Tävlingstråden 2013!

katharina

Trådstartare
Dags för en sån här tråd för 2013 tycker jag!

Är det några som har varit ute och tävlat redan? Vintermästerskapen? Vilka tävlingar ska ni vara med på? Mål med tävlingssäsongen 2013?

Sv: Tävlingstråden 2013!

Jag ska tävla på Ridhuskampen på lördag och startar öppen fyrgång och öppen tölt.

Några tävlingar jag funderar på att vara med på i vår är:
29 Mars - Tolt.nu Påsktävling - V2 och T5
27 April - Gydas Kval - V2 och T3
25-26 Maj - Gydas Vår - V2 och T5
16-17 Juni - Forsen och Eddas junitävling - V2 och T3

Mitt mål tävlingsmässigt 2013 är att kvala b-klass i V2 (5,40).

I år SKA jag och Laukur tävlingsdebutera :)

Vi har siktet på Idjas inofficiella klubbtävling den 25 maj. Passar perfekt som första tävling. Blir V5 och kanske T8 beroende på hur tölten är på honom då. Sen ska det vara med tvågång, så det kanske vore nåt :D

Sen är det Idja KM på hösten (minns inte datum). Får se om vi tar någon av Glaumurs tävlingar också, beror helt på hur han känns :)

Tanken är iår att vi ska komma ut på tävlingsbanorna igen. Femgång och passgrenar är tanken. Har inte kollat än vilka tävlingar som är aktuella för oss än.

Mitt mål är att vi ska komma ut på nån tävling i år, kanske inte till sommaren, men hösten iallafall :) allt beror på hur den framtida träningen går;) då blir det nog en T8 och/eller V5.

I ett år har jag haft målet att tävla öppen klass till klubbmästerskapet på hösten. Jag kände oss inte redo i höstas, men målet är så iår istället! I september skall vi (försöka) tävla T1 på djarfur km.

Nu under våren blir det lättklasser, förra årets mål var över 5,0 och det klarade vi med stabila 5,3 på båda inofficiella tävlingar vi var på. Målet iår måste ju bli högre, alltså rider vi mot 5,5 istället! Premiären blir den 3/3 i ridhus på eskilsby-gårds ridhustävling! Tror inte vi e klara för 5,5 än bara...

Sen hoppas jag att jag inte jobbar på Djarfur Open. Funderar på någon av de andra klubbarnas vårtävlingar annars. Nån riktig tävling vill jag ut på!

I sommar blir det garranterat inofficiella tävlingar i klubben som lag-sm ungdomarna ordnar, dr är givna att va med på!

Jag har tyvärr ingen häst att tävla på iår, men ska försöka hitta en häst till Forsens och Eddas juni tävling ;) som är på hemma banan

Bästa stället! Har iofs bara tävlat där en gång men min häst är ju född där :)

Ja, det brukar vara bra stämning! :D
Min häst kommer också därifrån ;) sen vill jag tävla där eftersom det är "hemma" för mig. Har min häst inackorderad där och har tidigare jobbat där :) -innan jag började på hippologen

Vi har som mål i år att tävla öppen klass (fyrgång). Men först blir det några lätta klasser i mars/april. Sen får vi se när debuten blir, tror det blir i maj :) Inte för att min pålle är världbäst på tölt, utan för att han börjar bli för bra för lätta klasser redan (6 år i år) och passen har vi inte tränat än....
Så planen är att tävla V1 tills dess att vi känner oss redo för F1, oj vad nervöst det blev redan nu... haha

Fick riktigt bra poäng i V5 i höstas, 5,83 som mest, men det var ingen officiell tävling... Sen har vi fått riktigt kassa poäng i höstas också (inte ens över 5). Hans problem har varit att traven försvinner helt ibland, han kan ta fel galopp och att han kan spänna sig i tölten = passtakt.
Travproblemen är helt borta, han har världens stabilaste trav nu :) och har haft sen dess att tävlingarna slutade i höstas ;)
Galoppen blir bättre och bättre, kunde igår fatta höger, ner till trav, fatta vänster, ner till trav osv. inga problem :)
tölten blir bättre o bättre den med, har inte känt honom spänd och passtaktig på länge, förutom när vi övar ökad tölt, det är svårt, men går bättre o bättre :)
Har planerat in detta:
2/3 - Vakur (ej godkänd)
24/3 - Nossebro (ej godkänd)
1/4 - Landi
14/4 - Sigur
ev. 1/5 - Vaengur, finns bara lätta klasser där och får ju se när vår öppna debut ska bli....
ev. 4/5 - Djarfur, beror på den 1/5....
9/5 - Kongur/Stigandi, här är målet att starta öppen klassa :)
sen får vi se, sen är det inte så många fler tävlingar här, regionala bara men det skippar vi i år....

Inte bara stämningen, jag tyckte banan var bra också! :)
Var jättenervös innan och rädd för att "göra bort mig", men kammade hem en andraplats i både v5 och t8 så jag fick nog godkänt :)

KL.

Detta blir mitt sista YR-år då jag är 21 i år. Så jag ska försöka ta ut tävlingshästen på några tävlingar både till våren och hösten innan jag planerar att betäcka henne. :) Har kikat på lite tävlingar men inte anmält mig till någon. Blir troligtvis femgång och lite T8.

Sen hoppas jag på att kunna starta min mammas häst till hösten, som aldrig tävlat innan. Känns jättespännande :bump:

KL.

I lördags var jag och tävlade Ridhuskampen, som är en riktigt bra och trevlig tävling som jag rekommenderar alla att åka på :)
Vi var med i öppna klasserna och jag är överlag nöjd med vår insats. Det blev ingen final och man fick inte heller några poäng så jag får ju bara lita på min egen känsla :). Under fyrgången rasade all snö av ridhustaket och Audur blev ordentligt skrämd och jag trillade nästan av. Detta var i travmomentet och det var svårt att fortsätta programmet bra efter det.

Nu tränar vi vidare inför nästa tävling som är den 29 mars, hinner med två träningar för Johan H innan dess också!

Jag och Jorunn ska tävla nu på Lördag har sagt söndag hela tiden får skylla på för lite mat haha!

Vi har inte tävlat på 2 år eller om de till å med är 3. Jorunn startade en klass förra året med en kompis dock.

Sedan skall vi tävla igen den 23 Mars en tävling jag brukar tävla i och det blir våran 3:e gång på denna tävling en istölt=)

Sen får vi se vad vi ger oss ut på, vi har även börja hoppat lite smått och är lite sugen att ge mig ut på små pay end jump tävlingar så kan vli att vi lägger mest fokus på sånna tävlingar i år!

tävlingen nu på lördag närmar sig med stormsteg! hur gick det till?
det är bara töltklasser så vi har mest koncentrerat oss på tölt nu i veckan eftersom det är hans sämsta gångart...
ska också vara med i T5 vilket vi aldrig gjort förut så har provat lite tempoväxlingar och det funkar väl hyffsat, vi får se hur det går, har inga stora krav på detta, är för att det är skoj och att någon gång måste man börja.... :)

Tanken är att jag skall fara med båda våra hästar och tävla 10.3. Med Rebbi skall vi tävla V2 (får tyvärr inte tävla lättklass med honom då våra gränser är så låga i Finland, och jag redan tävlat i B-klass förra året...), och med Snótt skall vi testa på V5.
Har inte tävlat med Snótt på 3 år, så kan vara ganska intressant (särskilt när hon ibland kan få för sig att det är kapplöpning i galoppen :grin:). Inte är hon heller någon tävlingshäst, men kan vara intressant och se om det har hänt något på 3 år. :laugh:

T5 är jättekul!! :) Mitt absoluta favoritmoment på tävling är tempoväxlingar :)

Tävlingen i helgen gick över förväntan, även T5 ;)
Det har varit fruset med is och ingen snö de senaste 2 veckorna så träningen har gått sådär, vilket märktes på tävlingen. Han blir lite spänd, stel och framförallt tjafsig när inte musklerna är mjuka nog. Det fanns ingen framridning heller, så vi fick en del avdrag och kommentarer på att han var tjafsig med bettet, det blåste storm ute också...
Men vi fick ändå några 6:or och över 5,0 på allt. 2 andra platser blev det. Som jag hade hoppats på så har hans tölt utvecklats jättemycket under vintern, så det är bådar bra inför resten av säsongen nu i vår, kan inte paddocken bli ridbar snart bara....!

I år SKA jag och Laukur tävlingsdebutera :)

Vi har siktet på Idjas inofficiella klubbtävling den 25 maj. Passar perfekt som första tävling. Blir V5 och kanske T8 beroende på hur tölten är på honom då. Sen ska det vara med tvågång, så det kanske vore nåt :D

Sen är det Idja KM på hösten (minns inte datum). Får se om vi tar någon av Glaumurs tävlingar också, beror helt på hur han känns :)

Lycka till! Glaumurs KM är 1 maj och VM 7 september:)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 349
Senast: Badger
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 568
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve