Tävlingstråden 2012 :)

Sv: Tävlingstråden 2012 :)

Jaaa så upplever jag de med, tävlar man på hög nivå finns det massa tävlingar kva hit och kvaltävlingar dit finns det överallt.
Men för oss som inte riktigt har kommit upp dit än fanns det inte lika mycket utbud=(
Kvaltävlingarna kan väl även ha en lättklass.
Så är de på den tävling jag ska tävla, det är en kvaltävling som även har lättklasstävling=)

Superupplägg enligt mig=)

Problemet är ju att det oftast är för lite intresse för dessa skojtävlingar och det är därför de läggs ner, förr fanns det ju dressyr på SM, men det finns inte längre på grund av för få anmälningar. Min klubb skulle arrangera hopptävling för isisar i samband med en för vanliga hästar mn inga anmälde sig så den ställdes in.

Oftast är det ju så att de som väljer att rida islandshäst är intresserade av just gångarter och då blir det mkt mer fokus på gångartstävlingarna, de som är intresserade av hoppning och dressyr väljer ju oftast andra raser och om vi vill får vi ju vara med på de vanliga tävlingarna som är öppna för alla om vi vill.

Skulle de ha kval och lättklass på samma tävling så skulle man få vara på tävlingarna väldigt länge så jag tycker iaf att det är skönt att de har delat upp det så man slipper ägna hur mkt tid som helst på lättklassarna. Jag tycker det är jätte skönt nu när jag rider A klasserna att de oftast har B/C klass ena dan och A klass andra dan så kan man åka dit och bara vara där en dag, det är rätt jobbigt med 2-3 dagars tävlingar faktiskt.

Sen ang att det finns hur mkt kval och högre klasser som helst tycker jag inte stämmer, tvärt om snarare, tävlar man lätt eller öppen finns det tävlingar rätt ofta på nära håll men ska man bara tävla regionalt/nationellt finns det inte många om man inte åker långt bort. Jag hade lite tur den här säsongen och hittade en i månaden iaf på nära håll, i höst finns det typ bara en jag kan va med på, men det kanske kommer upp fler sen.

Jag har hunnit tävla 6 ggr hittils iår på skoj och lättklasstävlingar. Har varit med på två kval som hade lättklass (då är ju dessa bara kval för b och a klass inte för SM). Är även anmäld till tre stycken i juni.

Niela nu vet ju inte jag vart du bor men jag bor i Gävle och har åkt både uppåt, neråt och in i landet! Men är det för långt är det klart att det är drygt att åka.

Kl.

Har tävlat med B första gången idag. Målet var att hon skulle gå i sina gångarter men utan krav och helst utan en massa korrigeringar. Hon uppförde sig fint! Vi sprang runt i fri form och bitvis ngt tempofattigt ;) Men vi hade såå kul! Nu siktar vi på en till clear round-omgång innan vi börjar tävla "på riktigt"! Det var stekande hett och i värmningen såg vi ut ungefär så här:

33074118.jpg

I galoppen lite så här. :)

33074115.jpg

Det känns bra inför kommande tävlingar även om jag tror att hon kommer att vara betydligt bättre nästa år. :)

KL

Har varit i Skellefteå och tävlat hos Vindur. Mkt trevligt tävlingsarrangemang och toppenväder.

Jag hade med mig Álfadís och vi tävlade F2 och T3. Första gången för både grenarna.
T3 gick över förväntan och vi låg trea efter uttagningarna med de flesta poäng (eller alla, kommer inte riktigt ihåg) över 5, i finalen red jag dock som en kratta så vi slutade femma.

F2 gick också bra, bla fick jag 6 i tölten av en domare, det har vi aldrig fått förut men passen är fortfarande kraftlös och håller inte hela vägen men den här gången fick vi i alla fall poäng, inte 0 som när jag tävlade F2 lätt för några veckor sedan.

Mest stolt och nöjd är jag i alla fall att jag fick domarens pris för fin och harmonisk ridning!

Grattis till det fina priset! Jag tycker att det är strålande att de delar ut sådana utmärkelser, fin ridning ska premieras.

*kl*
Vilka ska till Upplandsmästerskapen om två veckor?
Jag och Eros ska försöka oss på Öppen klass i både tölt och fyrgång, det ska bli..intressant ;)

Grattis för feather price! Är ju en otroligt fin utmärkelse att få! :)

Brolinskan: är upptagen då, hade annars varit sugen på GaedingaSM-kvalet... då

Jag hade gett upp mina SM-kvalsplaner då hon inte känts 100 i passen (lite instabil) nu under våren men tji fick jag när jag i helgen kvalade först i stil och sedan i speedpass. :) (Klassade även ner mig i femgång, men det tar jag ;) )

Kul att det går så bra för er alla, Grattis! :)

Hade velat åka på Upplandsmästerskapen, men måste ju jobba någongång också.. :(

Blir ju som jag skrivit tidigare tre tävlingar i juni iallafall, den första är kvällstävling hos tolt.nu nästa tisdag! Längtar! :)

Jag skall dit, jag dömer Upplandsmästerskapen.
See you på sätt eller annat ;)

Malin

Nope, blev lite för snål (vara borta en vecka på raken blir det då...) och satsar på visningen som var inplanerad sedan innan :)

Mörs regionala nu på lördag blir det dock! (Men de har tyvärr inga passgrenar där)

" slipper man lägger hur mkt tid pålättklasserna?

Tja är de den inställningen alla klubbarna har förstår jag att det är litet utbud av lättklasserna.
Man får ju inte glömma att alla har vi varit i lättklassdr'nger.. även dagens VM ryttare har harvat runt i lättklasserna. Så dessa är otroligt viktiga, som elitryttare är det nog inte lika viktigt att tävla ofta då man redan har rutin häst och ryttare.Medana vi som är lättklassare faktiskt behöver träna mera p åatt åka iväg att tävla så vi också en dag får rutin och erfarenheter av att tävla.

Och att behöva åka 40-60 mil för att tävla känns inte direkt aktuellt för min del, med dagens bensinpris blir man ju runerad av en tävling då:crazy: Dessutom blir man tvungen att sova över och ja allt blir bara så väldigt dyrt.

Och där håller jag inte riiktigt med jag vet många som har hopphästar som håller på med dressyr och lite anndra roligheter med sina hästar även om det är hoppningen som är den seriösa biten.
Vet många som har storhäst som håller på med lite av alltmöjligt och på ponny så det är välldigt vanligt.
Men jag håller med du islandshästfolket är väldigt inriktade pågångarter och i mina ögon bitvis tråkiga som inte vågar flexa ut lite och testa andra grenar för att ha lite kul p åsidan av den seriösa tävlandet.

Som att tävla dressyr, kan det vara som så att många islandshästar inte kan gå så värst bra i dressyr att glöden att träna upp skritt trav ocg galopp inte riktigt finns utan man liksom struntar i att träna upp dessa gångarter??
Att många ryttare kasnke tänker ähh vad gör de om traven är lite 4 taktig det är ju en islandshäst??

Man lägger 99% på att få en bra tölt för då kan man ju iallafall tävla T8 är ju en gren som e islandshäst igentligen bara behöver kunna 1 gångart så kan man täva.

Jag hoppas iallafall att få se mer vågande islandshästryttare i framtiden som vågar sig på lite andra roligheter än bara tölttävlingar med sina islänningar.

Dock finns vi vi skall väl inte glömmas bort som faktiskt gör lite allt möjligt med våra islänningar.
Sett ett par stycken här inne som har tävlat hoppning, dressyr, distans western och gymkhana och körning med sina islänningar och dom är så inspererande.

Själv kommer jag tävla några pay end jump med Jorunni år heeeela 30 cm ska vi ta oss över.. alldeles lagom höjd för mig hahaha. Sedan ska vi en dag våga oss p åen dressyrtävling den lättaste av de alla typ LD=)
Och så kommer jag tävla några tölttävlingar såklart med:banana:

et.

Som att tävla dressyr, kan det vara som så att många islandshästar inte kan gå så värst bra i dressyr att glöden att träna upp skritt trav ocg galopp inte riktigt finns utan man liksom struntar i att träna upp dessa gångarter??
Att många ryttare kasnke tänker ähh vad gör de om traven är lite 4 taktig det är ju en islandshäst??

Man lägger 99% på att få en bra tölt för då kan man ju iallafall tävla T8 är ju en gren som e islandshäst igentligen bara behöver kunna 1 gångart så kan man täva.

Du de flest tävlar inte enbart i töltklasserna utan även i 4/5-gång och vissa även i passlöp. Jag vet ingen som lägger 99% av krutet på tölten.

Jag hoppas iallafall att få se mer vågande islandshästryttare i framtiden som vågar sig på lite andra roligheter än bara tölttävlingar med sina islänningar.

Vad får dig att tro att det handlar om mod?

Jag skulle mycket väl kunna ställa upp i någon dressyrtävling, men det krävs typ att det är en inofficiell (vill inte behöva bli medlem i ridsportförbundet och betala licens för mig och hästen där) och att det är ridavstånd längre än så sträcker sig inte mitt intresse. För mig är det en ekonomisk fråga + bristande intresse.

hade jag velat hålla på med hoppning så hade jg haft en annan häst och det tror jag många andra som har islandshäst hade också hade, kalla oss tråkiga om du vill men nu är det så att majoriteten håller på med islandshäst för just gångarternas skull.

Jag var hoppryttare fram tills för 4 år sen när jag började rida in och träna mammas bluphingst, jag blev helt förälskad i det lilla krutpaketet med 2 extra gångarter så jag var ju tvungen att testa och sen var jag fast och halvblodet såldes, inget sagt att hopphästar är sämre eller att hoppryttare är tråkiga för det men det här är mitt personliga intresse :)

De har ju haft dressyrtävlingar och hoppning för isisar men de flesta som håller på med isisar är inte intresserade utav det och då blir det inga anmälda och därför är det ju tur att det finns vanliga hopp och dressyrtävlingar som är öppna för alla eller hur ;)

Jag tror att nästan ingen som håller på med dressyr eller hoppning på seriös nivå väljer en islandshäst utan det är mer hobby nivå, visst de kan hoppa men de är inga hopphästar och om man bara hoppar på hobbynivå för att det är kul ja då går det alldeles utmärkt att starta avd B bland ponnysar eller 90 cm på stor häst tex vill man hoppa högre och bli bättre skaffar man väl sig en hopphäst.

Jag tror inte det är många som bara startar tölt om jag ska vara ärlig :p

Och vi isis ryttare rider massor av dressyr för att våra hästar ska bli mjuka och fina och ha rena gångarter, men vi är inte intresserade av att tävla dressyr för det för vi får ju ändå dressyren via gångartstävlingarna, hästarna måste gå i balans och ha ren takt även på våra tävlingar så varför tävla dubbelt av ungefär samma sport enda skillnaden är att vår sport är i lite högre tempo, inte rider på en ridbana och har 2 extra gångarter, men den kräver exakt lika mkt dressyrarbete för att det ska bli bra.

Min häst är väldigt välutbildad, han skulle säkert kunna gå LA- msv dressyr bland ponnysar om jag hade det intresset, han galopperar i små volter, gör alla skänkelvikningar, enkla byten, öppnor, slutor osv han får 6.5-7 för alla grundgångarterna på tävling i femgång och jag förstår inte alls vitsen med att tävla dressyr också även om jag rider dressyr flera dagar i veckan till vardags.

Vi tränar verkligen inte bara tölt och pass.

Jag förstår inte vart du får alla fördomar ifrån? lär sig på riktigt och ta reda på hur det funkar istället för att bara sitta och tycka en massa och gnälla.

Klart jag skulle kunna tävla dressyr, men varför när det redan finns i princip? och vill jag absolut rida 3 gångarter på en 20x40 bana då kan jag ju skaffa mig ett halvblod som är mer lämpat för det och om man bara gör det på hobbynivå går det alldeles utmärkt att starta bland vanliga hästar eller ponnyer.

Tänkte att det kunde vara kul att samla allas tävlingar och reslutat i en och samm tråd.

Man anger när, var och vilka klasser man ska tävla och sedan ett resultat:idea:

Så nu är det bara å slänga in era planer för tävlingar 2012:banana:

Påminner om vad den här tråden handlar om. Snälla förstör inte denna också.

Påminner om vad den här tråden handlar om. Snälla förstör inte denna också.

mm håller med, ber om ursäkt för min del. Vill man diskutera annat som tex vilka tävlingsformer som ska finnas eller vad man vill göra med sin häst osv osv kan man starta en egen tråd för det :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022