Jag har en liten norfolkterrier som jagar bilar och även skäller ut de tills de har åkt ifrån henne. Anledningen till varför är lite oklar det är svårt att se om hon gör det för att hon blir rädd eller för att hon tycker att det är roligt. För att lösa problemet har jag både haft kontakt med uppfödaren och gått en grundkurs i lydnad. Uppfödaren säger att jag ska byta från sele till halvstryp och sedan börja gå med henne längs vägen oavsett om hon gör utfall eller inte och helt enkelt bara gå åt andra hållet när hon börjar dra mot bilen och sedan belöna hennes efter att hon har gått ned i varv oavsett om det tar sekunder eller en halvtimme. Ledarna på kursen säger att jag ska bära henne när jag går förbi vägen och börja arbeta på ett "träningsbart avstånd" som de kallar det alltså när hon inte blir så uppstressad att hon inte kan lyssna på mig och successivt arbeta mig närmare vägen. Det ska tilläggas att hon inte har några problem alls när vi är i stan när det kommer bilar hela tiden men så fort det bara kommer någon/några bilar i taget blir hon hysterisk. Hon är likadan när det gäller cyklar och mopeder. Hunden är en så länge bara 6 månader.