Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tror att du har missat vad det handlade om från början. Att en skadad häst inte kan prestera, att det visar sig på en gång, att det inte går att tvinga en häst och att hästen måste vara tipptopp för att ligga på elitnivå.

Hästen döljer smärta och skador så gott den kan.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Och som gemensam nämnare så visar alla länkar inget som helst svar på frågan om tävlingshästar generellt mår sämre än icke tävlingshästar.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tror att du har missat vad det handlade om från början. Att en skadad häst inte kan prestera, att det visar sig på en gång, att det inte går att tvinga en häst och att hästen måste vara tipptopp för att ligga på elitnivå.

Hästen döljer smärta och skador så gott den kan.

Så ditt ursprungsinlägg gäller inte, att man bör stoppa alla tävlingar (ja från början var det OS men du ändrade dig). Ingen här betvivlar att det förekommer oegentligheter, det gör det inom alla områden. Vad folk här efterfrågar är bevis för att tävlingshästen har ett sämre liv än hästar i allmänhet som inte tävlar eftersom du tycker det är okej att ha hästar men inte tävla.

En häst med brutet ben kan uppenbarligen inte prestera gång på gång och artikeln om tävlingshästar (minns jag rätt gällde undersökningen enbart galopp eller om det var travhästar) och tog inte hänsyn till hästarnas prestationer över huvudtaget.

En del hästar döljer skador så gott de kan, men andra talar om att något är fel direkt och få lyckas dölja dem helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det är det jag vill ha en diskussion om, jag vet inte vad jag tycker om jag ska vara helt ärlig, och jag vill gärna ta del av fler åsikter. Att det är problematiskt råder det ingen tvekan om (för de flesta).

Jag är tveksam till att staten ska få sitta på dubbla poster - starka ekonomiska intressen och samtidigt ansvara för djurskyddet. Jag anser att man från hästsportens sida bör ta sitt ansvar och bevisa att det man gör inte skadar hästarna. Och går det inte att bevisa, då behövs det ändras i tävlingsformer och regler. Oavsett vad vissa här anser så är det hos de ansvariga bevisbördan ligger, det är så samhället fungerar idag.

Om inte annat har man redan bevisat utifrån att en stor del av aktiviteterna på tävlingsbanorna skadar hästarna - ändå förändras inget.

Jag anser att det ska vara nolltolerans mot våld. Christian Ahlmann borde vara diskvalificerad och avstängd, så även Anky och Kittel (*obs personlig åsikt obs*). Att med våld eller hot om våld tvinga någon att utföra en uppgift för ens eget höga nöjes skull, skulle ingen någonsin försvara - i alla fall inte utanför hästvärlden. :crazy:

Om gott djurskydd och ett etiskt förhållningssätt till hästen där den ses som en kännande individ med egna intressen kan vara förenligt med tävling - kör på. Så ser det INTE ut idag. För att komma dit har jag ingen aning om hur vi ska göra.

Vad tycker du? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Och vad jag efterfrågar är en diskussion där man kan bemöta kritik mot hästsporten utan att skylla ifrån sig. Att "vanliga hobbyhästar" och slaktgrisar ofta har det värre, eller att "oegentligheter" förekommer inom alla områden, det hjälper inte ridsporten. Jag har fortfarande inte betalat några pengar för att någon ska få ha en övergödd ponny med fång någonstans ute i skogen.

Du berättigar alltså ridsportens existens, och även problemen som följer med den, med att det finns hästar som har det sämre?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Utan människans intresse av att tävla så hade vi inte haft några hästar! Jag tror att hästar vill leva och det får dom göra i människans ägo. Jag har träffat så många fantastiska tävlingshästar som synes har ett bra liv. Det är värre med dom stackars satar som man ser stå och hänga i en lösdrift/hage där dom inget har att göra än att se årstiderna gå förbi.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja jag önskar oxå att alla länder hade samma regler som i sverge.

På svenska hopp tävlingar är det inte tillåtet men sådan spöanvändning som Ahlman visade upp men vi kan inte bestäma andra länders lagar och regler.

Kram
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Och som gemensam nämnare så visar alla länkar inget som helst svar på frågan om tävlingshästar generellt mår sämre än icke tävlingshästar.

Och var i tråden menar du att TS åtar sig att bevisa just det? Jag har letat, men jag hittar inget så djärvt och generellt uttalande. Jag kan för all del ha läst slarvigt. Visa gärna inlägget, är du snäll.

Mer intressant, dock, tycker jag är hur ofta hästmänniskor reagerar på den här typen av diskussioner med att skylla ifrån sig, med att förneka att missförhållanden förekommer, samt genom att hävda sin egen felfrihet.

Det var mycket därför jag blev så imponerad av Malin Baryard i hennes Sommarprogram. Hon pratade om "vi i ridsporten" som måste lära oss. Inte "de där andra dummingarna där borta". Det ser vi alldeles för lite av, tycker jag.

Vi ser ju också ofta hur hästmänniskor snarast verkar se djurskyddsmyndigheter som något slags fiende, och tycka att regler för utrustning och dylikt i TR är för hårda. Jättemånga hästmänniskor har tex protesterat i samband med diskussionen om hur hårt nosgrimman får dras åt.

Jag är ledsen för att det är vi som påstår oss tycka om djuren som sätter hälarna i marken när förbättringar diskuteras. Jag är, liksom Malin Baryard, lite orolig för att hästsporten kommer att göra sig omöjlig i ett samhälle där man successivt omvärderar djursynen.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag är tveksam till att staten ska få sitta på dubbla poster - starka ekonomiska intressen och samtidigt ansvara för djurskyddet. Jag anser att man från hästsportens sida bör ta sitt ansvar och bevisa att det man gör inte skadar hästarna. Och går det inte att bevisa, då behövs det ändras i tävlingsformer och regler. Oavsett vad vissa här anser så är det hos de ansvariga bevisbördan ligger, det är så samhället fungerar idag.

Bevisbördan måste alltid ligga i riktningen att bevisa att något förekommer av det enkla skälet att det är omöjligt att bevisa att en företeelse inte förekommer. Det förekommer dessutom oegentligheter inom alla sektorer i samhället, jag påtalade i ett tidigare inlägg att det rätta är att arbeta för ett gott djurskydd inom alla områden inklusive tävling, men då dög det inte utan du menade på att tävlandet måste stoppas. Nu säger du att man kan behöva ändra tävlingsformer och regler.

Nu sker det ständigt revideringar i regler och tävlingsformer för att göra tävlingar bättre för djuren och mer intressanta för åskådare så då behöver du vara nöjd. Allt är inte perfekt och framförallt så finns det olika åsikter om vad som är bra för hästarna, men på det hela taget går djurskyddet framåt, även på tävlingar.


Det är nästan skrattretande att du drar upp statens ekonomiska intressen i häst sporten, visst finns det en del jobb inom hästsektorn så de kommer in en del skatt den vägen, men med det resonemanget kan staten inte besluta om något, de har ekonomiska intressen i allt. Staten är förövrigt inte en främmande konstig entitet, det är du och jag och alla andra väljare som bildar staten. I övrigt kostar idrott mest pengar, förhoppningsvis ger det tillbaks i form av nöjdare och friskare invånare.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nå, just det där med hästsporten och staten är en diskussionspunkt som kommer upp relativt ofta bland dem som lägger lite energi på att se problemen i häst- och ridsporterna. Så man gör det nog lite för enkelt för sig om man bara avfärdar det som skrattretande. Dock avser väl kritiken främst trav- och galoppsporterna och då särskilt pengarna i spelet på hästarna. Inte arbetstillfällena i hästbranschen i första hand, som du högg ur luften.

Man ser ju tex debattartiklar om detta i DN någon gång emellanåt, så det är inte en fråga som bara diskuteras bland världsfrånvända kufar, utan bland vettiga personer oavsett om man själv håller med eller inte.

En person som har mycket intressant att säga om detta är Anders Darenius, banveterinär vid Mantorp. Du hittar hans texter om du googlar namnet.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Och var i tråden menar du att TS åtar sig att bevisa just det? Jag har letat, men jag hittar inget så djärvt och generellt uttalande. Jag kan för all del ha läst slarvigt. Visa gärna inlägget, är du snäll.

TS har varit undflyende med exakt vad hon tänker bevisa, men de enda bevis som efterfrågats av mig och andra är bevis för att tävlingshästar har det sämre än andra djur/hästar, Det är ju de TS menar när hon vill stoppa allla tävlingar (verkar förstås ha ändrat sig nu).

Mer intressant, dock, tycker jag är hur ofta hästmänniskor reagerar på den här typen av diskussioner med att skylla ifrån sig, med att förneka att missförhållanden förekommer, samt genom att hävda sin egen felfrihet.
Läser vi samma tråd? Alla här (utom TS som riktar in sig på tävling) verkar menar på att det förkommer oegentligheter inom hela hästnäringen och inte specifikt vid tävling, att det inte är värre vid tävlingar än annars, mest bara att det är olika saker som felar.
Vi ser ju också ofta hur hästmänniskor snarast verkar se djurskyddsmyndigheter som något slags fiende, och tycka att regler för utrustning och dylikt i TR är för hårda. Jättemånga hästmänniskor har tex protesterat i samband med diskussionen om hur hårt nosgrimman får dras åt.
Som sagt är det samma tråd vi läst. Här finns ingen som uttalat något åt detta hållet över huvudtaget. Den aspekten har inte diskuterats över huvudtaget.

Jag är ledsen för att det är vi som påstår oss tycka om djuren som sätter hälarna i marken när förbättringar diskuteras. Jag är, liksom Malin Baryard, lite orolig för att hästsporten kommer att göra sig omöjlig i ett samhälle där man successivt omvärderar djursynen.

Här har det inte diskuterat förbättringar, när jag påpekat att man bör arbeta för bättre djurskydd så var det irrelevant då tävlingar borde förbjudas. Det som har diskuterats är vad som är värst inte hur man gör något åt det.

Som sagt har vi läst samma tråd???
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Här har det inte diskuterat förbättringar, när jag påpekat att man bör arbeta för bättre djurskydd så var det irrelevant då tävlingar borde förbjudas. Det som har diskuterats är vad som är värst inte hur man gör något åt det.

Som sagt har vi läst samma tråd???

Jag tror att det är du som borde läsa tråden igen från början till slut :p
Det är både irrelevant och totalt ointressant för den här diskussionen om andra hästar och djur har det sämre än tävlingshästar överlag. Varför har jag förklarat mååånga gånger.

Det du skriver om staten och hästbranschen visar bara på din okunskap i ämnet. Jag skulle aldrig formulera mig på sätt som "alla tävlingar ska stoppas" och "tävlingar borde förbjudas". Förlåt men det här börjar kännas lite löjligt nu.

Om vi ska gå på din linje och låta tävlingseliten gör precis vad dom vill, låta allt vara som det är och i stället rädda hästar som svälter. Hur ska vi gå till väga när systemet ser ut som det gör? Det känns ju inte jättenödvändigt att bedriva någon form av opinionsbildning, så kom gärna med något annat förslag.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Utan människans intresse av att tävla så hade vi inte haft några hästar! Jag tror att hästar vill leva och det får dom göra i människans ägo. Jag har träffat så många fantastiska tävlingshästar som synes har ett bra liv. Det är värre med dom stackars satar som man ser stå och hänga i en lösdrift/hage där dom inget har att göra än att se årstiderna gå förbi.

För att kunna uttala dig så om lösdriftshästarna som "bara står och hänger" måste du veta om vad det är för hästar och vad just dom hästarna har för behov.

Hästar är olika, min häst blev ingen topphäst pga att han inte tyckte om pressen som tävlingar har, jag fick honom billigt pga det och väntade in honom så han kunde mogna lite under några år och nu tävlar vi på bra. Han kan hantera pressen mycket bättre och tycker det är helt okej med tävling sålänge det inte blir för mycket. Det är en viss balansgång med honom. Han tävlar för att jag vill det men annars nöjer han sig bra med att hänga i lösdriften och träna dressyr hemma på gården.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tror att det är du som borde läsa tråden igen från början till slut :p
Det är både irrelevant och totalt ointressant för den här diskussionen om andra hästar och djur har det sämre än tävlingshästar överlag. Varför har jag förklarat mååånga gånger.

Du är förmodligen den enda som tycker det är irrelevant. Jag med flera anser det vara den springande punkten. Vill man förbjuda tävlingar specifikt, vilket i och för sig är helt okej att tycka, så bör man kunna motivera sig. Det är inte rimligt att förbjuda tävlingar för tävlandet skull utan i så fall ska det göras av djurskydds skäl. Mår hästar sämre av att tävla än av andra aktiviteter och att detta beror på tävlandet i sig så ska tävling givetvis förbjudas.

Om hästar mår dåligt av pga att de behandlas illa så är det en djurskyddsfråga och bör regleras som alla andra djurskyddsfrågor.



Det du skriver om staten och hästbranschen visar bara på din okunskap i ämnet. Jag skulle aldrig formulera mig på sätt som "alla tävlingar ska stoppas" och "tävlingar borde förbjudas". Förlåt men det här börjar kännas lite löjligt nu.

Nej du formulerade dig ridtävlingar på OS borde stoppas och sedan rättade du dig och skrev att det även gällde alla tävlingar med djur (eller om det var hästar). Efter det har du inte preciserat vilka tävlingar trots mängder av exempel på allt från trav och galopp till skojtävlingar hemmavid. Det är bra sent nu att ändra vad du menar med tävling och påstå att det gällt hela tiden. Och nej Staten (du och jag bland annat) tjänar inget på OS, det kostar snarare pengar.

Det verkar visst som du vacklar en del, först ville du förbjuda alla tävlingar (eller diskuterade livligt utan att dementera det), nu är det visst inte alla tävlingar och att de borde inte förbjudas utan anpassas. Det är bra att du ändrar dig, men låtsas inte som du haft åsikten hela tiden, det är direkt oseriöst.

Om vi ska gå på din linje och låta tävlingseliten gör precis vad dom vill, låta allt vara som det är och i stället rädda hästar som svälter. Hur ska vi gå till väga när systemet ser ut som det gör? Det känns ju inte jättenödvändigt att bedriva någon form av opinionsbildning, så kom gärna med något annat förslag.
Var har du fått det ifrån? Säga vad man vill men fantasi har du. Ingen här har väl sagt ett ljud om att ta bort reglerna som redan finns ska avskaffas så folk får göra som de vill, tvärt om har flera med mig menat på att reglerna (och kontrollen) kan behöva skärpas.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Var har du fått det ifrån? Säga vad man vill men fantasi har du. Ingen här har väl sagt ett ljud om att ta bort reglerna som redan finns ska avskaffas så folk får göra som de vill, tvärt om har flera menat på att reglerna (och kontrollen) kan behöva skärpas. Bland annat jag har upprepade gånger sagt att det finns djur som far illa på tävlingar och reglerna kan behöva skärpas.

"Låta allt vara som det är", tycker du att det låter som att avskaffa alla regler? :confused: Och som det är nu så gör eliten ganska mycket som de vill, ja.

Du svarade inte på min fråga. Hur ska vi förbättra djurskyddet då? Det går ju inte att göra genom opinionsbildning eftersom det sköts på andra sätt av myndigheter.

Om det inte har framgått så är jag HELT öppen med att jag inte är säker på vad jag tycker. Jag gick ut ganska hårt i mitt första inlägg, och sedan har jag kompromissat för att över huvud taget bli bemött med åsikter och inte bara påhopp. Jag är intresserad av att det förs en diskussion och av att hästarna får det bättre. Inte av att ha rätt.

Om du tycker att jag är seriös eller inte, det struntar jag faktiskt i för du verkar inte vara speciellt insatt i ämnet.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

TS har varit undflyende med exakt vad hon tänker bevisa, men de enda bevis som efterfrågats av mig och andra är bevis för att tävlingshästar har det sämre än andra djur/hästar, Det är ju de TS menar när hon vill stoppa allla tävlingar (verkar förstås ha ändrat sig nu).

Att du vill ha sådana bevis betyder ju inte att någon annan är skyldig att ge dig dem.

Vi vet ju att en av de saker som kan skada och som faktiskt skadar en del hästar är just diverse som har med tävlingar, prestation och jakt på resultat att göra. Då är det ju ur ett hästvälfärdsperspektiv lämpligt och högaktuellt att fråga sig om det är värt det. Skulle man kunna tycka.

Läser vi samma tråd? Alla här (utom TS som riktar in sig på tävling) verkar menar på att det förkommer oegentligheter inom hela hästnäringen och inte specifikt vid tävling, att det inte är värre vid tävlingar än annars, mest bara att det är olika saker som felar.

Javisst, som jag skrev, man skyller ifrån sig genom att placera problemen på betryggande avstånd från sig själv. Har man en sporthäst som står på stall, är det lösdriftshästarna det är synd om (och omvänt), typ.

Som sagt är det samma tråd vi läst. Här finns ingen som uttalat något åt detta hållet över huvudtaget. Den aspekten har inte diskuterats över huvudtaget.

Oh, förlåt, jag trodde helt felaktigt att du skulle förstå att det var exempel på hästvälfärdsdiskussioner som har förekommit, på flera nivåer och i stor skala. Jag trodde att det var exempel du skulle känna igen, och jag använde dem därför. Jag ska vara mer pedagogisk fortsättningsvis.

Här har det inte diskuterat förbättringar, när jag påpekat att man bör arbeta för bättre djurskydd så var det irrelevant då tävlingar borde förbjudas. Det som har diskuterats är vad som är värst inte hur man gör något åt det.

Då måste vi ju diskutera vad som öht är ett bättre djurskydd. Det är ju inte en enkel fråga.

Jag tycker personligen inte att det är särskilt intressant att diskutera vad som är värst, just.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Att du vill ha sådana bevis betyder ju inte att någon annan är skyldig att ge dig dem.

Vi vet ju att en av de saker som kan skada och som faktiskt skadar en del hästar är just diverse som har med tävlingar, prestation och jakt på resultat att göra. Då är det ju ur ett hästvälfärdsperspektiv lämpligt och högaktuellt att fråga sig om det är värt det. Skulle man kunna tycka.
Och att bevisa det alla vet är rätt meningslöst eller hur?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

"Låta allt vara som det är", tycker du att det låter som att avskaffa alla regler? :confused: Och som det är nu så gör eliten ganska mycket som de vill, ja.

Nej men citera rätt istället för att välja ut det som passar dig, jag svarade på och citerade "Om vi ska gå på din linje och låta tävlingseliten gör precis vad dom vill, låta allt vara som det är och i stället rädda hästar som svälter. "

Du svarade inte på min fråga. Hur ska vi förbättra djurskyddet då? Det går ju inte att göra genom opinionsbildning eftersom det sköts på andra sätt av myndigheter.

Men starta en diskussion om det, det är en stor och viktig fråga, men det är lite OT i en tråd som handlar om tävlandets vara eller inte vara eller hur. Varför diskutera hur man ska förbättra djurskyddet när man vill lägga ner skiten?

Om det inte har framgått så är jag HELT öppen med att jag inte är säker på vad jag tycker. Jag gick ut ganska hårt i mitt första inlägg, och sedan har jag kompromissat för att över huvud taget bli bemött med åsikter och inte bara påhopp. Jag är intresserad av att det förs en diskussion och av att hästarna får det bättre. Inte av att ha rätt.
Du det har inte direkt framgått, det är hopplöst att diskutera med en som verkar ändra åsikt i varje inlägg och som låtsas som tidigare åsikter inte existerat. Det underlättar klart om man skriver vad man menar. Och här slutar min inblandning i tråden.

Om du tycker att jag är seriös eller inte, det struntar jag faktiskt i för du verkar inte vara speciellt insatt i ämnet.
Det var verkligen en komplimang, med tanke på att verkar vara helt ute och reser så är alla förolämpningar från dig komplimanger. Fler tokigheter från samma person har jag sällan sett.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp