Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Tävlade V5 och T8 på Örnäs gård igår. Jag är super nöjd med vår prestation trots äckelväder :)
I V5 hamnade vi på en 3e plats med en poäng på 4,77 i uttagningen och 4,75 i finalen. Detta är vår andra fyrgångstävling så jag kan inte vara annat än väldigt nöjd. :)

T8an gick inte alls lika bra. Både jag och Sprettur var väldigt trötta eftersom A-finalen var direkt efter fyrgången där vi red i sista gruppen sen startade tölten direkt efter det, hann knappt andast ut och därefter poängen som hamnade på 4,27.

545347_10151069173582142_1317776630_n.jpg

Traven är vår starkaste gångart, den fick vi 5,0 5,5, och 5,5 för.

546908_10151069173652142_1518871667_n.jpg

Galoppen är också en stark gångart, dock blir han lite lång i formen. Poäng 5,0 5,0 och 5,0.

320373_10151069167877142_1453932258_n.jpg

I tölten blir han stum och passtaktig på tävlingsbanan. Har säkert mycket att göra med mina tävlingsnerver. Poäng 4,5 4,5 och 4,5.

56529_10151069167927142_1745171954_o.jpg

(Hade ingen skrittbild)
Skritten har vi jobbat super mycket på det senaste då han är en riktig tripp-pelle, det är vår sämsta gångart men vi höjde oss till 4,0 4,0 och 4,0 på denna tävling. Tidigare fått mellan 3,0 och 3,5 så jag är nöjd :)

47937_10151069167867142_1132423571_n.jpg

Ärevarv :)

Vad kul att se sprettur! Min kompis hade honom på foder innan han såldes. Kul att se honom ridas på vanligt tränsbett.
(för han reds väl jämt på jaktkandar?)

Kl.
För oss blir det ingen tävling dessvärre. kvisten trasslade ju in en pinne i benet för en vecka sen
och har varit halt sen dess. nu får han vila istället och bli bra..
Tråkigt bara att det var just precis nu när han gick så himla bra. Men men, nästa gång kanske turen är på vår sida!

Det är inga problem att rida honom på vanligt tränsbett rent ridmässigt, dock har han ett litet underbett vilket på något skumt sätt resulterar i att han får sår av de flesta vanliga bett, även om han bara står med det, har alltså inget med hård hand att göra.
Jaktkandaret får han inga sår av då det är kedja men jag försöker variera så mycket som möjligt mellan olika bett. Vanligt tvådelat Ky Rotary fungerar också relativt bra. Han är en härlig häst! :)

Har du provat om de funkar att sätta en sporrem mellan ringarna under hakan på ett tränsbett på honom? Funkar bra på en del för hemmabruk för tvivlar att man får ha de på tävling ens i öppen klass.

Använde de mkt på en häst som hade sen tidigare nerslitna tänder pga bett och tandläkaren rekomendera helst stång men annars sätta en sporrem på ett rakt bett så hästen inte kunde få upp bettet dit han slitit ner. Efter de har jag ridit flera så även med delade bett

Nej det har jag inte provat, ska göra det!

Han får minst sår av raka bett så jag ska prova det med det raka då. Tror inte heller att man får ha det på tävling. Jag har dock aldrig fått någon anmärkning för sår trots ett flertal hovbeslagskontroller.

Raka bett (Mullen Mouth) är väl godkända för tävling? Både i öppen och lätt klass, det är ju ingen hävstång, utan ett mycket milt bett.

Bettlöst är inget alternativ antar jag? :)

Rider mestadels på bettlöst faktiskt. :)

Raka bett (Mullen Mouth) är väl godkända för tävling? Både i öppen och lätt klass, det är ju ingen hävstång, utan ett mycket milt bett.

Vet inte vad Mullen Mouth är för bett. Men raka bett är godkända, dock diskuterade vi om det var godkänt att ha ett sporrem mellan ringarna under hakan, det tror inte jag är godkänt, men är osäker.

Det ska man ju kunna söka dispens för vid tävling har jag läst nånstans. Men å andra sidan kan du ju ha skäl till att vilja rida honom på bett ibland också :)

Tävlade sista tävlingen för säsongen i Söndags. Som vanligt har jag inga bilder...
Red iallafall T5 och V2. T5an gick hyffsat och jag fick bättre poäng än jag kunde tro.
När vi kom in på banan i V2an så var det som att hästen dog.. Arbetstempot gick ändå över förväntan och jag fick faktiskt en sexa som jag är sjukt nöjd med. Trav-skritt-galopp kändes sådär och ökade var kattlåda, vilket kändes riktigt trist eftersom han varit så stabil på senaste tiden. Kunde inte tro att det var sant när jag fick höra poängen som totalt blev 5,37 (mitt mål för nästa år var att kvala b-klass som är 5,40). Känner mig nöjd med säsongsavslutningen!

Men såklart börjar det ploppa upp en massa tävlingar som jag vill vara med på redan..
Tolt.nu ska ha en keppni mellan jul, vintermästerskapen på strömsholm och ridhuskampen. Någon som ska vara med på någon av dessa? :)

Jag har också tävlat i helgen..
Riktigt nöjd med resultaten..
5,3 i både tölt och fyrgång..
Vi fick 6 or för både galopp och skritt.. 5-5,5 för tölten och traven.. :)..

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar