Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Visst har du islandshäst? .

Jag har islandshästar och andra raser.
Jag tränar dressyr och western.
Men det har väl knappast med saken att göra?

Jag har inte påstått att jag kan rida bättre än eller lika bra som elitryttarna men jag påpekar att också de har brister i sin ridning och inte rider helt lösgjort.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Du måste ha en anspänning. gränsen mellan spänning o spänst är hårfin.

Och jag skulle dessutom säga att den gräns som pekas ut av idealet för hur dressyr ska se ut på elitnivå, är en sak. Där har vi en norm, eller en regel, vi kallar vissa saker för lösgjordhet, spänst etc, mer eller mindre enligt vissa överenskommelser (TR, ridläran etc).

Hur spänd, stressad eller avspänd hästen mentalt känner sig, tex vid de här tillfällena då den är rätt nära att explodera trots mycket rutinerad ryttare i sadeln, vet vi inte. Den punkten är väl lite intressant ur ett välfärdsperspektiv och jag tror att det är den punkten TS är ute efter, bland annat.

Den hopphäst som laddar och laddar och hoppar och vinner - du kan inte påstå att du vet att den hästen inte är stressad och du kan inte påstå att stressen mycket väl kan vara en av framgångsfaktorerna. (En kolugn vinnare av OS i hoppning är en smula svår att föreställa sig.)

När det gäller trav- och galoppsporterna, så vågar jag nästan påstå att stressreaktioner är en del av framgångsfaktorerna.

Vad vi inte heller vet är hur hästen upplever de här möjliga formerna av stress, där den ju tex samtidigt har stort stöd och nära kontakt med sin ryttare, den får beröm etc. Kanske är det en negativ upplevelse, kanske en positiv. Kanske en blandad. Vi vet inte hur skillnaden mellan stress och uppspelthet, tex, funkar i hästhjärnan, eller ens om den alltid går att klargöra.

Men att tvärsäkert påstå att högpresterande tävlingshästar är spänstigt harmoniska men inte spända, medan de gör det och att den harmonin krävs för den sortens framgång - ja, den som säger det har faktiskt rätt mycket att bevisa.

Ridlärans teorier kan inte besvara de frågorna.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det rörde trav- och galoppsporten om jag inte missminner mig helt.

KL

Jag betalar inte skattepengar för att somliga "skogsmullar" eller "hobbyryttare" är okunniga idioter som plågar sina hästar av dumhet eller okunskap. Däremot lever jag i ett land där staten har intressen i verksamheter där det förekommer tveksamheter i hästhållning, hantering, utrustning, träningsmetoder. OS, officiella arrangemang som visas i bästa sändningstid i public service- kanaler ska vara fläckfria, eller så nära det går. Det ska inte förekomma ryckande i munnar, hack med sporrar, bestraffningar med spö, rollkur osv. som inte åtgärdas av ansvariga. Det är SYSTEMFEL i sporten.

Jag är helt medveten om att mina åsikter är väldigt extrema och kontroversiella, och jag är inte så dum att jag tror att tävlingar med djur kommer att förbjudas inom den närmsta framtiden :D Men när man ser något man tycker är förjävligt och lever i en demokrati så kan man väl göra sitt för att dra igång en diskussion. Ska det vara såhär?

Hm...vi tittade nog inte på samma OS du och jag, för jag såg inte alls det du beskriver!
Jag tror att du gjort en höna av en fjäder helt enkelt.

För att ytterligare slå hål på dina påhitt så är här ett axplock av internationella hopphästar genom åren och deras ålder:

Irco Marco 33 år
Cor de la Bryère 32 år
Landgraf 30 år
Robin Z 25 år
Lancier 25 år
Carthago Z f. 1987 (lever ännu, dvs minst 25 år)
Ladykiller xx 20 år
Jalisco B 19 år
Marwin 19 år
De la Gardie f. 1994 (lever ännu, dvs minst 18 år)

osv osv

Vad är medelåldern för en typisk hobbyhäst som inte tävlar? Jag skulle säga, ungefär 10-15 år... :grin:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Statistik, info från försäkringsbolag, forskning, har arbetat i galoppstall, har vänner som tävlar aktivt i hoppning, fälttävlan, dressyr och western så har varit med och sett. Sedan läser jag mycket, har varit insatt i debatten och diskussionerna länge, läst en del djurrätt. Är absolut ingen expert, bara intresserad.

Jag delar inte din uppfattning om att media vinklar allt negativt för ridsporten, tvärtom är det väldigt sällan man läser något skrivet med djurrättsperspektiv ens i hästmagasinen. Om det blir skriverier ska det ha hänt något riktigt grovt, och då är man ändå duktiga på att tysta ned det hela från ridsportens sida.

Hela din tes om att det är för kostsamt att träna hästar på ohållbara sätt och osv. motbevisas tyvärr av trav- och galoppsportens blotta existens :( Det går absolut att nå resultat med en häst trots att den har ont. Det ligger i hästens natur att dölja smärta. Det ligger också i hästens natur att undvika smärta - snacket om att det inte går att tvinga en häst på 600 kg till något den inte vill är bara helt osant. Tro mig, det har ingenting med konst att göra.

Med tanke på den totala okunskapen och totalt idiotiska påstående som DR härjar runt med så behöver man inte vara Einstein för att förstå att korkade ideer inte kommer i tryck.

Har du överhuvud taget jobbat med travhästar?
Har du en j-a aning om att sådana oftast inte behöver ridas i 50 höger varv för att konstatera att dom markerar på h.f. och behöver en veterinär och inte lösgörande i tre månader?

Du får f-n inte en häst att vinna på banan om den har ont.

Under vilken sten har du bott i?

Kasta inte ur dig en massa falska påstående utan att ha bra på fötterna.


AM
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tro mig, jag har "bra på fötterna". Inget av det du fetade i mitt inlägg är felaktigt, det är rent vetenskapligt. Google is your friend.

Okej, du tycker att djurrätt är idioti. Jaha.
Beklagar om du känner dig kränkt, det var verkligen inte meningen!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag tog det som exempel just för att jag misstänkte att du redan hade en islandshäst, men var inte säker därför frågade jag. Lättare att referera till den grenen man själv har. Just ang lösgjordheten. Men inte har jag sagt att islandshästar i femgång rids som krattor och att de inte i normala fall tränar lösgjordhet. Men på tävling så strävar man efter det som ger mest poäng.

Jag vill inte se fullt lösgjorda hästar på hög nivå. Jag vill se hästar som jobbar så bra som möjligt. Gärna mkt power och lyhörd. Inget dragande å tjafsande. Det ska se enkelt ut för både häst ä ryttare. På framridningen ser jag däremot lösgörande arbete där hästen går därefter.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tro mig, jag har "bra på fötterna". Inget av det du fetade i mitt inlägg är felaktigt, det är rent vetenskapligt. Google is your friend.

Okej, du tycker att djurrätt är idioti. Jaha.
Beklagar om du känner dig kränkt, det var verkligen inte meningen!

Ehhh...

Google må vara din vän, men hur mår källkritiken?..

Och hur du får det till att Naffa är emot djurrätt det får nog stå för dig.

/Lavinia, trött på oseriösa "vetbästare" som inte alls vet vad de pratar om...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Google is your friend.

Visst, och vissa vänner svarar som du frågar... ;)

Inte allt som rör sig på www är sant och för att vi andra ska ha en chans att vara med i din diskussion behöver vi veta var du hämtar din information, det räcker faktiskt inte att skriva "jag vet" för att vi andra (okunniga) ska tro på det du skriver.

Wikipedia är till exempel inte en godkänd källa...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

KL

Källor kommer så fort jag har tid att sätta mig ned och svara på inläggen ordentligt.
Tycker att det börjar bli lite för låg nivå på diskussionen överlag. Tråden var intressant från början.

Inskränkt och en sådan som alltid "vet bäst" är det sista man kan kalla mig, jag har varit VÄLDIGT öppen med att jag inte är helt säker på att mina åsikter är "de rätta". Jag ändrar mig ofta - man lär sig nya saker, får nya perspektiv, och jag är intresserad av att kunna försvara och motivera allt jag gör. Jag är inte ute efter att fördöma någon endast för att denna tävlar - som jag har skrivit har jag gott om vänner som tävlar i diverse grenar. Jag tror inte att alla hästar lider av att tävla.

Det hade varit VÄLDIGT lätt för mig att skriva den här tråden i ett forum där jag visste att jag skulle få ryggdunkar och medhåll från 99%, där alla tillsammans suttit och spytt galla över alla "hemskheter". Jag är inte intresserad av det. Jag är övertygad om att ni som tävlar, i alla fall den absoluta majoriteten, vill era hästar väl.

Tävling är problematiskt eftersom det förekommer doping, piskrapp (för extremfall, se Christian Ahlmann banhoppningen detta OS) hack med sporrar, och ryck i tyglar, skador, rollkur. Trav, galopp och fälttävlan innebär i sig stora risker för hästen. Och, man kan inte bevisa att hästarna som deltar gör det av fri vilja. Rent sportsligt och filosofiskt ÄR det ett problem. Därmed inte sagt att det är helt förkastligt. Jag skulle mer än gärna ta del av argument för tävling och lösningar på de problem som finns. Att sitta och läsa inlägg efter inlägg om hur dum och inskränkt jag är tillför inte någonting, särskilt inte då jag vet med mig att det inte stämmer.

Jag försvarar inte alla som inte tävlar. Jag försvarar inte alla med överviktiga fånghästar. Det är också en väldigt viktig diskussion. Men just det här handlar om tävling. Varför bara skylla ifrån sig?

Som tävlingsmänniskor borde det ligga i ert intresse att det inte ser ut såhär http://www.youtube.com/watch?v=3refcSYM_V4&feature=youtu.be på framridningen, OS 2012. Det är illa. Dessa ryttare representerar er sport. Varför gå till motangrepp direkt? Varför inte ta diskussionen i stället?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Inget av det du fetade i mitt inlägg är felaktigt, det är rent vetenskapligt. Google is your friend.

Menar du att den som frågar efter källor själv ska googla efter dem?

Det borde universiteten införa! I stället för en lång notapparat en liten notis: Google is your friend!:rofl:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Och oavsett vad ni tycker, så finns den här debatten utanför hästvärlden. Därför behövs diskussionen även i hästvärlden, man behöver kunna besvara frågorna och motivera på ett vettigt sätt att det man gör är etiskt försvarbart. Att slaktgrisar och hästar som svälter har det värre räcker inte.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ärligt talat, när det handlar om saker som är basic, så ja.

Nej, där har du fel!

För det första så tycker jag nog att det är upp till dig att visa på dina vetenskapliga belägg genom källhänvisning. Det kan väl knappast ligga på alla andra att hitta dina bevis.

För det andra; som man frågar får man svar! Det beror precis på dina sökord vilka träffar du får, därför kan andra hitta helt andra vetenskapliga bevis.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Så ni vill ha källor på att hästen är ett flocklevande flyktdjur och beter dig därefter? :confused:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Att sitta och läsa inlägg efter inlägg om hur dum och inskränkt jag är tillför inte någonting, särskilt inte då jag vet med mig att det inte stämmer.

Det var faktiskt du som satte standarden här och nu sitter du och whinar över att du får svar på samma nivå.

PS. Ingen av folket här tror att det inte förekommer oegentligheter, men oegentligheter förekommer i överallt i livet även i alla typer av djurhållning. Det blir väldigt opraktiskt att förbjuda allt som kan missbrukas (många begår övergrepp mot sina barn men att förbjuda folk att få barn för att undvika incest är inte rimligt eller?). Ska vi stoppa grymheter mot hästar så måste förbjuda folk att ha hästar.

Den dag du kan visa på att hästar som tävlar (alla nivåer), har det signifikant sämre än andra djur och vantrivs med sina liv kommer du säker att få stort gehör här. Kan du visa det? Alltså inte leta rätt på diverse grymheter utan en jämförelse mellan icke tävlingshästar och tävlingshästar och även en jämförelse mellan tävlingshästar och andra djur.

Personligen anser jag att man ska angripa lägstanivån när det gäller djurhållning och höja den, det gynnar djuren i stort mycket mer.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Så ni vill ha källor på att hästen är ett flocklevande flyktdjur och beter dig därefter? :confused:

Nu är du antingen bra korkad eller missförstår avsiktligt.

Du vill stoppa tävlingar när det gäller djur, skaffa fram källor på att djur som tävlar mår signifikant sämre än genomsnittet när det gäller djur i fångenskap. Det är det enda rimliga om man vill förbjuda något, att visa på att det är sämre än det "normala".
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Hästsport är problematiskt, det förekommer att helt vanliga icke-tävlande människor slår sina hästr, rider dom när dom är halta och slår med spön och hackar med sporrar. Det är nog klart fler vanliga hästar som mår dåligt än de som tävlar.

Jag säger inte att det är rätt att missbruka hästar, men hade de inte velat tävla alls hade de inte gjort det. Det finns hästar som inte vill tävla, dom gör inga bra resultat och sorterar ur sig själva.

Att det inte finns bevis för att hästarna tycker att det är kul är strunt, det vet alla som haft en häst som tycker nåt är hemskt. Man kan inte tvinga en häst att hoppa 160 cm hur gärna man än vill.

Nej, i min värld finns det klart värre saker att ta upp än tävlingar. Jag anser också att man börjar med att höja lägstanivån och där finns mängder med jobb kvar.

/Lavinia
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tro mig, jag har "bra på fötterna". Inget av det du fetade i mitt inlägg är felaktigt, det är rent vetenskapligt. Google is your friend.

Okej, du tycker att djurrätt är idioti. Jaha.
Beklagar om du känner dig kränkt, det var verkligen inte meningen!

Du har hittills inte visat att du har något på fötterna.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Så ni vill ha källor på att hästen är ett flocklevande flyktdjur och beter dig därefter? :confused:

Nej, men på vilket sätt det i så fall skulle påverka tävlandets vara eller inte vara.

Dessutom efterfrågar vi källor på dina påståenden att du har vetenskapliga belägg för dina argument. Ditt argument för att förbjuda tävling med hästar är att hästar plågas vid tävlingar och inte att det är ett flocklevande flyktdjur, vi vill gärna veta var du hämtar din information.

Var snäll och kom inte med nya vändningar utan att styrka dina tidigare påståenden först.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Måste göra ett inlägg även jag bara för att det är en intressant diskussion.

Vissa os-ryttare tycker jag är fantastiska och andra... ja.... lite mindre fantastiska.
Men om man ser till hur hästarna "skadas" av tävling så tycker jag att det ofta blir värre ju lägre i klasserna man kommer...
Kolla bara på Roffe.. Han ställde in starten för att hans häst fick ett balltramp.. Något som många hobbyryttare skulle struntat i hemma...
Tycker det är mycket värre med folk som rider runt på orena hästar i skogen än folk som tävlar... :crazy:

Jag vill att min häst ska leva så naturligt som det går i fångenskap. Mycket utevistelse, social kontakt osv..
Men om min häst åker på mycket stryk (vilket han är duktig på...) så är det inte hela världen för mig om han går med en annan häst istället för 10 andra...
Jag älskar min häst och vill alltid hans bästa!
Han ska få veterinärvård när det behövs, skor om det behövs osv...
Tävlar jag? Ja. För att JAG vill... Om hästen vill vet jag inte eftersom han inte kan prata..
Men jag kan tolka hans kroppsspråk och beteende och läsa av så att han alltid mår bra!

För mig är inte tävling på liv eller död.
Har hästen en extremt dålig dag försöker jag lösa problemet, men ibland får man hoppa av och stryka sig. Då vet man iaf vad man behöver träna på tills nästa gång.
Tävling är inte till för att tvinga hästen till något mer än du gör på en träning, utan det är som en träning på bortaplan brukar jag se det..

Tycker jag att tävling i sig är skadligt för hästen? Nej! Det hänger endast på den som sitter på. Ryttaren kan förstöra en del genom att den "måste vinna till varje pris". Vissa börjar sporra hästen lite extra, dra lite mer i munnen osv för att hästen ska prestera bättre. Det är fel.
Då är man inte mogen för att tävla själv.
Ryttare på högre nivåer är väldigt rutinerade så där förekommer det inte alls lika mycket. Det handlar om att träna hästen och att träna dig själv.

Min pålle älskar att visa upp sig! Han kröker på nacken och studsar runt. (Ibland visar han även upp ett fint galoppombyte där det inte borde vara.... :grin: )
Så nej, jag tror inte att hästar mår dåligt av att tävlas.. Min verkar t.o.m tycka att det är jättekul!

Men... Det finns lika många åsikter i den här frågan som det finns stjärnor i skyn och det här var bara min..
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp