Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

PS. Ingen av folket här tror att det inte förekommer oegentligheter, men oegentligheter förekommer i överallt i livet även i alla typer av djurhållning. Det blir väldigt opraktiskt att förbjuda allt som kan missbrukas (många begår övergrepp mot sina barn men att förbjuda folk att få barn för att undvika incest är inte rimligt eller?). Ska vi stoppa grymheter mot hästar så måste förbjuda folk att ha hästar.

Håller med.
Och som många andra skriver här tror även jag att det är hobby hästarna som är de som far illa. Absolut inte alltid med mening heller men av okunskap! Och kunskap det har nog os ryttarna och även de andra människor som rör sig runt de hästarna.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men om man ser till hur hästarna "skadas" av tävling så tycker jag att det ofta blir värre ju lägre i klasserna man kommer...
Kolla bara på Roffe.. Han ställde in starten för att hans häst fick ett balltramp.. Något som många hobbyryttare skulle struntat i hemma...

Det där stämmer inte riktigt, Han hoppades ju att hästen skulle gå igenom besiktningen trots balltrampet. Med tanke på att han faktiskt kände att hästen inte var ren redan innan besiktningen och trots det besiktigar hästen. Hästen gick inte igenom och fick chansen till en ny besiktning men avstod med tanke på det inte skulle vara någon skillnad antagligen. Inte säkert hästen hade gått igenom en andra besiktning heller.

Jag rider trots balltramp om min häst inte känner av det och det är inget fel med det. Min häst har blivit otroligt halt av det också och då rider jag inte. Men varför avstå ridning om hästen har ett sår den inte känner av? Skulle du verkligen strunta i att rida för ett sår hästen inte känner av? Har svårt att tro det.

Jag tror när det gäller tävling och stora klasser och mycket pengar så är inte toppryttarna så olika varandra, dom gör vad som krävs tror jag för att vinna, tyvärr tror jag inte Rolf är ett större undantag på den biten. Det är för mycket pengar och status inblandat för att dom lätt ska avstå sånna tävlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Håller med.
Och som många andra skriver här tror även jag att det är hobby hästarna som är de som far illa. Absolut inte alltid med mening heller men av okunskap! Och kunskap det har nog os ryttarna och även de andra människor som rör sig runt de hästarna.

Även på högre klasser är det mycket okunskap, det har inte alls varit ovanligt att dessa duktiga människor har tagit hästen direkt ur boxen för att piaffa hästen utan vare sig uppvärmning eller någonting. Det säger sig självt att det blir stort slitage.

Som tex också ryttaren Cesar Parra, väldigt duktig som ryttare men totalt okunnig när det gäller yngre hästar, därav den otäcka "olyckan" där han spände in en unghäst väldigt hårt så hästen stegrar och går över, hade det varit en vuxen van häst hade det inte hänt. Oftast är det hästskötarna som har koll på hästvården och beridare osv som har koll på utbildningen av unghästarna osv.

Men man ska inte dra alla över en kam, precis som inom hobbyvärlden så finns det säkert toppryttare med god kunskap om hästen som häst och inte bara är bra på att rida.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Precis man ska inte dra alla över en kam! Men om du kollar vad jag citerade så va det att ingen här tror att det inte förekommer oegentligheter! Även i högre klasser. Även om de finns de människor som då inte skulle värma upp sina hästar så tror jag att om du är på en hög nivå inom en gren så har du kunskapen om att hålla en häst hållbar. Men som sagt inte alla! Det har ingen sagt. Men ska man förbjuda tävlingar på grund av undantagen?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Var skrev jag att man inte kan rida en häst med ett sår som den INTE känner av?? :confused:
Fick för mig att jag skrev orena hästar....
Om hästen har ett sår den inte har ont av så är det lugnt. Sitter det däremot på ett ställe där den kan trampa upp det eller utrustningen ligger emot, ja då avstår jag ifrån ridning för att inte hästen ska få ont av det!

Det är vanligare att hobbyryttare rider runt på halta hästar utan att fatta det än att elitryttare gör det...
Och jag tror inte att alla elitryttare gör precis vad som helst för att vinna. Jag har varit på praktik bakom kulisserna hos kända ryttare och de jag har sett är väldigt måna om sina hästar och gör inget som skulle vara skadligt för dem.
De är jätteduktiga med både hantering och ridning. Där jag har varit är det inte alls bara hästskötarna som gör allt utan ryttaren har full koll på att allting är som det ska med allt som rör hästen. Foder, utrustning, visitering osv..

Men det finns idioter inom alla grenar som inte borde ha den statusen som de har..
Men bara för att det finns folk som bara ser pengar och rosetter istället för hästen som en individ, så innebär inte det att alla gör det och att tävlingar i sig är skadliga för hästen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det var vad du skrev om att du ansåg att det är hobbyhästarna som far illa som jag svarade på. Jag tycker det är mer än få undantag när det gäller toppryttare och kunskap om hästen. Och jag tycker det är tydligt och klart att många toppryttare inte klarar av att hålla sina hästar hållbara.

I stallen jag jobbade i var det väldigt mycket småskador, inflammationer osv som hävdes och dom kunde fortsätta träna och så höll det på. Vilket inte är konstigt med tanke på många toppryttares hästhållning. Det är om inte annat bara att se på åldern på många hästar, en 9 åring tex i hoppningen som går OS, det är inte rätt, den hästen kan inte vara stark nog för dom påfrestningarna. Det skyndas för mycket.

Det är mera hobbyryttare än vad det är toppryttare och då säger väl det sej självt att det är fler hobbyhästar som far illa, jag tror inte ens det går att jämföra dom två. Det är så otroligt olika mål, man får tänka på att toppryttare lever på att hästen ska klara av tävlingarna och vinna och dom kan gå ganska långt för att nå dit. Det är såpass mycket pengar inblandat.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det där stämmer inte riktigt, Han hoppades ju att hästen skulle gå igenom besiktningen trots balltrampet. Med tanke på att han faktiskt kände att hästen inte var ren redan innan besiktningen och trots det besiktigar hästen. Hästen gick inte igenom och fick chansen till en ny besiktning men avstod med tanke på det inte skulle vara någon skillnad antagligen. Inte säkert hästen hade gått igenom en andra besiktning heller.

Jag rider trots balltramp om min häst inte känner av det och det är inget fel med det. Min häst har blivit otroligt halt av det också och då rider jag inte. Men varför avstå ridning om hästen har ett sår den inte känner av? Skulle du verkligen strunta i att rida för ett sår hästen inte känner av? Har svårt att tro det.

Jag tror när det gäller tävling och stora klasser och mycket pengar så är inte toppryttarna så olika varandra, dom gör vad som krävs tror jag för att vinna, tyvärr tror jag inte Rolf är ett större undantag på den biten. Det är för mycket pengar och status inblandat för att dom lätt ska avstå sånna tävlingar.

Men allvarligt?? Det är väl för sjutton skillnad på att rida sin häst hemma med ett balltramp och gå in i en OS final ?? Eller ?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast du är ju helt ute och cyklar.. det är ju en stor skillnad på arbetet en topphäst gör och en hobbyhäst.. alla dessa inflammationer och småsår som upptäcks på tävlingshästarna, det upptäcker ju inte en hobbyryttare på flera flera månader. På en topphäst som presterar märker man ju om minsta hårstrå ligger åt fel håll.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Var skrev jag att man inte kan rida en häst med ett sår som den INTE känner av?? :confused:
Du skrev:

"Kolla bara på Roffe.. Han ställde in starten för att hans häst fick ett balltramp.. Något som många hobbyryttare skulle struntat i hemma..."

Men faktum är att även han red en häst som inte var fräsch och besiktigar i hopp om att hästen skulle gå igenom.

På sättet du skrev så lät det som att man inte ska rida hästar med balltramp.
Fick för mig att jag skrev orena hästar....
Om hästen har ett sår den inte har ont av så är det lugnt. Sitter det däremot på ett ställe där den kan trampa upp det eller utrustningen ligger emot, ja då avstår jag ifrån ridning för att inte hästen ska få ont av det!
Självklart ska man inte rida på hästar som visar obehag av ett sår med tanke på att det lätt kan förvärras. Och faktum kvarstår att Rolf gick till besiktningen och försökte få igenom hästen trots att han innan visste att hästen inte var fräsch. Det är många som påstår att Rolf valde själv att utgå men så var det inte, hästen gick inte igenom helt enkelt.
Det är vanligare att hobbyryttare rider runt på halta hästar utan att fatta det än att elitryttare gör det...
Det kan det mycket väl vara, inte så konstigt heller eftersom det är otroligt svårt att känna av små orenheter om man inte är duktig nog eller om man helt enkelt kanske inte rider dressyr och rider igenom hästarna. Många rider bara i skogen och då är det svårt att upptäcka småsakerna.
Och jag tror inte att alla elitryttare gör precis vad som helst för att vinna.
Inte alla, har jag inte skrivit men väldigt väldigt många.
Där jag har varit är det inte alls bara hästskötarna som gör allt utan ryttaren har full koll på att allting är som det ska med allt som rör hästen. Foder, utrustning, visitering osv..
Hos ryttarna jag jobbat hos så har inte dom ryttarna haft den tiden till hästarna, dom rider i princip och tävlar och har koll på det, sen har dom inte tid att ha koll på varje häst vad gäller foder och utrustning och visitering, det är vad hästskötarna är till för. Ofta har dom dessutom ett begränsat utbud av utrustning och rider ofta i det som passar dom själva bäst som tex sadeln. Toppryttare har ofta betydligt mera saker att engagera sig i en hästens foder osv, dom har mycket saker vid sidan om.
Men bara för att det finns folk som bara ser pengar och rosetter istället för hästen som en individ, så innebär inte det att alla gör det och att tävlingar i sig är skadliga för hästen.
Jag är inte emot tävlingar, jag tävlar själv i dressyr.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast du är ju helt ute och cyklar.. det är ju en stor skillnad på arbetet en topphäst gör och en hobbyhäst.. alla dessa inflammationer och småsår som upptäcks på tävlingshästarna, det upptäcker ju inte en hobbyryttare på flera flera månader. På en topphäst som presterar märker man ju om minsta hårstrå ligger åt fel håll.

Har jag skrivit något annat?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men allvarligt?? Det är väl för sjutton skillnad på att rida sin häst hemma med ett balltramp och gå in i en OS final ?? Eller ?

Vad pratar du om nu? Känner hästen av ett balltramp så känner den av det, både hemma och på en OS final. Skillnaden skulle vara isåfall att många säkert skulle blunda lite för det om det är OS final. Mycket som står på spel då.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

På sättet du skrev så lät det som att man inte ska rida hästar med balltramp.

Var inte så jag menade! Det var därför jag lade till orenheter i meningen efter.

Har själv sett ryttare som gör allt för att deras halta hästar ska gå igenom besiktningen så de kan få starta.. Ex. skylla på att broddningen har gjort hästen halt...? :confused:


fio: Haha! Min häst är hobbyhäst, men jag är så extremt uppmärksam på minsta lilla skada (eftersom jag hellre stoppar en möjlig större skada i tid), så det finns faktiskt en veterinär som frågade mig om något hårstrå låg fel när jag hade honom ute en gång... :grin:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Vad pratar du om nu? Känner hästen av ett balltramp så känner den av det, både hemma och på en OS final. Skillnaden skulle vara isåfall att många säkert skulle blunda lite för det om det är OS final. Mycket som står på spel då.

Fast nu blundades det ju inte för det.. hade det rört sig om en vanlig uteritt i skogen hade Casall säkert varit ridbar.. vad Roffe själv sa var att hästen ska inte hoppas med detta balltrampet och därför valde Roffe att inte visa hästen igen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast du är ju helt ute och cyklar.. det är ju en stor skillnad på arbetet en topphäst gör och en hobbyhäst.. alla dessa inflammationer och småsår som upptäcks på tävlingshästarna, det upptäcker ju inte en hobbyryttare på flera flera månader. På en topphäst som presterar märker man ju om minsta hårstrå ligger åt fel håll.

...fast underskatta nu inte majoriteten av hobbyryttarna bara för att det finns klåpare bland dom med. Jag räknar mig själv till just kategorin hobbyryttare, tränar för tävling och är oerhört noga med min hästhållning, även om jag inte alltid tävlar utan gärna är funktionär också samt rider mest i skogen. Jag känner inte igen något av det du nu säger om "oss" hobbyryttare. Nog fasen ser vi skador i tid och behandlar det lika angeläget som vilken s.k. topphäst som helst.

Jag tycker det är lite intressant med vad som räknas som prestation...en häst som presterar på hemmaplan och som mycket väl skulle kunna gå högt i klasserna räknas inte som att den presterar, eller?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Har du missat åldern på hästarna i OS??

Det hör till vanlighet att de är äldre och vad beror det på? Jo att de sköts om på ett sätt så de SKALL hålla!!

Men den lilla detaljen har du missat

Jag vet inte vad hela åldersdiskussionen om hopphästar började någonstans?
Vad jag menade med det jag (alldeles för otydligt) skrev någon gång i början av tråden, var att tävling på elitnivå inte är en garanti för att hästarna tränas och presterar på ett hållbart sätt, som exempel tog jag trav och galopp, då tråden var tänkt att handla om häst- och djursport i allmänhet och inte endast ridsport.

Halvt KL

Det offentliggörs ingen statistik över skador och dödsfall från varken travet eller galoppen, men den som har jobbat i ett träningsstall eller på ATG/ veterinärklinik vet hur mycket skador och olyckor det är. Och vilka risker det innebär med löp. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=3985307

Angående hoppning - vad jag menade med mitt onödigt ironiska svar var att jag inte anser att det spelar någon roll att det finns hopphästar som har nått normal livslängd för en häst. Tvärtom hade allt annat varit en katastrof och helt oacceptabelt. Däremot säger det sig själv - det är en enorm risk och en enorm belastning på ett hästben att ta emot en vikt på 400-600 kilo + ryttare placerad direkt över bogen fallande från 160 centimeters höjd. Det är ren fysik.

Ni får väldigt gärna kalla det för incidenter, men när någon spöar sin häst mitt på arenan inför domare, banpersonal, publik och miljontals tittare och inga åtgärder vidtas från något håll, då pratar vi om systemfel.

När Anky, Kittel och co. kan rida sina hästar i LDR på framridningen i flera minuter inför ögonen på alla människor som är där och tittar samt övervakar, utan att något ser något fel i det. Då har vi också ett problem med systemet - djurskyddet, synen på hästen. Här ser jag bara två alternativ - ignorans eller okunskap.

https://www.youtube.com/watch?v=3refcSYM_V4&feature=player_embedded

http://www.facebook.com/notes/inter...tion-science-the-road-ahead/10150927177731097

Forskning om hästens reaktion på spödrivning (trav, galopp, hoppning, fälttävlan)
http://forskning.equinfo.se/#post156

Lobelia, nej jag låtsas inte vara dum. Det fetade i mitt inlägg är helt riktigt. Hästen är ett flyktdjur som lever i flock. Hästen blir inte hjälpt om den är sjuk, skadad eller sackar efter. Rovdjur slår också mot de svagaste individerna. Hästar fungerar som så att de döljer skador och smärta in i det längsta.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/svart-att-utvardera-behandling-pa-flyktdjur.htm http://www.atl.nu/h-st/galopph-st-fick-avlivas-efter-verl-gsen-seger

Att en häst som inte mår 100% bra inte skulle kunna prestera på topp är rent nonsens. Psykiska problem ger fysiska problem, det stämmer. Men enligt våra bedömningsmallar och regler så är dessa fysiska problem inte alltid avgörande för tävlingsresultaten, till exempel magsår.

Här är för övrigt en liknande och väldigt intressant diskussion:
http://www.hippson.se/blogs/Mariee/diskussionen-fortsatter.htm

Och här har ni för övrigt lite rolig och högst... intressant läsning: http://www.tidningenridsport.se/Hav...ill-arrangera-tavlingar-i-langdhopp-for-hast/ :p

Tack så mycket alla ni som bidrar till en intressant diskussionen, oavsett åsikt :bump:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

...fast underskatta nu inte majoriteten av hobbyryttarna bara för att det finns klåpare bland dom med. Jag räknar mig själv till just kategorin hobbyryttare, tränar för tävling och är oerhört noga med min hästhållning, även om jag inte alltid tävlar utan gärna är funktionär också samt rider mest i skogen. Jag känner inte igen något av det du nu säger om "oss" hobbyryttare. Nog fasen ser vi skador i tid och behandlar det lika angeläget som vilken s.k. topphäst som helst.

Jag tycker det är lite intressant med vad som räknas som prestation...en häst som presterar på hemmaplan och som mycket väl skulle kunna gå högt i klasserna räknas inte som att den presterar, eller?

:bow:

Det torde vara minst lika illa att "bunta ihop" den otroligt lösa kategorin "hobbyryttare" och dra alla över en kam, som att göra detsamma med aktiva inom till exempel hoppning (vilket jag har försökt vara tydlig med att jag inte gör). Observera att detta är en högst personlig åsikt.

Om du tävlar är du medlem i ett förbund som du betalar diverse kostnader och avgifter till, och mer eller mindre är en slags representant för. Jag är manisk när det gäller att kunna stå för allt jag gör och bidrar till, och försiggår det tveksamheter i toppen (och alla andra nivåer) så är det inget jag vill sponsra eller vara med på.

Detta betyder inte att jag känner mer samhörighet med folk som matar ihjäl sina hästar, härjar runt med dom helt oreflekterat och kallar det för NH, eller låter dom stå oaktiverade i en hage utan att upptäcka ett balltramp på flera månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Lobelia, nej jag låtsas inte vara dum. Det fetade i mitt inlägg är helt riktigt. Hästen är ett flyktdjur som lever i flock. Hästen blir inte hjälpt om den är sjuk, skadad eller sackar efter. Rovdjur slår också mot de svagaste individerna. Hästar fungerar som så att de döljer skador och smärta in i det längsta.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/svart-att-utvardera-behandling-pa-flyktdjur.htm http://www.atl.nu/h-st/galopph-st-fick-avlivas-efter-verl-gsen-seger

Du spelar fortfarande dum va? Eller kan du visa på att någon här påstått att hästar inte är flyktdjur? Flera har påpekat detta och påpekat att det inte direkt har med saken att göra. Hästar kan bli skrämda och fly var de än befinner sig.

Så det är ditt "bevis" på att tävlingshästar far mer illa än andra djur i fångenskap, sämre bevis går inte att finna, då det inte ens berör frågan. Hästar avlivas för att de skadat sig i hagen också, det hör liksom till livet att det finns skaderisk.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tack så mycket alla ni som bidrar till en intressant diskussionen, oavsett åsikt :bump:

Jag väntar fortfarande på bidrag från dig. Hittills har du fina källor såsom pressen, facebook och youtube. Kan du inte komma med en enda seriös källa?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Så, vad är dina förslag på lösningar? Att förbjuda tävlingar, eller tävlingar över en viss nivå - är det vad du tänkt dig?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag väntar fortfarande på bidrag från dig. Hittills har du fina källor såsom pressen, facebook och youtube. Kan du inte komma med en enda seriös källa?

Nu verkar du spela lite dum.

Den första länken går till ett radioprogram där en forskande veterinär berättar om en studie han har genomfört. Det är oftast ett mycket bättre sätt för icke-veterinärer att få kunskap om forskningen än genom att läsa vetenskapliga artiklar i engelskspråkiga vetenskapliga tidskrifter.

Den andra länken går till ett youtubeklipp som lagts upp av riktiga och kunniga journalister. Den visar LDR vid framridningen vid OS. Dokumentation alltså, inte vetenskap. Det går inte att vetenskapligt bevisa att rollkur förekom i London under förra veckan, det är inte en fråga av den karaktären.

Den tredje länken går till en artikel av Sara Slottner, en mycket duktig vetenskapsjournalist som skriver om hästforskning (equine science). Precis som i första länken handlar det om att tillgängliggöra vetenskap för icke-forskare, och hon är riktigt duktig på det.

Diskussionen som länkas till visar tydligt att det här är en diskussion som pågår. Den pågår vad du än tycker om det. Hästvärlden har inte monopol på att tycka saker om hästar, många av frågorna är ren politik, vi lever i en demokrati.

Jag är mycket intresserad av den diskussionen och trots att jag är mycket stadigt förankrad i hästvärlden, blir jag bestört när jag ser hur otroligt illa rustad att möta en kritisk diskussion om vad vi håller på med, många som rider är. Med sådana vänner behöver man inga fiender, är jag rädd.

Malin Baryard sa i sitt Sommarprogram 2009 att hon är rädd för att ridsporten inte kommer att kunna berättiga sin existens i framtiden om vi inte ändrar delar av vår syn på hästarna. Jag tycker att det var det bästa jag har hört henne säga.

Glömde: Facebooklänken går alltså till ett pressmeddelande från årets konferens med ISES, International Society for Equine Science. Man har nämligen funnit att redan en kort stunds ridning i LDR stressar hästen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp