Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Blir så trött av att läsa allt du skriver...

Finns otaliga exempel på hästar i samtliga ridsport grenar som tävlat upp i 20 års åldern.. För att de ska kunna gå de högsta klasserna måste man var rädd om dem - alltså rida rätt!

Håller med föregående om att det är betydligt vanligare med sjukdomar/ skador bland hobbyryttarna... och finns det inte skador så hittar dom på ngt: "min häst skjuter inte på ordentligt/är stel/jobbar inte tillräckligt med ryggen", konkluderar då att hästen måste vara allvarligt sjuk - och reflekterar ytterst sällan över att det kanske är hobbyryttaren som helt enkelt rider för dåligt...

Att påstå att hästarna på OS rids oharmoniskt är bara pinsamt...

Se och lär av duktiga ryttare ist..
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det rörde trav- och galoppsporten om jag inte missminner mig helt.

KL

Jag betalar inte skattepengar för att somliga "skogsmullar" eller "hobbyryttare" är okunniga idioter som plågar sina hästar av dumhet eller okunskap. Däremot lever jag i ett land där staten har intressen i verksamheter där det förekommer tveksamheter i hästhållning, hantering, utrustning, träningsmetoder. OS, officiella arrangemang som visas i bästa sändningstid i public service- kanaler ska vara fläckfria, eller så nära det går. Det ska inte förekomma ryckande i munnar, hack med sporrar, bestraffningar med spö, rollkur osv. som inte åtgärdas av ansvariga. Det är SYSTEMFEL i sporten.

Jag är helt medveten om att mina åsikter är väldigt extrema och kontroversiella, och jag är inte så dum att jag tror att tävlingar med djur kommer att förbjudas inom den närmsta framtiden :D Men när man ser något man tycker är förjävligt och lever i en demokrati så kan man väl göra sitt för att dra igång en diskussion. Ska det vara såhär?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Du har inte funderat på hur kinesiska gymnaster har det? De har det nog värre än vad alla hästarna har det tillsammans...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Två fel gör inte ett rätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Tv.C3.A5_fel_g.C3.B6r_ett_r.C3.A4tt

Du är välkommen att starta en egen tråd, insamling, kampanj, eller vad du nu vill göra för att hjälpa dem. Det skulle vara jättebra. Eller engagera dig i en människorättsorganisation.

Det är så sorgligt att så fort man gör något, blir man anklagad för att man inte gör allt annat också.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Att påstå att hästarna på OS rids oharmoniskt är bara pinsamt...

Se och lär av duktiga ryttare ist..

Hahahahahahahaha, vet inte ens vad jag ska svara.
Vem är det egentligen som är i en bubbla?

Kanske den som sitter okritisk framför TV:n helt starstruck och ba: wow :bow:
Oavsett vad som händer. "Mina idoler skulle aldrig göra något sånt!!!!! Gud vad pinsamt att påstå det!!"
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Vad gör du då, mer än att starta en tråd på Buke? Jag tror inte Gunilla Lindberg läser här...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, och de flesta tycker det är helt okey att tävla med djur.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag anser nog att man idag har gjort om även hos eliten. Ett bättre tänk.

hingstar blir det väl problematiskt med, men de kanske ska få betäcka hej vilt;) eller slå ihjäl andra.

vi har en helt annan syn på vad som är ett bra hästliv än många andra länder.
Såg förresten Werths gamla tävlingshästar ihop betandes, så det är nog inte så illa som alla fördomar.

JaG TYCKER BARA ATT DET TAPPAR PROPORTIONERNA NÄSTAN HELT O HÅLLET o det är bara -släpp hästarna fria o rid för :devil: inte på dem.

sorry för versalerna..

Ja och det är bra! :) Ja självklart, det var det jag menade, fler hästar åt folket! :love:

Läs mellan raderna. :) Jag tycker inte det är fel att tävla med häst. Utan när pengarna är mer värda än hästen. Och så är det inte i ALLA lägen, men det förekommer.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Alla hästar kan inte gå med kompisar i hage, det är ett faktum. Eller du menar att man skall tvinga ihop dem då?

De skador jag haft på mina hästar har i uteslutande fall varit hagrelaterade skador när de gått med andra hästar.

Jag vet inte om du eller ni andra har varit med om en riktigt obehaglig sparkskada? Det är faktiskt inget trevligt med det och en av mina fick nästan ett års konvalescens pga det.

Jag tvingar inte ihop hästar med varandra bara för att, har jag hästar jag vet inte kan gå med andra eller som är elaka så får de gå själva

Nej, hästar som aldrig gått i flock har inte lärt sig. Och det kan då bli ruskigt fel att tvinga ihop den med andra hästar. Min tjej har blivit trampad och fått skråmor, så är det. Men hon trivs bäst i flock, så dom där skråmorna är inget.

Man kan ju inte paketera in djuren och ställa dom i en box gjord av dynor. Dom är djur och det finns risker, men dom måste ju få leva för det.

Vissa hästar trivs bäst själv, men inte alla. :)

Nu kommer det lite OT här, det jag försöker säga är att jag tycker att NÄR PENGARNA ÄR VÄRD MER ÄN HÄSTEN är det fel. Inte att hästen tävlas osv. Utan när man för att hästen är värd sina miljoner inte vågar låta den vara häst, då är något fel. Då har pengarna blivit mer värd än hästen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Om du inte har sett en lösgjord och avspänd häst i OS så ber jag dig att ta en närmre titt på Charlotte och Valegro. Är inte det en harmonisk och lösgjord häst så vet jag inte vad en lösgjord häst kan vara?

Din hatpropaganda mot tävligarnas varande verkar gå lite sådär. Vill man komma åt djurskyddsproblematiken så bör man nog se sig om på lite lägre nivå.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Någon hatpropaganda har jag då verkligen inte bedrivit :rofl:
Tack för tipset!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nu måste jag nog lägga mig i debatten...

Jag anser heller inte att det är upp till oss kritiker att bevisa att djuren far illa, utan att det är upp till de ansvariga att bevisa att de inte gör det.
Jag håller absolut inte med, jag anser att det är den som anklagar som har bevisbördan annars blir det lätt ”Ja, eftersom du inte kan BEVISA att du gör rätt så gör du fel”

Vi VET däremot säkert att många djur far illa på grund av tävling, och vad tävlandet gör med många människor.
Källa?

så kan man inte veta vad som försiggår bakom kulisserna.
Nej, just det

Men när jag ser att hästar helt lagligt och systematiskt utsätts för vad jag anser är övergrepp/tvång/våld/uppenbara och allvarliga risker, då finns det saker att göra.
Var ser du det? Källa?

Jag anser inte att hästar ska "användas". Jag tror att hästar kan finna något slags nöje i att kommunicera, samarbeta och ha en relation till människor. Hade jag inte trott det hade det varit helt oförsvarbart för mig att över huvud taget ha en häst.
Vad menar du med ”inte användas”? Får man rida? Köra i skogen? Ridskolor?

Jag tror säkert att hästarna blir "väl omhändertagna" sett ur ett mänskligt perspektiv. Att en häst som lever den typen av liv kan vara psykiskt välmående och helt tillfreds med sin tillvaro - det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.
Källa på det tack!

en diskussion kring huruvida det är fel eller inte att låta hästar svälta känns.. onödigt.
Fast är inte till exempel svält ett allvarligare fel, du kanske lägger energin på fel saker?

Statistik, info från försäkringsbolag, forskning, har arbetat i galoppstall, har vänner som tävlar aktivt i hoppning, fälttävlan, dressyr och western så har varit med och sett.
Länka gärna till dina källor!

Sedan läser jag mycket, har varit insatt i debatten och diskussionerna länge, läst en del djurrätt. Är absolut ingen expert, bara intresserad.
Men du framställer ju dig som expert ”jag vet”, ”jag har sett”. Hänvisa i så fall till dina källor, det är svårt att bemöta dig när det enda man har att gå på är så luddiga argument.

Om det blir skriverier ska det ha hänt något riktigt grovt, och då är man ändå duktiga på att tysta ned det hela från ridsportens sida.
Källa på det!

Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra
Tycker du ja!

men jag har inga vetenskapliga belägg för det som jag vill redogöra för här
Hmmm…

Jag ville problematisera tävlandet, och särskilt tävlandet som en slags norm i hästvärlden
Att det skulle vara en regel då menar du, att man måste tävla om man har häst, eller?

Vad jag menade var att sport på elitnivå i sig inte är en garanti för granskning och välfungerande djurskydd som många tycks tro. Jag anser inte att djurskyddet är speciellt välfungerande inom varken trav- eller galoppsporten.
Hur vet du det? Menar du att funktionärer och veterinärer som arbetar på tävlingsplatser är mutade, inte kan sitt jobb eller varför ingriper de i så fall inte?

Ja det vore väl konstigt om de medvetet försökte skada hästarna i och med att de finns till för att prestera och i vissa fall dra in pengar?
Nu förstår jag inte riktigt? Är de i så fall okunniga och skadar hästarna omedvetet?

Men om hästen skadas i och med att den presterar? Trav, galopp, fälttävlan och hoppning är ju skadligt i sig, själva utövandet av sporten skadar hästen (mer eller mindre, givetvis)
Utövandet av hästsporten? Även hobbyridning får väl räknas dit och då får vi skrota hästhållningen överhuvudtaget.

... det finns faktiskt ganska gott om forskning. Tyvärr ignoreras den ofta och tystas gärna ned när det blir lite för obekvämt.
Och igen; källa?

Nej en häst i SÅ dåligt skick hade FÖRHOPPNINGSVIS inte fått tävla? Eller ens kunnat?
Just det!

det finns statistik över hälsoproblem hos hästar i diverse tävlingsgrenar.
Källa?

Två fel gör inte ett rätt. Det där är pinsamt dåliga argument.
Nej, förvisso, men det finns kanske allvarligare fel som man borde komma till rätta med. Jag tycker nog att Axels fång argument är ytterst hållbart i sammanhanget.

Wow, en hopphäst som blev gammal! Vart vill ni komma med det?
Att tävlingshästar kan bli gamla, kanske?

Det är så sorgligt att så fort man gör något, blir man anklagad för att man inte gör allt annat också.

Hahahahahahahaha, vet inte ens vad jag ska svara.
Ja det är ju ett fantastiskt sätt att argumentera på…
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Är du läskunnig? Ärligt talat så tycker jag inte att du tillför den här tråden särskilt mycket. Antingen läser du mina inlägg igen och besvarar dom med en annan utgångspunkt än att låtsas som om du inte fattar vad jag skriver, eller så svarar du helt enkelt inte för det leder ingenstans.

Du får gärna tycka att det är skitkul, men det finns statistik över hälsoproblem hos hästar i diverse tävlingsgrenar. Google is your friend. Jag kan väldigt lätt jämföra den med min häst, men jag ser inte varför någon annan än jag skulle ha något intresse av det eller vad det skulle tillföra tråden, så därför skippar jag det.

Länka ett klipp till mig från OS där det visas trevlig ridning, en harmonisk, lösgjord häst som bär sig på ett långsiktigt hållbart sätt i balans. Jag har nämligen inte sett det än. Och även om det finns något, eller ett par, eller till och med hälften, så räcker inte det för dessa ska representera världens bästa och jag tycker att det är en skam.


Nej jag har svårt att läsa inskränkta personers inlägg faktiskt.

Och jo jag tyckte nog att det var väldigt många bra ridna och tillfreds hästar i årets OS.

Med tanke på att det fanns hästar som var väldigt gamla i årets OS så borde det om något visa på att de inte far illa eller rids illa.

Jag kan ju nämna några och det är ju ffa Sara, Roffe, Michael Jung, Charlotte Dujardin mfl

Jag tycker det är en skam det du skriver..
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Wow, en hopphäst som blev gammal! Vart vill ni komma med det?

Har du missat åldern på hästarna i OS??

Det hör till vanlighet att de är äldre och vad beror det på? Jo att de sköts om på ett sätt så de SKALL hålla!!

Men den lilla detaljen har du missat
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Att påstå att hästarna på OS rids oharmoniskt är bara pinsamt...

..

Nja, fast visst går dressyrhästarna på oerhört mycket spänning i stället för lösgjordhet.
En lösgjord och avslappnad häst "exploderar" inte mitt i ett försök till galopp-piruett.

Så att påstå att hästarna på OS inte rids oharmoniskt är inte heller rätt. Om man påstår det, ser man nog inte skillnaden mellan avslappning/lösgjordhet respektive spänning.
Totilas, som ju är typexempel på elithäst, är ju många gånger (källa: filmer på bl a youtube) så laddad att det blir galoppinslag i piaffen - handlar inte om lösgjordhet utan spänning.

Briar gick med bakdelen en meter bakom sig i passage (källa: filmsnutt på youtube).

Så jag hör till dem som inte okritiskt vill titta på elitekipagen och sägga "halleluja".

Men jag tycker att det är OK att tävla inom hästsport. Under förutsättning att man som människa hela tiden eftersträvar att ta hand om sin häst på bästa sätt (vad det nu är) och träna den med vettiga metoder.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Visst har du islandshäst? Vid flygande pass krävs det mkt spänning annars går det inte att ha den gångarter ens. I jämförelse med det går Totilas betydligt mer lösgjort. Och han arbetar med helakroppen inte som vid pass då ryggen låses. Men en riktigt bra 5 gångare rids allsidigt och jobbas mkt i lösgörande. Att börja med passen direkt är dömt att misslyckas. Hästen kommer inte att hålla då.

Samma sak med Totilas fast helt annan ras å inriktning. Men samma. Han måste vara lösgjord först innan han kan "spänna till" musklerna å avancera. Det går igen i kroppen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nja, fast visst går dressyrhästarna på oerhört mycket spänning i stället för lösgjordhet.
En lösgjord och avslappnad häst "exploderar" inte mitt i ett försök till galopp-piruett.

Så att påstå att hästarna på OS inte rids oharmoniskt är inte heller rätt. Om man påstår det, ser man nog inte skillnaden mellan avslappning/lösgjordhet respektive spänning.
Totilas, som ju är typexempel på elithäst, är ju många gånger (källa: filmer på bl a youtube) så laddad att det blir galoppinslag i piaffen - handlar inte om lösgjordhet utan spänning.

Briar gick med bakdelen en meter bakom sig i passage (källa: filmsnutt på youtube).

Så jag hör till dem som inte okritiskt vill titta på elitekipagen och sägga "halleluja".

Men jag tycker att det är OK att tävla inom hästsport. Under förutsättning att man som människa hela tiden eftersträvar att ta hand om sin häst på bästa sätt (vad det nu är) och träna den med vettiga metoder.
Du måste ha en anspänning. gränsen mellan spänning o spänst är hårfin.

ang. Briar så har han inte ett bra bakbensarbete pga av hur han är skapt, utan alla duktiga vet att Brink gjorde ett himla bra jobb på sdn svår häst.
De har kommenterat hans goda insats TROTS hästens brister.

Han travar med haserna "bakom sig"
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp