Jag håller med om att det förekommer rädslor i större utsträckning i vissa raser än andra, men oavsett så hade jag personligen också lämnat tillbaka en hund som beter sig som TS gör, OAVSETT ras. Jag vill helt enkelt inte ha en hund som inte kan hanteras av andra och är så rädd så att den biter tillbaka.
Har sett det med egna ögon. Min moster skaffade en blandras med mestadels chihuahua i sig. I början var den bara rädd och feg, ingen främling kunde klappa hunden eller sätta på den sele/halsband utan att hon sprang iväg och gömde sig. Det blev värre och värre, hon anfaller och attackerar främlingar, har bitit två personer på byn när de var ute på promenad eller folk som kommer hem till dom.
Jag skulle ta med hunden ut på promenad en gång, hunden kom loss och den gick inte att fånga in. Varje gång jag närmade mig eller lockade på den sprang den ännu längre bort.
Som tur var var vi inte långt hemifrån och hunden ville bara hem, men hunden sprang över en trafikerad väg under tiden och det var inte kul...
Jag skulle aldrig någonsin vilja begränsa mitt liv så mycket genom att ha en sådan rädd hund.