Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr gäller inte de.. du får ALDRIG raka av hovskägget inte ens av hälsoskäl.. Då anser FIPO att om hästen är så pass "sjuk" ska den inte tävla..
Vilket jag kan tycka är löjlig mugg är inte aå allvarligt rakar man bara är problemet borta.. Skillnad om hästen är halt av de.
Och att hitta en veterinär som är enig med mig är inge svårt eftersom det är just vet som gett mig rådet att raka bort hovskägget för att lättare kunna smörja och hålla torrt och rent=)
Det gäller inte bara att påverka i Sverige utan internationellt.
Fast jag rakar för jag måste av hälsoskäl för Jorunns bästa.
Det str klart och tydligt i fipo att jag förbinder mig att värdesätta hästen hälsa före allt annat tex tävling. Och Jorunns problem innebär att jag inte kan tävla vinterhalvåret.
Lite dubelmoral i FIPO där.. Ena sekunden är man skyldig att ta väl hand och när man gör de straffas man genom att ej få tävla..Nåväl de lär ju inte ske en förändring där så jag får finna mig i att bara tävla på sommaren vilket jag är nöjd med.
Vintertid finns det tävlingar som ej följer FIPOregler som vi kan va med på sedan har vi hopp och dressyrtävlingar så de går ingen nöd på oss när det gäller att få komma ut och tävla=)
Tro mig varje år innan jag började rakade bort hovskägget hade Jorunn problem med fuktexem och mugg i sina karlleder.
Snön fastnade som små bollar runt hovskägget när det var plussgrader och hon stod och sparkade och bet sig själv i hovskägget.
Och en gång sparkade hon olyckligt sig själv och har än idag ett ärr kvar på benet.Tack och lov vart det "bara" skinnskada och inge värre.
Sen att jag DESSUTOM gillar det orakat hade också inneburit att jag hade rakat även om nu jorunn inte hade haft dessa problem.
Det är enligt mig så betydligt mer lättskött det tar mig 2 minuter att spola av hennes ben idag mot 10 förr då man fick stå med kammen och få bort lerklumpar i hovskägget och torka rent och smörja med diverse salvor.
Men smaken är som baken i denna fråga... delad=)
Psst.. Jorunn stavas Jorunn och inte Jórunn det står Jorunn i passet märker att fler vill stava hennes namn som du=)
Uttalas det inte då Jörunn eller har jag fel??
Fast varför ska jag passa mig för att få för höga poäng så man blir uppklassad?? är de inte de som alla strävar efter?? Att bli bättre hela tiden?
Får vi en dag så pass höga poäng att vi klassas upp är det dags att lämna nybörjarstämpeln och ge sig ut och tampas i vuxenvärlden
Vill absolut inte vara en rosettplockare som harvar runt i lättklass fasten man kan mer för sånt blir jag idag skitsur på.
Kom ihåg en tävling jag var på där vinnaren nästan fick 7,0 i totalpoäng(!) i LÄTT klass
Inte för jag tror vi kommer klassa upp oss om så sker är vi bägge gamla kärringar jag och hästen haha.
Jo! Massor! Köp ett FIPO för att läsa exempelvis vad som kan ge extrapoäng och avdrag och vad som krävs för respektive poäng.Ordningsföljden och momenten har hittat, gissar att det inte finns så mycket mer att veta då.
Jo! Massor! Köp ett FIPO för att läsa exempelvis vad som kan ge extrapoäng och avdrag och vad som krävs för respektive po
äng.
Ja, det är nyttigt att läsa, så förstår man varför man får en viss poäng, och hur man ska rida programmen. FIPO kostar under 200kr och är helt klart värt det. Det är väldigt tråkigt att bli diskad på grund av att man missat någon simpel regel.men det är ju alltid kul att lära sig hur det funkar och vad det går ut på "egentligen".
Mm fast det gäller ju som i allt att försöka visa sakerna så bra som möjligt och utan övning och att du utvecklar henne i övningarna där, tex kunna be henne om alla dressyrövningarna från marken utan stora märken - där kan man plocka poäng om man gör det bra! Att bara kunna longera och att hon gör allt på kommando, de gör alla mina träningshästar efter 2mån träning så lite mer måste man utveckla det. Fast vad vet jag, ni kanske kan öppna, slutor och allt från marken med, trots att du inte tränar arbete från marken
Fast du har tid på dig, FT är fortfarande bara tävlat i på hög nivå, inte kommit så långt att låg till medelnivån vill tävla i det med.
//Petronella