Jag tror ni först och främst måste lugna ner er kring det hela. En valp som flyttat till ett nytt hem ska nog inte dömas ut efter 4-5 dagar, och verkligen ska man inte börja anklaga uppfödare till höger och vänster. Det vore väl ha varit mer relevant om den hade haft en massa fysiska problem eller varit helt förskräckligt rädd för ALLT.
Ni verkar ju ha en okej situation med att kunna prata med uppfödaren. Ta deras råd nu och ta det lugnt med valpen några veckor först och låt den vänja in sig i sitt nya liv - sen kan ni utvärdera igen. Allt kan inte vara så bråttom, och man kan inte sätta upp så mycket förväntningar på en valp om hur den SKA vara och bete sig direkt från början. Jag tycker personligen inte ni ska "träna" en massa, utan snarare låta valpen få vara valp och inte begära att den ska börja gilla allt och alla PROMPT. Självklart ska ni jobba på att skapa en bra miljö och levnadssituation för hunden, det är inte det jag menar med att "inte träna", men det kanske säger sig självt.