Taxen Tage

Vad är det oseriösa i att bli orolig när hunden är rädd för en i familjen? Jag hade också blivit fundersam. Ingen har väl kallat uppfödaren oseriös?

Är nog detta som syftades på iom "oseriös":

...Han bodde tidigare hos uppfödaren på en gård med katter, andra valpar mm. Han är så klängig på mig men skäller eller morrgläfser ibland när han ser min son. Vi försöker ha tålamod men jag är rädd att jag blivit lurad. Han leker med leksaker verkar nyfiken och är så otroligt tillgiven mig...

Kan uppfattas som så men jag blir bara orolig eftersom jag aldrig varit med om liknande...är inte oseriös...har litat på uppfödaren och anser denne bra. Vi tränar med köttbullar och annat. Tror inte nån lurat mig. Vi ger det tid. Vi tycker mycket om honom. Kloka råd!Tack!

Sen tycker jag att det är skilnad på ras och ras.
Hade våran 4 måndaders schäferimport betett sig så hade hon åkt på retur efter två dagar. Trots att hon bara varit i hundgård hos uppfödaren förväntade jag mig (och krävde) att hon skulle vara orädd. Lite försiktig...inga problem. Men inte skygg eller rädd.
Av en del andra raser hade jag tom förväntat mig att hunden skulle vara rejält feg.

Sen tycker jag att det är skilnad på ras och ras.
Hade våran 4 måndaders schäferimport betett sig så hade hon åkt på retur efter två dagar. Trots att hon bara varit i hundgård hos uppfödaren förväntade jag mig (och krävde) att hon skulle vara orädd. Lite försiktig...inga problem. Men inte skygg eller rädd.
Av en del andra raser hade jag tom förväntat mig att hunden skulle vara rejält feg.

Jag håller med om att det förekommer rädslor i större utsträckning i vissa raser än andra, men oavsett så hade jag personligen också lämnat tillbaka en hund som beter sig som TS gör, OAVSETT ras. Jag vill helt enkelt inte ha en hund som inte kan hanteras av andra och är så rädd så att den biter tillbaka.

Har sett det med egna ögon. Min moster skaffade en blandras med mestadels chihuahua i sig. I början var den bara rädd och feg, ingen främling kunde klappa hunden eller sätta på den sele/halsband utan att hon sprang iväg och gömde sig. Det blev värre och värre, hon anfaller och attackerar främlingar, har bitit två personer på byn när de var ute på promenad eller folk som kommer hem till dom.
Jag skulle ta med hunden ut på promenad en gång, hunden kom loss och den gick inte att fånga in. Varje gång jag närmade mig eller lockade på den sprang den ännu längre bort.
Som tur var var vi inte långt hemifrån och hunden ville bara hem, men hunden sprang över en trafikerad väg under tiden och det var inte kul...
Jag skulle aldrig någonsin vilja begränsa mitt liv så mycket genom att ha en sådan rädd hund.

@Voff Vilka raser tänker du på då? Bara nyfiken.
Finns ju gott om raser som är reserverade och ska vara avståndstagande och misstänksamma mot främmande. Det tar givetvis betydligt längre tid för en sån hund att landa i ett nytt hem och börja acceptera flera helt okända människor.
Dock tycker jag inte att tax ska vara sådan. Men av de långhåriga taxar jag träffat så har flera varit rätt osäkra över lag av sig. Det är väl som med alla raser som är avlade för ett arbetande syfte i grunden och som sen ska tvättas till sällskapshundar. Det var därför jag tidigare undrade vad för typ av tax det var då jag upplever slät och strävhåriga som betydligt mer kavata.

Finns ju gott om raser som är reserverade och ska vara avståndstagande och misstänksamma mot främmande. Det tar givetvis betydligt längre tid för en sån hund att landa i ett nytt hem och börja acceptera flera helt okända människor.
Dock tycker jag inte att tax ska vara sådan. Men av de långhåriga taxar jag träffat så har flera varit rätt osäkra över lag av sig. Det är väl som med alla raser som är avlade för ett arbetande syfte i grunden och som sen ska tvättas till sällskapshundar. Det var därför jag tidigare undrade vad för typ av tax det var då jag upplever slät och strävhåriga som betydligt mer kavata.
Ok, jag fattar.

Jag håller med om att det förekommer rädslor i större utsträckning i vissa raser än andra, men oavsett så hade jag personligen också lämnat tillbaka en hund som beter sig som TS gör, OAVSETT ras. Jag vill helt enkelt inte ha en hund som inte kan hanteras av andra och är så rädd så att den biter tillbaka.

Har sett det med egna ögon. Min moster skaffade en blandras med mestadels chihuahua i sig. I början var den bara rädd och feg, ingen främling kunde klappa hunden eller sätta på den sele/halsband utan att hon sprang iväg och gömde sig. Det blev värre och värre, hon anfaller och attackerar främlingar, har bitit två personer på byn när de var ute på promenad eller folk som kommer hem till dom.
Jag skulle ta med hunden ut på promenad en gång, hunden kom loss och den gick inte att fånga in. Varje gång jag närmade mig eller lockade på den sprang den ännu längre bort.
Som tur var var vi inte långt hemifrån och hunden ville bara hem, men hunden sprang över en trafikerad väg under tiden och det var inte kul...
Jag skulle aldrig någonsin vilja begränsa mitt liv så mycket genom att ha en sådan rädd hund.
Ja rädslor brukar ju ha en tendens att öka med åren. Jag hade heller inte behållit en valp som redan hade oönskat beteende.

Sen tycker väl jag att vid 5 månader är hunden inte valp längre utan unghund. Den ska ha varit ute bland folk och fått en viss miljö och social träning. Annat vore oseriöst av uppfödaren.
Den 9 veckorsvalp vi har kvar hemma både koppeltränas, har varit på små promedader bland folk, besökt ett lugnt trädgårdsfik, åkt bil och varit i hundbutiken.
Jag håller med @Malibu_Stacy att en 5 månaders hund ska inte upplevas rädd för folk bara för den är nyinflyttad.

@Malibu_Stacy Tråden startades ju när valpen varit hemma i tre dygn. Kan man alltså dra slutsatser om rädslor så snabbt?

Ja definitivt! Jag har haft otaliga valpar hemma, inkl två importer och ingen har uppvisat liknande beteende. Jag tror att hundens beteende till största del beror på mentalitet, inte flytten.
Jag hade nog gett hunden 1-2 veckor. Om den fortfarande visade samma beteenden hade den fått åka tillbaka.

Ja definitivt! Jag har haft otaliga valpar hemma, inkl två importer och ingen har uppvisat liknande beteende. Jag tror att hundens beteende till största del beror på mentalitet, inte flytten.
Jag hade nog gett hunden 1-2 veckor. Om den fortfarande visade samma beteenden hade den fått åka tillbaka.
Aha, intressant!

(Jag ifrågasatte alltså inte, bara frågade. Lagrar er kunskap :D)

:) Tack det låter klokt. Anklagar ingen blir bara orolig för jag har aldrig stött på liknande trots att jag haft hundar förut. Men alla kloka råd och tankar jag fått här har hjälpt. Vi tycker fasansfullt mycket om honom och vill bara att allt ska bli bra för honom. Men som nån tidigare skrivit att precis som människor är hundar olika...naturligtvis. Ja jag har god kontakt med uppfödaren och litade på henne..Det är bara min egen okunskap kanske som spökar. Vi kämpar på och ger honom tid kärlek och tålamod.
Om det vore min unghund skulle jag också bli orolig. Tänk på att det svårare att lämna tillbaka hunden för varje dag ni behåller honom, eftersom han förstås har många goda sidor också. Du har haft tålamod mer än tillräckligt länge.

Det är besvärligt att leva med en hund med sociala rädslor, så jag skulle lämna tillbaka honom i dag, och börja leta efter en annan valp.

Nu undrar jag ju förstås om valpen verkligen är rädd eller bara reserverad, eftersom den på hemmaplan inte hade visat några rädslor mot någon. Om den inte fått någon miljöträning av uppfödaren tycker jag det är helt naturligt att den är lite osäker. Frågan är ju hur det går nu när den varit hemma i nästan en vecka och den fått bekanta sig lite mer med folk och omgivningar, funkar det med familjen?

Hunden är korthårig. Om jag lyfter upp den i sonens knä så fungerar det. Han somnade där igår. Men tar motvilligt en köttbulle ur handen. Sonen ignorerar och tränger sig inte på men jag tycker det är kämpigt. Han är som sagt inte så pigg på att träffa någon förutom mig som han är enormt förtjust i. Jag försöker ge honom trygghet och verktyg att våga mer. Har faktiskt aldrig varit med om liknande..när det gäller så små hundar..men det kanske inte är ovanligt.

Nu undrar jag ju förstås om valpen verkligen är rädd eller bara reserverad, eftersom den på hemmaplan inte hade visat några rädslor mot någon. Om den inte fått någon miljöträning av uppfödaren tycker jag det är helt naturligt att den är lite osäker. Frågan är ju hur det går nu när den varit hemma i nästan en vecka och den fått bekanta sig lite mer med folk och omgivningar, funkar det med familjen?

Han har som sagt tagit Köttbulle ur sonens hand. Sitter i hans knä om jag lyfter upp...har nosat på benen mycket försiktigt. Men detta är en hund som även ska kunna hanteras av mina föräldrar då jag jobbar. Vi får se. Ger inte upp så lätt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 569
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 587
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 464
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka