Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Grattis, vad kul! Är också sugen på Gaedinga, men får se om det blir nåt lämpligt tillfälle att kvala "här nere". Tyvärr inget tips på vad man göra med oroliga hästar. Har hon varit ute mycket? Annars är det kanske bara träning som gäller...

*kl*
Jag tävlade också i helgen:

Red Stenholmens regionala, också i blås och snöoväder. Fick 5,1 i F1, (Hon var lång och framtung och glömde helt hur man skrittade men passen funkade i alla fall fint :). I Stil och speedpass hade jag stora problem med kors i varje nedtagning. Brukar inte vara problem men kan vara mina egna nerver kanske...? Resulterade ändå i runt 4,30 i stilpass och tid på 9,68 i speeden (2:a). Andra löpet kändes mycket snabbare med då slog vi upp innan mål... Träningsmål inför kommande tävlingar är ridbarhet i läggningar på rakbana (ovalen är inga problem) och nedtagningar. Inga foton i egna kameran finns, men dyker kanske upp några så småningom ändå... =)

Ja jag antar att man måste träna att åka med henne, hon har bara varit hemifrån en gång tidigare (förutom då hon åkt bort på bete som unghäst). Själva transporteringen (lastning osv) går som en dans, ridningen funkar bra men det är just att stå i boxen som inte gick, förutom att hon drev alla som var i samma stall till vansinne så var jag faktiskt rädd att hon skulle skada sig (jag är annars ganska "kall" när det gäller sånt). Det märkliga var att det bara blev värre, hon var orolig redan från börja (kom fredag kväll) men det var inte förrän Söndag förmiddag som hon ballade ur helt.

Gaedingakeppni rekommenderas starkt, dessutom måste jag säga att Barbro Bäckström är en helt underbar domare, vi hade ett kanonbra ryttarmöte där hon gav bra tips om hur vi skulle rida och sen ficka man bra tips vid hovbeslagskontrollerna och hon spred helt enkelt en possitiv stämning runt sig.

knappis

Jag var på stenholmen i helgen och tävlade femgång, fick 6.0-6.5 på allt utom passen, fick en 6a på första läggningen, men i andra var han så taggad så det blev för snabb galopp och övergången mellan galopp och pass blev alldeles för lång och vi fick bara en halv långsida bra pass.

Lite synd, vi slutade på 5.57, lite retligt eftersom jag ville ha A klass poäng på 5.60 :p

I finalen fick vi 6.0 och 6.5 på tölt, 5.5 på trav, fick inte samma tempo som dan innan, 6.0 och 6.5 på skritt och 3 7 or och 2 6.5 or på galoppen :laugh: passen var jag lite mesig för jag ville bara få bra läggningar och hålla gångarten efter missen dagen innan. Vi fick fjuttiga poäng mellan 4.5 och 5.5, jag vet att vi kan bättre.

Vi vann iaf ganska överlägset på 5.79 trots den dåliga passen :laugh:

Men nu är det verkligen dags att vi får till de där hundradelarna och kommer upp i A klass igen för vi ha vunnit 5 F2 tävlingar i rad :p och oftast får vi A klass poäng i finalerna och skulle ha hävdat oss i A klassarnas A final också :)

Nu ligger startlistor ute inför Bärbys och Gladurs påsktävling :)
Det börjar närma sig!

Jag tycker att det är så mysigt att pyssla i stallet inför tävling. Smörja utrustning och packa. Det är till och med kul att packa matsäck och fixa kläder åt sig själv. Finns det någon mer som är som jag eller är jag lite skadad? :)

Vi är väl lite lagom skadade allihop i denna tråden :p

Håller helt med dig! Det är underbart att ppacka å pyssla inför. Gå upp tidigtmorgonen efter och lasta in sin häst och köra, inte sällan, till väldens ände. Hoppa ur bilen och gå i det dagg-blöta gräset bort och anmäla sig för att sen bygga hage och lasta ur :love:

Guuud vad jag längtar!!!!:bump:

Gud va underbart det låter! NU vill jag att det ska gå fort till nästa sommar!=)
Mitt ex kunde inte förstå hur man kunde vara borta en hel helg med hästar. Hem och sova och upp tidigt och iväg dagen efter igen haha Men dom helgerna var underbara! Längtar såå:love::love:

Bilder från Gaedingakeppnin, här går det undan!
543157_10150725347846684_627661683_9487010_1010480920_n.jpg
[/IMG]
Mist
474641_10150725349946684_627661683_9487015_1541566617_o.jpg
[/IMG]
Álfadís

Knapplån

Eftersom jag rakar hovskägget på min måste jag vänta tills de växt ut ioch med sommarpälsen och när de sker vet jag ju inte riktigt.Men i Juni är det nog utväxt skulle jag tro.

Då får jag gå ut och kolla vad det finns för tävlingar i JuNI, JULI, AUG, SEP sedan är det dags för rakningen igen.
Men det blir iallafall Sleipnirs KM i höst, sedan kommer det bli lite olika blåbärshoppningar och nästa år kommer vi starta våran första dressyrtävling pirrigt värre=)

Håller tummarna för dig att hovskägget växer ut så du kan visa dig på FIPO tävlingar och göra dina galoppombyten och pirutter! :devil:

Varför gör du det?:confused:

Hon får lätt mugg och fuktexem på vintertiden.
Sedan är det enligt mig fult :o lättare att hålla rent och se ev småsår och sånt utan.

Därför rakar jag bort siiten=)

Fast på sommaren är den kvar för då får hon iallafall så lite

Fast finns det en gren där man har galoppombyten i? Jag vet inte men har i bakhuvudet att dressyren i nom islandshästtävlingarna togs bort eller är jag ute och trampar nu??
Men funkade den dressyren som vanlig dressyr? dvs ld, lb och så vidare eller fanns det bara ett program att rida??

Förvänd galopp torde ju inte vara så omöjligt att visa upp på en ovalbana och sedan göra några byten..Hade varit roligt faktiskt.. lite svårare form av dagens V5 eller nått.

:)

Piruetter kan vi inte än tyvärr men hade ju varit riktig häftigt om hon hade kunnat. Ja målet är ju att hon ska. Idag kan vi bara skrittpiruetter någelunda..Svårt svårt.

Och när vi väl är ute på tölttävlingarna runt om i landet kommer jag nog mest fokusera på tölten ja så länge det inte är V5 vi tävlar. Men jag håller mig nog bara till antingen V5 eller T8.. dom 2 grenarna jag tycker är roligaste. Fast målet är faktiskt att kunna starta en T2 så jag tränar rätt mkt på de i tölten att kunna rida utan tyglar men fasiken så svårt de är

Dressyregrenen för islandshäst har finns kvar på vissa tävlingar. Det är en helt vanlig kür där du själv får bestämma svårighetsgrad.
Jag red skänkelvikningar, hade enkla byten, osv. Till isländsk manskörsmusik!

Mja, om vi ska försöka svara seriöst på dina frågor:

1. Fs1 (dressyr) är bortplockat, där gjorde man dock sitt egna program. Enkla galoppombyten (med avbrott 1-2 steg) var om jag minns rätt ett tillåtet moment. Du fick dock inga pluspoäng för svårare moment, så det var ju lite otaktiskt att slänga in sådant ibland. Tidigare fanns det ett fast program man red för att kvala sig upp till "finalen" där du red ditt eget kür-program.

2. Det finns en gren på Island som håller på att prövas på bland annat Hólar som fokuserar på skicklighet och kommunikation. Man kan alltså visa upp lite vad som helst och pluspoäng för så lite utrustning som möjligt (tex konster utan träns). Där kan ju piruetter och liknande slängas in (om de är harmoniska förstås...!)

3. Försök att inte få för höga poäng i V5/T8 bara, då blir du ju numera uppklassad...

Övriga: Ja jag tycker också det är underligt att Niela känner att hon MÅSTE raka allt hovskägg på sin häst och sedan vara upprörd över SIF:s regler. Men jag tror faktiskt inte Jórunn mår sämre av att inte ha kvar tofsarna på benen så varför gå in med spydig ton? Tänk på att Islandshästvärlden är rätt liten, så det ni alla skriver till varandra ska ni även kunna stå för när ni träffas öga mot öga på någon liten klubbtävling ute i landet.

Men kan du inte göra som någon annan här sa förut, raka allt utom just tofsen, för det var ju tydligen nån på WC i odense som gjort så.

Själva tofsen lär ju inte göra någon skillnad?

Övriga: Ja jag tycker också det är underligt att Niela känner att hon MÅSTE raka allt hovskägg på sin häst och sedan vara upprörd över SIF:s regler. Men jag tror faktiskt inte Jórunn mår sämre av att inte ha kvar tofsarna på benen så varför gå in med spydig ton? Tänk på att Islandshästvärlden är rätt liten, så det ni alla skriver till varandra ska ni även kunna stå för när ni träffas öga mot öga på någon liten klubbtävling ute i landet.

Tack!! Islandshästvärlden är rätt liten och man vet aldrig vem som läser utan att göra sig tillkänna.. Kloka ord.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve