Te för nybörjare?

Åh jag vill också tycka om te, det ser så himla mysigt ut! :)

Jag gillar inte när det smakar som "vatten med pyttelite smak" eller beskt/bittert. Så vad rekommenderas? :D Jag TROR jag vill att det ska smaka som varm saft fast inte så sött, bra beskrivning? :p
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:
Tycker du borde testa fruktiga teer. Tex "himlagott" som är lite av en favorit i perioder. Annars gillar jag indiska smaker. Kanske kan va nått? Har bara mjölk i svart te. Aldrig tillsammans med citron!
 
Åh jag vill också tycka om te, det ser så himla mysigt ut! :)

Jag gillar inte när det smakar som "vatten med pyttelite smak" eller beskt/bittert. Så vad rekommenderas? :D Jag TROR jag vill att det ska smaka som varm saft fast inte så sött, bra beskrivning? :p

Tror jag har ungefär liknande önskemål :D Beska/bittra smaker går verkligen inte hem. Provade att dricka kaffe igår i ett desperat försök att hålla mig vaken men det smakade vidrigt :p
 
Måste tipsa om Olof Viktors te. Riktigt bra. Originalte beskriver de så här: Svart te, blåklintsblommor, arom, solrosblommor och rosblommor.

Deras chai tror jag inte att jag smakat men då står det följande: Svart te, kanel, ingefära, kardemumma och kryddnejlika.

Att de går att köpa i fina plåtburkar ökar mitt köpsug :D
 
Ytterligare en tenörd anmäler sig.

Först och främst rooibos, denna styggelse, är inget te det är en infusion. Te = Camellia sinensis och inget annat.

Om du vill dricka grönt lönar det sig att investera i en riktig vattenkokare där du kan välja temperatur. Grönt te kan bli beskt om vattnet är för varmt.
 
Min favorit är Rooibos med någon smak, mest för att det (aldrig) blir beskt hur länge än teet ligger och drar.
Jag hade te på g när en kompis ringde och jag glömde bort, 40 minuter senare kom jag ihåg, tog upp tesilen och då smakade det precis som det brukar + att det var alldeles lagom dricktemperatur :)
 
Liptons har faktiskt två ganska nya gröna teer som inte är beska, snarare söta och som jag tycker borde passa nybörjare :) Lemon macaroon och Strawberry cupcake. Den första har blivit en favorit, inte varit så förtjust i gröna teer just för att de oftast är beska, men lemon macaroon var magisk! :love: Sen håller jag med flera andra att Himlagott borde testas och lika så Sörgårdste
 
Måste tipsa om Olof Viktors te. Riktigt bra. Originalte beskriver de så här: Svart te, blåklintsblommor, arom, solrosblommor och rosblommor.

Deras chai tror jag inte att jag smakat men då står det följande: Svart te, kanel, ingefära, kardemumma och kryddnejlika.

Att de går att köpa i fina plåtburkar ökar mitt köpsug :D
Jag har deras chaite som är otroligt gott! Antingen så dricks det med lite honung i, eller så slår jag på stort och skummar mjölk och brygger det riktigt starkt. :d
 
Har hittat en te sort som enbart är örte och är riktigt gott. Hittade av en ren slump Pukka heter det! Rekommenderar det varmt! ;)
 
Jag rekommenderar också Pukka, dom har en sort som smakar (och heter) lakris och kanel och som är supergod. Den blir aldrig besk utan kan dra hur länge som helst och har en rejäl smak, dvs - smakar inte bara varmt vatten :).

Jag är även väldigt förtjust i fruktteer och brukar dricka teer från "London Fruit and Herb Tea". Dom blir inte heller bittra och smakar nästan varm saft, speciellt hallon och äpple kanel gillar jag.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom i Sverige och inte heller något liknande. Om någon har något tips på bra frukteer (alltså inte svarta teer med fruktsmak) så tar jag gärna dem :)
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:
Jag tycker inte att örtte smakar varmvatten, om det gör det så har man förmodligen tepåsen i alldeles för kort stund. Den ska vara i mellan 5-10 minuter när det kommer till örtteer. Jag brukar koka upp tevatten, hälla det i en tekanna där jag lagt i tepåse/tesil och sedan sätta på locket. Det bibehåller värmen bra. Sedan får det stå en stund. Jag har ca 45 olika tesorter hemma och dricker runt en liter te om dagen (har inte honung/socker/mjölk eller annat jox i). Dricker i stort sett aldrig svart te då jag anser att det smakar beskt, särskilt nu när jag är så van vid mina örtteer.

Favoriten just nu är Pukkas lakritste. Ganska söt och god smak. Vill man ha ett lite kryddigare te finns t.ex. Pukkas detox, YogiTeas Women's tea, YogiTeas Classic eller Pukkas love. Finns förstås fler märken men Pukka och YogiTea är favoriterna just nu :p
 
Jag rekommenderar också Pukka, dom har en sort som smakar (och heter) lakris och kanel och som är supergod. Den blir aldrig besk utan kan dra hur länge som helst och har en rejäl smak, dvs - smakar inte bara varmt vatten :).

Jag är även väldigt förtjust i fruktteer och brukar dricka teer från "London Fruit and Herb Tea". Dom blir inte heller bittra och smakar nästan varm saft, speciellt hallon och äpple kanel gillar jag.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom i Sverige och inte heller något liknande. Om någon har något tips på bra frukteer (alltså inte svarta teer med fruktsmak) så tar jag gärna dem :)

Kahls te- & kaffehandel brukar ha ett fruktte som heter "Sommargott". Det tycker jag är bra!
 
Jag rekommenderar också Pukka, dom har en sort som smakar (och heter) lakris och kanel och som är supergod. Den blir aldrig besk utan kan dra hur länge som helst och har en rejäl smak, dvs - smakar inte bara varmt vatten :).

Jag är även väldigt förtjust i fruktteer och brukar dricka teer från "London Fruit and Herb Tea". Dom blir inte heller bittra och smakar nästan varm saft, speciellt hallon och äpple kanel gillar jag.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom i Sverige och inte heller något liknande. Om någon har något tips på bra frukteer (alltså inte svarta teer med fruktsmak) så tar jag gärna dem :)
Kolla på fruit infusion. Det blir samma "ssaft" smak av dom.
 
Ytterligare en tenörd anmäler sig.

Först och främst rooibos, denna styggelse, är inget te det är en infusion. Te = Camellia sinensis och inget annat.

Om du vill dricka grönt lönar det sig att investera i en riktig vattenkokare där du kan välja temperatur. Grönt te kan bli beskt om vattnet är för varmt.

Fast Rooibos är inte ett dugg bittert. Det smakar bara lamt och eländigt som något slags soppa så det kan nog starkt rekommenderas för någon som vill ha varm saft utan socker.

Sedan är nog allting med Hibiscusblomma lite saftigt och har rätt färg också (Hibiscusblommete kallt med socker i är gott som måltidsdryck)
 
Jag tycker inte att te är så gott heller, möjligen kan grönt te drickas.

Det som däremot är gott är grönsaksbuljong (Bongs är godast), eller vilken buljong man nu föredrar. Man får prova sig fram hur stark man vill göra den.
 
Fast Rooibos är inte ett dugg bittert. Det smakar bara lamt och eländigt som något slags soppa så det kan nog starkt rekommenderas för någon som vill ha varm saft utan socker.

Sedan är nog allting med Hibiscusblomma lite saftigt och har rätt färg också (Hibiscusblommete kallt med socker i är gott som måltidsdryck)

Var skrev jag att rooibos är bittert? Jag skrev att det är en styggelse som inte är te. :)
 
Jag älskar te och kaffebutiker. Har en påse grönt te i skåpet som är himmelsk. Dock oklart vad den hette och vart jag hittade den. Är dock inte alls särskilt impad av påsteer från typ ICA. I en riktig butik där man får sniffa och diskutera med personalen för att komma fram till vad man önskar sig är det super att handla. Jag har nyss börjat dricka te igen, ibland med honung, ibland utan. Beror på humör. Ett riktigt gott te behöver ingen honung heller. Dottern knyckte mitt honungssötade te häromdagen (2 år :o ) och drack några klunkar. När det var slut tog hon koppen och sa "mer te!" och skulle gå och fylla på. Det var lite roligt. Hon kanske blir tedrickare sen. Dock är jag inte helt säker på om jag tycker att hon ska få en egen kopp riktigt än :p kanske får göra någon specialvariant åt henne.

Angående vattentemperatur fick jag lära mig på hemkunskapen att när det blir "fiskögon" av bubblorna (kanske någon halv-en cm stora bubblor) är vattnet lagom för te. Vet att en klasskamrat drack något hon kallade för silverte. Varmt vatten med en sked socker. Det om något borde väl kallas nybörjarte men det lät jätteäckligt.
 
Var skrev jag att rooibos är bittert? Jag skrev att det är en styggelse som inte är te. :)
Jo det var mer att jag höll med om att det är en styggelse som inte är te. Men att om man nu inte gillar bittert så har den för dem fördelen att det inte är bittert.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken, vad gillar du i teorin men inte i praktiken? Jag gillar verkligen tanken på långa lyxiga bad med skum, ljus och hela...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 308
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 128
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp