Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Bara att försöka igen!

Skulle dock vara roligt att försöka ta sig till en bana och träna en eller två gånger innan nästa tävling som är om tre veckor.

På ärevarvet (med några hästar framför) lyckades vi dock få till lite bättre pass i alla fall, men det var så dags då...

KL

Jag var på tävling i helgen, Gandurs vårkval.
Dock inte som tävlande utan som funktionär och för första gången någonsin satt jag som speaker....:o Ruuuskigt nervös va jag.

Tyckte det mesta flöt på rellativt bra. Lite felräkningar i tid och någon miss från min sida. Men men...tröstar mig med att man bara är människa.:angel:
Dock delades det ur löjligt låga poäng. De som tävlat SM och andra stora tävlingar med fina placeringar låg i lördags på knapps över 5...:eek:

Något som ni andra varit med om? Låååga poäng på en hel tävling, även på bra ekipage?
Vad beror det på?
Vi hade det som så att inga poäng lästes upp eller visades efter ritten utan räknades i sekreteriatet och lästes upp under pauserna senare under dagen. Kan det bero på dommarna inte såg varandras poäng och däreför inte vågade premiera fina ritter?

Tycker inte att det är ovanligt att man upplever att poängen skärps en aning på kvaltävlingar, men tycker inte heller att det är ovanligt att "meriterade ekipage" ibland blir för snällt dömda, heller.

Angående den fortsatta tävlingssäsongen så har jag nu bestämt mig för att tävla på Örnäs lätt och kval i T8 och V2 den 20/5 och Upplandsmästerskapen i juni. I den senare har jag inte bestämt vilka klasser det blir. Hoppas Eros klarar V2 utan alltför stora bekymmer nästa helg, men jag är inte säker. Han blir liksom aldrig smalare trots idog träning och det i sin tur gör att allt blir jobbigt. Han har inte riktigt optimal styrka och form för det korta tempot. Men det ska bli kul!

kl

Jag ska faktiskt tävla imorgon kväll! :D tolt.nu anordnar kval och träningstävling. Hade tänkt att jag inte skulle tävla något i maj eftersom att jag måste jobba varje helg för att överleva månaden juni (är student) men så kom denna propp upp och jag kunde inte hålla mig.
Vi ska starta V5 och T5. Red för Jamila igår och han kändes inte så bra som han kan göra så vi får se hur det går.
Återkommer! :)

jag åker aldrig på kval av den anledningen att jag tycker det verkar som om dom är extra snåla bara för att det är kval. När jag varit på kval har jag fått as dåliga poäng.

Dessutom är det ju roligare med en öppen eller regional tävling om man vill kvala för om man inte lyckas kvala så är det ju ändå en tävling liksom :)

Hemma från en supertrevlig tävlingskväll!

Först var det T5 och Audur har känts lite styv senaste tiden, även domarna höll med där. Korta tempot gick halvdåligt men ökningarna gick bättre. Gick ut på 5,03. Helt ok ändå.

Sedan dags för V5. Tölten kändes fortfarande sådär. Men de andra gångarterna kändes bra. Har svårt att få honom att slappna av i skritten direkt efter traven (Ngn som har tips?) Var iallafall nöjd efter programmet och skrittade iväg lite för långt för att höra poängen.. Hörde den sista som var 5,5. Shit va bra tänkte jag. Sen fick jag höra att jag fått 5,9 och 5,6 av de andra domarna. Gick alltså ut på 5,67 och slog pesonbästa! Sjukt nöjd! :D Är extra nöjd över att ha fått min första 6,5 som va i skritt!

Nu kan jag sova gott!

KL

Igår tävlade Gjöf och jag på ett kvällskval anordnat av Sigfus och Josefine. Fick 5,0, 5,1 och 4,7 i F2. Tyvärr drog skritten och första passläggningen ner poängen. Gjöf har väl aldrig haft någon fantastisk steglängd i skritten, men vi kan definitivt ligga på åtminstone 5-5,5 istället för 4,5 om jag lyckas hitta ett bra sätt att rida skritt på. Försökte jag rida långsamt kortade hon steget och längde jag henne ökade hon farten. Övning ger träning helt enkelt!

I första passläggningen var hon lite taggad i och la sig i pass redan i första kurvan. Försökte få ner henne i galopp innan nästa kurva kom, men hon rollade bara lite och fortsatte genom andra kurvan i pass för att sedan slå upp i galopp efter halva långsidan. Så fick 0-1,5 för den läggningen. Andra läggningen gick mycket bättre, nu var jag själv mer fokuserad på att verkligen rida galopp innan och att lägga på rätt ställe. Fick igenom halvhalterna ordentligt redan innan galoppen och det lönade sig. Fick 6,0 för den läggningen av samtliga domare med kommentarer som ”bra takt och tempo” och ”gott sväv”. Känner mig jättenöjd med prestationen och med totalpoängen med tanke på att vi i princip nollade första läggningen! :laugh:

Tänkte slänga in en liten passbild, men pixboxs nya uppladdningsverktyg verkar inte vilja samarbeta...

Det var jag! Tack så mycket! :D Hade en rätt dålig dag men den blev ju rätt mycket bättre efter :)
Vem var du?

Brolinskan: Tack! :D

Det var jag! Tack så mycket! :D Hade en rätt dålig dag men den blev ju rätt mycket bättre efter :)

Ja, man vet ju alltid hur det kan kännas när man tränar hemma!!

Jag red sist av alla på hela tävlingen, i femgång på mitt fuxsto med stjärn. Klädd i helsvart ;) Men de flesta hade åkt hem tror jag...

Jag stannade för att kolla på Jamila och hon red väl sist tror jag? Red du med henne? Kollade iofs mest på henne..

Då borde jag ju sett dig! Men när jag kollar på din bild så känner jag igen teckningen på hästen. Kanske red du i paddocken samtidigt som mig och du hade med dig nån som hjälpte dig?

Kl.

Jaha. Då var man anmäld till tre tävlingar. :) (det går bra att spara pengar, nä)

Först blir det kvällstävling hos tolt.nu 5/6 där vi ska vara med i T7 och V5.
Sen Jarnhestur vår 16-17/6 där vi kör T5 och V5.
Avslutar juni med en träningstävling som Gyda anordnar. Då gör vi debut i T3 och V2!

Heja Heja!!

Kul att ha så många tävlingar att se fram emot! Lycka tilll!!

Själv har jag anmält mig till Gandurs invigningstävling den 10/6
Ska va med i F2 och T3 och en skojjgren passlöp :)

Min lilla skrutta går så bra nu! Spelar nästan ingen roll vad jag ber henne om så gör hon det, prickfritt! :)

Roligt att du ska till min hemmabana i Norberg=) Då ska jag hejja lite extra på dig!=)
Var och tävlade för många år sen med min förra häst Frasse på eran hemmabana i Gävle=) Då åkte man själv med häst hela vägen.. helt galet haha

Tävlade på lördag för andra gången i femgång och första gången i T2, och är nog helt nöjd med resultatet. Slutpoängen blev inte alls bra för hon for tölt istället för pass och i T2 (lösa tyglar momentet) så rollade hon första halvan, föll sedan i trav och först i slutet for hon bra tölt, så det måste vi träna mer på. Störande bara för att i vintras var hon superbra på det och töltade bara glatt på i samma tempo.
Finns ändå så mycket att förbättra så är helt nöjd över vilken poängnivå vi ligger på för tillfället.

Här är lite bilder från femgången.
IMG_5634.jpg

Fick 4.5-6 poäng för den så är mycket glad över sexpoängaren då det finns mycket ännu att förbättra (som det syns på bilden). I T2 så fick vi mest 5.5.

IMG_5659.jpg

4-5 poäng

IMG_5742.jpg

4-5 poäng. Där kan hon redan nu nog gå betydligt mycket bättre.

IMG_5780.jpg

4,5 och en 5,5

IMG_5837.jpg

Och så passen som var tölt och därför 0 poäng. Eländiga femgångshästar. Hela året har jag kämpat med att hon inte ska gå passtaktig tölt, och sen när det blir dags för att gå pass så far hon ren tölt -.- ;)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4