Tävlingar 2010

Sv: Tävlingar 2010

Ja du det vet jag inget om man han står då på startlistan tillsammans med alla andra ;)
Om inte Broms kör fyrspann nu helt plötsligt så vet jag inte vem den andre fyrspannskusken ska vara för de flesta andra namn är "lokala" och arrangörerna har sagt 2 fyrspann..

Rapport med ev bilder kommer efter helgen!!

*stall w* Villvattnet har en fantastik tävling!! Byn ligger lite i landet ingenstans men helt otrolig natur, själva körarenan ligger som på en halvö/udde så sjön går nästan runt hela arenan, och allt är så väl organiserat, bra hinder o allt. Hoppas att du någon gång i framtiden kan komma o deltaga för det är lite av en upplevelse om jag får säga det själv.
Sen att så många kommer både för att deltaga o titta är jätte häftigt. Hoppas på fint väder i helgen, igen, då brukar det dra mycket folk.

Som sagt är vi mycket sugna och har pratat om det ett par år nu. Problemet är att det ligger inklämt mellan två, i princip "hemmatävlingar" som berg och tjolöholm. Vi har drygt 90 mil till villvattnet vilket är mer än dessa två tävlingar ihop. Det kostar ju en slant... :grin: och kan man få två tävlingar till priset av en, ja...
Men ser säsongen annorlunda ut så kommer vi!

Kanske en annan Fredrik Persson? Namnet borde inte vara jätteovanligt ;) Fredrik Persson brukar väl bara köra svår klass och vad jag förstår så är det väl bara medelsvår klass i Villvattnet?

Tror det är "den" Fredrik Persson, det kan inte finnas hur många kuskar som helst i den divisionen i Sverige med det namnet ;). Tror som sagt att han kommer lite som ett PR-jippo, dessutom är han tydligen god vän med några kuskar från Skellefteå så jag kan tänka mig att det är dom som "lurat" upp honom, för jag vet att det pratas om att dom skulle försöka få upp honom eller någon annan stor kusk på någon tävling här i norr i år lite för göra "reklam" för körsporten, det skulle krävas lite sponsorer o så men som sagt nu verkar det inte bättre än att han e här.
Tävlingen i Villvattnet går upp till Elit MSV så det är kanske eg lite "låg" nivå för honom men vad vet jag. Dessutom körde han i flyinge i höstas när vi var där o tävlade i lagseriefinalen (som gick i lokal lätt) o jag tror inte det var högre klass än MSV där, eller så körde han på dispens.

Ja ja dags att sluta spekulera, rapport med bilder kommer efter helen!! :bump:

Hoppas ni kan lyckas klämma in en Norrlandstävling någon gång i framtiden! Tyvärr så verkar det som om de flesta tävlingar hålls ganska samma helg år efter år då det är bekvämast för arrangörerna..

Vid lagseriefinalstävlingen körde Fredrik enbet....
Nu när du pratar om "PR-jippo" vill jag minnas att han tränar Tina, kanske är därför han åker upp också?

delvis kl

Jo, jag förstår det, men det är lite synd att tävlingssäsongen är så komprimerad. I juli tex är det fler tävlingar än man praktiskt och ekonomiskt klarar av och redan efter Vaggeryd i början av augusti är det "slut" på tävlingar. (ja, såvida man inte vill köra endagars)

Augusti, september och april är ju månader då det är praktiskt möjligt med underlag och liknande att tävla i stora delar av landet.
I maj blir det också en krock med åsbo och åkerbo samma helg. Juni är ofta ganska gles...

Summa summarum: maj och juli är väldigt poppis!:D

Ni i "söder" verkar ju ha så många fler tävlingar än vi i norr att välja på. Här har vi 5 tävlingar på hela sommaren eller ja hela året inom länet, sen är "närmaste" tävling Bollnäs o dit är det ju en bit trots allt...
Men nästa år verkar det som om vi kanske får oss 1 till tävling här i norrland då Piteå ev kommer att anordna en :bump:

Fredrik Persson kommer ju flera gånger om året till Kågedalens Ryttarförening och har körträningar.
Eva Lindström, Tina och Rolf brukar köra för honom.
Jag har blivit erbjuden att vara med någon gång men tackat nej än så länge.
Jag fick just en telefonrapport från Villvattnets dressyren.
Min kompis Sofia Eriksson (Mästergårds Stuteri) VANN sin debut tävling i dressyren med sin fina egna uppfödning Mogul u:Kulla Gulla e:Titol

Anna-Carin

Snabb rapport från Villvattnet. Bilder etc kommer under morgondagen när jag orkat gå igenom kameran...många bilder blev det, även någon filmsnutt.

En otrolig helg både vädermässigt och tävlingsmässigt med många härliga ekipage 1 ponny-fyrspann som faktisk är från "bygden", Fredrik Persson med "sitt" fyrspann, Erik Broms med sitt härliga Bruksnordis par och inte att förglömma alla superduktiga Norrlandskuskar!!!

Lillsyrran som tävlar klassen minsta ponny, Lakej en blott 95 cm hög shettis, kom 2:a i dressyren, 4:a i hinderkörningen, 2:a i precisionen och till slut total 2:a i klassen av 6 startande i Nat lätt ponny klassen. Har en väldigt trött men nöjd och ffa stolt lillasyster hemma. :banana:

Vid lagseriefinalstävlingen körde Fredrik enbet....
Nu när du pratar om "PR-jippo" vill jag minnas att han tränar Tina, kanske är därför han åker upp också?

Var isf ett väldigt annorlunda enbet ekipage han körde nere på Flyinge då det faktiskt bestod av 4 hästar och en jättestor vagn :laugh: han deltog ju inte i rikslagseriefinalen (vad jag vet) utan det kördes ju även individuella starter vid sidan av lagserien och där var han och rattade runt sitt 4-spann :D

Var iaf väldigt trevligt att se både honom och Erik här uppe i helgen!

Han körde enbet i samma klass som oss och hade inte med något fyrspann. Gissar att han hade någon unghäst som beövdes köras lite i enbet:)

Bilder som utlovat från helgens tävlingar i Villvattnet!

Fredrik Persson o 4-spannet
IMG_7405.jpg

Erik Brom med bruksnordisparet Walle o Grane
IMG_7398.jpg

Rolf Hedqvist körde tandem med Yo-yo och Tin tin
IMG_7390.jpg

Norrlands första ponny 4-spann (vad jag vet) bestående av 2 isisar som stånghästar och 2 gotlandsruss som förlöpare som rattades runt av Sara Kanerva.
IMG_7415.jpg

Åsså en bildbomb på mina duktiga systrar Ellen som kusk och Emmah som groom med underbara Lakej (Boppe)

Maraton
IMG_7459.jpg

IMG_7464.jpg

IMG_7482.jpg

IMG_7494.jpg

Det går fortare om man lutar sig :D

Precisionen
IMG_7652.jpg

Prisutdelning (2:a dressyren, precisionen och totalt i Nat lätt ponny)
IMG_7655.jpg

Se så stolta dom är!!
IMG_7672.jpg

Lite maratonbilder på dom "stora killarna" kanske också lockar ;)

Erik Broms
IMG_7555.jpg

Fredrik Persson
IMG_7571.jpg

IMG_7582.jpg
IMG_7622.jpg

Kan resultatmässigt tillägga att Fredrik Persson fick stryk av norrlands egna JR raket Tina Söderberg o hennes ponny Hector både i Maraton o totalen ;)

Senast ändrad:

Lite kuriosa bara.
Då var alltså Lakej den näst minsta ponnyn på tävlingarna.
Mogul är blott 94 cm
Det var i allafall häftigt att se de alla ekipage nästan i allafall på nära håll i maratonen. Jag var tidtagare i osthindret

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar