Te för nybörjare?

Jo det var mer att jag höll med om att det är en styggelse som inte är te. Men att om man nu inte gillar bittert så har den för dem fördelen att det inte är bittert.

Jag tycker det är beskt med en läskig eftersmak.

Och då är jag ändå ett fan av earl grey som får dra sig :D
 
Jag knallade in på en tehandel i förra veckan och sa "hjälp" :D Pratade med en trevlig kvinna som hjälpte mig hitta några sorter att prova och så fick jag lite tips om hur jag ska förbereda teet. Enligt henne är det där många gör fel och därför smakar teet beskt osv.

I alla fall så fick jag med mig två sorter hem, ett svart och ett grönt. Idag testade jag det gröna och förberedde det enligt anvisningarna jag fått med mig. Det smakade faktiskt rätt bra! :up: Så nu har jag hopp om att bli en tedrickare :D
 
Kl

Brukar alltid vara supernoga att inte låta teet dra för länge, grönt te absolut längst 2 min. Gjorde i ordning te på jobbet idag och glömde bort de, var tvungen att smaka och det var det mest avskyvärda jag druckit! Beskt så in i bomben! Men nu börjar jag lära mig att dricka just grönt te, jag brukar ha i en sukett för jag tycker att det förhöjer smaken en aning.
 
@zassoo nu får du ju dela med dig av tipsen du fick!:)

Ska bli! :D

- Inte fylla hela tesilen utan bara ta typ en tesked
- Svart te: vatten 95 grader, vänta några minuter efter att vattenkokaren gått klart
- Grönt te: vatten 70 grader, vänta 15-20 min efter att vattenkokaren gått klart
- Låta teet dra 2-3 minuter, lite kortare för grönt te

Finns säkert tedrickare som gör på andra sätt men detta var tipsen jag fick :)
 
Gå till en tebutik! Lukta på några teer. Köp lite grann av det du tycker luktar godast. Om du har turen att hitta en tebutik som även säljer färdigt te i kopp. Testa då den sorten du tyckte om doften mest på.
Köp även en teklämma.

Gå hem. Koka upp vatten i din vattenkokare. Häll upp i en kopp du tycker är skön att dricka ur. Fyll ena halvan av teklämman med teblad stäng och doppa ner i din kopp med varmt vatten. Låt dra i ca 2 min om du köpt svart te. Ta ur teklämman. Smaka på teet.

Vad gillar du annars för drycker? Tycker du t ex om en rökig whisky? Då kanske Lapsang eller ett earlgreybaserat te kan vara ett intressant att pröva :)

Eller om du är mer av en cider/vitvin gillare, så kanske ett Te smaksatt med någon frukt.
 
Hör och häpna, zassoo har druckit te för andra gången på en vecka! :eek: Det är helt klart en invänjningsprocess (läs: jag bälgar inte i mig en halvliter te bara sådär) men det är mysigt och smakar helt okej. Blir nog ännu bättre när jag fått testa mig fram lite mer vad gäller tesorter och tillredning :)
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken, vad gillar du i teorin men inte i praktiken? Jag gillar verkligen tanken på långa lyxiga bad med skum, ljus och hela...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 308
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 128
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp