Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Tyvärr gäller inte de.. du får ALDRIG raka av hovskägget inte ens av hälsoskäl.. Då anser FIPO att om hästen är så pass "sjuk" ska den inte tävla..
Vilket jag kan tycka är löjlig mugg är inte aå allvarligt rakar man bara är problemet borta.. Skillnad om hästen är halt av de.

Och att hitta en veterinär som är enig med mig är inge svårt eftersom det är just vet som gett mig rådet att raka bort hovskägget för att lättare kunna smörja och hålla torrt och rent=)

Den veterinär jag tittade på som behandlade en hemskt muggangripen häst, SPARADE just lilla tofsen för den var viktig enligt henne. Resten av benet rakades upp till hasen.

Mm fast det gäller ju som i allt att försöka visa sakerna så bra som möjligt och utan övning och att du utvecklar henne i övningarna där, tex kunna be henne om alla dressyrövningarna från marken utan stora märken - där kan man plocka poäng om man gör det bra! Att bara kunna longera och att hon gör allt på kommando, de gör alla mina träningshästar efter 2mån träning så lite mer måste man utveckla det. Fast vad vet jag, ni kanske kan öppna, slutor och allt från marken med, trots att du inte tränar arbete från marken :)

Fast du har tid på dig, FT är fortfarande bara tävlat i på hög nivå, inte kommit så långt att låg till medelnivån vill tävla i det med.

//Petronella

Att enstaka personer i ett land protesterar är nog som en fjärt i kattegatt när det gäller att se saken i sin helhet.;)
Man har valt att ha hästen så naturlig som möjligt, och att hålla sporten så ren som möjligt. Därför har kraven också skärpts när det gäller extra utrustning och annat tingel tangel.:bow:

Och det är en utmärkt tävlingsform, utgår man te x från klassisk dressyr som min granne rider och tävlar i, så tömkör hon och arbetar mycket med hästen för hand. Målet är att hästen ska svara lika bra eller to m bättre i ridning med hjälp av mararbetet vilket den också gör har det visat sig. Min ena häst te x är lättare att få fokuserad snabbare än tidigare, då han gärna hade en massa konstiga ticks och annat för sig i början, nu går det mycket snabbare att koncentrera sig på arbetet efter en del markarbete.

Fast jag rakar för jag måste av hälsoskäl för Jorunns bästa.
Det str klart och tydligt i fipo att jag förbinder mig att värdesätta hästen hälsa före allt annat tex tävling. Och Jorunns problem innebär att jag inte kan tävla vinterhalvåret.

Lite dubelmoral i FIPO där.. Ena sekunden är man skyldig att ta väl hand och när man gör de straffas man genom att ej få tävla..Nåväl de lär ju inte ske en förändring där så jag får finna mig i att bara tävla på sommaren vilket jag är nöjd med.
Vintertid finns det tävlingar som ej följer FIPOregler som vi kan va med på sedan har vi hopp och dressyrtävlingar så de går ingen nöd på oss när det gäller att få komma ut och tävla=)

Tro mig varje år innan jag började rakade bort hovskägget hade Jorunn problem med fuktexem och mugg i sina karlleder.
Snön fastnade som små bollar runt hovskägget när det var plussgrader och hon stod och sparkade och bet sig själv i hovskägget.
Och en gång sparkade hon olyckligt sig själv och har än idag ett ärr kvar på benet.Tack och lov vart det "bara" skinnskada och inge värre.

Sen att jag DESSUTOM gillar det orakat hade också inneburit att jag hade rakat även om nu jorunn inte hade haft dessa problem.
Det är enligt mig så betydligt mer lättskött det tar mig 2 minuter att spola av hennes ben idag mot 10 förr då man fick stå med kammen och få bort lerklumpar i hovskägget och torka rent och smörja med diverse salvor.
Men smaken är som baken i denna fråga... delad=)

Just klippningsfrågan tycker jag vi släpper här. Anser trots allt att du har fått bra tips och kombinationen av att spara skyddhåren och klippa enbart där det behövs eller att tävla enbart sommarhalvår verkar ju vara lösningar som då kan fungera. (Samt alla inofficiella - håll bara koll så att de ej utannonserat att de följer "FIPOS reglemete".) Du nämnde någonstans att sporten ej förändras regelmässigt, dock är det faktiskt inte riktigt sant... Förändring av regler i FIPO måste dock gå via motioner till SIF till FEIFs årsmöte och därför kan förändringar dröja. (Sedan har vi också det "svenska tillägget" med lokala regler.

Psst.. Jorunn stavas Jorunn och inte Jórunn:D det står Jorunn i passet märker att fler vill stava hennes namn som du=)
Uttalas det inte då Jörunn eller har jag fel??

Jo, inte Jörunn, snarare Joo- runn. Accenten innebär att man betonar O:et lite extra bara. Jorunn låter snarare en försvenskning av Jórunn på Isländska. (Googlade lite och Jorunn finns i svenska almenackan och kommer från fornnordiska Jórunn)

Fast varför ska jag passa mig för att få för höga poäng så man blir uppklassad?? är de inte de som alla strävar efter?? Att bli bättre hela tiden?
Får vi en dag så pass höga poäng att vi klassas upp är det dags att lämna nybörjarstämpeln och ge sig ut och tampas i vuxenvärlden:D
Vill absolut inte vara en rosettplockare som harvar runt i lättklass fasten man kan mer för sånt blir jag idag skitsur på.
Kom ihåg en tävling jag var på där vinnaren nästan fick 7,0 i totalpoäng(!) i LÄTT klass:mad:

Inte för jag tror vi kommer klassa upp oss om så sker är vi bägge gamla kärringar jag och hästen haha.

Tänkte mest på hur du sa att du gillar T8 och V5. ;) Jag tycker det är bra inställning att du vill bli bättre och komma upp i klasserna. Och det är ju för att hinta lite om klassval som uppklassningsregeln återinfördes. Jag har en gång delat ut poäng på 6,30 i T8 men då var det en hingst som var på ovalbanan för allra första gången och troligen bara kunde gå i ett tempo och jag tror inte ägarna direkt hade som mål att fortsätta rida runt i T8.

Jórunn = Jåorunn (typ ;))
Ú = Ett långt "Ooo".

Min häst heter ju felaktigt Múninn, vilket uttalas Mooninn. Uppfödaren tyckte väl att det såg mer insländskt ut än "Muninn" :p

Lycka till alla som ska ut idag, hoppas ni får lika fint väder som vi har här nere i Skåne allihop!

tavling17.jpg

Vad tycks om formen på min "slanka" lilla prinsessa? :D Undrar om hon någonsin blir smal igen... snart kommer betet! Och det är inte ens en månad till vårtävlingarna! Jag kommer eventuellt att starta på både Kraftur light och Kraftur kval i början av Maj. Förmodligen blir det fyrgång och T4 på kvalet och T6 och ev. V5 på Lighten.Konditionen är iallafall bra på henne, och jag tycker att hon är lite smalare nu än hon var på ridhustävlingen, men smal är hon knappast. :)

Senast ändrad:

Skönt att se att tråden är tillbaka på rätt spår igen. ;):angel:

Vilken liten köttbulle, hoppas du lyckas begränsa betet i sommar. Svårt när de sväller upp sådär :p

Har du ridit V5 innan? Hur är det? Jag funderar på att ställa upp i en sån i år, men är lite osäker. Tycker det är svårt att hitta info om hur det fungarar, förutom vad som ingår i grenen då, det har jag koll på.

Ja usch! Hon gick på fri tillgång fram till februari om jag minns rätt, och nu står hon inne på nätterna med bara lite hö. Men på dagarna äter hon så mycket hon vill... Jag har kommit igång ordentligt med ridningen nu och motionerar henne fem dagar i veckan ganska intensiva pass för det mesta, så det blir nog ordning så småningom. Jag kommer kanske att ha henne inne på nätterna i sommar också. Det skulle nog behövas.

Programmet i V5 är som öppen fyrgång minus ökad- och arbetstölt. Men med fast gångartsföljd och man rider flera på banan samtidigt på speakerns kommando.

1. Valfritt tempo tölt
2. Arbets- till mellantempo trav
3. Ett halvt varv mellanskritt
4. Arbets- till mellantempo galopp

Fri tillgång är en plåga :P

Ordningsföljden och momenten har hittat, gissar att det inte finns så mycket mer att veta då. Ska åka iväg och titta på en tävling snart och se om jag vågar mig på det.

Jo! Massor! :) Köp ett FIPO för att läsa exempelvis vad som kan ge extrapoäng och avdrag och vad som krävs för respektive po
äng.

Ok, så det är där de gömmer allt smaskigt.:p

I och för sig har jag inte som mål att plocka poäng, utan huvudmålet är att Sol ska få lite miljöträning. Och mitt eget mål i ridningen är att klara av alla gångarterna åtminstone en liten bit :p så poäng är jag inte noga med alls, men det är ju alltid kul att lära sig hur det funkar och vad det går ut på "egentligen".

men det är ju alltid kul att lära sig hur det funkar och vad det går ut på "egentligen".
Ja, det är nyttigt att läsa, så förstår man varför man får en viss poäng, och hur man ska rida programmen. FIPO kostar under 200kr och är helt klart värt det. Det är väldigt tråkigt att bli diskad på grund av att man missat någon simpel regel.

Mm fast det gäller ju som i allt att försöka visa sakerna så bra som möjligt och utan övning och att du utvecklar henne i övningarna där, tex kunna be henne om alla dressyrövningarna från marken utan stora märken - där kan man plocka poäng om man gör det bra! Att bara kunna longera och att hon gör allt på kommando, de gör alla mina träningshästar efter 2mån träning så lite mer måste man utveckla det. Fast vad vet jag, ni kanske kan öppna, slutor och allt från marken med, trots att du inte tränar arbete från marken :)

Fast du har tid på dig, FT är fortfarande bara tävlat i på hög nivå, inte kommit så långt att låg till medelnivån vill tävla i det med.

//Petronella

Faktiskt så kan hon öppna sluta och skäneklvikningar från marken utan attjag tränat på de.Det visade sig när jag var påkurs och vi skulel just prova att jobba från marken och jag bara gjorde saker och hon gick efter:D

Så de hon lärde sig som 4 -5 år sitter fortfarande kvar=) sedan har jag jobbat mkt henne löst och jag kan longera henne löst löshoppa hnne löst samt så kan hon följa john. Hon kan vacker tass, hon kan buga, hon kan fot.
Så nog är hon arnetar från marken allt:p

Jorunn är inte svenskt utan Norskt namn till att börja med.
Och Jorunn måste ha en anknytning till Island annars hade ju namnet inte gått igenom eftersom alla islandska hästar måste ha islänska namn om jag fattar de rätt.
Jag kan alltså inte döpa en islandshästhäst till Rut som jag vill.

Så i Jorunns fall stavas hon JORUNN och inte något annat.. inget jag kan varken rå för eller orka ändra på.

Jag följer de som står i passet bara=)

Självklart finns de ju hästar och ägare som måste ställa upp i lätt klass för att kvala upp sig. Men då är det några ggr sen är de uppkvalade och tävlar inte längre lätt klass mer.

Men jag menar dessa ryttare som har kvalat och till vardags rider öppen klass. Kanske är de som som nyligen har klassats upp och från att vinna allt i lättklass numera hamnar sist eller i mitten av fältet för det vart lite svårare.
Och då går in och tävlar lättaklasser för att känna sig duktiga och vinna lite klasser.

Vilket är fel.. tävling ska va svårt ju, man börjar sist och arbetar sig uppåt:D

Det kommer dröjja år innan jag och jorunn äns kommer komma till en final eftersom jag inte är så duktig på att tölta än. Och de lär man sig inte och blir finalklar påen pisskvart=)
Men jag är nöjd varje gång vi slår våra egna poäng=) har för mig att jag fick nått på 4,5 sist jag tävlade och får jag 4,51 nästa gång är jag stolt som en tupp ävenom vi kommer sist i självaste tävlingen. För mig är tävlingen inte självaste tävlingen utan tävlingen är mot mig själv och att få 4,51 eller mer och inte att vinna=)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV