Sv: Tävla lydnad?
Nu har jag och min flatte vinterlov, vi började tävla i somras när jag ahde haft honom ett knappt år (han är omplacerad så hunden är snart 4 år).
Första gången fick vi 150 poäng och 2:a pris (placerad i mitten någonstanns) varav en 10a på inkallning, jag var jättenöjd. Dock hade jag en spännande första tävling. Det var en kvällstävling och banorna låg jättenära varandra. Så när vi kom till hoppet slängde banan intill iväg en apport 5-6 meter till sidan om mig och eftersom domaren inte avbröt då så vågade jag inte vänta med kommando (det KAN ju funka...) och "smack" så hade min hund kutat in på andra planen. Däremot fick jag göra om sen så det blev en 6a på det momentet... Efter det har jag fått mellan 142,5 och 158 poäng fram till i söndags då vi äntligen tog vårat första 1:a pris på 169 poäng och blev placerade 5:a av 17 startande. Så nästa säsong blir det helsatsning på två ytterligare 1:a pris så att vi får vårat LPI.
Jag har ingen bil, utan måste antingen åka till med andra till tävlingar eller tävla på klubbar som inte ligger för långt från bussen. På grund av detta är jag bara på klubben varannan vecka till 1 gång i veckan. Däremot tränar jag nästan alla dagar i veckan även omd et bara är lite fotgående på promenaden. Jag lägger massor av krut på störningsträning (gå på stan etc.) eftersom det är den stora anledningen till att vi inte fått ett 1:a pris förrän nu senast. Han kan alla moment och vid olika tillfällen fått mer eller mindre bra betyg på dem, men aldrig bra på alla samtidigt eftersom han är så känslig för störning...
Jag använder alltid en kombination av klicker, godis, lek med mig, hopp i famn och leksaker när jag tränar, vart jag än är. Jag har även godis innan jag går in på banan som beröm när han tittar på mig och inte på de andra hundarna (och har kvar det i fickorna när jag tävlar). Även min bekant kör på samma vis, hon har en dvärgschnauzer (har också fått sitt första 1:a pris) och han blir bara sur om hon försöker träna utan godis.