Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Novali01

Trådstartare
Under denna säsongen har jag funderat mycket över hur ni banbyggare funderar och tänker när ni bygger banor för debutant och lätt klass...

På flera banor som jag varit i år har hinder 1 och 2 varit väldigt små, sen helt plötsligt är hinder 3 maxat, ligger kanske ur sväng eller är ett typhinder typ dike. Efter detta hinder går resten av banan ned på den nivå den startade....och jag undrar, Hur tänkte ni då??? De första 3-4 hindren bör ju vara lätta stockar, pallissader så ekipagen kommer igång och sen kan svårighetsgraden ökas ju längre man kommer på banan. Eller har jag helt fel?

Dessa banor ska ju vara utbildande och så många som möjligt ska komma runt och i mitt tycke ska iaf de flesta komma längre än till hinder nr 3...

Jag läste resultatet på en tävling som gick i helgen, de hade 90-klass häst och debutant ponny, 20 starter i den första och 10 som kom runt, 1 st nolla på tiden sista placerad hade över 70 straff...i debutanten för ponny var det 25 starter och 11 som kom runt...den banbyggaren måste väl sätta sig ned och fundera ordentligt??

Varför bygger man en bana som är så svår att bara hälften kommer runt?
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

:bow::bow::bow::bow::bow:

Kan inte annat än hålla med dig! Jag har reflekterat mkt över förra och speciellt denna säsongen hur våra debutant banor ser ut nu för tiden (jämfört med hur det var när jag gjorde min debut för 10 år sen, självklart måste det utvecklas men går det verkligen åt rätt håll?) och tänker då på alla oerfarna ryttare och hästar som ska ta sig runt dessa banor. Har en 3 åring som ska ut nästa år och kan bara säga att listan är LÅNG på banor jag absolut inte kan tänka mig att starta han på pga hur banan är bygd och/eller vilka svårigheter det finns på banan.

Sen när man får höra att en TD/överdomare klagat på att banorna varit på tok för lätta blir jag fullkomligt mörkrädd.... Jag är erfaren fält ryttare men har haft starka funderingar dom 2 senaste åren på att omskola mig till dressyr ryttare istället.... Nä fram för en prova på/nybörjar klass om deb banorna ska se ut så här, för säkerheten om inte annat!

Mkt bara frågor du ställt och hoppas verkligen någon tar sig tid att svara på dom för jag vill oxå veta :)
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

En liten början på svar.
I år har vi inte haft tid att tänka :eek:
Regeländringarna för ponny, 80 höjd, ändrade banlängder, fler hinder och fler kombinationer har gjort att iaf jag inte haft tid att göra så mycket annat :mad:

Efter vad jag minns från banbyggarkursena är typhinder alla vanligt förekommande hindertyper. I 90 (debutant) är det bl.a. stockar, stockoxrar, häckar, vad, diken och nedhopp. Alltihop sådant som varje debuterande häst (ponny) ska vara bekant med från träning :cool:
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Normalt ska alla hinder ligga nära maxhöjd.
Att bygga en terrängbana handlar ofta om att göra ett stort antal kompromisser :angel:

I den bästa av världar kan banbyggarn förutse utfallet på varje hinder.
Jag tror att vi alla ibland blir förvånade över utfallet på vissa hinder.
Som exempel kan jag ta en bana där banbyggaren gjorde en ändring på hinder 8, med påföljd att hinder 10, 300 meter längre fram gav en massa hinderfel.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

En liten början på svar.
I år har vi inte haft tid att tänka :eek:
Regeländringarna för ponny, 80 höjd, ändrade banlängder, fler hinder och fler kombinationer har gjort att iaf jag inte haft tid att göra så mycket annat :mad:

Efter vad jag minns från banbyggarkursena är typhinder alla vanligt förekommande hindertyper. I 90 (debutant) är det bl.a. stockar, stockoxrar, häckar, vad, diken och nedhopp. Alltihop sådant som varje debuterande häst (ponny) ska vara bekant med från träning :cool:

Missförstå mig rätt nu och läs exakt vad jag skrev...jag är helt FÖR att alla typhinder ska komma omedelbart i Deb/90-klass för annars blir det en "chock" sen. Se banhoppning med vattenmatta som inte kommer förrän i 120 klass oftast.

Nej, det jag undrade över var varför många banbyggare lägger ett riktigt maxat o svårt hinder som t ex nr 3-4 på banan? Varför inte se till att hästarna kommer igång med galoppen riktigt först?

Ta t ex Hermanstorp, där är de 4 första riktigt lätta stockhinder + ett enkelt upphopp men ändå är de inte låga för klassen utan bara lätta att rida an i ett bra tempo. Galoppsträckor kommer direkt och hästarna kommer igång. Sen stegras svårigheterna ju längre ned på fältet man kommer men de flesta hästarna klarar detta bra för de är igång.

Jämför med Tranemo som hade ett svart telefonstolpe stigsprång som 1:a, många hästar hoppade kråka sen kom ett fint stockhinder men i nerförsbacke, fortsatte i nerförs backe och ur sväng låg hinder nr 3 som förorsakade mest stopp i hela klassen och även de flesta utvägringarna. Det var ett normalt litet dike men med en slags lutande svart "grind" som flera hästar dessutom fastnade i med benen och slog loss spjälor ur. Hästar är av naturen misstänksamma mot diken och vatten, varför lägga ett sånt hinder i början av en bana innan ekipagen är igång? Det är detta "tänket" jag undrar över....

Hur kul är det att åka långt, betala en himla massa pengar för att utbilda sin häst på olika banor o sen komma till hinder nr 3?
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Håller med dig Novali,

vill gärna också se att banan är mjuk och fin i början och tuffar till sig på slutet.
Jag tycker inte att hindren behöver vara nära maxhljd, banan skulle kunna vara mer teknisk istället, mer hjärngymnastik istället för att hästen ska vara tuff och galen.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Egentligen ger du dig på fel grupp här, det är den tekniske delegaten som skall se till att allt är OK.
Men många av dom är alldeles för fega (konflikträdda) och godkänner allt vilket är synd för de flesta banbyggare vill faktiskt ha synpunkter och ideér på sitt jobb.
Speciellt när banbyggaren är "snickare" och inte "ryttare" i grunden är TD:n jätteviktig.
Sen är det en annan sak att man kan bygga så lätt det nånsin går och ändå få massvis med uteslutna så det finns aldrig nån anledning att trixa till det i debutant. Däremot är det som OldQ säger att alla hinder som inte är tekniska skall ligga på max (utom möjligtvis 1:an) och gör de inte det då är det "för enkelt" vilket lurar ryttarna som sen får en chock när de får se en korrekt byggd bana.
Det viktigaste tycker jag är att man analyserar varför ett hinder hoppas dåligt/har många stopp och hittar man ingen anledning (så att man kan bygga om) så får man ändra bansträckning.
T.ex när jag byggde i Högbo (för många år sen) fick vi massor av stopp och utvägringar på hinder nr 3, en vanlig pallisad med stockar, året efter bytte vi ut hindret och flyttade det lite men det blev inte direkt bättre utan hästarna ville helt enkelt inte gå till den hörnan av banan och då skall man inte tvinga dit debutanthästarna mer än möjligtvis med en pliktport
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Jag tycker inte att hindren behöver vara nära maxhöjd, banan skulle kunna vara mer teknisk istället, mer hjärngymnastik istället för att hästen ska vara tuff och galen.

Eftersom den här tråden handlar om svårigheter i 90/100/deb/lätt
anser jag att det mest handlar om orutinerade hästar/ryttare.
Dom ryttare som ligger stadigt kvar i debutant(90) är inte den målgrupp som iaf jag bryr mig särskilt mycket om. :devil:
För den orutinerade hästen finns så mycket annat som kan bli problem, att man inte varken behöver eller bör bygga särskilt tekniskt.
För att hoppa ett inbjudande väl placerat maxat hinder behöver hästen varken vara vild eller galen.

Det gäller ju att ge häst och ryttare rutin och självförtroende för att så småningom kunna ge sig uppåt i klasserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

För att hoppa ett inbjudande väl placerat maxat hinder behöver hästen varken vara vild eller galen.
QUOTE]

Så klart menar jag ju inte att hästen ska vara tuff och galen till ett välplacerat maxathinder, det förstår väl vem som helst. Min mening var att istället för att ha maxade hinder, kan man placera ut mindre och mer inbjudande hinder, men mer tekniskt (för så är fallen utomlands). terrängbanan ska vara utbildande men endå rätt för sin klass. Ju högre upp man klättrar destu med tekniskt och svårt. Jag håller för tekniska banor, finns inget bättre än när man får stå och fundera hur man ska rida dittan eller dattan, utmaningar helt enkelt! :D Visa att man har lydig häst. Självklart bör den vara tuff också.
Har man en orutinerad häst ska man hålla sig i lämplig klass, det är upp till ryttaren att inte försätta den orutinerade hästen i problematiska situationer.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Eftersom den här tråden handlar om svårigheter i 90/100/deb/lätt
anser jag att det mest handlar om orutinerade hästar/ryttare.
Dom ryttare som ligger stadigt kvar i debutant(90) är inte den målgrupp som iaf jag bryr mig särskilt mycket om. :devil:
För den orutinerade hästen finns så mycket annat som kan bli problem, att man inte varken behöver eller bör bygga särskilt tekniskt.
För att hoppa ett inbjudande väl placerat maxat hinder behöver hästen varken vara vild eller galen.

Det gäller ju att ge häst och ryttare rutin och självförtroende för att så småningom kunna ge sig uppåt i klasserna.

Nämen exakt...det är ju det jag säger...hindren får gärna ligga på maxhöjd, det ser jag inte som ett problem för någon häst då vilken kamel som helst hoppar 120 cm plätt lätt...utan vilka TYPER av hinder som läggs i början på banan och hur bansträckningen är det är DET som jag ifrågasätter på flera banor.

Betti, jag har inte tänkt att ge mig på någon grupp alls utan jag vill verkligen veta hur banbyggaren tänkt på de banor som detta förekommer. Och det är mer vanligt än ovanligt anser jag. Att sen TD har ett stort ansvar det är vi överens om men banbyggaren är ju ändå den som sitter hemma på stugan och klurar ihop banan...

Och vad finns det som säger att alla TD har ridit? Är det ett krav för att bli TD??? har inte jag märkt isåfall.:devil:
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Efter att varit en del i grannlandet så tycker jag att vi ska ta efter dom lite. :)
Dels så har man där 70 och 80 klasser för häst också.
Dels så har man fler typhinder i 90-klassen. Enklare att ha det när hästarna ändå gått 70 och 80 innan.

När Tilda startade Sten i 90 Dk var jag glad att hon ridit en 100 här.

Ang banorna så är det mkt som spelar in. Jag har också fått höra av en banbyggare att det är oerhört viktigt att börja med ett hnder som tvingar upp ett bra tempo så att ryttaren inte ligger kvar i undertempo. Rätt eller fel vet jag inte men jag har noterat första hinder som stöder hans uttalande i både lättare och högre klasser.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Efter att varit en del i grannlandet så tycker jag att vi ska ta efter dom lite. :)
Dels så har man där 70 och 80 klasser för häst också.
Dels så har man fler typhinder i 90-klassen. Enklare att ha det när hästarna ändå gått 70 och 80 innan.

När Tilda startade Sten i 90 Dk var jag glad att hon ridit en 100 här.

Ang banorna så är det mkt som spelar in. Jag har också fått höra av en banbyggare att det är oerhört viktigt att börja med ett hnder som tvingar upp ett bra tempo så att ryttaren inte ligger kvar i undertempo. Rätt eller fel vet jag inte men jag har noterat första hinder som stöder hans uttalande i både lättare och högre klasser.

Jag tror aldrig du kan "tvinga upp" en ryttare ur undertempo, den som väljer att rida så gör det antingen av okunskap eller också av rädsla. Vilken typ av första hinder syftar du på?

Jag anser att om du lägger en stock som första hinder så vågar de flesta ekipage lägga upp ett bra tempo från start då det är ett mycket inbjudande och lätthoppat hinder. Även om det då ligger nära maxhöjd brukar det inte vara ett problem.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Hur snabbt man kan lägga in typ-hinder beror mycke på hur banan ser ut. Är det långt och lättgalopperat till 1:an och 2:an kan 3:an vara "svårare" än om det är trångt och svårt att komma igång. Därför är det nästan omöjligt att på pappret säga vad som funkar och inte.
Vi har de senaste åren haft en lätt häck (full storlek men mjukt lövris)som första hinder och det har funkat jättebra.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Jag som också såg denna skapelse hinder nr 3 i Tranemo, trodde jag hörde fel då det även ingick i klass 3. Jag red samma hinder förra året i *
Jag har aldrig sett något liknande!
Och när man vet hur det är att sitta på en slingrande 4-åring som knappt har hnnit få upp styrfart så långt i banan blir det ännu mer obegripligt....
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Jag kan inte annat än att hålla med :bow:.
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Hmm klass 3?? 90 klass menar jag
 
Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Bakom kullen som är bredvid dressyrbanan som ligger i svackan (tror den kallas gropen, eller något liknande :rofl:).
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 446
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 992
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp