ASKAPLASKA

Trådstartare
Då min bästis börjar bli lite till åren har jag börjat fundera på vad jag ska ha för hund efter henne. Hon är en Grand Danois på 75 kg och den mest underbara hund jag haft. Jag tror tyvärr inte att jag kan ha en så stor hund igen av flera skäl, så nu lurar jag lite på nåt helt annat.
Jag växte upp med en strävhårig tax och har härliga minnen av honom men skulle vilja höra mig för lite om rasen.

Lite om mig och min blivande hund:

Den kommer att ligga stilla hos mig i min butik varje dag.
Den får gärna följa med på ridtur om den vill, annars får den vara hemma med husse och mysa i soffan.
Jag sysslar inte med jakt, är det helt kört med tax då?
Jag är inte intresserad av lydnadsträning annat än vardagslydnaden, inte heller utställning el någon annan tävlingsform. Jag är bara ute efter en "ständig följeslagare" som aktiveras genom att vara vid min sida 24h/dygn.

Vad tror ni?

Sv: Tax

Jag är inte så taxförtjust och tycker att dom ofta blir skälliga och feta om dom inte aktiveras tillräckligt.

Vinthundsfrälst som jag är så måste jag rekomendera en vintis när det kommer till soffpotatis (som kanske behövs för att klara av att ligga still en hel arbetsdag). En whippet kanske om du vill ha en lite mindre hund?

Tror inte det är helt kört med en tax bara för att du inte är intresserad av jakt, jag har köpt en basset hound och är inte heller intresserad av jakt.

man får leta efter uppfödare där jaktinstikterna kanske är ganska bortavlade.

Håller dock med förgående talare att de nog lätt blir feta och skälliga utan aktivering.

En pensionerad greyhund....problemet där kan väl vara att ha den lös och katter...hmm kanske inte var nån bra ide föresten

De strävhåriga dvärgtaxarna brukar generellt ha lite mindre jakt i sig än den stora varianten, den följer med stor sannolikhet gärna med på skritturer iaf. Jag skulle satsat på en sådan :)

hmmm... jag kanske måste förtydliga mig lite...

Hunden kommer naturligtvis att få rätt anpassad motion och jag skulle aldrig acceptera varken att den blir skällig eller fet. Det är ju inte så att jag är ointresserad av min fyrbente vän och arbetet med denne. Jag tror dock inte att tex en Border Collie skulle trivas särskilt bra hos mig eftersom jag inte är så intresserad av att åka på div. träningar och tävlingar.

Bassettar är underbara.Kom ner på hundutsätllningen här i helgen och kika runt på olika raser vet ja:)

Klart du skall ha en tax, det låter ju precis så på din beskrivning. Skälliga och feta taxar är felhanterade och felskötta taxar så det behöver du inte oroa dig för. Min farmor hade strävhårstaxar som pensionär och de var varken skälliga, elaka eller feta. Se bara till att hitta en uppfödare som inte har enbart jaktlinjer, även om min erfarenhet av jakttaxar är att de klarar ett liv utan jakt betydligt bättre än många andra jakthundar, men bäst är naturligtvis en "sällskapstax". Lycka till!

Jag har också en basett, en basett hound, den kan ngo mycket väl passa dig, just också för att första året ska de inte ha någon speciell motion.

Är det just strävhårig tax du vill ha, annars är den långhåriga inte lika mkt jakt i. Har en av varje, ingen är speciellt skällig och absolut inte feta. Och jag motionerar bara normalt med dem

Vi är inne på vår tredje stävhåriga tax (snart kommer nr 4) och visst kan man ha dom som sällskap om man inte är intresserade av jakt. Dock kan hunden ha jaktintresset i sig. Vår första tax var 5 år när vi fick honom och han hade aldrig jagat men intresset fanns där och han blev en riktigt duktig jakthund.

Att ha med dom på ridtur kan nog funka om man håller ett lägre tempo. De har ju lite korta ben och det kan bli jobbigt för dom att hänga med.
Tempramentsmässigt har hundarna vi haft varit väldigt olika. Förra taxen var mycket vassare i humöret. Den vi har nu är mycket mildare till sättet.

Taxen vi har nu kan ligga och sova en hel dag utan problem och han är väldigt social.

Busa kan han också ibland.

Vi har ett ordspråk sittande på väggen ovanför hundens matplats som lyder:
Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax!

Det har stämt in på de taxar vi har haft iaf.

*Kapar min egen tråd*

Oh! Berätta lite om din Basset!

Eftersom jag ser att jassica inte svarat så gör jag det ;)

Jag har själv haft 2 basset hounds ifrån 2 olika kennlar, min mor (pippilotta här på buke) har fortfarande basset hound. Hennes nuvarande bassetkille är bror med jassicas bassettik. Beroende på kennel kan man få tag på basset hounds med mer och mindre jaktinstikt. Nuförtiden hittar man väldigt många extremt skinniga basset hounds eftersom basset hounden blir mer och mer sällskapshund. Sen vad jag anser är en bra basset hound-typ går vääldigt mycket isär med övriga bukes åsikter ;)
Basset hounden är en underbar ras, där man får se upp med oseriösa uppfödare som avlar på dåligt temperment och sjukdomar. En basset hound får mig är en ras som mest bara är, att dom stressar inte något utan lite "skalman-aktig".

Jag tycker att tax är den hunden du söker. Vår tax är lugn och fin och skäller inte mycket. Hon älskar också att vara ute i skogen och springa med när man rider.

Och trots att hennes föräldrar är jakthundar så struntar hon totalt i om det flyger fram en katt, kanin, hare eller fågel framför henne utan hon bara traskar på. Hon har noll jaktinstinkter ;)

Självklart ska du ha en tax!
Bättre kompis kommer du inte finna.
Finns hundar som är skälligare, och feta kan väl alla hundar bli.

Jag måste ju tala för den långhåriga varianten. Särskilt dvärg.
Finner inte jättemycket jakt i min. Men visst, kommer det ett spår som luktar jättegott så seglar han gärna iväg. Men jag låtsas bara gå iväg då, då kommer han som ett spjut, man kan ju inte vara utan matte.

Min plutt hängde även med på körturer när jag hade min shettis. Han hängde med i tempot bra. Blev han trött fick han sitta i vagnen.

13719415.jpg

Va kul att du funderar på en taxi max !
Om det är strävhårig du vill ha så tycker jag att du kanske ska kolla in dvärg eller kanin varianten, Standard är oftast avlad på jakt linjer, Och dom små varianterna är precis lika trevliga men med lite mindre jakt,
Själv så vurmar jag för långhåren och då dvärg och kanin:love:

En tax är en väldigt smart liten hund som behöver stimmulering och aktivering, Visst är dom soffliggare absolut ;)

Men man ska tänka på att dom behöver arbeta för att inte hitta på en massa hyss:p
Det man gör en tax lycklig med är att den får spåra och det är väldigt kul att gå spår med sin lille vän, Mina valpköpare betalar jag alltid en spårkurs till. Och dom flesta har fortsatt efter detta .

Sätter in lite bilder på mina vovvar,

älskade liten 20 år på kortet
liten-1.jpg

här är hon 12 år
8e29a445.jpg

Gänget
Tax1.jpg

Spårträning på 5 månaders valp
spr.jpg

Tesora

Taxar är jättefina hundar med mycket personlighet. Vi föder upp strävhåriga normaltaxar och har för närvarande tre stycken egna. En tax skulle trivas utmärkt med det liv du beskriver då de inte blir rastlösa som många jakhundar och andra arbetande raser kan bli (så länge de får sin motion såklart ;) ) vi har som sagt tre hundar men jagar bara med två men den tredje är inte mindre harmonisk för det, (de jagar inte allt som rör sig som många verkar tro). De älskar att ligga i soffan och se på tv :) Att de är inte svåra att ställa ut är ju också ett plus om man är intresserad (vår tik fick sitt första int cert sist :D ). Den enda svårighet med en strävhårig är ju att pälsen ska ryckas. Lycka till med ditt valpköp :)

Jag har också en basett, en basett hound, den kan ngo mycket väl passa dig, just också för att första året ska de inte ha någon speciell motion.

Med tanke på hur aveln ser ut idag så hade jag aldrig rekommenderat en basset för någon som vill att den skall hänga med på ridturer.

Det är den ras jag är mer skeptisk till, tillsammans med eng. bulldog och nakenhundarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 893
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 008
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?