Te för nybörjare?

Oj så många bra tips! :up: Det går ganska snabbt att konstatera att det hänger ganska mycket på tycke och smak. Jag får helt enkelt testa mig fram!

@Diskurs Ja precis, sådant påste (pås-te? :D) i storpack typ. Vi har en del såna teer hemma för besökare, varken jag eller sambon dricker te i nuläget. Jag ska absolut knalla iväg till en tehandel och kolla läget där.
 
Oj så många bra tips! :up: Det går ganska snabbt att konstatera att det hänger ganska mycket på tycke och smak. Jag får helt enkelt testa mig fram!

@Diskurs Ja precis, sådant påste (pås-te? :D) i storpack typ. Vi har en del såna teer hemma för besökare, varken jag eller sambon dricker te i nuläget. Jag ska absolut knalla iväg till en tehandel och kolla läget där.

Det är inte särskilt gott tycker jag, då låter jag hellre bli. Hoppas du får bra hjälp i affären!
 
Oj så många bra tips! :up: Det går ganska snabbt att konstatera att det hänger ganska mycket på tycke och smak. Jag får helt enkelt testa mig fram!

@Diskurs Ja precis, sådant påste (pås-te? :D) i storpack typ. Vi har en del såna teer hemma för besökare, varken jag eller sambon dricker te i nuläget. Jag ska absolut knalla iväg till en tehandel och kolla läget där.

Förresten, svart te (alltså "vanligt" te) innehåller en del koffein, så drick inte det på kvällen om du tror att du kan får svårt att sova. Samma gäller för grönt te även om det innehåller mindre mängder koffein än svart.
 
jag som thedrickare tycker inte om the utan mjölk
Dricker bara smaksatt svart the såsom citron, jordgubb, svarta vinbär mm, dricker lösthe till frukost och påsthe på kvällen
 
tesil-mugg.jpg

Kanske inte heller den perfekta tesilen för rött te, men mitt teeli metallfilter har följt mitt rooibodrickande utan att göra mig besviken. :)
Den har jag funderat på att köpa länge! Så får väl slå till ;)
 
Yogi Tea har en sort som heter Choco, som har en stark, kryddig chokladsmak. Det är gott med en liten (obs, liten!) skvätt mjölk i tycker jag, och är ganska "nybörjarvänligt".
Kung Markattas Roobios Vanilj är också milt i smaken tycker jag.

Det är påsteer, jag kommer aldrig in till tebutiken i stan och löste-sortimentet i matbutikerna är jag inte speciellt förtjust i.
 
@zassoo just nu dricker jag mest Kusmi Tea. Tycker det kan vara ett bra nybörjarte då det har mild smak och massa olika smaker, bara att testa sig fram. :)
Sedan är det lite meck med hur mycket te man ska ha och hur länge det ska dra. Jag gillar inte allt för starkt te för då tycker jag att det blir beskt. Men enklast är att titta på färgen i tekoppen.
 
Nu är jag halvt fanatisk när det kommer till te men jag har, likt många andra här, väldigt svårt för smaken av varmt vatten. Dessutom vill jag att te ska smaka just te - inte godis, grädde, frukt eller annat mysko.

Själv låter jag mamma exportera te till mig från Stockholm :o Ett himmelskt gott Earl Grey importerat från Kina med riktigt bergamott och blåklint i. Det kan stå och dra hur länge som helst utan att bli beskt och går till och med att dricka kallt :love:
 
Nu är jag halvt fanatisk när det kommer till te men jag har, likt många andra här, väldigt svårt för smaken av varmt vatten. Dessutom vill jag att te ska smaka just te - inte godis, grädde, frukt eller annat mysko.

Själv låter jag mamma exportera te till mig från Stockholm :o Ett himmelskt gott Earl Grey importerat från Kina med riktigt bergamott och blåklint i. Det kan stå och dra hur länge som helst utan att bli beskt och går till och med att dricka kallt :love:
Finns bra butiker på nätet, brukar beställa och njuta av bra utbud och att få hem det i brevlådan :)
Visst, man kan inte gå och sniffa och njuta, men när man vet vad man gillar är det smidigt!
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:

Jag älskar te, men citronte med mjölk låter verkligen inte gott alls. Mjölk eller citron, inte båda.
 
Nu är jag halvt fanatisk när det kommer till te men jag har, likt många andra här, väldigt svårt för smaken av varmt vatten. Dessutom vill jag att te ska smaka just te - inte godis, grädde, frukt eller annat mysko.

Själv låter jag mamma exportera te till mig från Stockholm :o Ett himmelskt gott Earl Grey importerat från Kina med riktigt bergamott och blåklint i. Det kan stå och dra hur länge som helst utan att bli beskt och går till och med att dricka kallt :love:

Jag håller med, kryddte (typ kanelte, eller chai) eller äppelte är gott, men annars är ett bra icke-smaksatt te godast, tycker jag. Ryskt te brukar vara bra, och riktigt kinesiskt te. Kinesiskt te är perfekt att ha på jobbet, iom att det aldrig blir beskt, och man kan brygga flera koppar på samma teblad. bara att lägga i lite teblad i koppen, och sen fylla på med mer hett vatten allteftersom.
 
Jag tillhör de, som @sjoberga, gillar grönt te med citron. Bara som det är, inget tillsatt öht.

Blir fort less på te-smak men citronte är vad som alltid håller.
 
Jag dricker både kaffe och te, men mest kaffe. Har säkert 50 olika te-sorter för att jag tycker det är roligt att samla på mig, och gott emellanåt. Dock har jag också en tendens (i perioder) att tycka det smakar varmt vatten och inget mer. Då är jag ändå fallen åt kryddte, gärna kanel, chai eller glöggte.

Min inkörsport till kaffet var de där färdiga cappucinopåsarna som finns där man bara häller på kokande vatten. Din inkörsport till te kanske är teets motsvarighet från t ex Espressohouse? D v s chaipulver

bild.PNG


I den grå forntiden, när jag var ung, fanns ett jättegott citrontepulver som jag drack i mängder. Sött som sirap (säkert), men ändå friskt och gott.

Det finns andra pulverteer också, det turkiska äppleteet är ett bra nybörjarte som nästan inte är te, utan varm juice som jag personligen tycker är jättegott, men kanske inte vad tekonnesören föredrar...
 
Själv står jag inte ut med alla dessa artificiella teer med socker och skit, som just citronte och lakritste. Om jag vill ha citronsmak så tar jag lite citron i mitt te, jag vägrar doppa en påse med socker och artificiell arom i mitt te! Blä för frukt- och bärtéer som inte är riktigt bär- eller fruktte. :yuck:

Såhär i förkylningstider gillar jag att dricka mängder av svart te med färsk ingefära och citron direkt i kannan/muggen. Alternativt enbart ingefära, citron, hett vatten och lite honung. :d
 
Oj så många bra tips! :up: Det går ganska snabbt att konstatera att det hänger ganska mycket på tycke och smak. Jag får helt enkelt testa mig fram!

@Diskurs Ja precis, sådant påste (pås-te? :D) i storpack typ. Vi har en del såna teer hemma för besökare, varken jag eller sambon dricker te i nuläget. Jag ska absolut knalla iväg till en tehandel och kolla läget där.

Men vad dricker du och gillar annars?

Varm choklad? Oh Boy? Kaffe? Kaffe Latte? Varmt vatten ;)

Om du gillar
O boy: Börja med falskt chai the på pulver. Jättesött och mjölkigt.

Kaffe Latte o varm choklad: köp Chai te på Indiska tex, gör starkt te, värm mjölk, blanda hälften hälften och häll i lite honung.

Starka smaker/ Kaffe: Köp svart te och häll i en rejäl mängd i tesilen, låt dra några minuter (min favorit :) ) lite bittrare men luftigare smak? köp Darjeeling first flush, häll i en rejäl mängd men dra kort tid.
(Många som inte brukar gilla te tycker om mitt som är väldigt starkt. Många som gillar te hatar garvsyresmaken av det ;) )

Gillar varmt vatten och saft?: Köp ett fruktte visa tepåsen för varmvatten. (brr) Eller ännu hellre, gå till ett café med glastillbringare på värmeplatta, ta det ljumna vattnet och häll i en kaffekopp, öppna långsamt tepåsen och lägg i. Notera att te inte lossnar från påsen om vattnet inte är varmt ;)
 
Oj så många bra tips! :up: Det går ganska snabbt att konstatera att det hänger ganska mycket på tycke och smak. Jag får helt enkelt testa mig fram!

@Diskurs Ja precis, sådant påste (pås-te? :D) i storpack typ. Vi har en del såna teer hemma för besökare, varken jag eller sambon dricker te i nuläget. Jag ska absolut knalla iväg till en tehandel och kolla läget där.

Gammalt påste i storpack kräver nog att du har en fyra stycken påsar i en stor tekopp för att det överhuvudtaget ska smaka te :D Kan få besökande tedrickare att ta ett nervöst hopp bakåt och fundera över om inte kaffe blir bra ändå :p (Rädda dina besökare genom att köpa lite extra löste och lägga i en lufttät glasburk, det kan faktiskt hålla ett tag och även några år senare dricker jag hellre det än senaste Yellow Label tepåsen.)
 
Gammalt påste i storpack kräver nog att du har en fyra stycken påsar i en stor tekopp för att det överhuvudtaget ska smaka te :D Kan få besökande tedrickare att ta ett nervöst hopp bakåt och fundera över om inte kaffe blir bra ändå :p (Rädda dina besökare genom att köpa lite extra löste och lägga i en lufttät glasburk, det kan faktiskt hålla ett tag och även några år senare dricker jag hellre det än senaste Yellow Label tepåsen.)
Te och kaffe som inte dricks särskilt ofta brukar jag förvara i frysen. Då behåller det både lukt och smak intakt. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken, vad gillar du i teorin men inte i praktiken? Jag gillar verkligen tanken på långa lyxiga bad med skum, ljus och hela...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 313
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 128
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall
  • Tips på bra skomakare!

Omröstningar

Tillbaka
Upp