Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

*kl*
Ska tävla imorgon och jag känner mig helt osugen. Jag tycker inte Eros har känts bra de sista två veckorna, tung och trött. Det är ju pälsfällartider och dessutom tror jag att han har blivit ännu tjockare när han flyttade hemifrån med fri tillgång på mat, men i stora hagar med unghästar som leker mycket till en mindre hage med gamlingar men där de bara utfodras tre ggr om dagen. Alla i hagen är feta, så det förekommer nog inget svältande direkt. Jag hade hoppats på att övervikten skulle rinna av honom lite fint när maten begränsas. Men inte.
Hans paradgångart traven har försvunnit också, så ja, jag har inga höga förhoppningar på oss imorgon. Känner mig varken spänd, nervös eller taggad inför att tävla, utan bara precis tvärtom. Försöker se det som en rolig grej, åka till mitt gamla jobb, träffa en massa goda vänner, rida lite och åka hem. Jag är nog en tävlingsmänniska som inte gillar att tävla om jag inte känner mig nöjd med ekipaget. Och just nu känner jag mig inte nöjd. Kanske är bra träning. Hoppas ni andra som också ska dit är mer taggade!

Det såg bra ut Ella, han är verkligen läcker fast han är lite rund. Ni fick ju ganska bra poäng, eller?

Nej man måste inte kvala upp sig från lättklass för att gå vidare, det går bra att debuttera i öppen klass om man så önskar.

Ja men då har du ju tränat henne från marken iaf?? (Som du åter och återigen säger att du inte gör.) Och för att få perfektion så krävs träning, hur vida hon kan övningarna eller ej. Annars skulle du ju inte behöva rida henne i öppna och sluta på ryggen heller om det inte hjäpte henne att bli bättre i övningarna och att hon blev starkare och gjorde dom bättre för varje dag. Precis som med allt annat. Att träna andra saker än de man vill förbättre stärker det andra men du lär fortfarande i slutändan öva det du ville förbättre från början i slutändan. Precis som du skrev här sist att du inte är så duktig i tölten än, ni lär träna den för att båda ska bli bättre med den, trots att de övriga arbetet med henne i övriga gångarterna stärker henne i tölten så behövs träningen fortfarande i tölten med, inte minst för att du ska bli bättre i det :)

//Petronella

"Lagom av allt för varje hästs unika situation är det bästa".

Men man får ju inte gå in och tävla lätt klass lite när som helst om man har blivit uppklassad :)

Det brukar väl mest vara folk som kommer ut med flotta hästar men otränade som börjar med lättklass för att de inte klarar t.ex ökad tölt eller kort tölt ännu. För att låta hästen komma ut och bara prova vara på tävling utan större krav. Sen går man ju upp i högre klass om man antingen blir uppklassad eller när hästen klarar av det :)

Jorunn är inte svenskt utan Norskt namn till att börja med.
Och Jorunn måste ha en anknytning till Island annars hade ju namnet inte gått igenom eftersom alla islandska hästar måste ha islänska namn om jag fattar de rätt.
Jag kan alltså inte döpa en islandshästhäst till Rut som jag vill.

Så i Jorunns fall stavas hon JORUNN och inte något annat.. inget jag kan varken rå för eller orka ändra på.

Jag följer de som står i passet bara=)

Självklart finns de ju hästar och ägare som måste ställa upp i lätt klass för att kvala upp sig. Men då är det några ggr sen är de uppkvalade och tävlar inte längre lätt klass mer.

Men jag menar dessa ryttare som har kvalat och till vardags rider öppen klass. Kanske är de som som nyligen har klassats upp och från att vinna allt i lättklass numera hamnar sist eller i mitten av fältet för det vart lite svårare.
Och då går in och tävlar lättaklasser för att känna sig duktiga och vinna lite klasser.

Vilket är fel.. tävling ska va svårt ju, man börjar sist och arbetar sig uppåt:D

Det kommer dröjja år innan jag och jorunn äns kommer komma till en final eftersom jag inte är så duktig på att tölta än. Och de lär man sig inte och blir finalklar påen pisskvart=)
Men jag är nöjd varje gång vi slår våra egna poäng=) har för mig att jag fick nått på 4,5 sist jag tävlade och får jag 4,51 nästa gång är jag stolt som en tupp ävenom vi kommer sist i självaste tävlingen. För mig är tävlingen inte självaste tävlingen utan tävlingen är mot mig själv och att få 4,51 eller mer och inte att vinna=)

Jorunn är ett fornnordiskt namn, och har två ordalydelser. Antingen betyder namnet någon som älskar en vildgalt eller så betyder det någon som har kunskap om hästar.

Har man kvalat upp sig från lätt klass till öppen, dvs då får du inte rida lättklass mer så kan man inte hoppa in i lätt klass för att få en rosett. Nu gäller även nedklassning i öppenklass till lätt klass för att få starta där igen.

Hästen kan däremot starta i lättklass med annan ryttare, men det ekipage (ryttare+häst) som klassat upp sig måste tävla öppen till de har klassat ner sig ingen för att få starta i lätt klass.

Skulle kunna komma med in här. :) Ska på säsongens första tävling nästa lördag (14.4), blir spännande att se vad G tycker, är en tid sedan vi senast var på ovalbana. Skall starta i V1 och T3(?). Målet är att få ett godkännt resultat. ;)

Efter det blir det tävlingar ungefär varannan vecka. :banana:

Haha. Sen behöver inte hästen ha ett isländskt namn, reglerna är väll att det måste finnas en häst döpt till namnet på Island för att man ska få använda det i Sverige?? Här behöver hästarna nämligen inte ha direkt isländska namn. Tex. Semla finns inte på isländska, men min kompis fick ett stoföl här (hon bor på ön, men är svensk) och hon lyckades få igenom det namnet här, så nu förtiden kan ni i Sverige också döpa era islandshästar till Semla :)

//Petronella

... Och en gammal klasskompis till mig döpte sin häst till Sigurður Stardust och fick igenom det. (Hästen stod på island då) :D

Men jag menar dessa ryttare som har kvalat och till vardags rider öppen klass. Kanske är de som som nyligen har klassats upp och från att vinna allt i lättklass numera hamnar sist eller i mitten av fältet för det vart lite svårare.
Och då går in och tävlar lättaklasser för att känna sig duktiga och vinna lite klasser.
Eller så tävlar de lättklasser så länge de har möjlighet (det vill säga vid tre tillfällen inklusive första gången uppklassningspoäng uppnås) eftersom hästen fortfarande har svårigheter med de moment som ingår i öppen klass och behöver mer rutin. Det är svårt att rida i kort tempo tölt om man ska göra det ordentligt och ökat tempo är inte heller så enkelt för många hästar.

Onödigt att anta att det handlar om att kamma hem rosetter och vinna när en "fin" häst eller en "van" ryttare startar i lättklass och får fina poäng.

Någon som vet kommande prova-på-tävlingar eller liknande, med 3-gång som ett moment? tösen har inte fått tölten ännu, men den är på G så vi ska fara ut och träna lite och så får hon lite miljöombyte! :)

KL

Var som sagt på Bärby och tävlade igår!

Först var det V5 och det flöt på bra och alla gångarter satt hyffsat. Kunde ha ridit mer i tölten och han var stressad i skritten och lite framtung i galoppen. Men fick iallafall poängen 5,3 4,8 4,9 tot 5,0 och en sjundeplats.

Sen var det dags för T8 och då var jag finalsugen! Så jag red bättre (synd att man inte kommer på det till första grenen) och fick poängen 5,5 5,5 5,3 och det räckte till en finalplats! :D

I finalen var banan tung och hästen trött men vi kämpade på ändå och fick poängen 5,09 och fick en grön rosett.

Är iallafall nöjd med årets första riktiga tävling och laddar om inför nästa som är Nattfaris kval!

Haha. Sen behöver inte hästen ha ett isländskt namn, reglerna är väll att det måste finnas en häst döpt till namnet på Island för att man ska få använda det i Sverige?? Här behöver hästarna nämligen inte ha direkt isländska namn. Tex. Semla finns inte på isländska, men min kompis fick ett stoföl här (hon bor på ön, men är svensk) och hon lyckades få igenom det namnet här, så nu förtiden kan ni i Sverige också döpa era islandshästar till Semla :)

//Petronella

Precis så har jag också uppfattat det.

Niela: Jag har rätt bra koll på namnregler samt språk och jo, som Boj skriver så finns ÄVEN Jórunn, vilket är den isländska varianten och troligen en förklaring till varför många vill skriva annorlunda. Men Jorunn utan accent finns OCKSÅ så båda är fina. Vi har en häst som heter "Glámur", (uttalas Glaumur), det är många som vill stava honom (eller tror att det stavas) "Glaumur" och därmed ändra uttalet till (Glöjmur) menmen, inte så farligt i mina ögon sålänge man vet vilken häst det syftas på... :)

Som flera andra nämnt är ju uppklassning från lättklas för att hindra folk att gå ner i klass-nivå. Starta öppen får man alltid göra. (till skillnad från uppklassning till B/A-klass där man måste kvala in)

Móli:
Med lite bantning på den där blir det bara fint! =) Nu ser det ut som hon inte riktigt har ork att samla sig så mycket? (alltid svårt att bedöma stillbilder...) Men härliga rörelser och ett trevligt uttryck!

Igår var det tävlingsdebut med lilla killen (snart 5 år och 143 cm med lååååååååååånga ben)

I snöblandat regn, blåst och +1 grad... brrrrrrrrrrrr

Jag åkte bara häst, fick koncentrera mig på att ha kvar gångarten så han inte bytte.. Annars var han väldigt lugn och trevlig.

Fick 5,5 5,3 5,1, totalt 5,3 p i V5, räckte inte till final (kom 6:a av 33 st), men mitt interna mål var att komma över 5,0 och det gjorde vi ju med råge, så nu är jag super taggad inför nästa tävling.

Som dock är först den 12/5, på västkusten i år har många klubbar valt att inte ha lättklasser, skit kasst verkligen!

men men, vi taggar inför den 12:e! :)

Åh, nu har jag vaknat till liv igen efter helgens tävling på Bärby. Jag är så himla glad över min fina häst, som trots rund mage och lite halvdålig kondis verkligen skötte sig prickfritt och gjorde allt jag bad om.

I V5 kändes han fin och pigg, kanske en aning för pigg så jag glömde bort att driva. Vi fick 5,83 och ledde efter uttagningen. Stoltast är jag över idel 6,5:or i tölten och trots att han gick i fri form och inte har styrkan att ta i ordentligt, inte fick någon poäng under 5,0 och knappt något under 5,5.

I T8 var han tröttare och bröt upp några gånger men landade på 6,1 efter uttagning och också i ledning. Jag är väldigt stolt över de poängen, framförallt med tanke på hans kondition.

Eros var hela dagen som ett under av samarbetsvilja. Han var totalt coollugn och obrydd över alla andra hästar - precis så som det ska vara! Nu är han ju sju år och ingen bebis längre men han var inte så mycket riden när han var sex, så han är fortfarande ganska grön.

Jag velade fram och tillbaka hur jag skulle göra med finalerna men han kändes pigg inför V5 så jag bestämde mig för att vara med i den men stryka mig ur T8an. Han blev lite trött i slutet och jag fick rida ordentligt för att hålla ihop honom i galoppen så han inte skulle dra (när han blir trött springer han gärna ifrån jobbet), men han kändes fin överlag. Inga poäng under 5,5 och 6,5 för tölten gav oss slutpoäng på 5,79.
Vilken fin debut för Eros. Jag är så oerhört nöjd och stolt över honom. Det finns väldigt mycket att jobba på med styrka och kondition främst, så att han orkar bära sig och inte bara springa. Men det kommer.

Lite bilder nedan men det finns en hel drös här, även på lite andra ekipage under tävlingen.

tavling03.jpg

tavling05.jpg

tavling37.jpg

tavling42.jpg

tavling53.jpg

Tack!
Fast nu får jag ingen ordning på vem du är egentligen? :D Jag trodde att jag visste..hrm.
Ja, visst är han fin? Men väldigt rund och tung och det är ju ryttaren med, så vi både behöver nog förlora ett gäng kilon för att orka prestera. :o
:D

Vilken häftig häst!! Snyggt ridit! Ser så harmoniskt ut med glad häst :laugh:
Verkligen lovande poäng med tanke på utgångsläget;)

*kl*

Nu har jag anmält mig till min första riktiga tävling med Ögn...:o
Känner mig lite modig som valt att starta i F2 och T3 :eek:

Jaja... får väl se hur det går den 28 april på M-hof i Everöd...:grin:

Som dock är först den 12/5, på västkusten i år har många klubbar valt att inte ha lättklasser, skit kasst verkligen!

men men, vi taggar inför den 12:e! :)

Fast här lite längre ner på västkusten är det rätt tätt med även lättklass, finns minst två som jag kan komma på just nu innan den 12:e :)
Men det är ju ungefär en timma från göteborg med släp så det kanske inte är det närmaste.

QUOTE=Brolinskan;15097807]Tack!
Fast nu får jag ingen ordning på vem du är egentligen? :D Jag trodde att jag visste..hrm.
Ja, visst är han fin? Men väldigt rund och tung och det är ju ryttaren med, så vi både behöver nog förlora ett gäng kilon för att orka prestera. :o
:D[/QUOTE]

jag satt framför baracken där speakern satt och ser alldeles anonym ut:). Du är ju inte helt okänd ändå:angel:

Sen såg jag pappa Kjarni en gång i tiden när han var som bäst :love:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar