Tävlingstråd för juni -augusti

Sv: Tävlingstråd för juni -augusti

*kl*

LB:3 idag, skrapade ihop 51,82% så det gick inte så lysande. :p Men jag är nöjd o glad ändå! :D Kom iväg en halvtimme för sent hemifrån, knoppandet tog längre tid än vad jag hade tänkt. :angel: Blev stressad, o sjukt nervös. :o Kom upp på hästen 30 min innan start, tanken var att komma upp på hästen 1 tim innan o det hade verkligen behövts idag. Fick inte honom lösgjord o han var spänd på banan så det blev såklart inga höga poäng pga det (det blev mkt kommentarer om "över tygeln"), plus att jag gjorde massa missar. Glömde bort mig ibland vilken bokstav jag skulle sikta på så då tappade jag linjen, red fel en gång, o sigge reagerade för domarbordet så vi hamnade innanför vid den kortsidan.. Fick ändå positiv kommentar från domaren: "Häftig häst som kommer bli riktigt bra när spändheten försvinner".
Det positiva idag var att han hade helt ok framåtbjudning, jag behövde inte bära honom runt. :) Däremot lyckades jag inte förvalta det på ett bra sätt.
Trots allt, jag hade kul ändå! Är så glad att jag får rida denna hästen, kommer lära mig mkt på honom. :bow:

Summa kardemarum:
* Var ute i god tid!
* Tagga ner o inte vara så nervös, det hjälper inte direkt hästen att bli avspänd :angel: Jag har inget att vara nervös över, jag vet att sigge funkar att åka på tävling. han blir inte värre än såhär o trots att jag red så dåligt så kom vi faktiskt igenom programmet. jag tror om jag kan hantera mina nerver o är mer koncentrerad så knaprar vi in lite poäng redan där.
* RID på framridningen, inte bara åka häst! sigge behöver jobbas!
* NOGGRANNA vägar, o se till att visualisera ritten i huvudet några gånger innan.
* nog klokt att planera att rida två klasser, både för ryttare o häst så vi kanske blir lite mer avspända till andra klassen ;)

Haha, jag är väl lite knäpp, men jag e sjukt taggad inför fortsatt tävlande! :bump:

Senast ändrad:

Sista tävlingen tillsammans med spanjoren fick ett bra avslut! 63,6% och en fjärdeplacering i MSVC:1. Nu blir den fortsatta satsningen med 6-åringen som också ska upp i MSVC nu...

Min kompis vann så vi firade ihop!

Film från fredagens MSVC:2

http://www.videofy.me/x9a0pstu/606250

dsc_5547_503a0916ddf2b320c80066b4.jpg

dsc_5474_503a4bafddf2b320c6006de3.jpg

Senast ändrad:

Spontantävla min nya ponny idag. Vilket blev våran första tävling. Hade planer på att testa en LB inom kort men fick ngt tokryck och kastade iväg en efteranmälan. Banan var väldigt blöt och han gillar inte vattenpölar (vilket jag insåg att det är något vi måste träna på hemma...haha) men en debut i MSVC:2 på 62,4% känns inte fy skam ändå med min lilla arab :D

Grattis :) kul att det går bra, du har ett himla vettigt tänk med pållarna!
Usch jag är så tävlings & ridsugen att jag dör, inte ridit på två veckor!

Det var ju tur att du gjorde en efteranmälan för LB verkar ni ju knappast höra hemma i med de procenten i MSV C:D

kl

Lilla Athena gick dressyrtävling nu tredje helgen på raken, och denna gången fick hon för första gången gå två klasser, LA:3 som hon gjort två starter i och så debut i LA:4.

Första klassen var det egentligen inte tänkt att hon skulle starta, utan det var 5-åringen som var anmäld där. Tyckte dock inte han kändes riktigt klar för den klassen så mamma fick ta över den starten också.

Red bara fram knappt 10 minuter till första klassen och "styrde runt" inne på banan utan att satsa något direkt. Allt satt väl inte på plats riktigt så bra som de hade kunnat, men denna gången klarade vi oss helt utan missar, fick bara 6or och 7or i hela protokollet och slutade på 64,84%, nytt rekord i klassen :D. Det var samma domare som dömde vår första start där vi fick 58%, dock med avbrott i båda galopperna, men även utan missarna låg vi lägre överlag då så det går ju på rätt håll i alla fall :). 11e plats av 18 starter.
Domarkommentar: "Snygg häst med potential. Bör engagers lite mer bakifrån för lättare framdel och därmed högre betyg. Lycka till!

Film: http://www.youtube.com/watch?v=ybei9lVai-4

Till andra klassen tog jag lite längre framridning för att jag ville ha tid att rida ihop henne lite mer, sätta tryck och även känna så att de "nya" rörelserna satt på plats. Var samma somare som i förra klassen så jag ville försöka ta till mig av kritiken och få upp henne lite framtill. Hon kändes dock riktigt fin redan från start, fick till traven, som är hennes svaghet, jättebra! Sedan så blev det nog i efterhand ändå lite för mycket framridning, hon började bli trött och det i kombination med att jag "taggat upp" henne lite gjorde att allt kraschade inne på banan :p. Så denna gången blev det lite mer spridning på poäng, med bl.a en 3a på bakdelsvändning (dubbel koeff.), 4 på andra bakdelsvändningen, tre andra 4or för galopp i travökning, avbrott i galoppvolt och mkt vinglig framridning efter ryggning + några 5or. Men även 7or, bla på båda skänkelvikningarna :banana: Slutade på 58,78%, vilket jag ändå tycker är helt OK med tanke på hur mycket som gick fel. Blev sist i klassen menmen, man måste ju våga satsa lite om man ska ha chans på placering, annars kommer vi bara ligga mitt i hela tiden.:angel:
Domarkommentar: "Snygg häst med potential. Alltför spänd och okoncentrerad idag för att komma till sin rätt. Lycka till."

Film: http://www.youtube.com/watch?v=5SOlcihlzZU

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
938
Senast: IngelaH
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.