Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Nu ska jag återgå till ämnet och prata tävling :)

var på dyggur förra helgen, gick lite sådär tycker jag, hästen gick fint, men vi fick inga toppan poäng, men det var det inte många andra som fick heller med tanke på placeringen i F1an :p

Kom iaf 2.a i T2 på 5.40 och 3.a i F1 på 5.43 om jag inte minns fel

Strök mig från finalerna eftersom jag var dunderförkyld och har legat i sängen och haft jääättte roligt hela veckan. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och ställer in han på nätterna i alla fall så han inte blir smällfet inför bedömningen.

Nu är det bara Stenholmen nationella och SM kvar och det känns lite lagom läskigt med alla elit ekipage, men vi tävlar mot oss själva och tänker att vi är jäkligt duktiga som ens tagit oss dit :) och så ska vi rida så det ryker :)

Sen tänkte jag ju avelsbedömma honom på stenholmen också, det ska bli jätte roligt för nu tror jag att han kommer kunna få en riktigt fin bedömning, han är perfekt i hullet och välmusklad och skodd av en jätte duktig hovslagare som kan bedömningsskoningar och hon ska även få ställa upp honom på exteriören så inte jag klantar till det. Ridningen tar jag själv och i år ska vi få till mer ös i tölten och traven :)

Funderar även på om jag ska försöka kvala till gaedinga SM, det går ju i Norrköping i år och det kunde vara kul att testa, någon som vet hur man rider ett A flokk program?

KL*

Dagens tävlingar blev en andra placering i Tölt och I fyr gången kom vi 2 i B finalen ( Vi missade skritten tyvärr,Väldigt laddad och tacktade/små töltade hela tiden, men fick bra poäng i de andra gångarterna:)).. :)

Helgen innan var Jag på Åland..:banana:

Blev A finaler i båda klasserna (tölt/fyrgång)..

Resultat: En tredje och En fjärde placering :)..

Nu blir det lugnt fram till i höst.. Önskar er alla andra tävlingsekipage Lycka till :)

Gaedingaprogram finns beskrivet i det reglementet! Har inte i huvudet de exakta reglerna men jag har för mig att du har 3,5 varv på dig att visa alla gångarter. Tydliga temposkillnader önskvärt i både galopp och tölt och explosivitet i passen. Du får byta varv en gång och har banan en inbyggd passraka (som på häringe) kan man utnyttja den en gång då! Minst ett halvt varv per gångart (kvarts varv för skritt).

Hade jag inte varit bortrest vid båda de kval som är i mina trakter hade jag också försökt kvala, gaedinga är kul!

Igår red jag Mörs regional... i ösregn på tvären. Har ingen koll på resultatlistor och annat men vet att jag gjorde årssämsta på Assa i F2 (5,13) medan Hamingja gjorde personbästa i samma gren på 4,10. Hon är fortfarande instabil i alla gångarter men glänser till bitvis och börjar ju fatta det där med passläggningar på ovalbana (även om det gick låååångsamt igår). Testade dessutom T4 på Assa för första gången på rätt många år och gick ut på 5,13 där med. I lösa tygelmomentet valde hon innerspår = 1 dm djupt vatten att plöja genom, jag tror jag mest satt o skrattade åt allt...

Haha ni kunde lika gärna ha hållt till i en simhall, simning på lös tygel ;)

Idag har jag anmält mig och Valle till Avelsbedömningen på Gerstorp, ska bli kul :)

Kl. Nyligen hemkommen från kvällstävling hos Josefine och Sigfus. 5,23 i V5 och 5.10 i T7 räckte till två finaler. T7 är ju verkligen inte våran gren (men tydligen ingen annans heller) för jag tror vi fick typ 4,97 i finalen och det räckte så långt som till en första plats. Sist på kvällen låg V5 finalen, som vi låg trea inför. Min fantastiska Audur visade igen att han fyra stabila gångarter och vi gick ut på 5,38 vilket också räckte till en första plats! Man kan ju inte vara annat än nöjd! :)

Gud så kul det är att tävla :) Nu taggar vi till jarnhesturs vår som är om 1,5 vecka!

Åh va roligt! Grattis! Ska sitta domarsek på lördagen så då har jag ett extra öga på dig! hihi lycka till!:banana:

Var och tävlade ett lite yngre sto (6 år), i lätt 4 gång, hennes andra gång på en tävlingsbana. Hon blev "töltsatt" 2 veckor före tävlingen, och då har jag även tränat inför tävlingen att det inte sku bli så jobbigt för henne, att ta några steg tölt och sen ta ner i skritt men hon for på bara, det var riktigt roligt. Varför hon blev töltsatt så sent är för att hon var blev skadad vid 4-5års ålder.
Hon tog hela varvet tölt, och jag fick av domarna 4,0-3,3-4,1 om jag kommer ihåg rätt? och det var traven som drog ner, då hon rollade en del, men jag är supernöjd över tjejen. Eftersom jag tog denna tävling som en träningstävling, så har jag fått råd av tränaren att rida henne ställd, så det fick jag endel - för, men det visste jag iförväg att jag skulle få.
tölt:
dsc_0055_204732345.jpg

trav:
dsc_0073_204733234.jpg

skritt:
dsc_0107_204158683.jpg

galopp:
dsc_0158_205062023.jpg

i mars började jag rida henne, och det har hänt så mycket på bara några månader, det är väldigt roligt att rida en så glad och framåt tjej
ni kan även se skillnad på första tävlingen och andra tävlingen (1 månads skillnad)
http://www.youtube.com/watch?v=U1kWsa1TN3U&list=UUIbQ_djlYsU2e9KUsri-Osw&index=2&feature=plcp - 21 april 2012
http://www.youtube.com/watch?v=yNe6TiBzIl4&list=UUIbQ_djlYsU2e9KUsri-Osw&index=1&feature=plcp - 26 maj 2012 (senaste tävlingen som gick super!)
nästa tävling för oss blir lätta sommartävlingen på toftinge, någon till som ska vara med där och tävla? :) sen ÅM (Åländska mästerskapen)

*kl*
Åh vilken helg jag har haft!
Tävlade på Upplandsmästerskapen i V2 och T3, vår andra tävling och första gången i öppen klass. Dessutom första gången jag ens red programmen.
Efter en dålig uttagning i T3 så gick fyrgången bättre. På söndagen vann vi T3:n (på 5,56) och kom tvåa i V2:n på (5,67) om jag minns poängen rätt . Men det finaste av allt är att jag även fick helgens feather price för seniorer, för fin ridning. Så oerhört stolt över det priset!

Ska ladda upp mer bilder och uppdatera med.
306947_10151822907920417_1864789050_n-600x450.jpg

525948_10151823181310417_1099557017_n-600x444.jpg

Åh vad kul att läsa här.....nu har jag fått lite inspiration för att gå ut och träna, startar V5 om en månad, första tävlingen på Spaeta och 3e starten för mig.....börjar bli lite nervöst *le*

Tack! Vad glad jag blir! :)

Lobelia> Tack! Men, jag såg inte dig, eller gjorde jag det? Jag är såå dålig på ansikten, sorry att jag inte sa hej!

*KL*

Vad kul att se att det går bra för er alla!! :laugh:

Är det någon här som har kvalat och ska rida SM i år??:d

Hade vatt kul å veta vilka som är bukefalister när man sitter på läktaren å skriker sig hes:angel:

Söt och feminin häst!

Det du måste göra nu när hon är töltsatt och har alla gångarter, är DRESSYRA. Hon går i noll form, och går emot handen och spänner underhalsen, och tappar rygg och bak. Det är ok att man släpper fram i en friare form på tävling, men då ska hon ta det utrymmet för att söka sig fram-ner och höja ryggen, hon gör tvärtom.
Det syns i speciellt i traven, hon tappar sin trav för att hon går emot och inte går bakifrån och fram. Då blir det dålig bakbensenergi, och hela hästen tappas.
Och så sitsträning! SITT ordentligt, du halvlutar dig framåt och då kan du inte inverka på rätt sätt. Magstöd, sitt på sittbenen, rätt upp dig. Det syns speciellt i galoppen, lägg ett smörgåspapper mellan baken och sadeln- det får inte fladdra iväg. Inte ens i galoppfattningen! Luta dig inte fram i galoppfattningen och låt det inte ta så lång tid innan galoppen kommer, sitt till, ha henne samlad och i bra form, är det orolig för fel galopp så överdriv istället fattningen, luta dig tillbaka, dra bak ytterskänkel, tryck till med sätet.

Du kommer se en ofantligt skillnad på gången när hon jobbar i rätt form och du sitter bättre. Du kunde prova klassikerna "sätta ett spö bakom ryggen som hålls fast av dina armveck", för att få en mer upprätt ställning. Och sen sitt, sitt, sitt, sitt!

Lycka till!

FINT Ella! Och kul med feather price!

Du som håller till i trakten; ska ni ha nåt lag till Tunas Lagtävling i år? Någon annan som ska dit? Försöker ordna nåt från min klubb och får förhoppningsvis ihop ett blandat gäng! :D

Både jag och Silversvart ska rida SM vad jag vet =) Finns säkert någon mer!

Jag ska starta i två passgrenar men har inga förhoppningar på placeringar och dylikt med tanke på hur många som är kvalade och på vilka poäng, men det ska bli ROLIGT att vara med! Målet är framförallt att försöka förbättra personbästa (fn: 5.63 i stilpass och 8,77 i speedpass). Har dock lyckats planera in nästan 2 veckors vila för hästen nu pga avelsvisningar + midsommarfirande på annan ort så känns ju lite smått otajmat. :D

Sigtyr här på buke ska också rida SM! P3 tror ja de va! :)

Kl. Jag och Audur har varit i Norberg och tävlat Jarnhestur vår i helgen. Det har regnat! Lördagen började med V5 för våran del. Tölten var borta och vi rollade oss igenom den och resten av programmet var det mes-ridning för hela slanten. Vet ju så mycket väl att vi behöver visa lite power för att få bra poäng. Gick ut på 4.97 och lyckades knipa sista platsen in i a-finalen. På eftermiddagen var det dags för T5. Det är verkligen svårt att rida arbetstempo!! Ökningarna brukar gå bättre men även här rollades det mest. Gick ut på 4,53 som även det räckte till en sista plats in i final.

Söndagen kom och det fortsatte regna... Men lagom till vår T5 final så började det avta. Arbetstempot är fortfarande svårt och jag fick typ 3,5-4. Ökningarna satt bättre och vi fick lite bättre poäng. Men vi har massor att träna på där! Blev iallafall en. Fjärdeplats med 4.50.
Inför V5 finalen var jag taggad och hade som mål att trycka på lite mer och inte mes-rida. Rollningarna var borta och jag tog ledningen efter tölten. Rollningarna kom istället i traven men fick 5.0 av samtliga domare så var nöjd med det. Skritten och galoppen gick fint. Slutade på poängen 5.29 som räckte till en första plats!

Nöjd efter att ha räddat upp lördagens misstag hyffsat bra! :)

Jupp jag är anmäld till SM i F1, målet är att få över 5.90 och kvala in till nästa år redan på SM, final kommer vi nog inte till redan i år men det är ju det långsiktiga målet :laugh: men det ska bli jätte roligt och är en häftig upplevelse att vara med och jag är glad och stolt över att vi har tagit oss dit

Men om allt flyter på och vi inte får några missar kan det nog gå bra :)

I helgen var vi på Stenholmen och red vår första nationella tävling i A klass och det gick mkt bättre än förväntat, tittade innan på startlistan och kände mig liten :o

I T2 fick vi 6.5 för valfritt och kort tempo tölt av 3 domare och 6.0 av 2, på lös tygel blev han lång och låg och gick lite väl frt så det blev bara 4.5 och 5.0 men vi slutade på 5.60 och kom på 11.e plats vilket inte är fy skam med tanke på att det bara var topp ekipage som var där och tävlade.

I F1 fick vi 3x6.5 och 2x6.0 i tölten och 6.0 på passen men vi gjorde en rätt stor miss i traven när han tappade balansen och började tölta så där fick vi bara 5.0 men vi fick 5.93 tot (SM kval igen) och tog oss till B final och det hade jag aldrig trott att vi skulle greja för det var många startande och alla var toppryttare som sagt.

I finalen kom vi 2.a och vi fick 6.5 6.5 7.0 :laugh: 6.0 och 6.0 för tölten och en 8.a på galoppen, passen fick vi bara 5.5 för, kändes fortare än det var antagligen, skulle tryckt på lite till men jag tyckte han gick så bra så det inte behövdes men men vi fick iaf 6.02 tot och kom 2.a :laugh:

Vi startade även speedpass och kom 3.a, idag går han ute i hagen och käkar massa gräs och jag tar det lugnt så vi har ny energi till imorgon när han ska avelsbedömmas :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve