Ska ta tag i vaccination nästa år när regionen sänker priset till 200kr per dos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allt söder om Borlänge i alla fall, har jag för mig jag hört.Jag är inte vaccinerad, tyvärr. Fattar inte riktigt varför, eftersom jag gillar att vara ute och tälta o så.
Får lite ångest varje gång jag behöver ta några steg i högt gräs...
Ska ta tag i vaccination!
Har aldrig haft en fästing på mig hittills dock... peppar peppar ta i trä!
Men Dalarna har väl börjat räknas som riskområdet nu tror jag ...?
Covidvaccinet syns inte på 1177, inte för mig iaf. Har inte tagit några andra som vuxen.Våra vacciner i närtid(de senaste åren) finns på 1177. Men de före 1177 så har du förmodligen inte vaccinerats mot tbe. Inget som ingår i vanliga vaccin programmet...
Vi har landställe vid höga kusten, kryllar av fästingar där. Då är det ju betydligt högre upp än söder om Borlänge! Jag skulle nog inte tänka att jag är säker någonstans i Sverige faktiskt.Allt söder om Borlänge i alla fall, har jag för mig jag hört.
Både mitt corona alla tre sprutor. Olika vaccinatörer. Stelkramp och tbe syns under vaccinationer. Dotterns vaccinationer hon tagit under skolan syns för henne. Men tbe har vi tagit via regionsansluten vaccinatör.Covidvaccinet syns inte på 1177, inte för mig iaf. Har inte tagit några andra som vuxen.
Är nog olika beroende på region. Privata vaccinatörer är nog inte alltid anslutna till e-tjänsterna på 1177 heller.
Allt söder om Borlänge i alla fall, har jag för mig jag hört.
Vi har landställe vid höga kusten, kryllar av fästingar där. Då är det ju betydligt högre upp än söder om Borlänge! Jag skulle nog inte tänka att jag är säker någonstans i Sverige faktiskt.
I Stockholm går man till olika vaccincentraler eller vissa apotek. Exempelvis Svea Vaccin, Vaccindirekt eller Fästingbussen. Oftast är det drop-in.Blä
Dags att ta tag i detta!! Hur gör man egentligen ...? Gör man det på sin VC? Kan man dubbelboka så man kan gå samtidigt flera stycken, nån som vet?
Blä
Dags att ta tag i detta!! Hur gör man egentligen ...? Gör man det på sin VC? Kan man dubbelboka så man kan gå samtidigt flera stycken, nån som vet?
Blä
Vaccindirekt brukar ha dropin, även fästingbussen. Vissa apotek kan man boka vaccination hos.Blä
Ja vaccinerad, och barn vaccinerat (puh och en coronaspruta fixad med till barnet!). Kändes bara självklart så resonerade inte men tog sprutorna på massa olika ställen, vaccinationsbyrå i vår stad, annan stad och de sista på fästingbuss. Dock hade jag dåligt samvete över att jag inte gjort det ett tag innan vi masade oss iväg. Men nu är det fem år till nästa.Jag har äntligen tagit tag i att vaccinera mig mot tbe och har bokat tid på måndag. Har tänkt på det i flera år men inte blivit av.
Är ni vaccinerade? Hur resonerar ni kring det?
Här finns fästingbussen utanför massa affärer.Blä
Jag tror inte det spelar så stor roll hur länge fästingen har bitit, om det är en smittad fästing är det antagligen försent oavsett. Så var det när jag fick borrelia, den hade inte suttit länge.Jag har nog bara haft små fästingar som jag tagit precis när de bitit. Men samtidigt är ju det fästingarna som jag hittat, de som jag inte har hittat har jag ju inte hittat och det är ju de fästingarna som skulle varit det stora problemet antar jag. Dvs de som slurpat i sig klart och sedan hoppat av innan man märkt det.
TBE överförs väldigt fort då viruset sitter i spottkörtlarna. Därav är vaccination det bästa skyddet.Jag tror inte det spelar så stor roll hur länge fästingen har bitit, om det är en smittad fästing är det antagligen försent oavsett. Så var det när jag fick borrelia, den hade inte suttit länge.