Te för nybörjare?

Jag gillat inte smaken av bara te och ingen beska så nästan alla svarta teer går bort. Rött te brukar falla mig i smaken, mycket smak och ingen beska. Som många andra säger är te på lösvikt oftast godast men ska man köpa påste tycker jag friggs har goda smaker, framförallt nypon och blåbär.
 
Här är en te-nörd till... kaffe kan jag sluta med när som, men inte te!

Mina preferenser går lite i vågor; under större delen av mitt liv har jag konsumerat Twinings' Earl Grey löste på morgonen. Numera gör jag som britterna, använder PG tips eller Yorkshire tea för att få riktigt starkt morgonte. Alltid med mjölk!:love:

Eftermiddagstid kan jag få för mig att dricka alla möjliga smaksatta svarta téer som Guteblandning, Söderte och allt vad de heter. Kusmi-te också, men de är svindyra och smakar inte så mycket. Gamla hederliga Earl Grey håller alltid! På kvällen kan jag dricka kamomillte eftersom det är lugnande, men inte är det gott, inte.:yuck:
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:

Citronte är inge vidare och mjölk ska det vara utan, så det så!

Rabarber/grädde tycker jag är ett supertrevligt te och lättdrucket så det skulle jag tipsa om. Annars dricker jag mycket gröna teer, men har dålig koll på namn, tycker att många av dem är lättdruckna och trevliga. Köp lösviktste i tebutik, då kan du be personalen om tips och lukta innan du köper.

Att sitta och mysa med en stor (mina är nog typ 6-7dl) kopp te är verkligen mysigt så hoppas du hittar något te du gillar :)
 
Själv älskar jag teer med mjuka smaker som blåbär, grädde, vanilj, hallon på våren och sommaren och så mer chai på hösten. I december brukar det bli ett gott te med kanel underbart. Som många andra redan skrivit en bra tebutik och köp lite av många sorter och testa dig fram. Ska det vara påste är dilmahte det enda jag blir glad av. Lycka till med att botanisera i tevärlden!
 
Mina preferenser går lite i vågor; under större delen av mitt liv har jag konsumerat Twinings' Earl Grey löste på morgonen. Numera gör jag som britterna, använder PG tips eller Yorkshire tea för att få riktigt starkt morgonte. Alltid med mjölk!:love:

Eftermiddagstid kan jag få för mig att dricka alla möjliga smaksatta svarta téer som Guteblandning, Söderte och allt vad de heter. Kusmi-te också, men de är svindyra och smakar inte så mycket. Gamla hederliga Earl Grey håller alltid! På kvällen kan jag dricka kamomillte eftersom det är lugnande, men inte är det gott, inte.:yuck:

Yorkshire tea? är det starkt! Jag har tvekat lite eftersom folk bara säger att det är bra för kalkhaltigt vatten och jag tycker teet blir bra ändå där jag bor. PG tips är vad jag dricker på morgonen eftersom det är för jobbigt med löste på jobbet. Jag vill ha starkt te :) gärna lite bittert. (jag dricker faktiskt te med mjölk på morgonen trots att jag egentligen är emot. Men det är så gott när man är hungrig och skulle kunna äta tre mackor men bara får en.)

Testa Darjeeling first flush på kvällen! jättegott (och lite dyrt, men om du ändå köper Kusmi ibland).
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:
Jag dricker te med socker och mjölk, dricker mest Tropical Fruit, Forest Fruit och Himlagott. Jag gillar inte den beska smaken te ger om jag skulle dricka det "svart" så att säga, men även om jag bara har socker i så är det för besk för mig. Mjölken funkar för mig.
Enda gången jag druckit te utan socker och mjök, var när jag blev bjuden grönt te i Kina, var riktigt gott faktiskt. :up: Dock inte hittat något som smakar så gott här i Sverige tyvärr.
 
I den grå forntiden, när jag var ung, fanns ett jättegott citrontepulver som jag drack i mängder. Sött som sirap (säkert), men ändå friskt och gott.

Det finns andra pulverteer också, det turkiska äppleteet är ett bra nybörjarte som nästan inte är te, utan varm juice som jag personligen tycker är jättegott, men kanske inte vad tekonnesören föredrar...

Å, var det inte sånt tepulver som fanns i de lika gammaldags kaffeautomaterna, (de där man drog ut en spak för att dosera kaffe eller tepulver i koppen och sedan fyllde på med kokande vatten)? Det pulvret gick ju att äta som godis... :)

Till TS
Du har fått mycket bra svar i tråden och det är ju bara att testa dig fram som gäller.
Huruvida man vill ha mjölk i teet beror ju på vilket te det är och vad man själv föredrar. Vet många som dricker t.ex. svart och rött te med mjölk, men grönt och örtteer utan.

Min personliga favorit är klassiska Earl Grey, parfymerade teer går bort och oftast påste också (pga miljön då). Gillar dock kryddiga teer med kanel och kardemumma, samt gröna teer och olika örtteer.

Himlagott som finns i de flesta matvaruaffärer är ett mycket bra nybörjarte, tesil är nödvändig.
 
Då flikar jag in med en fråga. Äpplete, pulver som man rör ut i varmt vatten, var hittar man det? En jobbarkompis bjöd på det i höstas, men hon hade fått det i present från sin mamma som köpt det i Turkiet. Som varm äpplejuice ju, supergott.
 
Då flikar jag in med en fråga. Äpplete, pulver som man rör ut i varmt vatten, var hittar man det? En jobbarkompis bjöd på det i höstas, men hon hade fått det i present från sin mamma som köpt det i Turkiet. Som varm äpplejuice ju, supergott.

Du får söka i en orientalisk buti, skulle jag tro.
 
Nu är jag halvt fanatisk när det kommer till te men jag har, likt många andra här, väldigt svårt för smaken av varmt vatten. Dessutom vill jag att te ska smaka just te - inte godis, grädde, frukt eller annat mysko.

Själv låter jag mamma exportera te till mig från Stockholm :o Ett himmelskt gott Earl Grey importerat från Kina med riktigt bergamott och blåklint i. Det kan stå och dra hur länge som helst utan att bli beskt och går till och med att dricka kallt :love:

Bergamott är en citrusfruk, så där föll teorin om att du inte tycker om teer med fruktsmaker ;) Nåja, jag förstår precis vad du menar och många ser Earl Grey som ett neutralt te fast att det inte är det.
 
Yorkshirete är som PG-tips ungefär. Jag vet inte om det säljs i Sverige; brukar beställa det när folk åker till England. Löjligt billigt, dessutom. :) Jag är också insnöad på starkt, bittert te på morgonen! Med mjölk!

Yorkshire tea? är det starkt! Jag har tvekat lite eftersom folk bara säger att det är bra för kalkhaltigt vatten och jag tycker teet blir bra ändå där jag bor. PG tips är vad jag dricker på morgonen eftersom det är för jobbigt med löste på jobbet. Jag vill ha starkt te :) gärna lite bittert. (jag dricker faktiskt te med mjölk på morgonen trots att jag egentligen är emot. Men det är så gott när man är hungrig och skulle kunna äta tre mackor men bara får en.)

Testa Darjeeling first flush på kvällen! jättegott (och lite dyrt, men om du ändå köper Kusmi ibland).
 
Jag dricker te med socker och mjölk, dricker mest Tropical Fruit, Forest Fruit och Himlagott. Jag gillar inte den beska smaken te ger om jag skulle dricka det "svart" så att säga, men även om jag bara har socker i så är det för besk för mig. Mjölken funkar för mig.
Enda gången jag druckit te utan socker och mjök, var när jag blev bjuden grönt te i Kina, var riktigt gott faktiskt. :up: Dock inte hittat något som smakar så gott här i Sverige tyvärr.

Kinesiskt te blir inte bittert. Tyvärr är i princip allt grönt te som säljs i Sverige av den japanska typen (eller vad det är), som blir tokbittert om det får dra för länge eller man har för varmt vatten. Det kinesiska teet ser lite annorlunda ut också, bladen är mörkare än vanligt grönt te. Om du inte gillar beskt te, så skulle mitt tips dels vara att inte låta teet dra för länge, och sen prova vitt te? Det är väldigt milt.
 
Då flikar jag in med en fråga. Äpplete, pulver som man rör ut i varmt vatten, var hittar man det? En jobbarkompis bjöd på det i höstas, men hon hade fått det i present från sin mamma som köpt det i Turkiet. Som varm äpplejuice ju, supergott.

Det är en turkisk specialitet, så nånstans där de säljer mat från mellanöstern? Eller nätet.
 
Kinesiskt te blir inte bittert. Tyvärr är i princip allt grönt te som säljs i Sverige av den japanska typen (eller vad det är), som blir tokbittert om det får dra för länge eller man har för varmt vatten. Det kinesiska teet ser lite annorlunda ut också, bladen är mörkare än vanligt grönt te. Om du inte gillar beskt te, så skulle mitt tips dels vara att inte låta teet dra för länge, och sen prova vitt te? Det är väldigt milt.
Jag kan inte dricka te utan socker och mjölk oavsett hur länge det har stått och dragit, så för mig spelar det ingen roll. Så länge jag har socker och mjölk kan jag dricka allt typ. :p
 
Jag dricker allt möjligt te men det jag gillar bäst av frukt-teerna i påse är Lipton Peach Mango, tycker det är lättdrucket men det förutsätter ju att man gillar persika och mango ;) Har (nästan) alltid en skvätt mjölk i teet men i nödfall dricker jag det som det är, socker och/eller honung kan jag inte ha i då smakar det blä :wtf:
 
När jag skulle lära mig dricka te så började jag med liptons vanilj/karamell te, och typ en tesked honung i :love: Men! Det ska vara "riktig" honung i burk, inte flytande i flaska. Gärna en ekologisk variant :)
 
Bergamott är en citrusfruk, så där föll teorin om att du inte tycker om teer med fruktsmaker ;) Nåja, jag förstår precis vad du menar och många ser Earl Grey som ett neutralt te fast att det inte är det.

Åh fan :p Men det känns faktiskt logiskt nu när du säger det. Provade ett annat, "rent" svart te häromdagen (ocskå från Kina) och det var ett helt annat sting i det. Mycket mer tesmak så att säga.
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:



Jag är jäkla grinisch med mina teer.

1. Ej tepåse.
2. Ej svarta teer - det är bara onyttigt och beskt.
3. Ej gröna/röda teer med massa frukt och blommor i.
4. Ej mjölk.
5. Honung enbart om jag har halsont och behöver bi-kärlek.

Så jag håller mig till:
Gröna eller vita teer utan extra smaksättning. Ett förslag är pai mu tan (vitt, milt), eller kanske gunpowder om du vill ha lite tryck (grönt, en lite billigare variant).

Gå till din tebutik och be att få tips! De kan även berätta vilka teer som är godast vid andra bryggningen, och vilka som ska dra längre/kortare.

Testa en teblomma om du vill. De är kanske inte alltid de smakligaste, men så vackra att se på att upplevelsen är värd mycket. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken, vad gillar du i teorin men inte i praktiken? Jag gillar verkligen tanken på långa lyxiga bad med skum, ljus och hela...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 308
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 128
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp