Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Mja, om vi ska försöka svara seriöst på dina frågor:

1. Fs1 (dressyr) är bortplockat, där gjorde man dock sitt egna program. Enkla galoppombyten (med avbrott 1-2 steg) var om jag minns rätt ett tillåtet moment. Du fick dock inga pluspoäng för svårare moment, så det var ju lite otaktiskt att slänga in sådant ibland. Tidigare fanns det ett fast program man red för att kvala sig upp till "finalen" där du red ditt eget kür-program.

2. Det finns en gren på Island som håller på att prövas på bland annat Hólar som fokuserar på skicklighet och kommunikation. Man kan alltså visa upp lite vad som helst och pluspoäng för så lite utrustning som möjligt (tex konster utan träns). Där kan ju piruetter och liknande slängas in (om de är harmoniska förstås...!)

3. Försök att inte få för höga poäng i V5/T8 bara, då blir du ju numera uppklassad...

Övriga: Ja jag tycker också det är underligt att Niela känner att hon MÅSTE raka allt hovskägg på sin häst och sedan vara upprörd över SIF:s regler. Men jag tror faktiskt inte Jórunn mår sämre av att inte ha kvar tofsarna på benen så varför gå in med spydig ton? Tänk på att Islandshästvärlden är rätt liten, så det ni alla skriver till varandra ska ni även kunna stå för när ni träffas öga mot öga på någon liten klubbtävling ute i landet.

Fast jag rakar för jag måste av hälsoskäl för Jorunns bästa.
Det str klart och tydligt i fipo att jag förbinder mig att värdesätta hästen hälsa före allt annat tex tävling. Och Jorunns problem innebär att jag inte kan tävla vinterhalvåret.

Lite dubelmoral i FIPO där.. Ena sekunden är man skyldig att ta väl hand och när man gör de straffas man genom att ej få tävla..Nåväl de lär ju inte ske en förändring där så jag får finna mig i att bara tävla på sommaren vilket jag är nöjd med.
Vintertid finns det tävlingar som ej följer FIPOregler som vi kan va med på sedan har vi hopp och dressyrtävlingar så de går ingen nöd på oss när det gäller att få komma ut och tävla=)

Tro mig varje år innan jag började rakade bort hovskägget hade Jorunn problem med fuktexem och mugg i sina karlleder.
Snön fastnade som små bollar runt hovskägget när det var plussgrader och hon stod och sparkade och bet sig själv i hovskägget.
Och en gång sparkade hon olyckligt sig själv och har än idag ett ärr kvar på benet.Tack och lov vart det "bara" skinnskada och inge värre.

Sen att jag DESSUTOM gillar det orakat hade också inneburit att jag hade rakat även om nu jorunn inte hade haft dessa problem.
Det är enligt mig så betydligt mer lättskött det tar mig 2 minuter att spola av hennes ben idag mot 10 förr då man fick stå med kammen och få bort lerklumpar i hovskägget och torka rent och smörja med diverse salvor.
Men smaken är som baken i denna fråga... delad=)

Psst.. Jorunn stavas Jorunn och inte Jórunn:D det står Jorunn i passet märker att fler vill stava hennes namn som du=)
Uttalas det inte då Jörunn eller har jag fel??

Det låter ju superkul de där som de håller på och tar fram på Island hoppas det bli en ny tävlingsgren. Kalas att man kan få poäng för lite andra saker=)

Tycker dressyren ska komma tillbaks men då ha olika klasser även där.. lätta och svåra.
Vore kul med hoppklasser med i mindre höjder så klart=)
Men en 30cm-1 meter klasser.
Som connemararasen har, de har tävlingar som bara connemarorna får ställa upp i.
Fast varför ska jag passa mig för att få för höga poäng så man blir uppklassad?? är de inte de som alla strävar efter?? Att bli bättre hela tiden?
Får vi en dag så pass höga poäng att vi klassas upp är det dags att lämna nybörjarstämpeln och ge sig ut och tampas i vuxenvärlden:D
Vill absolut inte vara en rosettplockare som harvar runt i lättklass fasten man kan mer för sånt blir jag idag skitsur på.
Kom ihåg en tävling jag var på där vinnaren nästan fick 7,0 i totalpoäng(!) i LÄTT klass:mad:

Inte för jag tror vi kommer klassa upp oss om så sker är vi bägge gamla kärringar jag och hästen haha.

Jorunn är en rätt svår häst både i skallen och att rida och hon kan vara lite lynnig ute på tävlingar så man vet aldrig vad som händer.
Kan gå superbra hemma sen så kan hon stressa upp sig för en skitsak sen är det totalstopp i hennes hjärna och hon töltar enbart runt i 320 kan inge annat då.
Sen kan hon vägra gå in på banan de gånger vi har fått gått in först å lite annat smått och gott som hon kan tänka sig att få för sig haha!

Hääärligt med ston:crazy::love:

Så vi tränar på att bara komma bort och se ny miljö och nya hästar när vi tävlar just nu så inte så mkt tävlingsinriktade än med andra ord=)

Jag har som mål att få högre poäng än sista tävlingen får jag de är jag toppennöjd trots att vi ev kommer sist=)
Jag tävlar mot mig själv och inte mot andra än så länge så att säga=)

Men kan du inte göra som någon annan här sa förut, raka allt utom just tofsen, för det var ju tydligen nån på WC i odense som gjort så.

Själva tofsen lär ju inte göra någon skillnad?

Ja nu till hösten kommer jag raka hela benen och karlleden längst ner och så spara denna tofs.

Blir det tjaffs från SIF eller FIPO om det kommer jag hänvisa till detta ekipage som rakade så och tävlar utan problem.
Har sparat bilder på ekipaget och där man klart och tydligt ser hur hon rakat och att hon tävlar utan problem.

Ja nu till hösten kommer jag raka hela benen och karlleden längst ner och så spara denna tofs.

Blir det tjaffs från SIF eller FIPO om det kommer jag hänvisa till detta ekipage som rakade så och tävlar utan problem.
Har sparat bilder på ekipaget och där man klart och tydligt ser hur hon rakat och att hon tävlar utan problem.

är du säker på att du inte får tävla om du visar intyg på att hästen haft mugg?

Det stod väl nåt om att man fick raka av hälsoskäl?

Tack!! Islandshästvärlden är rätt liten och man vet aldrig vem som läser utan att göra sig tillkänna.. Kloka ord.

Ja man ska aldrig skriva saker här som man inte kan stå för.
Jag står för allt jag skriver, personliga åsikter är mina åsikter och mina erfarenheter är just bara mina erfarenheter och inga andras.

Både åsikter och erfarenheter är olika här inne varvid det ibland blir lite liv i luckan.

Om jag tycker si så kan du tycka så och en annan tycka något helt annat.Varvid alla försöker övertyga varandra att just sitt sätt att tycka och erfarenheter är den rätta.

Ibland får man bara acceptera att folk tycker och tänker olika och gör olika utan att behöva för den skull bli osams och kasta paj på varandra.

Många onödiga inlägg som bla finns här som är så onödiga och bara skrivs för att få bråk.

Inlägg kan misstolkas osv, jag kan tolka att du skriker när någon skriver HÄR medans andra bara tror att personen bara vill uppmärksamma just detta ordet att det har en viktig betydelse i texten!

är du säker på att du inte får tävla om du visar intyg på att hästen haft mugg?

Det stod väl nåt om att man fick raka av hälsoskäl?

Pratade med SIF själv och de skrev följande!(har sparat mejena för de som inte tror mig);)

Man får aldrig raka en häst om man inte rider den i hård träning då får man raka till en viss de(och det är??) och man får aldrig raka ben.

Så som jag tolkar de så vi alla som inte rider våra hästar i hård träning får aldrig raka oavsätt av hälsoskäl eller ej.
Och rider du den hårt får du raka men bara till en viss del. Och det borde ju iallafall innebära att helrakningar inte är tillåtet oavsätt om man rider hårt eller ej.(enligt sif)
Men enligt FIPO får jag raka av hälsokäl kroppshår men aldrig hovskägg där står det inget om någo om att du måste rida hårt Eller hur mkt på kroppen du får raka och inte.. vilket var när jag kollade upp de i bland alla fodersäckar och böcker så är hård träning galopp-trav och elithästar.

Så enligt SIF får vi som rider under eliten aldrig raka oavsätt om det är av hälsoskäl eller ej och du får aldrig helraka en häst inte ens när du tävlar elitklasser och aldrig ner på benen.

Som ni förstår blir man ju lätt förvirrad när SIF inte riktigt verkar ha koll på vad som gäller och inte.

Men detta går emot allt vad jag ser ute på tävlingarna jag har själv tävlat utan problem med helrakad jorunn och rakat ner till knä och has utan att blivit diskad.Vilket man ska bli (enligt SIF)

Men enligt FIPO får jag tävla så snurrigt värre:crazy:

Jag tror att Sif och böckerna menar liteolika, Sif menar med hård träning att hästen rids så pass att den blir svettig ofta, kan inte tänka mig annat.

De flesta som tränar sina hästar klipper dom ju och ingen säger något om det på tävling och ner till knäet är det många som klipper, alltså hela kroppen förutom huvud och benet från knäet och ner och benen tycker jag ändå är onödigt att klippa om man inte som du har problem, det bästa är ju om de får ha kvar pälsen där.

Men de borde ju kunna göra ett undantag om det är någon som i ditt fall har problem.

Men om du har vet intyg borde du ju kunna starta ändå?

*KL*

SIF är inte de som sätter reglerna det gör FEIF, SIF är bara en av 19 medlemsländer där samma regler tillämpas i alla dessa länder med små lokala undantag genom t ex Svenska tillägget.

Är man missnöjd med dessa regler så är det bättre att rida i annan diciplin där reglerna är på ett plan man kan accptera.

Nej, även jag har mailat SIF och fått till svar att man aldrig får raka bort hovskägget, och då frågade jag specifikt kring mugg och dispens.
Men som sagt, bara att lämna tofsen då :)

*kl*

Jag kanske är bortskämd med bra hagar, men jag har inte spolat ett enda hästben i år. När det varit riktigt blött och kladdigt har de haft lera över hovarna, men inte upp på benen. Och det bryr jag mig inte om att spola, jag borstar bort det med hovborste bara. Om jag känner för det :p
Och tänka sig, så gjorde jag med ponnyn också. Som jag tävlade SM i dressyr på. Och som jag inte rakade på flera år, inte förrän hon började gå riktigt, riktigt hårt på elitnivå och tävla hela vintrarna också.

Jag var nog minsann skruttig islandsmänniska redan innan jag hade islandshäst! Gud vad skumt :D

Appropå det så känns detta väldigt Off Topic, så vi kanske ska lämna den här tråden till det den är till för?

Jag kan föregå med gott exempel!
Jag skulle tävlat igår, men hovis ställde in skoningstiden på morgonen :( Han går nu med ringskor bak med fyra stift i tådelen, och det är ej godkänt. Fick mail om att jag kunde fått rida ändå, det var ju bara träningstävling i lätt klass, men då hade jag redan bestämt att inte åka. Dessutom har ena ringskon gått sönder :crazy: Så jag är rädd att den kan gå av mer och vridas, och det är ju inte kul.
Så nu får det blir valborgskeppni istället, och första bästa lättklass. Nu går han ju bra!!!! Bilder finns i gångartstråden!

Jag har haft mugg på en häst, men det är väldigt många år sedan nu. Orsaken var att grus, fukt trycktes in i hovskägget pga mycket användning av boots men då kom hästen till mig med mugg. Det försvann inom loppet av några veckor utan att jag rakade vid karlederna, Skägget har en väldigt skyddande effekt, och normal vård som av/ur borstning räcker mycket långt. Men jag har aldrig borstat ur skägget när hästen är blöt utan väntat tills det torkat upp för att just slippa trycka in skiten i karlederna.

KL

I morgon är det tävlingsdags. Utrustningen är putsad och det mesta är i ordning, så nu kan jag ägna mig helhjärtat åt att bygga upp nervositeten i stället :)

Psst, är det inte dags att starta en egen tråd för att diskutera frågan om mugg och hovskägg? Är så tröttsamt att samma diskussion får tråd efter tråd att spåra ur.

jag har haft mugg på hingsten en enda gång och då smörjde jag med nån salva så gick det över direkt så jag har aldrig behövt raka benen på någon häst och så har jag hört att det är bra med hovskägget för att det skyddar?

Halvbloden och ponnysarna hade också massa man och hår och det var inget problem för mig i alla fall.

Men alla gör olika efter vad som passar dom bäst och jag tror som någon sa att hästen inte dör av att hovskägget ryker det är upp till ägaren hur man vill ha det :)

Nä nu återgår vi till trådens ursprungsämne och så kan de som vill få starta en egen sköta mugg tråd istället.

För att återgå till trådens ämne lite ska jag på kurs på måndag och det ska bli jätte kul att få bli lite trimmade inför nästa tävling, ska bli kul att se hur den här tränaren är, jag provar lite olika just nu för att se vem som passar mig och min ridning bäst :)

Ett annat krav i FT grenen som utvecklas här på ön är att du visar ngt arbete vid hand också och ja då lär du och Jorunn öva på det också trots att du tycker det är onödigt eftersom grenen går ut på att du ska kunna visa allt, inte bara flott häst med bensprattel utan kommuniktation mellan dig och hästen är lika viktig.

//Petronella

*kl*
Ska tävla imorgon och jag känner mig helt osugen. Jag tycker inte Eros har känts bra de sista två veckorna, tung och trött. Det är ju pälsfällartider och dessutom tror jag att han har blivit ännu tjockare när han flyttade hemifrån med fri tillgång på mat, men i stora hagar med unghästar som leker mycket till en mindre hage med gamlingar men där de bara utfodras tre ggr om dagen. Alla i hagen är feta, så det förekommer nog inget svältande direkt. Jag hade hoppats på att övervikten skulle rinna av honom lite fint när maten begränsas. Men inte.
Hans paradgångart traven har försvunnit också, så ja, jag har inga höga förhoppningar på oss imorgon. Känner mig varken spänd, nervös eller taggad inför att tävla, utan bara precis tvärtom. Försöker se det som en rolig grej, åka till mitt gamla jobb, träffa en massa goda vänner, rida lite och åka hem. Jag är nog en tävlingsmänniska som inte gillar att tävla om jag inte känner mig nöjd med ekipaget. Och just nu känner jag mig inte nöjd. Kanske är bra träning. Hoppas ni andra som också ska dit är mer taggade!

*KL*

SIF är inte de som sätter reglerna det gör FEIF, SIF är bara en av 19 medlemsländer där samma regler tillämpas i alla dessa länder med små lokala undantag genom t ex Svenska tillägget.

Är man missnöjd med dessa regler så är det bättre att rida i annan diciplin där reglerna är på ett plan man kan accptera.

Där håller jag inte med.. ska man acceptera alla regler? Får man aldrig enligt dig tycka att något är fel och proterstera och försöka jobba upp nya regler??

Nog för jag vet att vissa islandshästfolk är väldigt konservativa men jag tillhör ej av dem utan jag är alltid öppen för nya regler som kan förbättra sporten.
Inom hopp och dressyr sker förändringar hela tiden.
Ska du be alla hopp och dressyrryttare som är missnöjda med regler att sluta sporen bara för de med som du nu gör åt mig??

:confused:

Och jag tycker och kommer alltid tycka att FIPOS regler om just rakning är helt förkastligt dålig.
Jag kommer lämna den där snutten av hovskägget men varenda strå som är kvar skall bort vintertid!

Så du menar också med att om regeringen vill sänka din lön med 90% så skall man tacka och ta emot???.Och gillar man inte regeln får man väl flytta till ett annat land??

Nja jag håller inte med dig där.. Självklart skall man få va missnöjd och säga detta till regeringen och försöka få till en ändring där bäda parterna är nöda.

Om man för över detta på hästen så självklart har jag rätt att tycka vissa regler är helt knäppa och kämpar med att få till en förändring där utan inte skallkunna få tävla.

Jag kommer alltid tycka att reglen om rakning är förkastligt dålig får jag inte tycka de eller???

Ett annat krav i FT grenen som utvecklas här på ön är att du visar ngt arbete vid hand också och ja då lär du och Jorunn öva på det också trots att du tycker det är onödigt eftersom grenen går ut på att du ska kunna visa allt, inte bara flott häst med bensprattel utan kommuniktation mellan dig och hästen är lika viktig.

//Petronella

Aha fast jag behöver inte träna på att arbeta Jorunn för hand hon kan de så bra från unghästetiden.

De gånger jag longerar är hon klockren lyssnar perfekt på komandona jag har lärt in.

Kul kul iallafall att det kommer in nytt "blod" in i sporten=)

*kl*
Ska tävla imorgon och jag känner mig helt osugen. Jag tycker inte Eros har känts bra de sista två veckorna, tung och trött. Det är ju pälsfällartider och dessutom tror jag att han har blivit ännu tjockare när han flyttade hemifrån med fri tillgång på mat, men i stora hagar med unghästar som leker mycket till en mindre hage med gamlingar men där de bara utfodras tre ggr om dagen. Alla i hagen är feta, så det förekommer nog inget svältande direkt. Jag hade hoppats på att övervikten skulle rinna av honom lite fint när maten begränsas. Men inte.
Hans paradgångart traven har försvunnit också, så ja, jag har inga höga förhoppningar på oss imorgon. Känner mig varken spänd, nervös eller taggad inför att tävla, utan bara precis tvärtom. Försöker se det som en rolig grej, åka till mitt gamla jobb, träffa en massa goda vänner, rida lite och åka hem. Jag är nog en tävlingsmänniska som inte gillar att tävla om jag inte känner mig nöjd med ekipaget. Och just nu känner jag mig inte nöjd. Kanske är bra träning. Hoppas ni andra som också ska dit är mer taggade!

Sätt han på bantning så får du ner han i fett% så är de problemet löst iallafall.

Jag vet precis hur du känner.. När jag tävlat Jorunn har hon alltid varit halvfet till fet orkeslös och inte direkt i kondis heller. Man har fått bankat runt henne och trots detta har de gått bra sista gången kom hon från tränaren och var bra i både kondis och fett% och det gick superbra.

Men se de som en kul grej miljöombyte träffa goa människor och fina hästar=)

Jag håller tummar att de går bra=)=)

Knapplån

Någon som vet om Mökkurs ska ha den där firmakeppni eller vad det heter i år igen?? Är inte den i nov någongång??

Men skaffa veterinär intyg på att du gör det av hälsoskäl så lär det inte bli några problem. Då gäller det att hitta en veterinär som är enig med dig.

Men skaffa veterinär intyg på att du gör det av hälsoskäl så lär det inte bli några problem. Då gäller det att hitta en veterinär som är enig med dig.

Tyvärr gäller inte de.. du får ALDRIG raka av hovskägget inte ens av hälsoskäl.. Då anser FIPO att om hästen är så pass "sjuk" ska den inte tävla..
Vilket jag kan tycka är löjlig mugg är inte aå allvarligt rakar man bara är problemet borta.. Skillnad om hästen är halt av de.

Och att hitta en veterinär som är enig med mig är inge svårt eftersom det är just vet som gett mig rådet att raka bort hovskägget för att lättare kunna smörja och hålla torrt och rent=)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?