Te för nybörjare?

zassoo

Trådstartare
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:
 
Vad gillar du för smaker i övrigt? Jag är förtjust i gräddiga och söta smaker så ska jag tvinga i mig te köper jag sådana smaker.
Gå till en butik som sysslar just med te, lukta på de olika sorterna och köp hem några olika, gärna löste. Kom isf ihåg att köpa en sån där grej som teet läggs i när det ska ner i muggen. (Årets bästa förklaring!)

Jag är absolut inget proffs dock :p
 
Vad har du provat hittills? Så man har något att utgå från menar jag. Det finns ju helt galet mycket teer!

Mjölk i te = pissäckligt. Gör inte om det igen! ;)

Vissa örtteer är som att dricka varmvatten, typ kamomill smakar inte speciellt mycket. Mjukstarta med att bara komma in i själva "mys-drickandet"?

@LadyCovergirl En te-sil! :D
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:

Skippa påstéer. Gå till en välsorterad tebutik, lukta, se vad du gillar :)
Jordgubb-champagne brukar hemma hos mig gillas av många "nybörjare".
Som LadyCovergirl säger, glöm inte tesilen!
 
En te-sil har jag! @sthu Nä mjölk i te var ingen hit! Jag har mest provat fruktsmaker. Örtte känner jag spontant inte skulle passa mig, just att det bara smakar varmt vatten är jag ganska skeptisk mot.

@Mulberry Jordgubb-champagne låter lite skumt :p Får kanske gå till en tebutik. Det här med svart/rött/grönt te då, vad är skillnaden i smak osv?
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:
Mjölk förstör allt te!! Så det förstår jag att du tycker var äckligt. Nä söta med honung eller socker!
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:

Jag känner helt igen mig i det du skriver! Det luktar så gott men sedan kommer smaken :yuck:

Det som fungerar för mig är örtteer, flera är faktiskt riktigt goda.
 
Testa med vanligt påsté som du kan köpa på Ica, välj Vanil sorten-Sen sötar du i en stor kopp med 2-3 tsk honung, återkom hur det gick ;)
 
Allt beror ju på tycke och smak. Citronte är nog bland de äckligaste jag vet ;) Jag kan inte alls med parfymteer utan vill ha rena teer som ceylon, assam tex, men gillar även kryddte som masala chai är gott också, eller en rökig lapsang.
Använd löste och vattnet ska inte koka utan hamna på strax över 95 grader. Mjölk eller inte beror på teet och smaklökarna, sötning förstör smaken och tar över smaklökarna.
 
Det här med svart/rött/grönt te

Oj! Var börjar man? :p Och hur beskriver man en smak.. Hmm..
http://www.enkoppte.nu/p/blog-page.html
Här står det lite om olika sorter.

Kan tipsa om några teer jag gillar (fast jag är en inbiten och härdad tedrickare)
Svart te med lakrits (heter pernod lakrits och finns i lösvikt i teaffärer), jag älskar lakrits!
Rooibos citron ingefära (ganska mild smak av just ingefära, citronen känns knappt alls)
Friggs kvällsro, påste som finns typ i varenda mataffär. Smakar inte så mycket men luktar gott.

Vanligt earl grey, gillar bergamotten i det. En liten klick honung och man har mysfaktor högsta!
En vän köpte alltid Guteblandning, det är också gott.

Gröna teer har jag svårt för, får lite halsbränna av dem.
 
Jag dricker både med och utan mjölk :D

Föredrar också söta och gräddiga smaker, men bara svart te. Grönt te tycker jag bara smakar gräs...

Vaniljte med mjölk är mums, brukar hälla i mjölk tills teet är ljusbrunt. För lite mjölk eller för mycket blir äckligt...

Kan rekommendera att köpa en blandlåda med tepåsar, brukar finnas både stora och små förpackningar :up: Experimentera är mitt tips!
 
Det är en sån otrolig smakfråga! Jag vill ha mjölk i mitt te men absolut inte socker, honung fungerar vid förkylning.
Jag drack mycket svart te förr, men tycker det alltid har en bismak av just svart te. Numer dricker jag endast rött, grönt eller vitt te. Dricker jag svart te nu så smakar det bara svart te oavsett smaksättnng.

Röda teer gillar jag bäst, gröna blir lätt lite åt det beska hållet. Vitt te har jag provat någon gång.

Jag fullkomligt älskar chaite! En kryddig blandning med bl.a. kardemumma och peppar. Att gå till en riktig tebutik och få provlukta lite samt köpa lite prover på lösvikt är en bra början innan du vet vad du gillar.
Håller med om att svart citronte är fruktansvärt;)

Ka vara bra att tänka på att rött te är mer finfördelat och därför lätt läcker ur vanliga tesilar. Det går att köpa speciella tomma tepåsar, som du kan fylla själv. Har ännu inte hittat den perfekta silen för rött te.
 
Jag har druckit te hela livet och skulle inte kunna leva utan te. Kaffe kan jag avstå när so helst.

Jag har vid ett otal tillfällen försökt lära mig dricka grönt te eftersom det ju ska vara så hälsosamt och visst anses gott.... det har inte lyckats. Senaste sorten jag köpte kväljdes jag av och den höll på att komma upp! Nu blir jag illamående av blotta tanken på grönt te.

Jag har de senaste 45 åren haft ett ceyolte som bas-te. Det heter Kooh-I-Noor och finns på Coop och ICA. Kvartskilos foliepaket. Etiketten har också varit densamma under alla år.

Förutom det är jag förtjust i körsbärste och jordgubb. Svart smaksatt te.

Teet ska vara lite starkt och jag har i en liten skvätt mjölk.
 
Ka vara bra att tänka på att rött te är mer finfördelat och därför lätt läcker ur vanliga tesilar. Det går att köpa speciella tomma tepåsar, som du kan fylla själv. Har ännu inte hittat den perfekta silen för rött te.
tesil-mugg.jpg

Kanske inte heller den perfekta tesilen för rött te, men mitt teeli metallfilter har följt mitt rooibodrickande utan att göra mig besviken. :)
 
Hoppas på att kunna snappa upp något bra tips här. Jag har också försökt lära mig dricka te. Jag har provat olika fruktteér och Chai. Det luktar alltid så gott men smakar ju verkligen bara vatten med liiiite smak :yuck:. Har provat "rent", med mjölk och med socker och mjölk. Jag har nog inga problem med mjölksmaken, men däremot det här med att det smakar vatten... Chai har nog ändå varit bäst hitills. Då lyckades jag dricka tre klunkar eller något iaf innan jag gav upp :)
 
Jag gör ett nytt försök att lära mig dricka te. Inte minst för att jag borde använda alla mina fina muggar och inte bara låta dem stå och samla damm :cautious: Men också för att jag gillar tanken på att sitta och mysa med en kopp te :D

Finns det några bra teer för nybörjare? :D Min syster tipsade om citronte med mjölk men det var inte alls gott.

Snälla, säg att det finns hopp för mig! :rofl:

Citronte låter som något på påse, stämmer det? Påste är ingen hit, köp te i lösvikt. Ört-teer kan vara lite speciella också, är inte alls förtjust i det. Tycker också att du ska vänta med vitt och grönt te samt naturella svarta teer som Lapsang, Darjeeling, Nilgiri, etc. de kan vara rätt starka i smaken.

Ett bra te att börja med kan jag tänka mig är naturellt Rooibos med mjölk. Älskar rooibos med mjölk. Annars något svart smaksatt te. Finns massa som låter gott, som rabarber grädd, choklad, etc.

Gå till en bra teaffär och säg att du är nybörjare så får du säkert bra hjälp!
 
Hoppas på att kunna snappa upp något bra tips här. Jag har också försökt lära mig dricka te. Jag har provat olika fruktteér och Chai. Det luktar alltid så gott men smakar ju verkligen bara vatten med liiiite smak :yuck:. Har provat "rent", med mjölk och med socker och mjölk. Jag har nog inga problem med mjölksmaken, men däremot det här med att det smakar vatten... Chai har nog ändå varit bäst hitills. Då lyckades jag dricka tre klunkar eller något iaf innan jag gav upp :)

Fruktteer är jag inte förtjust i, det blir så skarp smak. Chai är ju också rätt starkt och speciellt.

Jag rekommenderar absolut te i lösvikt och då kanske rooibos eller något smaksatt svart, rabarber grädd, champagne eller liknande. Gå till en teaffär, mycket godare te där än i mataffär.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken, vad gillar du i teorin men inte i praktiken? Jag gillar verkligen tanken på långa lyxiga bad med skum, ljus och hela...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 308
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 128
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp