typen av hund men jag vill ha något mer självständigt, som inte tycker att matte är gud på det sättet och som inte tar allt så himla personligt eller hur man ska säga. Jag tycker om att min jack russel gärna vill samarbeta, men inte utan att få något för det. :D

Haha okej :D

Weel, vart börjar man.. Dom individuella skillnaderna hos Amstaffen är rätt så stora tycker jag, jag har träffat på många som är väldigt olika varandra på väldigt många egenskaper.
Men om man ska generalisera, och gå på majoriteten av alla jag träffat personligen, så är hundarna;
Tuffa, envisa, relativt svag förarvekhet, en del jakt i sig (Som dock går att lära dom av med, om man börjar i valpåldern), ork till MYCKET, dom älskar att få använda sin starka fysik, är relativt lättlärda men inte alltid särskilt lättmotiverade..

Ja, man kan ju skriva hur mycket som helst egentligen.. Alla mina är olika varandra! Det enda dom har gemensemt till 100% är sin förmåga att aldrig ge upp om dom vill något, och att dom allihop älskar att använda kroppen till något. DW, ge järnet i sandgropar, simma mycket, springa i tuff terräng, trava bredvid cykel/fyrhjuling etc.
Och rent generellt så älskar rasen MÄNNISKOR galet mycket. Fööör mycket, känns det som ibland nästan.

Nu kommer jag nog inte på något mer, är för seg i huvudet :p

Den största skillnaden ( för den som vill ha det ) torde vara att Staffen har mer will to please och på det viset enklare att jobba med. Den är också mer förarvek än Amstaffen.
Amstaffen är större ( om man vill ha en större hund ), mer självständig än Staffen, vars förarvekhet tenderar att göra den till en matte/husselover. Staffen har enligt min uppfattning rent generellt mindre jaktlust.

Båda raserna älskar människor över allt annat, båda raserna är lättlärda men Amstaffen säger oftast "skit på dig" om du inte motiverar varför hunden ska utföra något.

Senast ändrad:

Haha, ungefär som Benni när man ber honom att gå fot ute i skogen exempelvis. Varför då? säger han och traskar vidare i sin egen värld.. Jag måste kunna ge honom en jäkligt bra motivering till VARFÖR han ska gå bredvid mig, istället för att utforska skogen, kissa på alla träden och kampa med pinnar..

*KL*

Världens bästa Leia:

Leia.jpg

(Har aldrig lagt in foton förut, får se om det funkar...)

Cairnterrier som fyller tre i mars, en riktig pärla som totalt fått matte att få en annan inställning till terriers :).
Alltid glad och hänger med på allt; stallhund, agility, spår, viltspår, sök, rallylydnad...

Supersöt!

Puttar på den här tråden, det uppdateras alldeles för dåligt ;)

Igår var Ian och jag på privatträning för en lydnadsinstruktör. Otroligt lärorikt och kul och nu är vi verkligen superinspirerade att ta oss ut och uppfylla alla våra mål för året! :) Tyvärr inga bilder men det kommer!

Vi var iväg på årsmöte och utställning (jrtc) förra helgen där hon placerade sig 2a i tracking class och på årsmötet fick vi utmärkelsen Årets lydnadshund 2010!! :bump:
Förutom det så har det varit slappt ett tag, då terroristen löper. Så igår så fick hon träffa sin blivande man och efter 5 minuter satt dom ihop, vilken slampa hon är :p
Dom ska få träffas ikväll igen så håll tummarna för att det kommer födas några terrorister i vår :love:
Thea
31910295.jpg

Hennes stora kärlek :)
Haggis_04.jpg

Jag glömde ju att vi har besök av en liten Karma i 2 veckor, hon styr och ställer här hemma trots att hon bara är drygt 18 veckor. Imorse satte hon både den äldre Thea och Magi på plats genom att morra och bita dom över nosen :D Hon styr flocken med järnhand ;) Vad ska det bli av henne :)

karma-073_121588991.jpg

karma-031_121589033.jpg

Men vad kul! Supergrattis! :laugh:

Vad bra, nu fick jag lite mer inspiration :) Härligt med valpar också. Ians syster ska visst paras, det blir nog en spännande kombo! Ser fram emot det också :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
641
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 108
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka