Tävlingar, regler osv.

Z

Zannaah

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om islandshäst tävlingar, är ju inte precis 100 på allt. Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet? Vilka klasser finns det, och vad gör man för moment i dem? Nu hjälper vi varandra är då tycker jag :)! Jag kan skriva upp lite frågor, sedan om jag glömt något, fyll gärna på.

Hur långt ridspö får man ha? (110cm har jag för mig va?)
Hur långa sporrar?
Hur mycket vikt i viktbootsen? (300gr?)
Grenarna? Förklara dem mer tack.
Vad krävs det för intyg osv.?
Klädsel?
Hur vänder man?
Hur långt måste man klara i en ren gångart för att få poäng?
Mer man bör tänka på?

Bara skriv på fler saker, och gärna svar på frågorna. Tror jag har en aning om hur det går till, men jag tror säkerligen det är fler som undra. Allt rätt är bra att veta!

Sv: Tävlingar, regler osv.

jag snor tråden lite och ställer en till fårga ang tävling
Jag tog grönt kort för ja 9 år sedan men har tappat bort kortet.
Kan man få ett nytt utskrivet eller måste amn göra om alltihopa??
Måste man ha licens å grönt kort för klubbtävlingar och under det??

på islandshäst tävlingar krävs inget grönt kort, licens skaffar du genom din lokal klubb.

Hur långt ridspö får man ha? (110cm har jag för mig va?)
Hur långa sporrar?
Hur mycket vikt i viktbootsen? (300gr?)
Grenarna? Förklara dem mer tack.
Vad krävs det för intyg osv.?
Klädsel?
Hur vänder man?
Hur långt måste man klara i en ren gångart för att få poäng?
Mer man bör tänka på?

Du har inget fipo där står det mesta ???

Hur långt ridspö får man ha? 120cm inkl. snärt
Hur långa sporrar? Man får inte använda sporrar
Hur mycket vikt i viktbootsen? Max 300g/ben (Boots+skydd om dessa används)
Grenarna? Detta kan du läsa om på SIF's hemsida.
Vad krävs det för intyg osv.? Hästen måste vara fullvaccinerad, du måste ha en ryttarlicens och till tävlingsplatsen ska även en hästägarförsäkran tas med
Klädsel? Vårdat
Hur vänder man? Runt :p
Hur långt måste man klara i en ren gångart för att få poäng? Minst en halv långsida för att få någon poäng öht, men helt ren måste gångarten inte vara.
Mer man bör tänka på? Läs info på SIF's hemsida och beställ hem FIPO, där står ALLT.

Håller med, ett FIPO är guld att ha!!! Inte minst domarhandledningen mot slutet är synnerligen läsvärd, inte bara för domare utan också för tävlande!

Så här är det, har man för avsikt att tävla så MÅSTE man skaffa sig ett FIPO och ha med det på tävlingsplatsen. Uppstår det problem, frågor eller dyl så vänder man sig till huvuddomaren för att få ett precist svar.

Jag vänder nästan alltid utåt. Då blir hästen ställd o böjd åt samma håll som det nya varvet, om du förstår vad jag menar. Byter du från höger till vänster varv, och vänder utåt, alltså svänger åt vänster, då är ju hästen böjd runt vänster skänkel, och jag tycker då att den är bra förberedd inför vänster varv eftersom den måste bli rund o mjuk i vänster sida.
Det var något tips jag fick av en tränare tror jag..

/Anna

Vilket håll du vänter åt är valfritt, men man ska inte hålla på att snurra runt för mkt och rider du själv (inte troligt om det är första tävlingen) finns det massa regler om att man inte får gå ut ur kurvan innan man byter varv etc...

Annars tipsar jag också om fipo. Går att köpa svensk översättning från SIF eller hitta gratis på engelska på FEIF:s hemsida.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 630
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025