Sv: Tävlingstråd för september.
kl
Jag var igår iväg med 5-åringen igen, lokal LC:1 och LB:1! Första gången han går två (dressyr)klasser samma dag, och även debut i LC.
Han hade inte varit på tävling på två helger nu, och i kombination med en ganska blåsig utebana och att någon
visst ökat på hans kraftfoder utan att säga till mig så blev det en riktigt taggad häst
Så framridningen blev ju lite som den blev, hade väldigt fint tryck i honom men kunde i stort sett inte göra några galoppfattningar utan att han for iväg i en bockserie, och jag kunde inte riktigt rida honom så låg som jag hade velat eftersom jag var tvungen att hålla honom ganska kort för att inte krocka med mina kära medtävlande
Men han coolade ner betydligt när han kom in i ridhuset och gjorde det mesta av programmet bra, laddade på lite i galoppfattningarna nu också men höll sig i alla fall på marken. Hade 8 på arbetstrav snett igenom, travdelen i serpentingbågarna och fria skritten. Sedan blev det två 5or i inledning och avslutning eftersom jag inte lyckades pricka medellinjen
. Resultat
66,67% och Clear Round, hade det varit tävling hade det räckt till en tredjeplacering av 16 starter. Domarkommentar:
"Trevlig utvecklingsbar häst, Blir lite spänd emellanåt ffa i galoppen. Lycka till!"
Till andra klassen var han fortfarande ganska taggad, men på ett mer kontrollerat sätt. Gick jättefint på framridningen
och fick även till fina upptag efter mellangalopperna där han gärna spänner sig och tar upp nacken, eller byter när man försöker sätta ihop honom igen.
Inne på banan hade jag nog bästa känslan hittils, hade honom verkligen framme i handen och det var första gången på honom som jag kände att jag verkligen kom till ridning inne på banan. Blev lite missar i galoppfattningarna här också, försökte fatta för tidigt i första, fattade först fel i andra, och fattade galopp igen i hörnan efter sista längningen. Så det blev två 4or, men hade hela 6st 8or också
. Båda serpentinerna, första galoppvolten, övergången och den lilla travbiten efter första galopplängningen, uppridningen i slutet och så fick han en 8a på gångarterna också! Slutade på
68,62%, 8e plats med 6 placeringar. De låg högt i toppen, vinnaren hade närmare 75% och sista placering 70%, men jag tycker om att rida för denna domaren, hon kan använda skalan både uppåt och nedåt och premierar både de med lite mer uttryck och de som är väldigt stadiga och lydiga! Slutkommentar på min ritt:
"Flott häst med lätta gångarter. Kommer bli riktigt fin när den är avspänd hela programmet. Trevlig uppvisning!"
Tyvärr är inte YT alls på humör idag, första filmen har kommit 5% på två timmar, får återkomma med dem senare!