Tävlingstråd för juni -augusti

Sv: Tävlingstråd för juni -augusti

kl

Igår var jag på dressyrtävling med två hopphästar från jobbet. Eller, de är väl mest dressyrstammade men stoet har inga direkta gångarter så hon är bara tävlad hoppning. Och hennes son fick hoppdiplom på kvalitetstävlan så han har fått bli hopphäst han också.

Valacken är alltså 5 år i år, gick en LB:2. Skötte sig överraskande bra även om han blev lite spänd = hög och kort i nacken och bitvis bakom lodplan. Fick 64,67% och blev första utanför placering!
Domarkommentar: "Kapabel häst som måste bli längre och stadigare i formen! Mjukna i handen!"

film på honom:
http://www.youtube.com/watch?v=CpnM-XTQcAw

Stoet fick gå direkt in i en LA:3, hon gör allt jättebra hemma men så gäller det ju att få till det på banan också... Hon petar gärna in rumpan innanför i vänstergaloppen och jag satt och tittade ner så innan jag hann få henne rak efter första bågen så var plötsligt staketet väldigt nära, fick svänga snabbt och hon bytte galopp. Till den andra bågen tror jag jag överred lite eftersom det blivit fel i första så miss där också... Så med de rejäla missarna slutade det på 58% och nästan sist i klassen :angel: Men hoppas vi kan sätta det bättre nästa gång!
Domarkommentar: "Flott häst med potential. Ger ett lite spänt intryck idag. Bör engageras lite mer bakifrån för lugnare tempo och därmed högre betyg. Mjuk följsam sits. Lycka till!"

Film på henne kommer när den är färdigladdad.

Senast ändrad:

Stoet fick gå direkt in i en LA:3, hon gör allt jättebra hemma men så gäller det ju att få till det på banan också... Hon petar gärna in rumpan innanför i vänstergaloppen och jag satt och tittade ner så innan jag hann få henne rak efter första bågen så var plötsligt staketet väldigt nära, fick svänga snabbt och hon bytte galopp. Till den andra bågen tror jag jag överred lite eftersom det blivit fel i första så miss där också... Så med de rejäla missarna slutade det på 58% och nästan sist i klassen :angel: Men hoppas vi kan sätta det bättre nästa gång!
Domarkommentar: "Flott häst med potential. Ger ett lite spänt intryck idag. Bör engageras lite mer bakifrån för lugnare tempo och därmed högre betyg. Mjuk följsam sits. Lycka till!"

Film på henne kommer när den är färdigladdad.

http://www.youtube.com/watch?v=_W1FJgi1Lgk

*kl*
ÄNTLIGEN!!!!!
Äntligen lossnade det! Äntligen kunde vi visa upp vårt potensial!! Efter ca 10 starter i LC-LB och en 8.e placering som bäst på spänd häst så lyckades vi visa upp det vi kan här hemma. Krävdes ett stekhett ridhus utan syre.
Källetorp 12/8
71.79% i LC:2 och överlägsen vinst!!
68.28% i LB:1 och slagen med 0.7%!

Min egenuppfödda Wildflower 5 år. Tog bort hennes mamma i måndags så det var känsloladdat!! Både :banana: och :cry: och :love:

Ush stackare :(! Krya på dig!!

Smuldaisy: Gud va kul, stort grattis till de superfina %en!! :bump:
Vad är det för stam o ålder på din häst?

Smuldaisy: Gud va kul, stort grattis till de superfina %en!! :bump:
Vad är det för stam o ålder på din häst?

Tack!! Hon är 5 år och efter Bayron - Electro.

th_417184_394799320583117_257971253_n.jpg

th_IMG_99513-1.jpg

*kl*

Red programridning i dag, LB:1 och LB:3. Fick inte honom helt lösgjord o framför hjälperna och det drog givetvis ner poängen. Jag måste bli bättre på att rida fram helt enkelt. :p Våga spänna bågen lite! Stundtals kändes det bra, han var lite tittig på saker o ting men han var iaf lite koncentrerad på mig ibland.

I LB:1 fick jag 60%, missade tyvärr att göra halten på rätt ställe i början, skritten var katastrof (kort o spänd) plus att vä galoppfattning blev dålig pga missförstånd (Sigge drog på i ökad trav i stället :p). Är ändå nöjd, vi har höjt vår nivå trots allt och det får jag vara glad för. :) Red LB:3 för första gången o jag var hela tiden rädd för att jag skulle glömma bort mig i programmet, men jag kom ihåg programmet bra o fick beröm för mina noggranna vägar så det var kul. Tyvärr gick han ur formen lite för mycket i vissa övergångar + att han saknade framåtbjudning stundtals. Fick 59%, ganska många 7or men formen o saknad framåtbjudning drar ju ner betyget på många punkter.

Nu laddar jag inför vår 2a lokala start, första gången på bortaplan så det blir spännande..

kl

inte skrivit här på ett tag men har om jag minns rätt ridit 3 tävlingar sen sist.
först division 1 omg 1 där vi startade både msv C1 och msv B2 och red på ca64% resp 63%.
en trejdeplats i msv C och först autanför plac i msv B. Hyfsad känsla!

Sen red jag Msv C1 + 2 förra helgen men hästen kändes inte alls nå bra, massa onödiga missar som omslag i ökningar o dålig bjudning. Förmodligen berodde de på knottallergin.
Red ändå ihop 68 resp 67% o tog hem två segrar o väldigt små startfält.

idag var det andra omgången i division 1 och återigen stod msv C1 och msv B2 på schemat.
Tyckte att första klassen gick bra och vi klarade oss från omslag i galoppökningar o ridkänslan var tillbaka. Så nöjd var jag men tyckte att det var jättekonstigt dömt. Kommentarer och betyg hängde inte alls ihop.
tex : rak uppridning, jämn halt -6
rak uppridning ojämn halt - 7
Slutade iaf på 64.89 med mestadels 6.or.. riktigt 6-träsk på de flesta man pratade med. Ingen plac.
Sen i msv B var jag faktiskt supernöjd ända tills sista bytet.. där körde vi en liten serie istället ;) och sen bröt han tyvärr av i upptaget efter galoppökningen men en liten kommunikationsmiss.
62.09% o även här lite konstiga kommentarer.

dressyr är en bedömningsport o de är därför jag inte tävlar de så ofta i vanliga fall men nu rider jag ju i laget så får rida nästa omgång oxå sen återgår vi till hoppningen under hösten :)
laget kom förresten 2.a slagen precis på mållinjen!

kl

Hopphästarna fick dressyra lite idag igen!

5-åringen gick LB:2 igen men kändes inte lika fin som sist, fick inte riktigt igenom honom och då blir han hög i nacken och svår att manövrera, bjöd inte riktigt fram. Men fick trots det lite högre poäng än sist, 65%. Lite längre ner i resultatlistan dock, slutade 7a av 15 starter. Fick två 8or, en galoppvolt och avslutningshalten.Ganska stor spridning på procenten, allt mellan 49% och 76%!
Kommentar: "Flott häst. Ojämn bjudning, blir då ostadig och vinglig. Effekten av dina hjälper ngt skiftande men på rätt väg. Kämpa vidare!"

Stoet gick LA:3 igen, hann bli lite trött och var nog lite mattare i traven än sist, men denna gången klarade vi båda förvända galopperna så det blev 7or istället för 4or ;). En miss dock i upptaget ökade galoppen. En 8 på inridning-halt-hälsning. Slutade på 63,87%, så en klar förbättring där i alla fall! 6a av 15 starter.
Kommentar: "Elegant häst. Ser att det finns mer att visa. Du försöker hjälpa hästen och puttar den framför hjälperna. Den svarar inte helt upp. Du är på rätt väg. Kämpa vidare!"

Debuten på bortaplan idag o vi överlevde! Haha :p Jag var riktigt nervös, som tur var fick jag med min sambo :love: (som åkte motorcykel) som hjälpte mig i början så jag fick på all utrustning på mig själv o pålle. ;) Sen fick vi klara oss själva.

Red två LB:1 klasser. Pålle kändes helt ok på framridningen, han hade hyfsad framåtbjudning dock måste han bli mer framför hjälperna. Första klassen var det en spänd o seg pålle på banan, samt en nervös ryttare. :angel: Jag gjorde en massa missar, spec i slutet då det blev soppatorsk i galoppen o slarviga vägar. Missade ena mellangaloppen helt, pålle fick syn på nånting o tappade koncentrationen = avbrott till trav innan hörnan o jag lyckades inte få till en galoppfattning så det blev ökad trav i stället.. :angel: 55% och det är jag nöjd med! Trodde jag skulle landa på 50%.. Som vanligt kommentaren att pålle behöver bjuda mer framåt.

Andra klassen gjorde jag mindre missar o pålle var en aningens mer framåt. Vi fick ihop 64%, nytt pers för mig. :D Jag blev så lycklig att jag blev tårögd när jag hörde poängen! Skritten blev inge bra, fick nån fyra också, omslag i mellangaloppen - annars ganska många 7or. Uppridningen i slutet log jag hela vägen, var så glad att vi lyckades med alla punkter. Fick en 8:a på halten och kommentaren "utmärkt". :)

Ingen placering idag men det brydde jag mig inte om, jag hade vunnit över mig själv o pålle skötte sig sååå bra! :love: Vi behöver mer rutin, o jag behöver våga spänna bågen lite mer.

*KL*

Red MSV C:2 i lördags och hade som "mål" att försöka komma över 62%.
Ngt ostadig i formen men inga direkta missar.. Slutade i 63,33% :banana:
Och har nu då kvalat till MSV B ;)
Så nu gäller bara att få bytena att funka =)

kl

Hopphästarna fick dressyra lite idag igen!

5-åringen gick LB:2 igen men kändes inte lika fin som sist, fick inte riktigt igenom honom och då blir han hög i nacken och svår att manövrera, bjöd inte riktigt fram. Men fick trots det lite högre poäng än sist, 65%. Lite längre ner i resultatlistan dock, slutade 7a av 15 starter. Fick två 8or, en galoppvolt och avslutningshalten.Ganska stor spridning på procenten, allt mellan 49% och 76%!
Kommentar: "Flott häst. Ojämn bjudning, blir då ostadig och vinglig. Effekten av dina hjälper ngt skiftande men på rätt väg. Kämpa vidare!"

Stoet gick LA:3 igen, hann bli lite trött och var nog lite mattare i traven än sist, men denna gången klarade vi båda förvända galopperna så det blev 7or istället för 4or ;). En miss dock i upptaget ökade galoppen. En 8 på inridning-halt-hälsning. Slutade på 63,87%, så en klar förbättring där i alla fall! 6a av 15 starter.
Kommentar: "Elegant häst. Ser att det finns mer att visa. Du försöker hjälpa hästen och puttar den framför hjälperna. Den svarar inte helt upp. Du är på rätt väg. Kämpa vidare!"

Filmer:
5-åringen
http://www.youtube.com/watch?v=9CAKqRFTVrs
Stoet
http://www.youtube.com/watch?v=oq21M3B1fzQ

kl
Jag var iväg och tävlade i Alvesta i lördags. LC:1 och LB:1.
Kom trea i LC:1 på 65,9% och tvåa i LB:1 på 63,4%. Tyckte hon skötte sig kanon. Blev bara väldigt matt och energilös i LB. Då tyckte hon att hon fått hålla igång för länge

*KL*

Red MSV C:2 i lördags och hade som "mål" att försöka komma över 62%.
Ngt ostadig i formen men inga direkta missar.. Slutade i 63,33% :banana:
Och har nu då kvalat till MSV B ;)
Så nu gäller bara att få bytena att funka =)

Vad kul, mitt sto kvalade också i lördags. Det är så skön när kvalen är avklarade och man kan gå vidare.

Hon gjorde sin andra start i MSV:C2 och klarade sitt andra kval.:)
66% och 0,8% från seger var mer än vad vi vågat hoppats på.

Hoppar in i den här tråden med min medryttarhäst - en gubbe på 16 år som jag började rida i våras.

Gjorde vår 3 e start i lördags (första efter betet) en Lb1 och en La1 - har tidigare bara startat 2 lb:3 och ridit på 57% och 62 % så jag trodde verkligen inte han skulle vara stark nog att prestera i en LA men ville se hur han reagerade på att starta 2 klasser.

Men vi fick en jackpott! 7a på 65% i Lb och 4a på 66% i La!! Fick en 8 på mellantraven i La'n något som jag blev sjukt glad över! - Slutkommentaren var "en härlig ritt med uttryck. Tävla på! =)" Han har verkligen utvecklats massor sen i våras trots att jag bara rider runt 2 dagar i v.

Åkte helt själv med honom, så det var tur att jag träffade på lite kompisar och bekanta på tävlingsplatsen speciellt när jag inte kunde åka hem med honom mellan klasserna som det var tänkt. Var på plats från ca 10- 18:30. Vart lite svårt när jag låg trea ända tills sista ryttaren hade fått sina poäng så jag hade ju lastat ut pålle, sadlat och fixat och skulle sen in på prisutdelning utan häst. Tur att det finns så mkt trevliga människor som hjälper till! Var en tjej som var parkerad bredvid mig som också åkte helt själv så vi pratades vid lite och väntade på resultaten i sista klassen tillsammans. (Hon blev också plac ) =)

lite dramatik fick jag också. Batterierna i bilnyckeln dog!! De fick ju ligga i min ficka och trängas med mobilen när jag red. Hade ju ingen som kunde hålla sådant åt mig. Så förmodligen blev någon knapp på bilnyckeln intryckt så batterierna tröttades ut! Kan ni förstå min ångest ända tills jag lyckades pilla bort plåt-kåpan som sitter över nyckelhålet vid förardörren!!

Stort grattis till lyckad tävlingsdag! :) Det är inte helt lätt att åka själv, alltid skönt att ha någon med sig så man blir lite uppassad :angel:

haha jaa - verkligen. Jag är dessutom tidsoptimist och hade missräknat på hur tidskrävande det skulle vara att få på sig kavaj, sadla hästen etc. plus att jag kom liite sent till tävlingsplatsen så vi hade endast 15 min framridning inför första klassen. Han var verkligen inte framför skänkeln och det kändes som jag fick bära runt honom i första klassen. Lite skillnad på vår första tävling då han kändes fin i förhållande till sin dåvarande form och vi bara fick 57%.

haha, ja det är ju lite pyssel med allt.. ;) jag hade tur som hade med mig min sambo som åtminstone såg till att jag kom upp på hästen innan han lämnade mig för att åka till jobbet. :) däremot fick jag stå ut med att ha på mig kavajen hela tiden, det var sjukt varmt o kvavt så det var bara att bita ihop medan svetten rann..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
938
Senast: IngelaH
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.