Terminskostnad på ridskolor

Sv: Terminskostnad på ridskolor

Ofta är det väl så att den som driver ridskolan inte kan räkna med 40-timmars arbetsvecka t ex.
Där jag rider drivs ridskolan i klubbens regi, och i år har man höjt 10 kr per lektion, kostar 130 för 45 min sr, 10 i gruppen, men studerande har rabatt tex, jr är 10 kr billigare, sedan finns det speciella hopp- och dressyrgrupper med 6 elever, de är naturligtvis dyrare.
Där är en heltidsanställd och tre på 75 %, varav en på projektpengar. En vaktmästare på lönebidrag, men jag vet att ekonomin är med kniven på strupen. Tyvärr går det väl inte att höja för mycket då det finns flera ridskolor inom några mils omkrets, och prisläget ser ut så här.
Vet att ridskolechefen håller tummarna att hästarna inte blir skadade eller liknande. Sedan har h*n gjort ett par bra hästaffärer, sålt nån ridskolehäst till bra pris och kunnat köpa två andra istället. Bra hästmaterial är A och O för en ridskola, tycker jag.

Det är det den inte gör. Tyvärr.

kl

Rider inte själv på ridskola längre men en bekant gör. Priserna där är 120 kr för Junior och 150 kr för Senior. Då är det 50 minuters ridning. Men denna ridskola har för närvarande mest yngre hästar. Finns väl både positiva och negativa sidor med det. Yngre, piggare fräschare hästar kanske, men inte fullt så välutbildade. Men min kompis trivs iaf, normalstort ridhus och 6-7 ekipage tror jag.

Vi betalar 700:- för 5 ggr, så det blir ca. 2380:- när terminen är över.

Grupperna med 10 elever i varje och 45 min teori och 45 min ridning kostar 130:-. tillkommer kostnad för terminsavg. på 300:- och så medlemsavg. på ca. 300:-

sen finns det massa andra alternativ på lektioner och lite rabatt för studenter osv

vet inte hur mkt det kostar, men det är grymt dyrt i Stockholm (som flera redan har skrivit)! :/ Men det är kul (att rida alltså)^^ :)

Hos oss kostar det 140:-/tim för seniorer och 130:-/tim för juniorer
oberoende av om man rider ponny eller storhäst. Grupperna är ofta blandade och det är max 10/grupp.
Rider jag på egen häst är det halva priset.
Bor i Norrköping.
Vårt ridår är uppdelat på 3 perioder som vi betalar.
Sen finns det extra-träningsgrupper där man betalar 100:-/gång/timme och anmäler från gång till gång. Max 6/grupp.

Senast ändrad:

ja det är en sak som gör min ena ridskola dyrare än den andra också, hästmaterialet.. den billigare ridskolan har svårt att hitta stabilt material vilket medför att om min grupp är full grupp kan inte vi ha "hopptävling" efterosm att alla hästar inte klarar av att gå en hel bana och sen snabbare omhoppning utan att balla ur eller vägra.. :crazy: på klubbtävlingar brukar det bara vara 1-2 st av storhästarna och bara hälften av ponnierna som används för att ungarna inte vågar rida dem.. :crazy:

den andra ridskolan har mycket bra hästmaterial även fast en del börjar bli gamla, men prislappen på den "dyraste" ligger just nu på 120k, jävlar vilken häst, kapacitet har han och samtidigt übersnäll ridskolehäst.. där kan man lätt plocka ihop 7 storhästar och ha en hopptävling på 90 cm som avslutning, och på klubbtävlingar är i princip ALLA hästar och ponnies med och tävlar..

Där jag jobbar kostar det
85:- /gång för 30 min
102:-/gång för 45 min

6 elever i varje grupp.
o 5:-/gång tillkommer om man lånar säkerhetsväst.
Vi har precis höjt, o ändå är vi billigast i länet :)

Vilka priser!

Måste ha varit lyckliga dagar när jag red 45 minuter och betalade 55 kr!

Nu rider jag i en underbar grupp, runt 7 pers i en timma. Betalar 95 kr gången, vilket är mer än bra!

Jag rider på en ridskola lite mer ute på "landet". Vi har tre utebanor och en mysig skog som vi rider i. Jag rider en gång i veckan och då kostar det 100 kr/gång, alltså 1900 kr/termin ,då rider vi 19 ggr.
Det är samma kostnad för alla, oavsett hur länge man har ridit:smirk:

k.l.
Hua vad gammal jag känner mig. Minns när det kostade 25:- för en timmas lektion... Detta var iofs på mitten av 80-talet;)

Numer tränar jag bara privat med egen häst. Det kostar 250:-

rider i en grupp med ca 11-12 pers , i en av dom såkallade "bästa" grupperna på ridskolan. Tar typ 3700-3900 per termin ,är inte säker på priset men omkring där någonstans iaf.

I min grupp är det 9 elever och jag tror vi rider 22 gånger/termin ( i vilket fall nu på våren). Det går på drygt 3000 kronor och då räknas jag som senior. Som junior tror jag det är ungefär 1000 kronor mindre.
Det är en ridskola utanför Uppsala.

Jag betalar 6325 kr för 23 lektioner på ridskolan jag rider (275/gång). Jag rider i en dressyrspecialgrupp med max 11 deltagare, därav det lite dyrare priset (de andra grupperna är 14 st).

Jag rider 2 gånger i veckan på ridskola i Göteborg.

Lektion 1: 165 kr, 60 min, 12 personer
Lektion 2: 214 kr, 75 min, tävlingsgrupp dressyr, 8 personer

Det är dyrt..

Jag betalar 5.600 kr/gång. Rider 2 ggr i veckan.
Bor i Sthlm...

Jag betalar(eller mamma och pappa betalar:p:

120:- per gång.

Sen betalar vi för 10 - 12 lektioner per gång. Det blir alltså 1200:- för 10 lektioner.

Sen blir det lite extra lektioner emellan åt som kostar runt 120-135 :-

Rider i 45 min. Det är ett eget företag som också har turridning. (Islandshäst). Tycker det är ungefär lagom (ibland känns det dyrt)

Mandaz

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Evas ridskola har tappat 200 elever. Ökade kostnader för el, foder och drivmedel, i kombination med svagare hushållsekonomi, har lett...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 501
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar