Tävla ungponny på sidepull?

Cado

Trådstartare
Jag har lusläst TR men inte kommit till insikt och behöver lite hjälp. I TR så står det en del om nosgrimmor och bett hit och dit, men ingen om bettlöst vad jag kan hitta (förutom hackamore). Jag har sett ponnyer tävla på sidepull, men hur är det med just ungponny? Får de tävla hoppning på sidepull? Är det inte så att det som inte är förbjudet enl TR, är tillåtet, eller har jag fel?:confused:
Tacksam för hjälp!

Sv: Tävla ungponny på sidepull?

tvärtom - allt som inte står som tillåtet i TR är i regel förbjudet!
man får inte tävla bettlöst enligt TR (förutom hack), varken på häst eller ponny eller ungponny.

Tillägg: Så här står det i TR

För ungponnyer
(mellan 4-6 år) oavsett start i avdelning A eller B är endast vanligt tränsbett;
rakt, två delat, eller tredelat med mittersta länken rund, tränsbett med parerstänger,
tränsbett med fasta ringar, och galoppbett tillåtet.

Senast ändrad:

Nu var det några år sedan jag tog grönt kort, men när jag läser TR så står det så här:

Mom 371 Hästens utrustning
Sadling och betsling är i princip fri....

och sedan:
Mom 372
Godkända bett och nosgrimmor för ponny vid hoppning
Bettreglerna gäller på hela tävlingsområdet. Nedan beskrivna och avbildade bett är
tillåtna. Betten överensstämmer med av FEI godkända ponnybett. Inga andra varianter
eller kombinationer är tillåtna. Avbildade bett överdragna med gummi, läder
eller syntetmaterial är även godkända. Undantag: På svenska ponnytävlingar får
hackamore med skänkel som är max 20 cm användas till ponnyer över 7 år. För ungponnyer
(mellan 4-6 år) oavsett start i avdelning A eller B är endast vanligt tränsbett;
rakt, två delat, eller tredelat med mittersta länken rund, tränsbett med parerstänger,
tränsbett med fasta ringar, och galoppbett tillåtet.

Det står VILKA bett man får använda, men om man inte vill använda bett alls??

Senast ändrad:

Jag läser samma TR och har också tagit grönt kort, men varför frågar om du vet svaret, "i princip" är inte samma sak som fri, och fri betsling gäller för häst. För ponny finns alla godkända bett avbildade, och då ska ett av de betten användas för att vara godkänt. Så finns inget side-pull med är det inte tillåtet.
Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna.
Jag tävlar inte i hoppning längre och är inte ponnyryttare, men kollade i TR alldeles precis.

Men jag kan fråga min tränare (som varit med o skrivit reglementet) i morgon så är jag säker på att jag inte lurar dig! :)

Jag vet verkligen inte svaret, det är därför jag frågar. Jag tycker att TR ibland kan vara tämligen komplicerat och eftersom det var ganska länge sedan jag tog grönt kort så vet jag ínte hur jag ska tolka vissa svar som jag hittar.

Att endast vissa bett är tillåtna på ungponny köper jag, inga problem. Men det är ju inte frågan om vilka bett som är tillåtna eller inte, snarare om man får tävla utan bett. Förstår du hur jag tänker?

Tack Mummin, det vore toppen om du kunde fråga din tränare!:laugh:

Ja, jag förstår helt vad du är ute efter, men jag tänker på en sån sak som att du är tvungen att leda hästen på tävlingsplatsen i träns med bett (eller hack o det inte är ändrat igen..), alltså kan det omöjligt vara tillåtet att rida bettlöst. förutom att det endast är de angivna betten som är tillåtna.

Men jag ska höra med min tränare i morgon (ehh, idag... :p ) om jag kommer ihåg! :)

Japp du har helt rätt, men jag har sett ponnyer i avd A tävla bettlöst (regionalt), och därför undrar jag vad som är rätt och fel. Bäst att vara säker innan man gör något dumt! ;)

Jag kan ju berätta att du inte får rida med sidepull. Det står klart och tydligt att inga andra varianter eller kombinationer än avbildade är tillåtna.. inte så svårtolkat tycker då jag. Sidepull räknas ju som en sorts betsling fast du inte har något bett.. Du får rida med ponnyhack i avd. a det är det enda bettlösa man får ha på ponny.
Det går att söka dispenser om det är särskilda orsaker men jag vet att det är mycket svårt att få.

Ja, det verkar vara så att man tyvärr inte får rida med sidepull. Trist tycker jag. Samtidigt så kan jag inte låta bli att fundera på varför det står att tyglar får fästas "i bett eller huvudlag". När kan man fästa tyglar i huvudlag och ändå hålla sig inom gränserna för vad som är acceptabelt?

Nej, ponnyhack är det enda bettlösa man får tävla ponny på. Dock ponnys över 7 år.

På häst får man ha alla bettvarianter, där kan man bla rida med gag-bett. där sitter tyglarna i regel i sidostycket, därav raden att tyglarna får fästas i huvudlaget....

På häst får man ha alla bettvarianter, där kan man bla rida med gag-bett. där sitter tyglarna i regel i sidostycket, därav raden att tyglarna får fästas i huvudlaget....
Tack för den förklaringen! Gissa om jag har funderat på hur tusan man fäster tyglarna i huvudlaget... Det är givetvis gaggen dom menar! :idea:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar