Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sedan skulle jag envist vilja påstå att bra resultat inte går att uppnå med en häst som inte trivs med det den gör och hur den mår.

Det går att uppnå bra resultat även om individen inte mår bra (givetvis beroende på hur illa det är), men knappast optimalt resultat utan resultatet - i synnerhet det lite mer långsiktigt. Det är korkat att göra en elitsatsning utan att ha en fullt frisk häst. Jag antar det är det du menar egentligen :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det går att uppnå bra resultat även om individen inte mår bra (givetvis beroende på hur illa det är), men knappast optimalt resultat utan resultatet - i synnerhet det lite mer långsiktigt. Det är korkat att göra en elitsatsning utan att ha en fullt frisk häst. Jag antar det är det du menar egentligen :)

Ja, det var därför jag betonade "bra". Man blir knappast världsmästare med en häst som inte trivs med det den gör.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tänker mer utifrån hästen kapacitet, jämfört med vad den kan prestera optimalt. För att en häst ska prestera optimalt måste den vara i fysiskt och psykiskt topptrim.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag uttrycker mig nog luddigt, men jag ser inte vad som skiljer det du säger från det jag tycker.
En häst som inte mår bra (eller är i topptrim, som du skriver), mentalt och psykiskt, kommer inte att bli någon stjärna.
Men jag tycker artikeln ifråga ger en bild av att det skulle gå att vinna OS eller whatever med de mest märkliga metoder, att det skulle gå att mer eller mindre plåga hästen till att vinna. Och det anser inte jag går, med ovanstående motivering.

Ska man titta på icke hästvänliga metoder så tycker jag att man ska titta rent generellt, på alla nivåer. Och det är ett ämne som borde diskuteras.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Våra åsikter ligger nära men det är en liten skillnad. För mig är det inte omöjligt att en häst kan bli en stjärna eller i vart fall mycket bra även om den inte mår optimalt bra, allt beror på hur pass stor talang/kapacitet hästen har. Mår inte hästen allt för dåligt och den har stor talang kan den mycket väl kompensera och prestara mycket bra och kanske vara in stjärna. Hade hästen däremot mått optimalt så hade den kanske inte bara varit en stjärna utan varit STJÄRNAN. Mer praktiskt så kanske hästen ekipaget har kapacitet för att vinna OS men kanske kommer på 5:e eller 19: onde plats eller precis utanför vid uttagningen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nu tog du inte med felmarginalen att det krävs talang av både häst o ryttare för att bli Stjärnan.

Jag vet inte hur det är med kapplöpningssporter( trav, galopp isis) där du kan stoppa in en stör i arselet för att få flyktdjuret att fly.

det är skillnad på att få en hopp o dressyrhäst att lätta från marken .

Där hinner det synas på hela kroppspråket inkl. svans o vilja.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag håller helt med dig!

Min häst är också noga med den punkten faktiskt, att man inte får utnyttja honom. Ser någon på honom som maskin, tvingar honom till något utan mening eller tar honom för givet. Ja då åker man i backen innan man hinner blinka. Man skulle lätt kunna säga att ''han hatar att bli riden'' Men han älskar att kommunicera, förstå och lära den som lyssnar. Därför gör hans sig alltid till lags, och snäll som en nallebjörn när jag rider, så länge vi komunicerar, samarbetar på bådas villkor.

Jag tycker inte ridning borde ses som en sport, då för många (inte alla) behandlar hästarna som om dom inte har någon talan, utan går efter hur bra dom hoppar, osv, säljer och köper som varor osv.
Hästen verkar ha gamla dåliga erfarenheter. så gör inte en häst som hanterats väl ( inkl. god ridkunskap) eller är frisk.

Att hästen aldrig varit halt behöver inte vara sant om man inte böjt den/ kollat upp innan. Många försvarar hältor som "stelhet".
Hästar kan vara jämnhalta eller t o m runt om o okunskap gör gärna att dessa hästar inte ses som "halta" o uppsöker aldrig preventiv sjukvård som elithästarna som är under ständig övervakning av PROFFS plus att ryttarna känner av MINSTA lilla konstighet.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nu tog du inte med felmarginalen att det krävs talang av både häst o ryttare för att bli Stjärnan.
Jag specificerade bara det som jag ansåg var väsentligt för sammanhanget, givetvis är det fler faktorer än hästen friskhet som spelar roll såsom talang, utrustning, underlag, störningsmoment som väder/vind, dagsform mm.

Jag pekade mest på att det inte är så att en häst endast har av och på läge när det gäller hur den mår kontra prestation, det finns många grader. Med lindriga besvär kan en topp häst fortfarande prestera toppresultat även om den inte når samma nivå som den skulle kunnat prestera om den varit helt frisk (alla andra variabler de samma).

En häst kommer inte per automatik sist för att den inte är 100% fräsch.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Våra åsikter ligger nära men det är en liten skillnad. För mig är det inte omöjligt att en häst kan bli en stjärna eller i vart fall mycket bra även om den inte mår optimalt bra, allt beror på hur pass stor talang/kapacitet hästen har. Mår inte hästen allt för dåligt och den har stor talang kan den mycket väl kompensera och prestara mycket bra och kanske vara in stjärna. Hade hästen däremot mått optimalt så hade den kanske inte bara varit en stjärna utan varit STJÄRNAN. Mer praktiskt så kanske hästen ekipaget har kapacitet för att vinna OS men kanske kommer på 5:e eller 19: onde plats eller precis utanför vid uttagningen.

Håller helt med . Det är en myt och total utopi om man tror prestation alltid är kopplad till välmående .
Lika mkt som de som tror att optimal proffs ridning kompenserar att hästen inte får utöva sina basala naturliga behov . Tror man det kompenserar har man nog missat det mesta om vad en häst är ...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Osaklig tycker jag.

Personligen tycker jag inte att hästar i det vilda (vilket det måste vara enl art) mår speciellt bra eller lever speciellt länge eller är oskadade eller.....

http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE

Jag förstår inte varför man riktar sig till tävling och då engelsk ridning. Det är ofta betydligt värre hästhållning/hantering på skogsmulle hästarna och inte är det övervägande elithästar på klinikerna eller som man läser om här på buke som är skadade mår dåligt etc

Men fy vilken obehaglig film:eek:
Nu mår jag lite illa faktiskt...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tänker inte dra min meritlista här, men nog fasen vet jag vad en häst är....

Jag har aldrig påstått att det inte går att prestera med en häst som inte mår optimalt. Däremot tror jag inte det går att bli världsmästare med en häst som mår skrutt. Om det får mig att framstå som en komplett okunnig idiot, so fine.

Och fortfarande så tror jag att det förekommer bra mycket mer skit ute i buskarna som borde diskuteras. Två fel gör förvisso inte ett rätt, men utan grund blir det heller ingen topp.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Lite kl
Jag tror inte man blir världsmästare på en skadad häst utan att behandla den med otillåtna medel.
Sen tror jag mycket skit finns i de lägre nivåerna i tävling, inte bara i toppen.

Och visst finns det mycket skit i buskarna oxå, på grund av okunskap och ignorans.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ditt svar till L där du anser att det är en myt/utopi att hästen behöver må bra för att prestera i kombination med ditt påstående att "man missat det mesta av vad en häst är" gjorde mig rätt sur.

Kanske menade du att man inte förstått hur hästen fungerar om man tror att god ridning skulle kompensera för att ha hästen instängd i box dygnet runt, eller i liiiten hage för att inte bli lerig, till exempel?

Har jag missuppfattat så ber jag om ursäkt, i annat fall hrmpf, mutter, fnys.... :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Lite kl
Jag tror inte man blir världsmästare på en skadad häst utan att behandla den med otillåtna medel.
Sen tror jag mycket skit finns i de lägre nivåerna i tävling, inte bara i toppen.

Och visst finns det mycket skit i buskarna oxå, på grund av okunskap och ignorans.
Så mkt okunnigt folk som skaffar egen häst idag o då gärna en unghäst.. förstås o beblandar sig helst med likasinnade liksom proffsen. Lussan hjälper Tinne osv.. Big difference.

Det är illa när man i vissa läger anser att veterinärer inte kan sin sak o hellre möjligen tar ut ngn alternativare som inte är seriös heller eller går på vad ägaren framställer.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Min spontana reaktion är att tävling, på elitnivå eller lägre, inte är ett "kriterium" för dålig hantering. Det förekommer mycket dåligt "ute i buskarna", jag tycker man borde diskutera hantering och ridning generellt istället. Den som inte tävlar eller ägnar sig åt "udda" inriktning blir inte per automatik en god hästmänniska. Man kan inte generalisera så som jag tycker att det görs i artikeln.

Sedan skulle jag envist vilja påstå att bra resultat inte går att uppnå med en häst som inte trivs med det den gör och hur den mår.

Håller med som bara den i vad du skriver i första stycket!

Men däremot inte om vad du skriver i andra stycket. - lite beroende på vad du menar med "bra". När barrering kom fram i ljuset var det många i toppen som använde tekniken och med goda resultat, Paul Schockenmöle bl. a. Tränaren i USA som dömts för det plågsamma sättet att hantera de Tennessee Walking horses som han hade i träning fick "bra" resultat om man tittar på tävlingsresultaten.

Ovan nämnda exempel är vad jag tror ganska klara exempel på där hästarna far illa och ändå presterar med bra resultat i tävlingssammanhang på högsta nivå. I debatten om rollkur är ju svaren inte lika självklara eftersom det inte är lika lätt att bestämt säga att hästen far illa (min egna åsikter om just rollkur håller jag för mig själv utan menar att det är svårbestämt eftersom den infekterade debatten visar att det inte råder enighet om vad som är rätt och fel). Men jag tror att man borde akta sig för att bara koppla ihop bra resultat på högsta nivå med att hästen mår bra. Då slutar man tänka och analysera.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast då får du sluta upp att vara sur för mitt svar - återigen var varken addresserat till dig, eller ett svar till dig.
debatten florerar dagligen dax ang. att djur som presterar mår bra, vilket inte stämmer. dessutom finns en debatt där man hävdar att "god ridning av proffs" skulle uppväga att tävlingshästen tex inte får leva ett liv som häst. Det är den debatten jag passade på att kommentera, så svar på din sista fråga: ja det var precis det jag menade, och ja - jag tycker ett sånt påstående är ren bogus som argument. Som sagt, så har det inget öht med dig att göra.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Kan bara hålla med, man kan inte se på resultatlistan om hästen mår bra och trivs, det är en bra indikation men inte mycket mer. Hästar som mår för dåligt presterar visserligen inte alls men det finns gradskillnader.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag håller med dig.

Men jag är inte rädd för att säga att hästar som rids i rollkur far väldigt illa, ffa psykisk men tills hästens vilja är knäckt och den har lärt sig att gå med nosen i bringan även fysisk. Det är inte lika uppenbart som barrering men principerna är de samma; det gör ont i munnen/på benen och hästen gör det den kan för att undvika smärtan genom att dra upp benen högre eller böja halsen så mkt den kan. En ryttare som använder såna metoder kan i min bok aldrig kallas en bra ryttare, oavsett hur många pokaler han vinner!

Om man påstår att dessa hästar ser lyckliga ut måste man vara fullständigt blottad för empati:
https://www.google.com/search?q=rol...f_fJ8j5sgbrsIFw&ved=0CD4QsAQ&biw=1366&bih=641

Bevisligen så går det alldeles utmärkt att vinna trots denna misshandel. Därför blev jag jätteglad när vinnaren i Gbg var en klassisk tränad häst! Hoppas att det är ett tecken på att trenden börjar vända.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag hoppas verkligen att trenden vänder. Vidriga bilder och inget en god hästmänniska håller på med...:mad:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp