Tävlingstråd september 2011

Sv: Tävlingstråd september 2011

Den 3/9 var jag och Ådi på Åsbo ryttarförening och tävlade.

Jag har legat sjuk veckorna innan och bara varit igång ordentligt i en vecka, lika så hästen. Tyvärr fick jag dessutom ett litet bakslag natten innan tävlingen i och med att lite feber kom tillbaka, men kände mig ganska så pigg på morgonen och beslutade mig för att åka.

Första klassen var en msv b:4a och Ådi var laddad! Bockade nästan in på medellinjen fram till första hälsningshalten, var på väg att skena i en mellangalopp och där emellan så var han titt som tätt mer spänd än en fiolsträng. Men som den stjärna han är så skötte han sig helt okej ändå och vi lyckades skrapa ihop 66,7 % och trots att vi startade tidigt i klassen höll de poängen länge i toppen och vi slutade tillsist på en andra plats! :bump:

Andra klassen var en msv a:1, känslan när jag satte upp på hästen var fantastiskt fin men tyvärr hade min feber som hållt sig borta på morgonen hunnit i kapp mig under dagen och jag orkade inte rida när det blev dags att gå in på banan. Det blev väldigt mycket på och av. Det blev i alla fall godkännt med 62 % och totalt 9a av 18 startande, bara ca 4 % upp till vinnaren.

Nöjd med min fina lilla häst efter dagen. :love:
Och det går framåt! :banana:

Darini och jag var i Linde och startade en MSVc1 i söndags (4/9).

Målet var att komma runt, utan att stegra sig, då vi för några veckor sedan hamnat i en svacka, som resulterade i ett besök på Atg hästklinik.

Men, med feber och halsont på mig själv, skötte sig Darini exemplariskt!

Några stora missar, såsom kosparkar i ena slutan, byte i mellangalopp osv.
slutade vi på en 4placering, på 64% :)
Med 8 på travlängningar och 8 på enkla byten, så är jag super nöjd!

Vi har höjt våran lägsta nivå och har nu "råd" med lite missar, Jag håller ju fortfarande på att lära känna honom :love:

Återkommer med bilder :)

Jag var också i Linde! :D

Red LA3an först på ca 62% inga större missar, men vi är lite slätstrukna och saknar tryck. Dessutom några saker som piloten kunde gjort bättre, typ skänkelvikningarna där jag tappade ramen, och likaså i förvända, saker som annars är ställen där vi samlar mest poäng. Och såklart travlängningarna som i princip är obefintliga(och alltid varit) fast jag har ju inget dressyress heller :p

Msvc1 red vi på 61,04% och där gjorde vi också ett jämnt program men med pilotmissar i skolorna(som också dom ger höga poäng när jag sköter mej...) och en tjusig kick när hästen och missuppfattade varann efter den förvända vilket drog ner en del... En åtta på skritten och sjua på lösgjordheten var iaf trevliga att se=)

Å andra sidan har vi inte tävlat sen i typ maj och inte heller tränat speciellt hårt inför tävlingen:angel: , så jag är nöjd vi gjorde jämna program ändå =)

Kul att de var fler bukefolk i Linde! Jag var också där med min 05.a och red LB:2 & LA:3.

Det var nästan två månader sedan vi var sist var ute på tävlingsbanorna vilket innebär att min tjej som har mycket nerv gärna blir lite spänd, hög i nacken och energin liksom sprutar ur öronen.. :angel: Hur som helst gick första klassen riktigt dåligt eller inte katastrof men en LB:2 bör vi styra runt utan några direkta missar och få ganska fina procent. MEN när hon är sådär spänd och alldeles "för på" så blir det lite svårmanövrerat och vi inledde ritten med att stå på bakbenen och göra snygga "piruettvändningar", hade galoppinslag i båda travlängningar och överlag var hon lite för rak, hög i nacken och inte helt igenom. Resulterade ändå i 63% och första utanför placering.

I LA:3'an var känslan bättre, travprogrammet kändes bra och de förvända bågarna gick bra med tanke på att hon fortfarande saknar lite styrka för att orka balansera upp sig och vänta (förvänd är något vi har tränat MASSOR på då hon har mycket galopp och har lättare för att byta än att bibehålla den förvända). Fick åtta på ena skänkelvikningen vilket var kul då den faktiskt kändes bra. Som slutkommentar skrev domaren: "Häst med trevligt "tänk" & föredömligt travarbete. Effektiv fin ridning, Lycka Till!" Vilket var roligt! Vi hade lite missar här och var men slutade på 64,2% vilket jag absolut är nöjd med då det var vår andra start i klassen och det finns mycket mer att hämta. :laugh:

Vet inte om jag törs lägga ut en film.. men kanske ska bjuda på det för en gångs skull men först ska jag väl i vanlig ordning skriva ett försvarstal...

Jag är fullt medveten om att det är några missar och att bla. travlängningarna är nästintill obefintliga ännu, samt att galoppupptagningen bör vara tydligare och mer i samling. Förvända är fortfarande svårt även på hemmaplan och jag vet att det är lite hastigt. Det är en häst med mycket nerv och det finns mycket gång att plocka fram men jag rider än så länge på sparlåga och vill inte sätta tryck eller be om mer gest förrän vi är helt trygga i det. Hon är sen och har varit väldigt valpig så det saknas överlag fortfarande endel styrka för att allt ska falla på plats ordentligt!

http://www.youtube.com/watch?v=jC15WuMBCyo

Här kommer lite bilder ifrån i helgen :)

293264_10150377858876508_754531507_10256804_1010186697_n.jpg

299252_10150377839036508_754531507_10256472_606637648_n.jpg

309466_10150377853506508_754531507_10256714_1820300022_n.jpg

Håhå jaja, nu har vi debuterat MSVB:4 :D
Är ruskigt nöjd med hästen, han skötte sig långt över förväntan för att vara en hemmatävling!
Jag red asdassiga bakdelsvändningar och vi fick ett steg för mycket i ryggningen, helt mitt fel, om man är tydlig lyssnar ju hästen.
Traven gick bra, första öppnan sisdår, andra ok, båda slutorna heeelt okej, 6or och 7or där - äntligen!
Ökade skritten hörde han hästen som startade som nr två utanför så han gick och spände som tusan, riktigt surt, blev bar 5a och det
ska det ju vara, men ändå, det är ett av våra säkra kort vanligtvis!
Mellangalopperna mesade jag o i ökade tror jag att jag började ta upp för tidigt eller jag vet inte för den fick vi inte alls bra på.
Vi satte alla byten i sprången, enkla bytena var si så där, inga femmor iaf!
Mellantraverna braaaa, ökade traven var HELT JÄVLA MAGISK - så taktar han ur, såå surt för det gör han aldrig men jag satsade
satan och då höll det inte, men den var verkligen sjukligt bra! Bad en bön att domaren skulle ha blinkat för han kom tillbaka så
snabbt från missen men hon hann se det :p
Hamnade på 61% och i mitten av startfältet typ, är galet nöjd, herre gud vi har bara tävlat i 7 månader!
Happy go lucky idag :)

De var ju en super debut :) Jag har min Debut i MsvB4 om några veckor, jag tror redan jag är lite nervös ;)

Owao! Grattis till en så fin debut.

Förhoppningsvis blir det en debut även för oss innan säsongen är slut. Men får se om vi kommer med.

taaack, jag är supernöjd, irriterad över skritten bara men jag hakar inte upp mig på det, men ändå surt när all skritt skiter sig!

har anmält mig till en B:3 på BRS nu och står som reserv till B:3 i Surahammar, we'll see :p
ska till lidingö o rida msv c och så finspång o rida ev. msvc+b, vi får se, har inte alls bestämt hur jag ska göra med nåt!

Senast ändrad:

Vad KUL! Då kommer vi att gå i samma klass (eller ja, min häst och ryttare ;)). :D
Anmälde också till BRS!
Fast för oss är det mer en 'avstämning' än en tävling. Hon är inte direkt befäst i bytena än även om hon är en fena på att just byta. Men hon har lite för mycket åsikter om När bytena ska ske än så länge. :angel: "Nu..? Nu..? Nu då..? Äh jag byter!"

Hoppas det matchar så jag kan fota er. :)

Senast ändrad:

Jag var iväg igår och red en LA3 dressyrryttartest och en vanlig bedömning LA3.
Ryttartestet var otroligt intressant och jag hoppas fler klubbar lägger såna klasser! Jättekul! Vet om allt som kommenterades men tänker sas inte på det. Tog till mej allt och hade det också i bakhuvudet till nästa start sen.

Red sen samma klass igen men med vanlig bedömning, hade en rätt bra känsla, inga missar, något bättre kändes det än vanligt dock. Men med tanke på alla fina ritter jag sett och poängen därefter tänkte jag mej i mitten av resultatlistan nånstans, möjligen. Skulle ställa in hästen i släpet men bestämde oss för att hämta protokollet först bara.

Ser förvånad resultatpinnen lyftas till översta platsen och börjar gråta :o när jag ser poängen.
71,94%
Vinner med åtta poäng tillgodo och prisutdelningen minns jag knappt. Satt mest och log och lullade runt på små moln helt skakis :o :D
Jättekul och mycket stolt över min lilla bruna korsning!

CSC_0412.jpg

CSC_0421.jpg

DSC_0321.jpg

Stort Grattis! :bow: I samma klass knep min kära syster 2.a placeringen. Själv gjorde jag min livs sämsta ritt, men ändå dryga 63% (tror domaren tittade åt andra hållet) men ibland ska man väl få glädjepoäng också, för det var i stort sett inget som var bra.

Red en LB:3 efteråt vilket gick bättre men inte direkt bra, resulterade dock i 69,7%, fina procent tyckte jag..fram tills dess att min syster hade ridit och skrapade ihop hela 85,8%!!! Det händer liksom inte, men tydligen, hon fick en sjua, resten 8or och 9.or samt en 10 på ökade skritten!! Det var en superfin ritt och en eloge till domaren som vågade använda sig utav hela skalan! :laugh: Tilläggas skall är att hästen är f.05 ligger ett år efter pga. föl och gjorde sin tävlingsdebut i år. Hatten av för min kära systeryster (även om hon petade ned mig till första utanför placering :D)! :banana:

Stort Grattis! :bow: I samma klass knep min kära syster 2.a placeringen. Själv gjorde jag min livs sämsta ritt, men ändå dryga 63% (tror domaren tittade åt andra hållet) men ibland ska man väl få glädjepoäng också, för det var i stort sett inget som var bra.

Red en LB:3 efteråt vilket gick bättre men inte direkt bra, resulterade dock i 69,7%, fina procent tyckte jag..fram tills dess att min syster hade ridit och skrapade ihop hela 85,8%!!! Det händer liksom inte, men tydligen, hon fick en sjua, resten 8or och 9.or samt en 10 på ökade skritten!! Det var en superfin ritt och en eloge till domaren som vågade använda sig utav hela skalan! :laugh: Tilläggas skall är att hästen är f.05 ligger ett år efter pga. föl och gjorde sin tävlingsdebut i år. Hatten av för min kära systeryster (även om hon petade ned mig till första utanför placering :D)! :banana:

Tack!! =)
Och tack Fiorano!=)

Din systers häst är verkligen sjukt fin!! Såg den ritten i LAn eftersom jag väntade mej att petas ner ett hack, men den blev ju lite bus i galoppen där.men oj vad fint dte såg ut! Såg procenten hon fick i LBn sen, sjukt roligt!! :bow: Sort grattis till henne!
Kul med domare som använder sej av skalan, för det gjorde hon ju verkligen!

Ja hon är en riktig liten pärla vårat lilla svarta lakritstroll. :love: Snacka om att man blir ödmjuk gentemot ens fyrbenta när de presterar så otroligt fint!

Ja vi blev förvånade över hennes resultat i LA:3'an (debuterade LA:3 dagen innan, hade endast gått en LA:1 innan på 78% iofs..), i båda förvända blev det ju lite bus men de andra momenten vägde uppenbarligen upp. :)

Fiorano: Det är ett litet sto e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue.Weltmeyer. Verkligen en superindivid på alla sätt och vis. Jag hade henne när hon kom ifrån Tyskland och det var denna lilla illbatting som lyckades skicka av mig så att jag bröt benet riktigt illa, orsaken var sadeltvång och det bekymret är numera löst med hjälp av ELT-gjord. Då skickades hon till min syster och av någon anledning har jag inte fått hem henne igen..man kan ju undra varför.. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Shaggy
·
Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
146
· Visningar
10 279
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ibland gör man ju vänner, kollegor, en familjemedlem eller främling glad. Det kan ju vara medvetet eller omedvetet, men oavsett blir man...
Svar
3
· Visningar
208
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka