Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det vet jag givetvis inte, men jag gör så gott jag kan och jag kritiserar ständigt mig själv, min hästhantering och min hästhållning och är alltid öppen för nya sätt att se på saker. Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra :)

Det kan jag också och ändå så tävlar jag.
Vem har rätt du eller jag? Eller kanske båda'?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det vet jag givetvis inte, men jag gör så gott jag kan och jag kritiserar ständigt mig själv, min hästhantering och min hästhållning och är alltid öppen för nya sätt att se på saker. Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra :)

Men om tävlingshäst ägaren/ryttaren säger det samma? Vad säger att denne är en bov som gör fel mot hästen och du gör rätt? Du kan inte ens vara säker på att din häst mår bättre än den genomsnittliga tävlingshästen, det är långt ifrån säkert att den gör det för övrigt.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag har inte kallat någon för bov endast för att denna tävlar och jag skulle aldrig göra det heller. Jag själv är ganska säker på att min häst mår bättre än den genomsnittliga tävlingshästen, men jag har inga vetenskapliga belägg för det som jag vill redogöra för här, eftersom det inte var det som diskussionen handlade om och det känns lite smålöjligt. Jag förstod att folk skulle ta illa upp, men jag var aldrig ute efter att fördöma någon.

Jag ville problematisera tävlandet, och särskilt tävlandet som en slags norm i hästvärlden :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Hela din tes om att det är för kostsamt att träna hästar på ohållbara sätt och osv. motbevisas tyvärr av trav- och galoppsportens blotta existens :( Det går absolut att nå resultat med en häst trots att den har ont. Det ligger i hästens natur att dölja smärta. Det ligger också i hästens natur att undvika smärta - snacket om att det inte går att tvinga en häst på 600 kg till något den inte vill är bara helt osant. Tro mig, det har ingenting med konst att göra.

Fast här måste jag inflika och be dig stanna upp. Det svar du svarar på och så lättvindigtbkallar för Tes berör ridvärlden. Eftersom du så enkelt har dragit alla tävlingsutövare med hästar över en kant så känner jag att jag måste få upplysa dig lite, för att båda parter ska kunna diskutera vidare med bättre förutsättningar.

Det är skillnad på ridvärlden och trav/galoppvärlden. Dels i hästhållningssätt och sin syn på hästen som individ. Detta är speciellt någonting som en fd anställd i galoppstall borde veta om.
Det svar du fick ang hållbara tävlingshästar och den konst det är att hålla dem välmående, friska och presterande går mot den genre du gett tråden och är helt korrekt.

Det är i sin tur också skillnad på trav och galopp och dess träning. Att det är en multiindustri håller jag med om. Utöver det så kan det skilja enormt mycket mellan hästhållning och träning samt syn på belastning i de båda inriktningarna.

Oavsett så har jag med mina erfarenheter aldrig träffat på en tränare som inte velat ha friska hästar som håller en hel karriär. Detta oavsett inriktning och bakomliggande drivning av tävlandet. Det är bara ologiskt att man skulle lägga ner så mycket tid och energi på att träna upp en häst och föda den för att sedan låta den gå sönder sin första säsong.

Jag ser nu fram emot en diskussion där man inte blandar äpplen och päron i sina argument. Det tar bort det intressanta i tråden.

Väl mött.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Lite OT..

En sak som jag har förundrats över är dock att många som genom åren tagit upp detta ämne och varit på motståndarsidan ofta har haft överviktiga hästar.

Nu menar jag verkligen inte att TS häst är överviktig.

Jag finner det dock väldigt intressant i den moraliska diskussionen. Involverar inte hästens fysiska befinnande i den delen. En häst har ju knappast bett om att få vara överviktig och få ledbesvär etc som de lätt får av det tillståndet.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag har inte kallat någon för bov endast för att denna tävlar och jag skulle aldrig göra det heller. Jag själv är ganska säker på att min häst mår bättre än den genomsnittliga tävlingshästen, men jag har inga vetenskapliga belägg för det som jag vill redogöra för här, eftersom det inte var det som diskussionen handlade om och det känns lite smålöjligt. Jag förstod att folk skulle ta illa upp, men jag var aldrig ute efter att fördöma någon.

Jag ville problematisera tävlandet, och särskilt tävlandet som en slags norm i hästvärlden :)

Och du, jag är säker på att den genomsnittlga tävlingsryttaren anser att deras häst mår bättre än din häst. Vill du förbjuda tävling äver huvudtaget med djur så bör du ha något att komma med förutom tyckande.

Det finns massor av problem med tävlande och även med annan hästhållning, Personligen anser jag att man bör angipa problemen istället för att förbjuda företeelser som har problem - det finns problem med i stort sett allt. Ska man komma med förbud eller ens förespråka förbud så bör man ha en hel del på fötterna förutom svamelargument som kan tillämpas på det mesta inklusive ens egen typ av hästhållning.

Tävlandet är vad jag vet inte en norm i hästvärlden men säkerligen i stall inriktade på tävling och det av naturliga skäl i tävlingsstall och i tävlingssammanhang, åtminstone större tävlingar. På småtävlingar och i stall med annan inriktning så är det andra normer som råder.

Jag har inte tagit illa upp och har inte sett någon annan i tråden som gjort det, däremot så reagerar jag på osakliga argument, det är bar mycket lättare att få folk med sig med mer realistiska ambitioner såsom att förbättra tävlingsreglementen, förbjuda avarter (och se till att förbud tillämpas) än fördöma tävlingar. Tävlingar kan för övrigt vara så olika, alltifrån skojtävlingar hemmavid till OS och VM.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

När du skrev att du ville se en film på en häst som älskar att tävla tänkte jag spontant på Helena Lundbäcks Mynta, en fantastisk liten häst som såg ut att ha riktigt kul inne på banan. Nu minns jag inte hur länge hon hängde med men det var bra länge vet jag. Någon annan här kanske minns när hon pensionerades?

Tyvärr såg jag inte Myntas "tack". Det var ju en speciell tillställning, sitter någon på videon så lägg gärna upp eller pm:a :)
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det vet jag givetvis inte, men jag gör så gott jag kan och jag kritiserar ständigt mig själv, min hästhantering och min hästhållning och är alltid öppen för nya sätt att se på saker. Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra :)

Det här skriver säkert tävlingseliten också under på... det är bara det att olika människor har olika uppfattning om vad som är det bästa.

Tävlande som princip är diskutabelt - men det verkar vara en av de mest fundamentala drivkrafterna för människan: att fjädra upp sig och visa sin duglighet i olika sammanhang.
Man tävlar om vem som har häftigast bil, vem som springer fortast, hoppar högst, vilka som är duktigast på att leka med läderboll (omskrivning av fotboll, handboll eller vad ni vill), man "tävlar" om vem som har mest pengar genom att visa upp mest kapitalvaror, vem som har finast hsät (utställningar), vems häst som springer fortast, vem som är bäst på att pressa fram märkliga rörelser eller höga hopp ur hästen...
man tävlar om vem som har finast kanin, marsvin, whatever.

Jag tror ärligt talat att ett "förbud" mot tävling med djur inte skulle vara genomförbart. Skogslisa skulle organisera en liten lektävling hemma på gården och så skulle karusellen vara igång igen.
För att inte tala om trav- och galoppsport. Där är det sä mycket pengar inblandat att det inte går att avskaffa - och ridsporten får sin del av potten.

Jag tycker att, nun är företeelsen finns, man ska jobba för att hela djurhållningen ska vara så bra som möjligt och man önskar att eliten granskas så kritiskt att de skulle kunna vara "ambassadörer" för hur djurhållningen ska se ut.
Problemet med detta är då bara att man är oeniga om vad som är den bästa djurhållningen...
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, det kan man fråga sig.

Om man tänker på vilka hästar det är som oftast blir omhändertagna av länsstyrelse pga kraftig vanvård, så är det väl i nästan alla fall rena hobbyhästar?
Dvs hästar som inte tävlas, men där ägaren ändå påstår sig "äääälska sina hästar".


Jag har faktiskt aldrig hört om nån tävlingshäst som blivit omhändertagen av djurskyddet?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag har också arbetat i ett tävlingstall och min generella uppfattning är faktiskt att det är större risk för en häst att misskötas hos en amatör än hos ett proffs oavsett vad statistik osv säger. Man har inte råd med dåligt skötta hästar och det står jag fast vid med tanke på hur lång tid det tar att få fram en topphäst..de växer liksom inte på träd.
Även kunskapen är större hos proffs än en amatör. Vidare har man ofta bättre ekonomi till att kunna vårda sina djur på absolut bästa vis.

Jag är också intresserad av djurrättsfrågor, men för min del får det inte gå till överdrift. Det finns en stor gråzoon tycker jag i vad bla djurrättsrapporter och andra skrivelser innehåller..helst ska djuren leva fritt i skogen eller bara släppas ut och klara sig själva. Då är man ingen djurvän heller anser jag, inte när det kommer till de djur vi har domesticerat - de behöver en viss omvårdnad för att må bra i våra händer och man får ersätta vissa saker för att de ska må bra.

Jag har inte påstått att media vinklar allt negativt om ridsporten, men det gör det ibland..man vill skapa debatter helt enkelt och ibland blir det inte rättvist. Har det hänt något grovt tycker jag inte att man tystar ner det..snarare tvärtom, att det är en stor skam för sporten.

När du skriver om trav/galoppsport så återigen..du drar alla över en kam. Visst, det finns pengar att tjäna men det bevisar inte att det inte finns de tränare och ägare som månar om sina djur och sköter dem på bästa sätt. Vidare kan statistiken vara högre på skador hos tex travhästar eftersom att det är så många amatörer som utövar sporten..återigen, skaderisk/ohälsa är högre hos dessa vilket bidrar till en högre statistik.

Det går inte att nå framgångsrika resultat med en häst som är skadad eller har ont, för övrigt lär den inte komma till start ens då den förmodligen inte tar sig genom besiktning.
Jag har aldrig mött en häst som inte markerar vid smärta, det provoceras fram tillslut om man misstänker något tex. Om den kan dölja smärta så väl som du säger, hur kan det då vara så säkert att den har ont överhuvudtaget??

Klart att man kan tvinga 600kg att utföra något med våld..men det är idioter som gör så, inte alla, återigen...Man kan tvinga vem som helst att göra något med våld, schysst är det nog ingen som anser..men det är inte alla som gör så.

Tycker man får se det från två håll, inte bara ett.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, det kan man fråga sig.

Om man tänker på vilka hästar det är som oftast blir omhändertagna av länsstyrelse pga kraftig vanvård, så är det väl i nästan alla fall rena hobbyhästar?
Dvs hästar som inte tävlas, men där ägaren ändå påstår sig "äääälska sina hästar".


Jag har faktiskt aldrig hört om nån tävlingshäst som blivit omhändertagen av djurskyddet?

Jag tror det enbart handlar om att hästarna som tas om hand är i såpass dåligt fysiskt skick. Det psykiska tänker tyvärr inte många på. En fin fysisk garanterar inte bra hästhållning.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fast här måste jag inflika och be dig stanna upp. Det svar du svarar på och så lättvindigtbkallar för Tes berör ridvärlden. Eftersom du så enkelt har dragit alla tävlingsutövare med hästar över en kant så känner jag att jag måste få upplysa dig lite, för att båda parter ska kunna diskutera vidare med bättre förutsättningar.

Det är skillnad på ridvärlden och trav/galoppvärlden. Dels i hästhållningssätt och sin syn på hästen som individ. Detta är speciellt någonting som en fd anställd i galoppstall borde veta om.

Det har du såklart helt rätt i, jag gjorde det lite väl enkelt för mig där :)
Vad jag menade var att sport på elitnivå i sig inte är en garanti för granskning och välfungerande djurskydd som många tycks tro. Jag anser inte att djurskyddet är speciellt välfungerande inom varken trav- eller galoppsporten.


Det svar du fick ang hållbara tävlingshästar och den konst det är att hålla dem välmående, friska och presterande går mot den genre du gett tråden och är helt korrekt.

Det håller jag inte med om. Så länge man kan praktisera rollkur och rida dressyr i OS utan vare sig rygg- eller bakbensaktivitet på en häst som är totalt spänd och oharmonisk, eller piska sin häst till att hoppa (här syftar jag inte på någon grundlig misshandel, en snärt med spöet får de flesta hopphästar när de vägrar, tvekar och ibland även när de river) så kommer jag aldrig se det som en konst. Att hålla hästen välmående och frisk, det gör jag också.

Det är i sin tur också skillnad på trav och galopp och dess träning. Att det är en multiindustri håller jag med om. Utöver det så kan det skilja enormt mycket mellan hästhållning och träning samt syn på belastning i de båda inriktningarna.

Javisst, men inget av alternativen känns särskilt trevligt.

Oavsett så har jag med mina erfarenheter aldrig träffat på en tränare som inte velat ha friska hästar som håller en hel karriär. Detta oavsett inriktning och bakomliggande drivning av tävlandet. Det är bara ologiskt att man skulle lägga ner så mycket tid och energi på att träna upp en häst och föda den för att sedan låta den gå sönder sin första säsong.

Ja det vore väl konstigt om de medvetet försökte skada hästarna i och med att de finns till för att prestera och i vissa fall dra in pengar?

Men om hästen skadas i och med att den presterar? Trav, galopp, fälttävlan och hoppning är ju skadligt i sig, själva utövandet av sporten skadar hästen (mer eller mindre, givetvis)


Jag ser nu fram emot en diskussion där man inte blandar äpplen och päron i sina argument. Det tar bort det intressanta i tråden.

Väl mött.

tiiiiiiiiiio
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, det kan man fråga sig.

Om man tänker på vilka hästar det är som oftast blir omhändertagna av länsstyrelse pga kraftig vanvård, så är det väl i nästan alla fall rena hobbyhästar?
Dvs hästar som inte tävlas, men där ägaren ändå påstår sig "äääälska sina hästar".


Jag har faktiskt aldrig hört om nån tävlingshäst som blivit omhändertagen av djurskyddet?

Jag kan bara :bow: 1000x1000 gånger CK.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det här skriver säkert tävlingseliten också under på... det är bara det att olika människor har olika uppfattning om vad som är det bästa.

Tävlande som princip är diskutabelt - men det verkar vara en av de mest fundamentala drivkrafterna för människan: att fjädra upp sig och visa sin duglighet i olika sammanhang.
Man tävlar om vem som har häftigast bil, vem som springer fortast, hoppar högst, vilka som är duktigast på att leka med läderboll (omskrivning av fotboll, handboll eller vad ni vill), man "tävlar" om vem som har mest pengar genom att visa upp mest kapitalvaror, vem som har finast hsät (utställningar), vems häst som springer fortast, vem som är bäst på att pressa fram märkliga rörelser eller höga hopp ur hästen...
man tävlar om vem som har finast kanin, marsvin, whatever.

Jag tror ärligt talat att ett "förbud" mot tävling med djur inte skulle vara genomförbart. Skogslisa skulle organisera en liten lektävling hemma på gården och så skulle karusellen vara igång igen.
För att inte tala om trav- och galoppsport. Där är det sä mycket pengar inblandat att det inte går att avskaffa - och ridsporten får sin del av potten.

Jag tycker att, nun är företeelsen finns, man ska jobba för att hela djurhållningen ska vara så bra som möjligt och man önskar att eliten granskas så kritiskt att de skulle kunna vara "ambassadörer" för hur djurhållningen ska se ut.
Problemet med detta är då bara att man är oeniga om vad som är den bästa djurhållningen...

Åh, det vad precis den här diskussionen jag var ute efter :bump:

Ja, man skulle ju önska att de kunde agera "ambassadörer" men det verkar väldigt långt borta.

Klart folk är oeniga men... det finns faktiskt ganska gott om forskning. Tyvärr ignoreras den ofta och tystas gärna ned när det blir lite för obekvämt.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Ja, det kan man fråga sig.

Om man tänker på vilka hästar det är som oftast blir omhändertagna av länsstyrelse pga kraftig vanvård, så är det väl i nästan alla fall rena hobbyhästar?
Dvs hästar som inte tävlas, men där ägaren ändå påstår sig "äääälska sina hästar".


Jag har faktiskt aldrig hört om nån tävlingshäst som blivit omhändertagen av djurskyddet?

Nej en häst i SÅ dåligt skick hade FÖRHOPPNINGSVIS inte fått tävla? Eller ens kunnat? :crazy: Som sagt, hästar blir knappast omhändertagna pga. psykisk ohälsa.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Psykisk ohälsa medför fysisk ohälsa och en tävlingshäst på nivån vi talar om här OS till exempel, kommer inte att prestera på topp.

Jag säger inte att allt är frid och fröjd och att alla hästar mår toppen, men vill du vinna så gäller det att du har både fysiskt och psykiskt friska hästar. Vi talar om elitidrottsmän (eller snarare hästar) det är naivt att tro att alla hästar har det 100% supperbra men lika illa är det att inbilla sig att det ärett gäng psykfall som gör upp om gulden på OS.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Håller me dig! Har hört att folk tror att travare som e i eliten har det dåligt, men dom hade inte presterat på elitnivå om dom mått dåligt psykiskt!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp