Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag delar många av dina åsikter och detta är verkligen ett ämne som behövs diskuteras. Tyvärr kommer vi nog aldrig se ett slut på hästar(och andra djur) som far illa av tävling då tävlingar kommer fortsätta, antagligen tills jorden går under. Och vi alla vet ju vad prestation gör med människor.

Dina tankar är sunda och jag är glad att någon tar upp detta även om jag själv håller mig utanför diskussionerna kring detta då jag inte orkar lägga tid på att försvara mina åsikter =)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Prestation gör ungefär samma sak med hästar. Min häst vill verkligen vara snabbast, hon vill gå först osv. Tävla tycker hon är ungefär som vilket ridpass som helst utom att dumma matte spänner sig och slutar rida så hon slipper jobba men skulle jag ställa upp i någon kapplöpning av något slag hade hon gett järnet och tyckt det varit skitkul.

Tävling har med livet själva och evolutionen att göra, de starkaste/intelligentaste/med mest fantasi osv överlevde. På sitt vis är det naturligt även för hästar att tävla, fast dressyr är nog mer att likna vid att imponera på tjejer och tävla om deras gunst.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Undrar om hästarna har ett papper också där dom kan läsa tiden som hästen fick innan så dom vet vilken tid dom ska slå. Då blir dom nog extra taggade. :d fast man kanske måste ha en hästpratar som översätter tiderna?

Skämt å sido.

Hästen springer för att det är ett anpassningsbart flyktdjur. TROR JAG.

Jag tycker inte det är fel med tävlingar, FÖRUTSATT att hästen får vara häst där emellan. Att inte hela hästens liv är uppbyggt på människans påhitt av tävlingar. Och att en häst får vara häst menar inte jag vildhäst. Det är tamhästen vi pratar om. Det är ju inte riktigt samma sak med tamhäst "inburad" som en vildhäst. Och det är stor skillnad på att få gå i lite större hage med kuperad/varierad terräng med några andra hästar, än att gå i en platt hage ensam en liten stund för att inte skada sig. Tror nog att de flesta hästar uppskattar det första alternativet. Sen finns det ju dessa som gått ensamma hela livet och inte vet hur man beter sig med andra hästar och blir stressade, det är människans fel att det blivit så och inte hästens.

Sen vet jag många hästar som tycker det är kul (vad jag uppfattar), tror dock ej dom är medvetna om vilken dag det är tävling och vilken dag det är träning, förutom att det är mer hästar och mer folk den ena dagen.

Tror dock inte vi kommer få veta vem av oss som har rätt angående detta på vääldigt väldigt lång tid :) Och hästsportens, tamhästen, hobbyhästen överlevnad hänger på dessa tävlingar.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

http://epona.tv/uk/news/show/artikel/editorial-greenwich-mean-time/?tx_ttnews[backPid]=388&cHash=0778c014de4d35b935093880889cfe81

Nu tror jag inte detta är hela sanningen. Och jag tror att stallarna är avskärmade mm för att hästarna och ryttarna ska få lugn och ro. Men tycker att det är lite oroväckande då det lyckas komma ut så mycket filmer och bilder på detta. Det beror ju på något mer än galna reporters som vill ha något att skriva om?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag delar många av dina åsikter och detta är verkligen ett ämne som behövs diskuteras. Tyvärr kommer vi nog aldrig se ett slut på hästar(och andra djur) som far illa av tävling då tävlingar kommer fortsätta, antagligen tills jorden går under. Och vi alla vet ju vad prestation gör med människor.

Dina tankar är sunda och jag är glad att någon tar upp detta även om jag själv håller mig utanför diskussionerna kring detta då jag inte orkar lägga tid på att försvara mina åsikter =)
Varför skulle hästar fara illa av att tävla:confused:
I mina ögon är det värre när folk som inte kan rida ngt vidare försöker hemma eller de som gör hästarna feta o ger dem fång. Lever i sin egen bubbla om vad som är rätt eller fel.

Det har blvit ett "läger" med folk som skaffar häst fast de knappt har ngn kunskap o där det ingår att tävling är ett Djävulens påfund.

På tävling finns det folk som granskar ryttarna- iallafall. Där finns kunskap o regler.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

.


Sen vet jag många hästar som tycker det är kul (vad jag uppfattar), tror dock ej dom är medvetna om vilken dag det är tävling och vilken dag det är träning, förutom att det är mer hästar och mer folk den ena dagen.

du skojar.. hästarna vet precis när det är tävling eller träning.. min gamla ft-häst han visste om vi bara åkte till en dressyrtävling (suckade djupt efter man hade lastat ut och han hade kollat läget omkring) eller om det var en dressyr på en fälttävlan (stor glädje)

Tog ut honom på en fälttävlan i våras, första på 2 år , nu är han ju 20 år och har lite tråkigt i sitt liv där han typ rids i skogen och går i hagen och helvete vad han dansade fram till vet. besiktningen, han var själaglad.. det är inte lätt att aktivera en gammal tävlingshästs hjärna på samma vis i hemmamiljö som när dom får en uppgift på en tävling. Dessutom rider jag ju inte honom så mkt hemma längre utan det är ju en hobbyryttare /skogsmulle och då får han ju dessutom inte arbetat ordentligt. Nej han trivs väl inte med det egentligen även om han trivs i sitt liv som häst.. fast han har ju alltid haft ett riktigt hästliv även om han varit tävlingshäst på högsta nivå i fälttävlan. Gått på bete dygnet runt, haft stooora hagar osv osv. Men för att må bra mentalt så behöver han ordentligt arbete och det är jag ganska säker på efter att ha haft honom och tävlat på i 15 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Dandylinn: Jaså, har de inte råd med det? :crazy: Hur mycket stryk tror du inte hästens framben tar av hoppning på den nivån? Galopp? Trav? Pengar finns det gott om, och SÅ lång är inte en hästs tävlingskarriär. Om man tycker att det är fel på systemet då? Får man kasta skit då? Jag tror säkert att hästarna blir "väl omhändertagna" sett ur ett mänskligt perspektiv. Att en häst som lever den typen av liv kan vara psykiskt välmående och helt tillfreds med sin tillvaro - det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.


FYI

De flesta hästar som drabbas av skador är def INTE elithästarna..

Och du har inte sett mycket med de åsikter du har. Betydligt fler "klappa i hagen" hästar har det betydligt sämre än vad hästar som tävlar på hög nivå.

Det är bara att åka runt i landet (världen) och öppna ögonen så ser säkert du med hur det ser ut..
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Du får väldigt gärna länka mig en film med en häst som beter sig som du beskriver! Jag har nämligen inte sett en enda. Det jag oftast ser hos hästar som folk beskriver på det sättet är stress. För att återigen ta detta OS som exempel (de som deltar har ju onekligen "kommit långt") så har jag inte sett en enda häst på en enda tävlingsbana i sändningarna därifrån som ser ut att trivas med situationen. Möjligtvis ett par, men de är inte många. Och då tror jag inte att det är tävlandet i sig som hästen "älskar" utan att träna tillsammans med sin ryttare om denne är på bra humör och behandlar hästen väl.


Äh du måste bara vara ett troll :rofl::rofl:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Varför skulle hästar fara illa av att tävla:confused:
I mina ögon är det värre när folk som inte kan rida ngt vidare försöker hemma eller de som gör hästarna feta o ger dem fång. Lever i sin egen bubbla om vad som är rätt eller fel.

Det har blvit ett "läger" med folk som skaffar häst fast de knappt har ngn kunskap o där det ingår att tävling är ett Djävulens påfund.

På tävling finns det folk som granskar ryttarna- iallafall. Där finns kunskap o regler.

Satt just och tänkte i samma banor. Visst finns det individer som inte ska hålla på med sport med djur men det är inte en majoritet. Det riktigt svåra problemen finns ju som regel "hemma på gårdarna" där folk försöker sig på saker dom inte har kunskap nog för.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

du skojar.. hästarna vet precis när det är tävling eller träning.. min gamla ft-häst han visste om vi bara åkte till en dressyrtävling (suckade djupt efter man hade lastat ut och han hade kollat läget omkring) eller om det var en dressyr på en fälttävlan (stor glädje)

Tog ut honom på en fälttävlan i våras, första på 2 år , nu är han ju 20 år och har lite tråkigt i sitt liv där han typ rids i skogen och går i hagen och helvete vad han dansade fram till vet. besiktningen, han var själaglad.. det är inte lätt att aktivera en gammal tävlingshästs hjärna på samma vis i hemmamiljö som när dom får en uppgift på en tävling. Dessutom rider jag ju inte honom så mkt hemma längre utan det är ju en hobbyryttare /skogsmulle och då får han ju dessutom inte arbetat ordentligt. Nej han trivs väl inte med det egentligen även om han trivs i sitt liv som häst.. fast han har ju alltid haft ett riktigt hästliv även om han varit tävlingshäst på högsta nivå i fälttävlan. Gått på bete dygnet runt, haft stooora hagar osv osv. Men för att må bra mentalt så behöver han ordentligt arbete och det är jag ganska säker på efter att ha haft honom och tävlat på i 15 år.

Tvivlar inte en sekund på att hästen måste få röra på sig och behöver ordentligt arbete för att må bra! Och som du säger, din häst har ändå ett "hästigt liv". Det jag reagerar på är hästar som går i små hagar med onaturligt jämnt underlag, utan kompisar, och den rörelse dom har är under ryttare i stort sätt. Har inget emot tävlingar i sig. :) har emot då hästen lever i onaturligt mänskliga förhållanden för att prestera på tävling. Och dessa hästar är värda så otroligt mycket att man inte vågar ha dem med andra hästar för skaderisken.

Visst vet hästen att nu är det allvar och nu är det träning, det kan jag gå med på. Men tror absolut inte dom tänker i mänskliga banor såsom "nu är det tävling, jag måste vinna över dom andra hästarna". Utan hästen känner säkert mattes ändrade sinnestämning och den ändrade miljön.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

De VET vad som ska hända:rofl: De har varit med förr o hästar vet faktiskt om om de varit "stjärnor". De flesta hästarna lär sig att uppskatta uppmärksamhet o applåder. Först tycker nog hästarna att pensionering är fint, men i längden...Booring. Hingstar gillar defintivt att visa upp sig.

Hästar som hålls uppstallade där hästar kommer o går- där förstår jag om de inte vill ha sin häst med flera andra om den haft ideliga skador i åratal. Vi pratar ju om deras LIV som står på spel. Inte bara livskvalitén.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nu har ju inte det nått att göra huruvida det är en tävlingshäst lr ej. Detta med "mänskliga förhållanden". Man strävar efter att hästarna ska må så prima som möjligt och låta de vara hästar i största möjliga mån. Men vet man att man har en häst som har tendens att skada sig så har man den i en så snäll hage som möjligt och kanske en till två bra kompisar. Kan vara svårt att få till ibland. Har man tex bara ston och hingstar. Blir det lätt att hingstarna går ensamma och stona kanske två/tre per hage. Beroende på individ såklart. Däremot de som står inne 24 h varje dygn tkr jag är väldigt tråkigt. Men så har tackolov inte alla det på högre nivå.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

De VET vad som ska hända:rofl: De har varit med förr o hästar vet faktiskt om om de varit "stjärnor". De flesta hästarna lär sig att uppskatta uppmärksamhet o applåder. Först tycker nog hästarna att pensionering är fint, men i längden...Booring. Hingstar gillar defintivt att visa upp sig.

Hästar som hålls uppstallade där hästar kommer o går- där förstår jag om de inte vill ha sin häst med flera andra om den haft ideliga skador i åratal. Vi pratar ju om deras LIV som står på spel. Inte bara livskvalitén.

Får jag välja mellan en häst med bra livskvalité men riskerar skador, och en häst med dålig livskvalité men skaderisken mindre. Så väljer jag en häst som kan riskera några skråmor.

Hingstar visar upp sig av en annledning. Tror inte hästen kröker på nacken och dansar för människornas applåder och prisernas skull.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Nu har ju inte det nått att göra huruvida det är en tävlingshäst lr ej. Detta med "mänskliga förhållanden". Man strävar efter att hästarna ska må så prima som möjligt och låta de vara hästar i största möjliga mån. Men vet man att man har en häst som har tendens att skada sig så har man den i en så snäll hage som möjligt och kanske en till två bra kompisar. Kan vara svårt att få till ibland. Har man tex bara ston och hingstar. Blir det lätt att hingstarna går ensamma och stona kanske två/tre per hage. Beroende på individ såklart. Däremot de som står inne 24 h varje dygn tkr jag är väldigt tråkigt. Men så har tackolov inte alla det på högre nivå.

Ja precis. :) men vissa saker går till överdrift för att hästen är värd sina miljoner. Det är där, när pengarna börjar spela större roll än hästen livskvalité som jag reagerar. För en häst har ingen aning om den är värd en krona eller några miljoner.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Tvivlar inte en sekund på att hästen måste få röra på sig och behöver ordentligt arbete för att må bra! Och som du säger, din häst har ändå ett "hästigt liv". Det jag reagerar på är hästar som går i små hagar med onaturligt jämnt underlag, utan kompisar, och den rörelse dom har är under ryttare i stort sätt. Har inget emot tävlingar i sig. :) har emot då hästen lever i onaturligt mänskliga förhållanden för att prestera på tävling. Och dessa hästar är värda så otroligt mycket att man inte vågar ha dem med andra hästar för skaderisken.

Visst vet hästen att nu är det allvar och nu är det träning, det kan jag gå med på. Men tror absolut inte dom tänker i mänskliga banor såsom "nu är det tävling, jag måste vinna över dom andra hästarna". Utan hästen känner säkert mattes ändrade sinnestämning och den ändrade miljön.



Fast jag vet en hel drös med hästar som går i fyrkanter eller knappt går ut alls och dom är inte ens tävlingshästar utan vanliga hobbyhästar.

Kolla Jens Fredricssons OS häst som går i stor gräshage med sällskap :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Får jag välja mellan en häst med bra livskvalité men riskerar skador, och en häst med dålig livskvalité men skaderisken mindre. Så väljer jag en häst som kan riskera några skråmor.

Fast allt är inte svart eller vitt.. Zahlo tex i tråden har ju stått med 2 skadade hästar och då är hon en naturmänniska i alla avseenden och de hästarna gör ju knappast något fysiskt ansträngande alls om man jämför med hur hårt en tävlingshäst arbetar. Hästar skadar sig helt enkelt på alla möjliga och omöjliga sätt.
Hästen är världens största atlet i muskelmassa och måste arbeta ordentligt för att må bra.. inte bara såsa omkring.. människor mår oxå bra av att träna hårt, inte bara sitta i soffan och fläska ut. I det avseendet mår tävlingshästen betydligt bättre än en skogsmulle häst som oftast dras med övervikt och riskerar fång.. det är fan djurplågeri om nått!!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Får jag välja mellan en häst med bra livskvalité men riskerar skador, och en häst med dålig livskvalité men skaderisken mindre. Så väljer jag en häst som kan riskera några skråmor.

Det finns tävlingshästar som får gå ute och promenadhästar som lindas in i bomull....


Hingstar visar upp sig av en annledning. Tror inte hästen kröker på nacken och dansar för människornas applåder och prisernas skull.

Priserna skiter förmodligen en häst högaktningsfullt i (men morötter som belöning funkar säkert finfint), men för att en häst ska dansa och vilja visa upp sig krävs det någon form av publik och ja det finns hästar som älskar att via upp sig, inte alla dock.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja precis. :) men vissa saker går till överdrift för att hästen är värd sina miljoner. Det är där, när pengarna börjar spela större roll än hästen livskvalité som jag reagerar. För en häst har ingen aning om den är värd en krona eller några miljoner.

Och vissa saker som går till överdrift helt utan tanke på hästens värde. Ofta samma saker ibland andra såsom på tok för mycket mat.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jens Fredricssons OS häst Lunatic i våras

528939_377797715591629_1570278132_n.jpg
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Hej!

En äldre (nu död tyvärr) häst var ju Milton.. Det var arbetsglädje!! Gammal blev han också!

/Lavinia, som tycker att man tar tag i de allvarliga problemen först och många hästar tycker faktiskt det är kul att tävla.

När du skrev att du ville se en film på en häst som älskar att tävla tänkte jag spontant på Helena Lundbäcks Mynta, en fantastisk liten häst som såg ut att ha riktigt kul inne på banan. Nu minns jag inte hur länge hon hängde med men det var bra länge vet jag. Någon annan här kanske minns när hon pensionerades?

Tyvärr såg jag inte Myntas "tack". Det var ju en speciell tillställning, sitter någon på videon så lägg gärna upp eller pm:a :)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp