Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Jag får fortfarande ståpäls när jag tänker på hur han kom i ökad tölt genom kurvan och nästan låg ner som en motorcykel:D

Vem minns inte det? Kan det vara SM 2000 eller så?

Grattis till fin debut med Eros Ella! Antar att det blir mer tävlande framöver nu? :)

knappis...

Jag var på kurs igår och det kändes riktigt bra, tränaren var trevlig och glad och man blev på väldigt bra humör och motiverad. Hon var otroligt pedagogisk och kunde verkligen förklara saker så man förstod, sånt gillar jag. Det ska vara kul att träna och man ska både få kritik och tips på hur man ska förbättra samt beröm och uppmuntran.

Vi fick jobba stenhårt både jag och hästen så i var rejält svettiga efteråt båda två, men fasen vad bra det gick och vilket tryck jag fick i honom i både traven och tölten och vi fick till riktigt snabba övergångar mellan gångarterna. Han kändes verkligen genomriden efteråt :)

Nu ser jag verkligen fram mot att träna mer och nästa tävling :)

Det har kännts som att vi har stått lite still ett tag, som att nu kan vi inte komma längre på egen hand, men nu kändes det verkligen som att vi utvecklades vidare och lärde oss nya saker tillsammans. Härligt när man hittar en tränare som man trivs med.

Jag har ju inte haft möjlighet att åka iväg så mkt förut för jag har inte haft körkort så kompisar och pappa har fått köra och då har jag inte kunnat träna så mkt för tränare, men nu ska det bli ändring på det :) Men jag är ändå rätt stolt över att vi kommit så långt som vi gjort på egen hand:laugh:

KL.

Har inga bilder på oss från tävlingen men vill gärna dela en "dagen-efter" bild! :D
pic_197747927.jpg

Fast här lite längre ner på västkusten är det rätt tätt med även lättklass, finns minst två som jag kan komma på just nu innan den 12:e :)
Men det är ju ungefär en timma från göteborg med släp så det kanske inte är det närmaste.

jag bor dock 1 timme norr om göteborg, så att åka söder om gbg är inte aktuellt... och de föreningar som har tävlingar i gbg och norrut har inga lättklasser i vår :(

jag bor dock 1 timme norr om göteborg, så att åka söder om gbg är inte aktuellt... och de föreningar som har tävlingar i gbg och norrut har inga lättklasser i vår :(

Ja, då blir det ju en väldans lång bit att köra. Vad tråkigt att de inte kan ha lite mer spridning på det. :(

Tur att du inte bor längre norrut då! För oss var det nästan 4 timmar enkel väg ner till Umeå och norrlandspremiären av gaedingakeppni helgen innan påsk! Vi var fyra ekipage härifrån Luleå som åkte ner. Och t o m ett ekipage från Gällivare - vågar inte tänka på hur lång restid hon måste ha haft... den sträckan tar väl nästan 7 timmar UTAN hästsläp... :eek:

Tur att du inte bor längre norrut då! För oss var det nästan 4 timmar enkel väg ner till Umeå och norrlandspremiären av gaedingakeppni helgen innan påsk! Vi var fyra ekipage härifrån Luleå som åkte ner. Och t o m ett ekipage från Gällivare - vågar inte tänka på hur lång restid hon måste ha haft... den sträckan tar väl nästan 7 timmar UTAN hästsläp... :eek:

Hehe, ja vi är allt lite bortskämda här nere. Fick en smärre chock när jag var uppe runt Huddik i somras och de hade en timmas bilväg till MATAFFÄREN!! :eek: Här anses man bo långt ut i buschen om man har mer än en kvart till stan. :angel:

Japp, jag tyckte att det var riktigt nära för en gångs skull, bara drygt två timmar!

För övrigt verkar det som om tävlingarna är billigare söderut också, stör mig lite på att en kvaltävling (dvs en dag utan finaler osv) på min närmsta bana kostar över 500 i anmälningsavgift, det är ju vad det brukar kosta för en tvådagarstävling med finaler och allt...Jag kollande vad kvaltävling på tex Örnäs kostade och det var 300.

Vem minns inte det? Kan det vara SM 2000 eller så?

Grattis till fin debut med Eros Ella! Antar att det blir mer tävlande framöver nu? :)

Typ 98,99 och 01:)

Tack! Jo, någon mer tävling får det bli, men jag har inte anmält mig än. Känns iaf jättekul att vara ute på banorna igen. Blir det någon mer tävling för dig och Hamingja (med reservation för felstavning..:D )

Typ 98,99 och 01:)

Tack! Jo, någon mer tävling får det bli, men jag har inte anmält mig än. Känns iaf jättekul att vara ute på banorna igen. Blir det någon mer tävling för dig och Hamingja (med reservation för felstavning..:D )

Ah, såpass! ;)

Jo, min plan är ju att tävla Assa regionalt (Dyggur och Mörs) och då får Hammi (yes, du stavar rätt..!) följa med på de tävlingarna direkt. Blir en del F2 med henne med andra ord. Men, tävling som tävling egentligen, främsta syftet i år är att ge "banvana" och eftersom passen ändå är hennes favoritgångart så ska det nog gå helt ok. :)

KL

Så var säsongens första tävling avklarad, gick bättre än förväntat, i alla fall i T1. Fick 5,33p, vilket var en klar förbättring från förra årets resultat. :D Ökade tölten var dessutom mycket långsammare än vad han kan, samma med ökningarna (tog det försiktigt då det var första tävlingen på länge).
V1:an skulle ha kunnat gå bättre, G. hade inte riktigt ro att skritta och traven var stundvis litet ojämn, slutade på 5,20p. Så är nöjd med dagen, särskillt nöjd över G. som betedde sig exemplariskt. :love:

Ett par bilder:

33011610.jpg

Ökad tölt

33011625.jpg

Galopp

Precis så har jag också uppfattat det.

Niela: Jag har rätt bra koll på namnregler samt språk och jo, som Boj skriver så finns ÄVEN Jórunn, vilket är den isländska varianten och troligen en förklaring till varför många vill skriva annorlunda. Men Jorunn utan accent finns OCKSÅ så båda är fina.

Nej, Jórunn utan accent finns inte som ett isländskt namn. Även Nielas häst heter Jórunn och är registrerad som detta i Worldfengur.

Angående namn så börjar det stramas upp även på Island och enbart isländska namn ska godkännas framöver. Dock har detta diskuterats ganska länge och än har inga större förändringar skett, vad jag vet. Det kommer dock fortfarande vara tillåtet att döpa hästar till alla de namn som redan finns registrerade i WF. Tyvärr finnns många felstavade namn i databasen, men som jag förstått det ska den korrekta isländska stavningen användas.

För att gå lite mer ontopic funderar jag på att våga mig på lite gæðingakeppni här i vår. Vi får se dock, tyvärr krockar den med min lokalklubbs tävling. Men jag tror att det skulle kunna passa mitt galna sto ganska så väl :angel:

Nej, Jórunn utan accent finns inte som ett isländskt namn. Även Nielas häst heter Jórunn och är registrerad som detta i Worldfengur.

Angående namn så börjar det stramas upp även på Island och enbart isländska namn ska godkännas framöver. Dock har detta diskuterats ganska länge och än har inga större förändringar skett, vad jag vet. Det kommer dock fortfarande vara tillåtet att döpa hästar till alla de namn som redan finns registrerade i WF. Tyvärr finnns många felstavade namn i databasen, men som jag förstått det ska den korrekta isländska stavningen användas.

För att gå lite mer ontopic funderar jag på att våga mig på lite gæðingakeppni här i vår. Vi får se dock, tyvärr krockar den med min lokalklubbs tävling. Men jag tror att det skulle kunna passa mitt galna sto ganska så väl :angel:

Oj, till och med såpass! Var säker på att Jórunn fanns, men vågade inte uttala mig om att Jorunn INTE fanns, men då var det utrett då :) Låter ju logiskt att vi ska utgå från korrekt stavning även när det är fel i databasen.

Jag är galet sugen Gæðinga jag med! Har också ett galet sto som gillar att springa fort ^^ ;)

KL

Värst vad den här tråden har blivit trög.

Tänkte uppdatera litet. Lördagen 28.4. skall jag med G. på T3 och V2, samt med R. på V5. Blir lite spännande med R. då jag varit sjuk, och nu skall han få ta det lugnt några dagar efter vaccinering, så hinner börja träna ordentligt först på måndag. :grin: Får se hur det går. :cool:

Har väl inte hänt så mkt antagligen.

Jag var och tävlade idag blev en 2.a plats i både femgång och T4 med poängen 5.88 och 5.93 så jag A klass kvalade i båda :) Fick 6.3 av en domare i T4an, jätte kul :) det roliga var att jag sa innan, äsch jag stryker mig från T4an han har fått så mkt vilja så han kan inte gå på lös tygel längre ändå, men så bestämde jag mig för att jag rider i alla fall det är ju bra träning iaf och så gick det så bra.

Vågar tyvärr inte lägga in bilder på det här forumet för folk har vart så taskiga tidigare och sagt dumma saker :p

Grattis till A-klass kval!! :D

Trist att du inte vill lägga in bilder..

KL.
Jag och Audur ska tävla V5 och T5 nu på lördag på Nattfaris kval.
Har aldrig ridit nån annan töltgren än T8 förut så det kan ju bli intressant. Ökningarna funkar rätt bra (iallafall hemma på ridbanan och i skogen) men det är värre att få till det bra när vi ska minska på tempot igen... ;) Det får gå som det går! :)

*KL*

Hur hade ni gjort i min situation?

Har anmält mig till Ofeigurs vårkval den 29 april. Har fått bekräftelse på anmälan men fortfarande inget ryttarbrev?
Hittar nu startlistor på deras hemsida men vidare information. Bör man inte få veta när inckeckningen öppnar och när det är vet-besiktning? Eller har man inte det på kval-tävlingar? :p

Nervöööst och vill självklart att ska bli rätt första gången :laugh:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024