Tävlingstråd för september.

Sv: Tävlingstråd för september.

Både ja och nej ;)

Den som jag tävlade dressyr nu senast ska inte starta någon fälttävlan, har varit och tränat lite bara.
Men jag rider hans mamma också, har startat några LA:3-4 dressyr med henne förra månaden men nu går hon fälttävlan i september, så blir det mer dressyr när FT-säsongen är över.
Och sedan är det min egen 4-åring som ska gå Breeders fälttävlan, därefter gå på höstlov.

Nu var MSVB debuten avklarad. Jag är riktigt nöjd! Startade en MSVB:3 och red ihop 62,7%.
Jag hade en fin känsla och hon bjöd mycket bättre än förra starten. Idag kunde jag hålla ett fint flyt genom hela programmet och kanske bäst av allt - jag var inte döende efter travprogrammet. :o Hopptanten börjar kunna sitta i sadeln.:p

Ska se om jag lyckas ladda upp filmen.

Vågar mig på att visa filmen från idag. Ha i åtanke på att jag är en gammal, liten och rund hopptant i lånad dressyrsadel. :o Länk

Senast ändrad:

Fint ekipage! Grattis till fin debut! :)

*kl*

Var på klubbtävling igår, red LB:1 och LA:1. Spänd häst och ryttare som inte visste hur hon skulle rida. :angel: Red ihop 63,10% i LB:1, och i debuten LA:1 red vi ihop 57,10%. Med tanke på hur svår han var att rida idag så är jag nöjd, han var spänd o koncentrerad på allt annat utom mig så jag fick kämpa med att få honom lyhörd på mig. Bara att jobba vidare o komma igen! Stundtals glänste han till, ser fram emot när jag kommer lyckas få honom med mig hela vägen. :love: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.. ;)

Nu väntar 2 tävlingar till innan tävlingssäsongen är över för oss i år. Sen blir det till att träna träna träna över vintern.

+ aprilia. Tack! Vad snälla ni är.
Hon är så himla trevlig att rida nu, allt jobb som jag lagt ner börjar äntligen betala sig. När hon kom var hon längre än längst och långsammare än långsammast.

*KL*

Jag och Ådi var iväg till Ljungby där vi red en Int. I för andra gången. Märkte av att han dagen innan börjar bli lite tagen av pälssättningen och det höll i sig.. Han var helt enkelt ganska kraftlös vilket gör att han blir lite vinglig när man sätter tryck i honom. Piloten virrade till det i treorna och trodde att hon räknat fel och kom på sig själv försent vilket ledde till några extra byten i varje.. Nåja vi skrapade ihop 63,6% med tre rejäla missar och det är inte fy skam :D Inte när man blir 3e placerade på det heller :bump:

Nu väntar en veckas vila för min tappra hjälte!

Väldigt trevligt häst och fint ridet! :)

Waco: Grattis!

aprilia: Härligt att du är nöjd, känslan är det viktigaste! :)

*kl*

Idag var det bottennapp. Spänd o svårriden häst, ganska mkt power idag men jag fick inte honom att söka sig framåt nedåt o slappna av ordentligt. I början på framridningen var det omöjligt att skritta, det blev bara en massa tramp o krumelurer :angel: Haha, vi stack ut rejält i mängden när de andra hästarna bara pinnade på snällt.. Sen var det bara att le o se glad ut på banan. :D Han var väldigt misstänksam mot staketet o domaren, vilket han inte varit på länge. Men men, han var allmänt väldigt på tårna idag så vi hade inge bra utgångsläge direkt.

49% skrapade vi ihop (LB:2), där vi fick 0 poäng på ett moment + felridning (la galoppvolten på fel ställe, vilket jag upptäckte när jag skulle rida snett igenom..), o en massa andra missar såklart. Det var svårt att få till noggrann o bra ridning vid domaren. :p En 7a på halten mitt framför domaren, den karamellen suger jag på! Jag är glad ändå, vi kom igenom o pålle var nöjd efteråt. Ljusglimten var att jag faktiskt slapp bära honom runt, energin fanns där o det är det som jag får ta med mig som positivt denna gång. :)

Nu laddar vi om till nästa vecka då vi rider LC:1 + LB:1, sista tävlingen för säsongen. Sen väntar träning i vinter med fokus på grunderna. Beroende på hur det känns så får jag se hur jag gör med fortsatt tävlande. Just nu känner jag mig lite tveksam. För det första känns han eg för svår för mig i tävlingssammanhang när han är så här spänd, för det andra vill jag inte utsätta pålle för tävling om han kanske inte trivs med det? Men det kanske är som dom säger, den som väntar på något gott.. :) Han är verkligen en utmaning som heter duga, och sätter min ryttarskicklighet på prov.

Trots allt så tycker jag det är såå roligt att rida denna hästen, är så tacksam för att jag får rida honom! :love:

KL
Red en LC2 igår med en väldigt väldigt pigg häst. Han skötte sig dock inne på banan och vi fick 63.2% och jag är nöjd. Han är fortfarande lite ostadig i avsaktningar och fattningar. Fick ett jättetrevligt utlåtande från domaren också. :)

Nu har jag och ridskolehästen jag rider varit ute två helger. Förra helgen på Hufvudsta och red en msv c:2. En av våra sämsta ritter någonsin tror jag. Inga missar direkt men segt, tungt och svårlotsat helt enkelt. Fick 62,22% som räckte till en 8:e placering.

Idag var vi till Botkyrka. Vi har typ bara ridit msv c nu senaste åren men det fanns typ inga sådana i höst så idag blev det en LA:3. Hundra gånger bättre känsla idag, nu var vi liksom ett par igen! ;) Fick 63,53% och blev 7:e placerade på det.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=PLew-1Ky7XA&feature=plcp

duktiga ni är!
och Waco... inte illa med så kostsamma missar!
och grattis alla andra också som är ute och kämpar i ur och skur:D

:banana: Själv så var jag och häst i Vansbro i helgen :banana:
Fredagen
Msv b:2
Jag med riktig ont i ryggen och en påbörjad migrän och hästen mer vild än tam och det riktigt kröp i kroppen på honom.
inte ngn toppritt men igentligen bara en miss, ett byte som han va före mig.
Såg mkt bättre ut än det kändes, men han blev för snabb i benen/takten
63,25%

Lör
Msv a:1
Inte sovit många timmar på natten och svårt att andas, migränen lättade efter att ha legat i hotellsängen hela dagen. Vänner och mannen fick ta hand om hästen under hela dagen....
Hästen kändes normal när jag satt upp och jag lotsade runt honom med stundtals trevlig känsla, men 3 dyra missar.
Andra pirruetten blev galoppkvaliten skit och då även bytet efter. och serien fick jag inte till :angel:
men mest 6 och ngn 7 gör mig nöjd. alla byten satt:bump::bump::bump:
56,27%

Söndag
Msv b:5 (debut)
Lite trötta och tog oss igeon med stor möda kändes det som.
Ett omslag/avbrott i förvända 10m volten, dubbla spår i en ökning och räknemiss i serien är fel man får räkna med när ens hotellgrannar festat hela natten och man tvingats lyssna på deras tjo och tjim!
Kändes slarvigt och segt men edå med en fin känsla där hästen gav allt den kunde. Alla byten var rena! Häst har äntlligen lärt sig skulle jag våga tro! Såg mkt bättre ut, lite markbundet i trav skolorna. trodde på typ 55%
59,38%

Är super nöjd med helgen då vi lyckades med alla delmål.

Vad var dina delmål då?

Skriver sällan här (kanske för att jag knappt aldrig tävlar dressyr haha)men jag kan väl oxå uppdatera lite..

Gammelmannen och jag red en MsvB:2 och en MsvB:4 på hemmaplan. Jag rider ju aldrig mer än 1 klass egentligen men förra tävlingen vart han helt galen i galoppen och studsade runt som den vilde.. så jag tänkte han skulle bli lugn med 2 klasser.

Han var lugn i båda klasserna :D

En del misstag här och där och kom precis utanför placering i båda klasserna

skriver också sällan.

delmålen var
  • rena lugna byten
  • inte glömma att samla den samlade skritten innan skrittpirr för häst skruvar då bakbenen istället för att trampa runt.
  • i övergången mellan samlad och ökad skritt inte överge häst. alltså släppa ut tygeln i takt med att jag driver på.
  • visa tydliga övergångar, även om ökningen är 6 mässig så skall övergången vara värd en 7a.
  • höja innerhanden och använda ytterskänkeln när jag ställer och formar häst.
  • inte rida med 10cm för långa tyglar
  • våga rida framåt
  • höja handen och titta upp

säkert glömt ngt

Jisses ganska många delmål, kom du ihåg allt det på banan :D

Jag har oxå lovat en kompis att åka på dressyrmeeting nästa år, har aldrig varit på ett.. bo på hotell och uppstallning för att rida dressyr.. en helt ny upplevelse!

Senast ändrad:

kl

Jag var igår iväg med 5-åringen igen, lokal LC:1 och LB:1! Första gången han går två (dressyr)klasser samma dag, och även debut i LC.

Han hade inte varit på tävling på två helger nu, och i kombination med en ganska blåsig utebana och att någon :angel: visst ökat på hans kraftfoder utan att säga till mig så blev det en riktigt taggad häst :p
Så framridningen blev ju lite som den blev, hade väldigt fint tryck i honom men kunde i stort sett inte göra några galoppfattningar utan att han for iväg i en bockserie, och jag kunde inte riktigt rida honom så låg som jag hade velat eftersom jag var tvungen att hålla honom ganska kort för att inte krocka med mina kära medtävlande ;)

Men han coolade ner betydligt när han kom in i ridhuset och gjorde det mesta av programmet bra, laddade på lite i galoppfattningarna nu också men höll sig i alla fall på marken. Hade 8 på arbetstrav snett igenom, travdelen i serpentingbågarna och fria skritten. Sedan blev det två 5or i inledning och avslutning eftersom jag inte lyckades pricka medellinjen :o. Resultat 66,67% och Clear Round, hade det varit tävling hade det räckt till en tredjeplacering av 16 starter. Domarkommentar: "Trevlig utvecklingsbar häst, Blir lite spänd emellanåt ffa i galoppen. Lycka till!"

Till andra klassen var han fortfarande ganska taggad, men på ett mer kontrollerat sätt. Gick jättefint på framridningen :love: och fick även till fina upptag efter mellangalopperna där han gärna spänner sig och tar upp nacken, eller byter när man försöker sätta ihop honom igen.

Inne på banan hade jag nog bästa känslan hittils, hade honom verkligen framme i handen och det var första gången på honom som jag kände att jag verkligen kom till ridning inne på banan. Blev lite missar i galoppfattningarna här också, försökte fatta för tidigt i första, fattade först fel i andra, och fattade galopp igen i hörnan efter sista längningen. Så det blev två 4or, men hade hela 6st 8or också :). Båda serpentinerna, första galoppvolten, övergången och den lilla travbiten efter första galopplängningen, uppridningen i slutet och så fick han en 8a på gångarterna också! Slutade på 68,62%, 8e plats med 6 placeringar. De låg högt i toppen, vinnaren hade närmare 75% och sista placering 70%, men jag tycker om att rida för denna domaren, hon kan använda skalan både uppåt och nedåt och premierar både de med lite mer uttryck och de som är väldigt stadiga och lydiga! Slutkommentar på min ritt: "Flott häst med lätta gångarter. Kommer bli riktigt fin när den är avspänd hela programmet. Trevlig uppvisning!"

Tyvärr är inte YT alls på humör idag, första filmen har kommit 5% på två timmar, får återkomma med dem senare!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama