Fast här måste jag inflika och be dig stanna upp. Det svar du svarar på och så lättvindigtbkallar för Tes berör
ridvärlden. Eftersom du så enkelt har dragit alla tävlingsutövare med hästar över en kant så känner jag att jag måste få upplysa dig lite, för att båda parter ska kunna diskutera vidare med bättre förutsättningar.
Det är skillnad på ridvärlden och trav/galoppvärlden. Dels i hästhållningssätt och sin syn på hästen som individ. Detta är speciellt någonting som en fd anställd i galoppstall borde veta om.
Det har du såklart helt rätt i, jag gjorde det lite väl enkelt för mig där
Vad jag menade var att sport på elitnivå i sig inte är en garanti för granskning och välfungerande djurskydd som många tycks tro. Jag anser inte att djurskyddet är speciellt välfungerande inom varken trav- eller galoppsporten.
Det svar du fick ang hållbara tävlingshästar och den konst det är att hålla dem välmående, friska och presterande går mot den genre du gett tråden och är helt korrekt.
Det håller jag inte med om. Så länge man kan praktisera rollkur och rida dressyr i OS utan vare sig rygg- eller bakbensaktivitet på en häst som är totalt spänd och oharmonisk, eller piska sin häst till att hoppa (här syftar jag inte på någon grundlig misshandel, en snärt med spöet får de flesta hopphästar när de vägrar, tvekar och ibland även när de river) så kommer jag aldrig se det som en konst. Att hålla hästen välmående och frisk, det gör jag också.
Det är i sin tur också skillnad på trav och galopp och dess träning. Att det är en multiindustri håller jag med om. Utöver det så kan det skilja enormt mycket mellan hästhållning och träning samt syn på belastning i de båda inriktningarna.
Javisst, men inget av alternativen känns särskilt trevligt.
Oavsett så har jag med mina erfarenheter aldrig träffat på en tränare som inte velat ha friska hästar som håller en hel karriär. Detta oavsett inriktning och bakomliggande drivning av tävlandet. Det är bara ologiskt att man skulle lägga ner så mycket tid och energi på att träna upp en häst och föda den för att sedan låta den gå sönder sin första säsong.
Ja det vore väl konstigt om de medvetet försökte skada hästarna i och med att de finns till för att prestera och i vissa fall dra in pengar?
Men om hästen skadas i och med att den presterar? Trav, galopp, fälttävlan och hoppning är ju skadligt i sig, själva utövandet av sporten skadar hästen (mer eller mindre, givetvis)
Jag ser nu fram emot en diskussion där man inte blandar äpplen och päron i sina argument. Det tar bort det intressanta i tråden.
Väl mött.