Hinder mm i ridhuset när man inte är hoppsugen (utbruten ur Dressyrsnack)

Kan tillägga att anläggningen ägs och drivs av en hoppryttare och en hopptränare 😁
De flesta som står där tävlar hoppning/fälttävlan.
Är man ren dressyrryttare passar man bättre på min tränares anläggning som är dressyrinriktad.
Fördel med hästtätt område, bara välja plats efter inriktning!

Såklart är det så, man ställer sig eller löser kort där likasinnade finns. Jag skulle ju tex aldrig rida på en anläggning där hinder får vara framme och klaga på det. Då är ju reglerna så. Men har man regler och det inte respekteras då är det väldigt tröttsamt för det blir ju jag som får ändra min plan och varför ska man behöva göra det när det faktiskt finns regler 😊 jag går ju inte bort och rider om någon aviserat hoppning en viss tid. Jag utgår ju från att den personen inte vill ha 4 extra ekipage under den stunden heller.

Många hoppryttare tycker ju oftast att ”uppvärmingsridningen” är ett helt dressyrpass har jag märkt. Då spelar det ju ingen roll om det är hinder till höger eller vänster. Men behöver man som jag kunna träna på linjer då är ju en tom bana att föredra alla dagar i veckan 😊

Står privat med ridhus. Här är det bokat för organiserade hoppträningar 2 kvällar i veckan i övrigt ligger det bomfria tider måndag och torsdag 17-19 och lördag 8-10 i övrigt kan man plocka fram bommar och hinder som man vill. Är dock god ton att säga till om man tänker ta fram en hel bana.
Sommartid står det hinder framme på utebanan hela tiden.

Haha! Det är ju då man kan göra precis vad man vill😁🤪

Jag tror jag skulle hoppa/rida bommar mer ofta om det var framme, men dressyrtanten i mig tar över och är jättenöjd när alla bommar är undanstoppade🤪

Det roliga är att min dressyrtränare är likadan. De har ju också en väldigt stor utebana.
När den är tom hamnar hon på en stor volt och vet inte vad hon ska göra 😆
Men hon är ju också hopp och fälttävlansryttare i grunden, vi behöver tydligen lite hinder 😂

Vi står på privat anläggning men dottern i familjen driver företag med utbildning av unga hästar så henne får man ta hänsyn till. De hästarna mår bra av att saker händer i ridhuset så då är det bra med lite hinder. Ska man hoppa eller ha lektion så skriver man det i FB-gruppen.

Onsdag och Torsdag är hoppdagar och det står ofta hinder kvar och på helgen är det ofta löshoppning vid insläpp (eller utsläpp). Det kommer ibland folk utifrån men de är hänsynsfulla.

Jag har inga problem med hinder mer än om de ställer dem så det inte finns ngn volt att galoppera på vid tömkörning eller om det är svårt att tömköra runt fyrkantspåret.

Hela somrarna har vi hinder på vår utebana så då håller hoppryttarna till där.

Den snöfria tiden har vi alltid hinder framme på vår stora ridbana. Tycker det är toppen! Men inte hinder i ridhuset. Hopptiderna kan dessutom vara fullständigt high chaparall. Förra fredagar tex åtta ekipage samtidigt som tjoade och tjimmade. Försöker inte ens rida där då.

Problemet är oxå att en del folk som hoppar har ingen koll överhuvudtaget utan är överallt.
Det är bättre att dom samlas i en grupp och så är det färdighoppat sedan.

Har aldrig förstått att det ska dras fram hinder på den allra värsta tiden. Man får ju ha den respekten för andra som faktiskt oxå betalar för att rida. Likadant med de som ska longera. Ta upp ett halvt ridhus för en häst så ska 5 st trängas på resten, hur ego kan man bli?

Problemet är oxå att en del folk som hoppar har ingen koll överhuvudtaget utan är överallt.

Har aldrig förstått att det ska dras fram hinder på den allra värsta tiden. Man får ju ha den respekten för andra som faktiskt oxå betalar för att rida. Likadant med de som ska longera. Ta upp ett halvt ridhus för en häst så ska 5 st trängas på resten, hur ego kan man bli?
Eller två som tycker de ska longera medan fem försöker rida..

Longering är fan ondska 😡

Annars är det väldigt lugnt här tycker jag. De som har hoppat brukar ta några enstaka språng, vilket jag även själv gör ibland.
Fördel tycker jag med att det inte är hopptider, blir inget kaos.
Eller så är folk ovanligt rediga här när de rider 😁
Sen är det inte jättemycket folk här. Stallen och ridhuset ligger tätt och de som står på anläggningen verkar rida rätt spritt under eftermiddag/kväll ändå.

När träningarna flyttar utomhus är ridhuset tomt på hinder. Dock rider jag inte där då, föredrar alltid att rida utomhus 😍

Longering är fan ondska 😡

Annars är det väldigt lugnt här tycker jag. De som har hoppat brukar ta några enstaka språng, vilket jag även själv gör ibland.
Fördel tycker jag med att det inte är hopptider, blir inget kaos.
Eller så är folk ovanligt rediga här när de rider 😁
Sen är det inte jättemycket folk här. Stallen och ridhuset ligger tätt och de som står på anläggningen verkar rida rätt spritt under eftermiddag/kväll ändå.

När träningarna flyttar utomhus är ridhuset tomt på hinder. Dock rider jag inte där då, föredrar alltid att rida utomhus 😍
Longering tycker jag är ganska obehagligt samtidigt som jag rider.
Har varit med om en dåre som envisades med att longera sin ouppfostrade häst när andra red o tappade den ofta. Inte kul med en lösgalopperande häst med en longerlina släpandes efter bland de andra hästarna..🫨
Vid ett annat tillfälle kommer en person in på utebanan o börjar longera samtidigt som jag skrittar av. När jag ridit ut från banan sliter sig den andra hästen o kommer skenande och Platina blir skrämd och sliter sig. Båda hästarna skenar iväg i mörkret.
Platina kommer tillbaka helt uppskrapad på bogen och den nya sadeln full med repor..
Jag var inte jättenöjd.

Longering/tömkörning har vi tydlig regel runt att det måste godkännas av andra i ridhuset. Sen har vi, såklart, några som tycker att den regeln inte gäller dom och släpper ut sin tvångiga unghäst på lina med fem andra plus hinder i ridhuset🙄. Jag har inga problem med att vara surtant så jag säger alltid ifrån😅. Longerar själv en hel del och väntar hellre ut andra att rida klart än att longera när det rids. Vill kunna använda hela banan och inte bara en liten volt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka