Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)
Måste göra ett inlägg även jag bara för att det är en intressant diskussion.
Vissa os-ryttare tycker jag är fantastiska och andra... ja.... lite mindre fantastiska.
Men om man ser till hur hästarna "skadas" av tävling så tycker jag att det ofta blir värre ju lägre i klasserna man kommer...
Kolla bara på Roffe.. Han ställde in starten för att hans häst fick ett balltramp.. Något som många hobbyryttare skulle struntat i hemma...
Tycker det är mycket värre med folk som rider runt på orena hästar i skogen än folk som tävlar...
Jag vill att min häst ska leva så naturligt som det går i fångenskap. Mycket utevistelse, social kontakt osv..
Men om min häst åker på mycket stryk (vilket han är duktig på...) så är det inte hela världen för mig om han går med en annan häst istället för 10 andra...
Jag älskar min häst och vill alltid hans bästa!
Han ska få veterinärvård när det behövs, skor om det behövs osv...
Tävlar jag? Ja. För att JAG vill... Om hästen vill vet jag inte eftersom han inte kan prata..
Men jag kan tolka hans kroppsspråk och beteende och läsa av så att han alltid mår bra!
För mig är inte tävling på liv eller död.
Har hästen en extremt dålig dag försöker jag lösa problemet, men ibland får man hoppa av och stryka sig. Då vet man iaf vad man behöver träna på tills nästa gång.
Tävling är inte till för att tvinga hästen till något mer än du gör på en träning, utan det är som en träning på bortaplan brukar jag se det..
Tycker jag att tävling i sig är skadligt för hästen? Nej! Det hänger endast på den som sitter på. Ryttaren kan förstöra en del genom att den "måste vinna till varje pris". Vissa börjar sporra hästen lite extra, dra lite mer i munnen osv för att hästen ska prestera bättre. Det är fel.
Då är man inte mogen för att tävla själv.
Ryttare på högre nivåer är väldigt rutinerade så där förekommer det inte alls lika mycket. Det handlar om att träna hästen och att träna dig själv.
Min pålle älskar att visa upp sig! Han kröker på nacken och studsar runt. (Ibland visar han även upp ett fint galoppombyte där det inte borde vara....
)
Så nej, jag tror inte att hästar mår dåligt av att tävlas.. Min verkar t.o.m tycka att det är jättekul!
Men... Det finns lika många åsikter i den här frågan som det finns stjärnor i skyn och det här var bara min..