Tävlingstråd för juni -augusti

Sv: Tävlingstråd för juni -augusti

KL

Kunde inte låta bli att tävla lite när vi arrangerar tävlingar hos oss på hemmaplan... :angel: Jobbar tyvärr imorgon när det är MSVC så spanjoren fick gå på träns igen!

6-åringen fick 68,27% i LB:1 och blev tvåa..

Spanjoren fick 69,73% i LA:1 och blev delad segrare egentligen men blev petad till andraplats när dom jämförde allmänt intryck.. aja :D

Är lite imponerad över att spanjoren faktiskt fortfarande är "den bättre" av hästarna.. Trodde att min vanliga pålle skulle springa förbi honom ganska snabbt men icke, spanjoren visar att han är på dressyrbanorna för att stanna :bow:

Klicka på bilderna för att se fler! (jag hoppas ni ser vem som är vem haha!)

Senast ändrad:

KL

Som vanligt håller ni Buke-medlemmar fanan högt på tävlingar runt om i landet, Stort Grattis till alla fina prestationer!

Vi har varit iväg på det traditionsenliga Laholms-meetinget och min Flisan har fått gå många starter men har skött sig super men var allt lite trött sista dagen.
Inledde med en mindre katastrof ritt i La3 där vi visst la in lite piruetter som inte riktigt var enligt plan och som domaren verkligen inte uppskattade. Det var absolut ingen bra ritt men heller kanske inte riktigt så dålig som procenten visade. Sällan jag är missnöjd på domarens bedömning men här var flera bedömningspunkter väldigt märkliga. Jaja hur som så red vi ytterligare några starter och lyckades bli 4.a på 65,31% och 6.a på 64% i MsvC1 samt 5.a på 66,44% i MsvC2. Fortfarande finns det mycket som kan bli bättre och nu blir det tävlingspaus ett tag framöver.

Även vår andra svarta fröken var med och även hon skötte sig fint och fick en 6.te placering på 66,45% i La3.

Fler bukefolk var där och presterade verkligen toppen, men det får de själva berätta om! :laugh:

Jag var likt Smulan nere i Laholm och hade en väldigt bra helg med 3 placeringar av 4 möjliga. Helgens höjdpunkt var MsvC:2 starten i söndags som resulterade i en vinst på nästan 69%. Hade en bra känsla men ett par mindre missar så det kan helt klart bli mkt bättre. Men han kämpade på min lilla prins och kändes inte ett dugg trött.

Film på: http://youtu.be/WIZkIwl8Svg?hd=1

Jättefin ritt!
Låter som att du har en hel hög med papparazzis efter dig :)

Grattis Donnatello! Du har verkligen gjort en riktig resa med hästen som bara stod på bakbenen o vägrade gå på dressyrbana, stor eloge till dig för det och det MÅSTE ju bero på att du egentligen är FT-ryttare....;):D

Åh vad roligt att det går så bra för er!

Grattis till Donnatello också!

jag borde ju verkligen åkt och tittat på tävlingarna nu när så många fina hästar och mycket bukefolk var med, men jag kände inte riktigt för det ännu, orkar inte se några dressyrtävlingar eller tävlingar öh taget just nu.

Fast ni kommer väl till Laholm fler gånger :)

Tack Novali, jag är överlycklig för att han äntligen tycker att det mesta är rätt enkelt och till och med kanske lite kul ibland ;)

Tack NilaD och Sassiball!

kl

vad duktiga alla är, grattis!

jag tävlade 8 juli i Mariefred, en MSVB:4 och det var väl si och så. mycket bättre än dom senaste starterna och vi red ihop 65% och hamnade som första eller andra utanför placering hade jag för mig.
det var dessutom ett tufft startfält med flera svårklass/gp-ryttare, den som vann hade 74% och det var inget konstigt alls med det, är väl mer glad att jag startade före vinnaren än efter :angel:

på torsdag åker vi ner till Öland och tävlar, då är det MSVB:4 och FEI's inledande för juniorer, ska bli spännande och se om jag lyckas lära mig programmet snart, jag tycker det konstant känns som om jag missar något i programmet för det är så få ökningar... haha.

*kl*
Det går ju så bra för alla i denna tråd så nu kommer jag och drar ner den lite:)

Årsdebuterade med hästen idag. En LB:2. På banan bredvid reds MSV A:D
Nåväl det var framstupa sidoläge hela programmet och tempot var under all kritik. Inte förvånande då jag inte kunnat rida henne ordentligt sen förra tisdagen. Att säga att hon var på hjälperna och framme till handen vore att ljuga. Hon har bara stått inne en vecka och har svåra separationsproblem med sin bästa kompis så ridningen hemma har bestått av konstant gnäggande och showtrav. Jaja det är bara på't igen.

Det positiva i det hela var att hon gnäggade inte en enda gång på tävlingsplatsen och var totalt otittig. Nästan så man blev lite irriterad. Kunde behövt lite spänning :D

Just ja 58% blev det och kommentaren nertill var:
Mjukt lotsat på fin häst med bra takt. Idag lite för djup och bakom lod.

Alla ryttare fick en goodie bag som innehöll:
20% rabatt på Kolla Masken
en påse chips
Kentaur, alltså tidningen
en disktrasa med rabatt på hemstädning
20% på en vara på Horze
Vitamin Well mineralvatten
en sovmask, alltså en såndär man har över ögonen så det ska vara mörkt

Så jag åkte ju ändå därifrån med fler grejer än man brukar få som placerad :laugh:

Var du möjligen på Vallentuna? Det är det ända stället jag också kommit därifrån med massor utan plac ;)

Efter att ha stått i ett annat stall under sommaren så har jag även kunnat träna lite mer "intensivt" till och från.
Jag har ju sen ett tag bestämt mej för att skippa de lätta programmen då jag iaf bara får 58-60% oavsett program (personbästa 66% i en LB:1) så debuterade i BRS i Juni i MSV C, första dagen 59,78% klart godkänd som debut, och dagen efter 57,45% på en mkt mattare häst...

Tyckte ändå jag har i MSV C att göra så jag anmälde mej till Gripens RF och red MSV C cupen =) (mkt rolig grej ;) ) Efter att som sagt tränat en del så gick hästen riktigt bra på framridningen och när programmet var ridet fredag morron tänkte jag "NU ska jag väl ändå komma över 60%".... Döm om min STORA förvåning när jag kommer tillbaka till ridhuset efter att ha lastat hästen och får höra mina procent ropas ut... 68% :eek: Trodde ju inte mina öron...
Till saken hör att jag självklart glömde halten med ryggningen... = -2 poäng... Och missade sista plac med en ynka poäng...
Sen lör resp sön var vi tillbaka i "matta" takter och släpa ihop 58,67% (sist) resp 60,44% (inte sist ;) ) ...

Så nu laddar vi för nästa start och då det numer bara kommer vara 1 start/helg har jag förhoppningar om att def va över 60% hädanefter ;) Helst såklart så högt som 68 men jag är realist (läs såååå duktig är jag inte ;) ) men över 62% skulle sitta fint :)

:banana: Grattis! Så roligt!
Vet faktiskt fler som gjort betydligt bättre ifrån sig i MsvC än i LA! Sticker ut hakan lite här med att påstå att många hästar har lättare för vissa utav "svårigheterna" i MsvC än i LA. Är tex ofta enklare att få till skolorna någotsånär än en skänkelvikning med bibehållen takt, framåtbjudning och tvärning. Den förvända i MsvC1 är ju också ngt enklare speciellt som man kan fuska lite med böjningen utan att det syns så tydligt :angel: Skillnaden ska ju eg vara att det krävs samling i Msv men det är inte ngt som domarna är speciellt hårda på och ännu färre som rider ;)

Kl

Har ridit mina sämsta starter nånsin haha.
Igår var han bra på framridningen sen på banan började han kännas lurig = håller på med tungan och fixar, jag litar ju typ inte på att vi kan och tjuvhåller i stången för det känns som... Haha ja ingenting, blev sjukt mycket missar och tråk, kom sist på 58% men ja, vi shapear upp oss tänker jag.
Imorse vaknade jag och var helt yr och vinglig, det blev inte bättre oavsett vad jag provade, drack vatten, fick i mig salt och allt man provar.
Höll på att börja gråta när jag började trava haha fy fan vad vidrigt.
Inne på banan red jag från punkt till punkt och såg väl ingenting, red ju inte direkt men jag höll iaf inte krampaktigt i stången. Han var snäll iaf, jag hade ju inte behövt rida idag men det sitter långt inne att avanmäla... Fast jag kommer ALDRIG mer rida om jag känner mig så här!
Övriga gänget har kammat hem andraplatser, vinster och kval% :)
Riktigt kul att "vår" ponny var så fin i MSVC, 70% :D

Kl

Har ridit mina sämsta starter nånsin haha.
Igår var han bra på framridningen sen på banan började han kännas lurig = håller på med tungan och fixar, jag litar ju typ inte på att vi kan och tjuvhåller i stången för det känns som... Haha ja ingenting, blev sjukt mycket missar och tråk, kom sist på 58% men ja, vi shapear upp oss tänker jag.
Imorse vaknade jag och var helt yr och vinglig, det blev inte bättre oavsett vad jag provade, drack vatten, fick i mig salt och allt man provar.
Höll på att börja gråta när jag började trava haha fy fan vad vidrigt.
Inne på banan red jag från punkt till punkt och såg väl ingenting, red ju inte direkt men jag höll iaf inte krampaktigt i stången. Han var snäll iaf, jag hade ju inte behövt rida idag men det sitter långt inne att avanmäla... Fast jag kommer ALDRIG mer rida om jag känner mig så här!
Övriga gänget har kammat hem andraplatser, vinster och kval% :)
Riktigt kul att "vår" ponny var så fin i MSVC, 70% :D

Såg de fina resultaten på de övriga ;) Undrade just va du gjorde som aldrig vart under 62% i samma program ;) (i år iaf ;) )

KL

Jag hakar väl på den negativa trenden. Förra tävlingens 67% byttes idag ut mot 57% och därmed missta kval till MSVB. Hon var superfin på framridningen, och egentligen inte så mycket sämre inne på banan. Men galoppinslag i bägge travökningarna och avbrott i ena förvända och byte i den andra drog ju ner poängen ordentligt. Vi varvade 3or och 4or med 7or och 8or.
Ja ja bara att ta nya tag. Trist bara då min plan vara att starta MSVB;3 på hemmatävlingarna första helgen i september. Här uppe i norr har vi ju inte så många tävlingstillfällen så det får bli nån annan gång.

Idag var det dock ett nytt program, men jag såg knappt mer än öronen på hästen. Och 62% har vi haft i B5an annars är det 63-66% i B4an men jag tar hellre en skitritt på tråkiga % än 64% vilket vi brukar få - jaha, det var dåligt men jag får ändå helt ok/bra %, det blir så larvigt. Tråkigt också att ha två tråkritter pga helt olika omständigheter.
Men igår blev han för låg och trixade med munnen då tappar man allt, han är eg bättre nu än tidigare men det kräver ju mer av mig också, man får inte fega och tjuvhålla så enkelt är det.

Senast ändrad:

*kl*
Skriver från en dator vars batterier snart dör, så ursäkta att jag är så otrevlig att jag inte kommentera ngn ;)
Vet tat vissa såg fram emot att se oss på Öland, ledsen att behöva göra besviken och inte prestera på topp... Vi har haft jätteroligt på den fantastiska anläggningen och dess underbara funktionärsstabb! Tyvärr gick sprickan i vä mungipa upp efter att ha hållt sig fin sen i november, detta efter att hon varit stel sen allt bus under sin 3 veckors vila efter vår superba helg i Everlöv. Har blivit allt mjukare o finare o var superfin i veckan :love:! Men tyvärr stelare igen av allt innestående på box (trots mkt promenader), vilket den inte höll för. Därför spänd häst som ändå var en ängel som ställde upp o gav allt <3!
Blir nu hem o träna på hackamore, se om vi åker och startar på senior-SM eller hoppar det, beroende på hur det läker, men troligen skippas.
Vi kommer snart tillbaks igen! :)

424192_10150961031265951_1429211489_n.jpg

Jag kunde inte ens titta på dig för då var jag så himla sjuk. Jöttetrisst, oavsett vad hade det ju vart kul att få se er live!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
938
Senast: IngelaH
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.