Tävla unghäst?

R

Ralph

Har ett sto som blir 5 år i år och som om allt går som det skall börja tävla så smått till våren, så klart mest för att hon skall vänja sig vid att åka iväg och allt som händer på en tävlingsplats. Min fundering är dock vad man kan börja starta med en unghäst, eftersom det än så länge inte ens går att sitta ner längre stunder i traven;)

Hur har ni gjort med era unghästar?

Tacksam för tips!

Sv: Tävla unghäst?

en 5åring tycker jag normaltsett är redo för att starta lb och la.

är hästen inte tillräckligt stark för att sitta ned i traven på så vet du ju själv att du måste öva på dess styrka. när det är klart så tycker jag det kan vara läge att titta på tävligar.

Hu menar du att den inte går att sitta ner på:confused:
hur mkt är den riden?

om du inte trycker ner dig är det ingen fara- tyngden är densamma oavsett om du rider lätt.

Klassen som du startar beror ju på hur långt ni har kommit.

för enbart träning kan en klubbklass räcka, då du även kan få rida lätt om du frågar snällt o rider utom tävlan.

innan riktig tävling kan du åka till andra ställen- samhällskunskap:)

LA är väl vad en 5åring "ska" gå. Min gick La:4 när hon var 5 och gick utan problem att sitta ned på? Men din kanske inte är riden så mycket?

Klubbtävlingar och lokala lite mindre tävlingar brukar vara bra att börja på!

Har själv en "nybliven" 5 åring som jag anmält till Programridning typ Pay'n Ride fast dressyrprogram istället för hoppa en bana. Vet inte om det finns där du bor men här anordnar ganska många klubbar det. Superbra! Kostar inte skjortan och du får både den skriftliga kritiken + muntlig efteråt. Bra att börja på. Min är ganska spänd och tittig så om hon inte går fram eller bara luftar kommer jag rida lätt annars sitter jag ner. Jag ska börja med LC:2 o LB:1. Älskar nya LC:1an! Passar unghästar perfekt.

Det finns speciella unghäst tävlingar i dressyr men de är ytterst sällsynta! Ska även starta KM på hemma bana - förhoppningsvis känner hon sig trygg där. Måste dock träna på staket och bord o stolar :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 942
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar