Sv: Tävlingstråd för juni -augusti
*kl*
LB:3 idag, skrapade ihop 51,82% så det gick inte så lysande.
Men jag är nöjd o glad ändå!
Kom iväg en halvtimme för sent hemifrån, knoppandet tog längre tid än vad jag hade tänkt.
Blev stressad, o sjukt nervös.
Kom upp på hästen 30 min innan start, tanken var att komma upp på hästen 1 tim innan o det hade verkligen behövts idag. Fick inte honom lösgjord o han var spänd på banan så det blev såklart inga höga poäng pga det (det blev mkt kommentarer om "över tygeln"), plus att jag gjorde massa missar. Glömde bort mig ibland vilken bokstav jag skulle sikta på så då tappade jag linjen, red fel en gång, o sigge reagerade för domarbordet så vi hamnade innanför vid den kortsidan.. Fick ändå positiv kommentar från domaren: "Häftig häst som kommer bli riktigt bra när spändheten försvinner".
Det positiva idag var att han hade helt ok framåtbjudning, jag behövde inte bära honom runt.
Däremot lyckades jag inte förvalta det på ett bra sätt.
Trots allt, jag hade kul ändå! Är så glad att jag får rida denna hästen, kommer lära mig mkt på honom.
Summa kardemarum:
* Var ute i god tid!
* Tagga ner o inte vara så nervös, det hjälper inte direkt hästen att bli avspänd
Jag har inget att vara nervös över, jag vet att sigge funkar att åka på tävling. han blir inte värre än såhär o trots att jag red så dåligt så kom vi faktiskt igenom programmet. jag tror om jag kan hantera mina nerver o är mer koncentrerad så knaprar vi in lite poäng redan där.
* RID på framridningen, inte bara åka häst! sigge behöver jobbas!
* NOGGRANNA vägar, o se till att visualisera ritten i huvudet några gånger innan.
* nog klokt att planera att rida två klasser, både för ryttare o häst så vi kanske blir lite mer avspända till andra klassen
Haha, jag är väl lite knäpp, men jag e sjukt taggad inför fortsatt tävlande!