Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

KL

Jag har tävlat igen, nu på Eidfaxis öppna vår. Femgången gick inget vidare, varken i uttagningen eller finalen. Fick kommentarer om trevlig ridning så det var väl något att glädja sig åt i alla fall :)

I min debut i stilpass gick det däremot över förväntan. Vi fick två godkända försök, i andra blev poängen 5,0 6,0 5,5 & 6,5 och tiden 11,06. I första försöket något lägre och lite långsammare tid. Jag är jättenöjd även fast totalpoängen blev låg pga att det gick så långsamt, men å andra sidan drev jag inte så mycket utan ville bara att hon skulle ligga i pass hela sträckan :laugh:

Gjf.jpg

Gjf12.jpg

Gjf122.jpg

Så fina ni är, han ser verkligen trevlig ut :)

KL

Idag har jag också vågat mig ut och tävlat, debuterade i öppen fyrgång. Mest för att se hur hästen skulle reagera och få kommentarer, så jag vet vad vi kan träna vidare på. Ridningen stämde verkligen inte, och det var verkligen inte bra, men vi tog oss runt och jag fick helt nya träningsideer så är väldigt nöjd med dagen.
Dessutom blev vi B-klassade med våra 5.37, får se när jag förstår att det verkligen hände ;)

Anmält mig till Landi lättklass fyrgång i juli, första tävlingen med Spaeta, och tredje tävlingen överhuvudtaget som jag ställer upp i.....redan lite nervös *le*

Jag tävlingsdebuterade på min första islandshästtävling idag på Örnäs lätta i T8:a. Det gick verkligen över förväntan! Med en häst taggad som en kanonkula knep vi 2:a platsen! :)
Fick 4,97 i uttagningen och 5,17 i finalen. Är grymt nöjd! Snacka om att få blodad tand nu :p

DSC_0072.JPG

DSC_0163.jpg

Satt och kollade lite på tävlingar som går i år och reflekterade över hur lite tävlingar det igentligen är.
Det var inte många i Juni runt mälardalen, alla dessa skojtävlingar? pay end ride? firmakeppni osv finns dom inte längre?

Hade tänkt tävla lite nu i Juni men det fanns 1 tävling för oss haha var då inte mycket och hänga i julgranen

Det är mest uppehåll under sommarmånaderna, skojtävlingar etc finns det dock ingen officiell kanal för. Vill man hitta dem får man fråga runt och/eller surfa runt och leta.

Och så tycker jag det känns som att lättklasstävlingar, skojtävlingar, firmakeppni osv mer har sin säsong vår/höst (och vinter ibland. Istölter och ridhustävlingar).
Sommaren har alltid varit "min" säsong när jag red på hög nivå. Började kvala i april/maj och sen var det SSM, VSM, SM, klubbmästerskap, sen slut :D

Hoppas att du tycker att detta är ok!

6.jpg

5.jpg

3.jpg

2.jpg

4.jpg

1.jpg

Jag var för övrigt den första som satt på Sprettur, jobbade massor med honom under förberedelserna inför hans inridning!

Va är det sant? :) Vad tyckte du om honom då?
Ja tack för mera bilder! :bow:
Väldigt kul att jag ser ut att vara sur som en citron haha, jag tyckte att det var skit kul och i mitt huvud log jag men tydligen satte sig koncentrationen i ansiktsuttrycket hehe. :p

Jag köpte honom i februari och detta var vår första tävling tillsammans och min första islandshästtävling över huvudtaget så jag är jätte nöjd över vår prestation. :D
Han var som sagt lite piggelin och styvade sig emellanåt, men han är verkligen min typ av häst och det ska bli skit kul att utvecklas tillsammans. :)

Ska tävla igen på Stormur den 9e juni.

aha, men hur kan det vara så att tävlingarna har mest uppehåll under sommarmånaderna? Det är ju då man vill åka iväg och tävla och inte på vintern då det är kallt och halt ute på vägarna=(

Att skojtävlingarna inte ligger ute förstår jag men ser inte s mkt sånt heller på klubbarnas hemsidor=(
Men som det ser ut nu kommer vi tävla V5 den 5:e Juni:D första tävlingen på 1½ år pirrigt värre.
Hoppas Jorunn är luuugn och fin och inte stressad för då kan de gå precis hur som

Och så tycker jag det känns som att lättklasstävlingar, skojtävlingar, firmakeppni osv mer har sin säsong vår/höst (och vinter ibland. Istölter och ridhustävlingar).
Sommaren har alltid varit "min" säsong när jag red på hög nivå. Började kvala i april/maj och sen var det SSM, VSM, SM, klubbmästerskap, sen slut :D

Jaaa så upplever jag de med, tävlar man på hög nivå finns det massa tävlingar kva hit och kvaltävlingar dit finns det överallt.
Men för oss som inte riktigt har kommit upp dit än fanns det inte lika mycket utbud=(
Kvaltävlingarna kan väl även ha en lättklass.
Så är de på den tävling jag ska tävla, det är en kvaltävling som även har lättklasstävling=)

Superupplägg enligt mig=)

Delvis *KL*

Vad säger din lokalförening? Är det fler i föreningen som är intresserade kan ni ju anordna lättklasstävlingar eller som vi gör i Ófeigur nu den 13:e juni "Kvälls-Träningstävling"

Finns orken och intresset kan man alltid anordna aktiviteter men man måste ofta som medlem vara aktiv för att få igång aktiviteter. Så inför nästa år innan propparna läggs ta ett möte i föreningen om vad medlemmarna vill ha och kan genomföra.

Föreningen är inte starkare eller aktivare än vad medlemmarna gör den till :D

Rolle
IpL

Jag har nyss blivit medlem i en förrening spom har massa skojigheter för sig, men tänkte de kunde va roligt att pka iväg också och inte bara tävla där och det var då jag upptäckte detta.

Nästa är skall iof bli vårat riktiga tävlingsår iår skall jag mest kolla så allt funkar som vi tränat på hemma och träna påatt komma iväg på nya platser och att både jag och hästen kan känna oss lugna när vi åker iväg och inte som idag fiolsträngar bägge 2 haha

Men visst håller jag med, en aktiv förening fast de som bär huvudansvaret är ju styrelsen DOM måste vara sktiva och fulla av ideer annars för en förrening lätt ut=(

Dom måste få deras medlemmar att engagera sig de där lilla extra.

Ett sätt kan ju vara att erbjuda gratis träning för alla som ställer upp som funktionärer på tävlingar osv.
Då känner medlemmar att de får lite för att hjälpa till och folk blir mer villiga med lite morot=)

Att tränare i klubben jobbar lite idielt då och då sponsorarbete=)=)

Jag har så mkt ideer jag åååå haha isishoppmästerskap hur kul vore inte de?? haha som connemararasen har där de har rikstävling bara för commemaror i hopp och dressyr=)

Typ hinder mellan 30-100 cm man får välja fritt vad som önskas, fälttävlanskurs för skojs skul bara där man tränar mer på skrämselsaker och att få hästen i bättre självförtroende.
Hästorientering, distanstävlingar, trecc, samt westerntävlingar den gren där man gör olika övningar vet inte vad den heter. Man går ver en bro, skall öppna och stänga en grind p åhästryggen, backa igenom en bana .

Ja det finns så mkt skojsigheter man kan göra förutom rena tölttävlingarna som förlänger hästlivet=)

Senast ändrad:

"Problemet" i många klubbar är ju att de som är mest aktiva är just tävlingsryttarna. Det hela bygger ju på eldsjälar som ska lägga ner mycket jobb för att det ska hända något. Sen ligger ju dock var man sig själv närmast och man satsar ju oftast på det som på något vis gynnar en själv. (helt logiskt)
En styrelse måste ju ha någon att delegera arbetet till, en tävlingskommité kan ha fullt fokus på att anordna de större tävlingarna. Kanske er klubb kan ha en "skojtävlingskommité"?
Få saker brukar vara omöjligt i klubbvärlden, men det gäller att någon vill ta ansvar för det också. Det brukar vara svårare, många har idéer med vill hellre att någon annan fixar. För att en skojtävling ska bli bra så krävs det fortfarande mycket jobb och någon ska ha tid till det också.

Hoppas du kan köra igång något kul i din klubb. :) Kommer ni på något lyckat koncept så se till att någon skriver en artikel, bra att skicka in till Islandshästen så fler kan följa ett gott initiativ.

//L

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar