Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)
Nu måste jag nog lägga mig i debatten...
Jag anser heller inte att det är upp till oss kritiker att bevisa att djuren far illa, utan att det är upp till de ansvariga att bevisa att de inte gör det.
Jag håller absolut inte med, jag anser att det är den som anklagar som har bevisbördan annars blir det lätt ”Ja, eftersom du inte kan BEVISA att du gör rätt så gör du fel”
Vi VET däremot säkert att många djur far illa på grund av tävling, och vad tävlandet gör med många människor.
Källa?
så kan man inte veta vad som försiggår bakom kulisserna.
Nej, just det
Men när jag ser att hästar helt lagligt och systematiskt utsätts för vad jag anser är övergrepp/tvång/våld/uppenbara och allvarliga risker, då finns det saker att göra.
Var ser du det? Källa?
Jag anser inte att hästar ska "användas". Jag tror att hästar kan finna något slags nöje i att kommunicera, samarbeta och ha en relation till människor. Hade jag inte trott det hade det varit helt oförsvarbart för mig att över huvud taget ha en häst.
Vad menar du med ”inte användas”? Får man rida? Köra i skogen? Ridskolor?
Jag tror säkert att hästarna blir "väl omhändertagna" sett ur ett mänskligt perspektiv. Att en häst som lever den typen av liv kan vara psykiskt välmående och helt tillfreds med sin tillvaro - det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.
Källa på det tack!
en diskussion kring huruvida det är fel eller inte att låta hästar svälta känns.. onödigt.
Fast är inte till exempel svält ett allvarligare fel, du kanske lägger energin på fel saker?
Statistik, info från försäkringsbolag, forskning, har arbetat i galoppstall, har vänner som tävlar aktivt i hoppning, fälttävlan, dressyr och western så har varit med och sett.
Länka gärna till dina källor!
Sedan läser jag mycket, har varit insatt i debatten och diskussionerna länge, läst en del djurrätt. Är absolut ingen expert, bara intresserad.
Men du framställer ju dig som expert ”jag vet”, ”jag har sett”. Hänvisa i så fall till dina källor, det är svårt att bemöta dig när det enda man har att gå på är så luddiga argument.
Om det blir skriverier ska det ha hänt något riktigt grovt, och då är man ändå duktiga på att tysta ned det hela från ridsportens sida.
Källa på det!
Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra
Tycker du ja!
men jag har inga vetenskapliga belägg för det som jag vill redogöra för här
Hmmm…
Jag ville problematisera tävlandet, och särskilt tävlandet som en slags norm i hästvärlden
Att det skulle vara en regel då menar du, att man måste tävla om man har häst, eller?
Vad jag menade var att sport på elitnivå i sig inte är en garanti för granskning och välfungerande djurskydd som många tycks tro. Jag anser inte att djurskyddet är speciellt välfungerande inom varken trav- eller galoppsporten.
Hur vet du det? Menar du att funktionärer och veterinärer som arbetar på tävlingsplatser är mutade, inte kan sitt jobb eller varför ingriper de i så fall inte?
Ja det vore väl konstigt om de medvetet försökte skada hästarna i och med att de finns till för att prestera och i vissa fall dra in pengar?
Nu förstår jag inte riktigt? Är de i så fall okunniga och skadar hästarna omedvetet?
Men om hästen skadas i och med att den presterar? Trav, galopp, fälttävlan och hoppning är ju skadligt i sig, själva utövandet av sporten skadar hästen (mer eller mindre, givetvis)
Utövandet av hästsporten? Även hobbyridning får väl räknas dit och då får vi skrota hästhållningen överhuvudtaget.
... det finns faktiskt ganska gott om forskning. Tyvärr ignoreras den ofta och tystas gärna ned när det blir lite för obekvämt.
Och igen; källa?
Nej en häst i SÅ dåligt skick hade FÖRHOPPNINGSVIS inte fått tävla? Eller ens kunnat?
Just det!
det finns statistik över hälsoproblem hos hästar i diverse tävlingsgrenar.
Källa?
Två fel gör inte ett rätt. Det där är pinsamt dåliga argument.
Nej, förvisso, men det finns kanske allvarligare fel som man borde komma till rätta med. Jag tycker nog att Axels fång argument är ytterst hållbart i sammanhanget.
Wow, en hopphäst som blev gammal! Vart vill ni komma med det?
Att tävlingshästar kan bli gamla, kanske?
Det är så sorgligt att så fort man gör något, blir man anklagad för att man inte gör allt annat också.
Hahahahahahahaha, vet inte ens vad jag ska svara.
Ja det är ju ett fantastiskt sätt att argumentera på…