Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

...fast underskatta nu inte majoriteten av hobbyryttarna bara för att det finns klåpare bland dom med. Jag räknar mig själv till just kategorin hobbyryttare, tränar för tävling och är oerhört noga med min hästhållning, även om jag inte alltid tävlar utan gärna är funktionär också samt rider mest i skogen. Jag känner inte igen något av det du nu säger om "oss" hobbyryttare. Nog fasen ser vi skador i tid och behandlar det lika angeläget som vilken s.k. topphäst som helst.

Jag tycker det är lite intressant med vad som räknas som prestation...en häst som presterar på hemmaplan och som mycket väl skulle kunna gå högt i klasserna räknas inte som att den presterar, eller?

Jaha kollar du igenom din häst hos veterinären efter varenda tävling?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Guldmedaljören i dressyr Valegro återgår till sitt normala liv..

394532_473897582629939_1424399924_n.jpg
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, jag såg den. Där klarar man ju faktiskt av att diskutera sådant som är svårt och känsligt i vår sport. Glädjande, tycker jag. :laugh:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ehh..

Jag kan bara utgå fråm de hästar jag haft och INGEN av dom har kunnat prestera när de haft ont.

Min nuvarande pålla började vägra lite förra sensommaren, för att sen en gång "kärringstanna" och vägra gå. Varken dressyr- eller hopptränaren såg minste lilla hälta och ingen annan heller. Jag åkte in till klinik ändå för det är inte likt min häst att vägra gå. Och nog 17 hade hon en liten (halv grads) hälta ena fram. Den syntes endast på böjt spår, ingenting rakt fram eller på böjprov, men jag märkte av den i hur pållan slutade prestera som normalt.

Hästar må dölja sin smärta, men dom kan fortfarande inte prestera bra när dom har ont. Och presterar de bra trots smärta brukar det bero på doping- och det har vi tester för!

/Lavinia

Jag tror att du har missat vad det handlade om från början. Att en skadad häst inte kan prestera, att det visar sig på en gång, att det inte går att tvinga en häst och att hästen måste vara tipptopp för att ligga på elitnivå.

Hästen döljer smärta och skador så gott den kan.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det är givetvis individuellt. Din häst är kanske, precis som min som är likadan, van vid att bli lyssnad på? Och vet att "dåligt" beteende inte kommer att bestraffas utan att obehaget kommer att försvinna då den försöker tala om att något är fel :)

Detta är hur som helst inget bevis för att hästar inte kan prestera under smärta och med hjälp av oschyssta metoder. Detta diskuterades på ett bra sätt i tråden jag länkade till, där man bland annat använde Åke Svanstedts travare som exempel, som presterade bra trots elstötar som ju inte lär ha varit behagliga. Även två av artiklarna jag länkade tog upp detta, den ena rörde magsår och den andra en häst som vann ett löp med en fraktur.

Halvt KL

Psykisk ohälsa behöver inte nödvändigtvis leda till fysisk ohälsa som har en negativ påverkan för de tävlingsformer och "mallar" vi bedömer utifrån.

Jag blir inte klok på detta med kortisol, adrenalin och sympatiska nervsystemet (stresspåslag) och exakt hur det inverkar på prestationsförmågen. Verkar som att det forskas på det!

Intressant läsning:

http://www.nshorse.se/polopoly_fs/1.41479.1296834697!atg_immunologi.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/4057/1/viklund_L_120416.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/4057/1/viklund_L_120416.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/2696/1/osmar-vitalich_s_110602.pdf (inte helt relevant med visar på ett väldigt tydligt sätt ett ökat obehag hos hästen i samband med förhöjda kortisolhalter.)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag blir inte klok på detta med kortisol, adrenalin och sympatiska nervsystemet (stresspåslag) och exakt hur det inverkar på prestationsförmågen. Verkar som att det forskas på det!

Ja, det gör det. I Europa, USA och Australien bla. Och man är inte säker på hur resultaten ska tolkas, ur ett välfärdsperspektiv. Vi kan mäta hästarnas puls, salivkortisol och annat, men vad betyder de mätresultaten för hur hästarna psykiskt känner sig?? Det är ju verkligen inte lätt att få reda på.

Och man mäter just de där sakerna, puls och kortisol, för att mätningarna är hyfsat enkla och för att man vet hur människors mätvärden på samma saker förändras med stress och obehag.

Det råder inte heller vetenskaplig enighet om att det är de sakerna som är bäst eller mest lämpliga att mäta.

Ja, det är svårt, helt enkelt.

Jag tycker att många hästmänniskor som uttalar sig tvärsäkert inte riktigt verkar fatta att det här är svåra frågor på riktigt. Det är inte ett tecken på okunskap att vara osäker. Snarare är det ett tecken på hybris att ha bestämda uppfattningar.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja det är enormt svårt! Hästforskning är verkligen ett område som borde utvecklas och satsas på, med tanke på hur många engagerade det finns, alla tusentals myter och delade åsikter. Och den forskning som faktiskt finns blir sällan speciellt uppmärksammad eller erkänd, vilket känns väldigt sorgligt.

Just kopplingen mellan stress och obehag är svår att göra, insåg jag när jag skrev förra inlägget. Därav länken som rörde orala betéendestörningar där högre kortisolnivåer hos hästen vid användande av krubbitarrem helt klart kommer av någon form av obehag.

För mig personligen, känns stress endast negativt. Jag vill inte ha en häst som är spänd och upplever stress. Men sedan kan man ju tala om positiv och negativ stress, och då skulle ju förhöjd puls samt högre halter av kortisol, adrenalin och andra stresshormoner inte innebära att hästen nödvändigtvis upplever ett obehag, där blir det ju precis som du säger otydligt vad resultaten egentligen visar.

Tills motsatsen har bevisats (vilket den kanske redan har?) väljer jag dock att tolka stress som något som påverkar hästen negativt både psykiskt och fysiskt, det känns bättre att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast nu blundades det ju inte för det.. hade det rört sig om en vanlig uteritt i skogen hade Casall säkert varit ridbar.. vad Roffe själv sa var att hästen ska inte hoppas med detta balltrampet och därför valde Roffe att inte visa hästen igen.

Och dessutom så var hästen ok på morgonen när han faktiskt red den.

*kl*

Vad många här missar är att hästen blev satt i holdingbox och inte blev utesluten vid vetbes. Stor skillnad!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det där stämmer inte riktigt, Han hoppades ju att hästen skulle gå igenom besiktningen trots balltrampet. Med tanke på att han faktiskt kände att hästen inte var ren redan innan besiktningen och trots det besiktigar hästen. Hästen gick inte igenom och fick chansen till en ny besiktning men avstod med tanke på det inte skulle vara någon skillnad antagligen. Inte säkert hästen hade gått igenom en andra besiktning heller.


Casall var ok på morgonen när han reds, han sattes i holdingbox vilket visar på att det var väldigt lite hälta och att vet var osäkra. Hade han åkt ut i bes så hade han inte fått chans att visa igen.

Nu blev hästen mer halt i holdingboxen och därför valde man att inte visa igen.


Jag rider trots balltramp om min häst inte känner av det och det är inget fel med det. Min häst har blivit otroligt halt av det också och då rider jag inte. Men varför avstå ridning om hästen har ett sår den inte känner av? Skulle du verkligen strunta i att rida för ett sår hästen inte känner av? Har svårt att tro det.

Jag rider inte hemma om de har ett sår


Jag tror när det gäller tävling och stora klasser och mycket pengar så är inte toppryttarna så olika varandra, dom gör vad som krävs tror jag för att vinna, tyvärr tror jag inte Rolf är ett större undantag på den biten. Det är för mycket pengar och status inblandat för att dom lätt ska avstå sånna tävlingar.

Jag tror inte alls på det eftersom hästen är betydligt mer värd än de prispengar den ev skulle kunna hoppa in på just den tävlingen.

Vet en ryttare som avstod att starta VM i Stockholm eftersom hästen låg 2 veckor efter i träning..
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Du skrev:

"Kolla bara på Roffe.. Han ställde in starten för att hans häst fick ett balltramp.. Något som många hobbyryttare skulle struntat i hemma..."

Men faktum är att även han red en häst som inte var fräsch och besiktigar i hopp om att hästen skulle gå igenom.

Fast här har du fel. Hästen kändes ok på morgonen när de red honom


Självklart ska man inte rida på hästar som visar obehag av ett sår med tanke på att det lätt kan förvärras. Och faktum kvarstår att Rolf gick till besiktningen och försökte få igenom hästen trots att han innan visste att hästen inte var fräsch. Det är många som påstår att Rolf valde själv att utgå men så var det inte, hästen gick inte igenom helt enkelt.

Visst var det Roffe som valde att avbryta, du är inte utesluten bara för att du hamnar i holdingbox.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast här har du fel. Hästen kändes ok på morgonen när de red honom
Det stod annars att hästen kändes stelare ju mer han red hästen.
Visst var det Roffe som valde att avbryta, du är inte utesluten bara för att du hamnar i holdingbox.

Hästen gick inte igenom besiktningen, det enda Rolf gjorde var att bestämma att inte göra en ny besiktning, inget som säger att hästen hade gått igenom den andra besiktningen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag rider inte hemma om de har ett sår
Varför?
Jag tror inte alls på det eftersom hästen är betydligt mer värd än de prispengar den ev skulle kunna hoppa in på just den tävlingen.

Vet en ryttare som avstod att starta VM i Stockholm eftersom hästen låg 2 veckor efter i träning..

Alla (dom flesta) ryttare på den nivån har sponsorer som kräver en hel del av ryttarna, det är en stor press att tjäna in pengar. Det går inte att komma ifrån.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nej, på morgonen var han ok, men ju mer de rörde på honom under dagen, desto mer ont fick han. Alltså var det lätt att inse att två rundor i os-final skulle göra att hästen fick jätteont, och då var det bara att stryka. En häst som har ont kommer inte prestera på topp, och jag tycker det var rätt uppenbart att Casall som häst är mycket mer värd för RGB än en os-final. Det är ju en häst han har tränat i sju år, och som förhoppningsvis kommer hålla åtminstone fem år till på högsta nivå - det är inte värt att kasta bort för en tävling. Stel var han inte alls, som jag förstod det, han hade helt enkelt ont av såret och visade det.

Jämför med mänskliga atleter, det ligger en dokumentär om skadade elitidrottare på svt play, där det bla beskrivs hur Carolina Kluft stukade foten kvällen innan ett vm, då ändå genomförde hela vm och vann, trots skadan. Med resultat att foten tog ordentligt med stryk, och hon fick massor av följdskador under resten av karriären, och till slut fick sluta tävla pga skadorna. Det tyckte tränaren ändå var en imponerande prestation, och att det visade på hennes enorma kaliber att hon inte strök sig utan tävlade ändå.

En ryttare i samma läge stryker hästen utan snack, även om det rör sig om en os-final med guldchans.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

En ryttare i samma läge stryker hästen utan snack, även om det rör sig om en os-final med guldchans.

Det finns förmodligen de som inte skulle stryka sig åtminstone om de inte var tvungna. Nu finns det veterinärkontroller och doping prov för att stoppa ofoget. Det är inte säkert alla stoppas en gång.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Varför?


Alla (dom flesta) ryttare på den nivån har sponsorer som kräver en hel del av ryttarna, det är en stor press att tjäna in pengar. Det går inte att komma ifrån.

Sponsorerna har inte krav på att ryttaren ska dra in pengar, de har krav på att ryttarna visar upp sig. Hästägarna kan möjligen ha krav på prispengar, men knappast sponsorerna, eftersom de inte får del av prispengarna. I fallet RGB har ju han berättat hur samarbetet med hästägaren Alfonso Romo ser ut: hans tävlande är helt enkelt marknadsföring för La Silla-stuteriet. Alltså ska han visa upp fina hästar i de högsta klasserna, och plocka placeringar såklart, så att namnet La Silla syns i de bästa sammanhangen. Vidare ska han ta med yngre La Silla-hästar på de stora tävlingarna, för att matcha dem på bästa sätt, och då behöver han några topphästar som ger honom biljett dit. Såna topphästar är ju svindyra, så jag tror knappast det är ok ifall han sliter ut dem hela tiden och behöver nya, då blir kostnaden alldeles för hög. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att rida sönder hästarna, och eftersom syftet med samarbetet inte är att dra in prispengar, utan att marknadsföra varumärket La Silla, så är ju det bästa för sponsorn/hästägaren i det här fallet ifall Rolf kan uppnå det med så få dyra hästinköp som möjligt.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det finns förmodligen de som inte skulle stryka sig åtminstone om de inte var tvungna. Nu finns det veterinärkontroller och doping prov för att stoppa ofoget. Det är inte säkert alla stoppas en gång.

Säkert, men de kanske inte blir världsettor? Världsettan i sjukamp har en tränare som tycker det är fantastiskt och imponerande att atleten genomför en lång tävling skadad, trots att det långsiktigt är vansinne. Världsettan i hästhoppning har en tränare som tycker att det är vansinne att ens försöka tävla skadad, och stryker hellre atleten för att inte riskera något långsiktigt. Ofta blir ju ridsportekipage bättre och mer samspelta ju längre de samarbetar, så om man ska bli riktigt bra är det ju också av den anledningen dumt att tävla sönder hästarna i slutändan. En bra tävlingshäst är nästan alltid mycket mer värd än en enstaka medalj. På humansidan tror jag inte det är så alltid, där kan nog en os-medalj upplevas vara värd resten av karriären. Ryttare har ju så väldigt långa tävlingskarriärer, längre än någon annan proffssport jag känner till, och otroligt lång jämfört med t ex friidrottare, så de blir ju rimligen mer långsiktiga i sitt tänk.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det är att glorifiera hästsporten att påstå att ingen kan tänka sig att starta en häst som inte är 100% fräsch i ett stort mästerskap och några hästar slinker igenom. Det lär knappast vara de som kommer igen i tävling efter tävling år ut och år in, men det händer säkert och det är inte omöjligt att det blivit ett och annat bra resultat också.

Hästar kan prestera även om de inte mår 100% bra, men det är tveksamt om de kan nå sin egen topp eller kan stanna på toppen om det är normen för den ekipaget. det finns skitstövlar överallt.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp