Sen,
@Golden_Heart, du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på det där med hyperaktivitet. Bara för att man utreder ADHD, behöver man inte nödvändigtvis vara hyperaktiv.
Du vet att det finns något som heter ADD va? Och att utredning för ADD ingår i utredningen för ADHD? Flickan kanske har ADD om hon nu inte har ADHD?
Oavsett, så tycker jag att hon bör få en utredning. Förr eller senare kommer hon krascha för att de yttre kraven blir för stora. Min utredare sa "det är inte konstigt att du mår som du mår, med tanke på att du inte fått anpassningar efter dina behov. Depression, ångest och självmordstankar kommer nästan alltid som ett brev på posten hos flickor med NPF, om de inte får diagnos och hjälp i tid". Flickan kanske helt enkelt passerat gränsen?
I så fall är det väldigt enkelt att skylla på depressionen, ångesten och självmordstankarna. Men de är faktiskt inte det primära problemet. De kommer finnas kvar, så länge det primära problemet inte är borta.
Vet du med all säkerhet att rida och tävla hästar, inte kommer bli ytterligare en börda för henne? Det kanske blir ytterligare en sak som pressar henne, där hon känner att hon måste prestera på top för att duga?
Det räcker inte att föräldrarna säger "gör ditt bästa så är vi nöjda" eller "bara ha roligt". Hon vet att hon är annorlunda, hon känner det, hon kommer pressa sig själv tills det inte går längre. Och då kanske det är för sent.
Är det ett bättre alternativ? Är det verkligen SÅ farligt med en diagnos? Jag tycker att du och/eller din väninna, borde tänka igenom detta mycket noga minst en gång till. Hur farligt är det egentligen med ett barn med en eventuell neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? Det är faktiskt inte så att man förändras avsevärt och blir en alien för att man får en diagnos. Däremot kan man få hjälp och verktyg för att hantera sina svårigheter och det i sin tur kanske gör en mer "normal".