Tävla lydnad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare melkutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 701
M

melkutt

Någon här inne som tävlar lydnad?

Vilken klass tävlar ni nu i?
Hur gick det första gången ni tävlade?
Hur mkt tränar ni? åker ni till bruks eller tränar ni hemma?

Hade varit kul o veta då jag börjar bli intresserad av det;)

Sv: Tävla lydnad?

Tävlar inget nu tyvärr på grund av sjukdom.:cry:
Men har tävlat väldigt mycket.
Stolt ägare till inte mindre än 6 lydnadschampion under årens gång.
Varav en tävlade ett par gånger på SM.
Nu är det 7 år sedan jag tävlade sist, och har inte koll på de nya reglerna, är väl lika bra att säga med en gång.

Mina råd är annars:
När momenten är inlärda så träna ”överallt” inte bara på klubben, utan på gräsmattan i stan, om det finns möjlighet något inomhus ställe, jag tränade i vanliga bil garage som fanns vid varohus.
Bara bra att där var rörigt med folk och bilar, all miljö träning är av godo.
Ja precis överallt, lydnad kräver inte stora ytor.

Anmäl till mer än en tävling åt gången, så blir man inte lika nervös om det går åt peppar, om man vet att man har en ny chans veckan därpå.

Lydnad handlar mycket om snabbhet, så var noga med att ha bra motivation på din hund.
Allt ska utföras med ”blixtens hastighet”

Ett tips är också att jobba som skrivare åt en domare på en tävling, då lär man sig väldigt mycket!

Vilken klass tävlar ni nu i? labben tävlar i trean och schäfern som vi ska börja tävla med igen är uppflyttad till tvåan men jag vill gärna ha ett LP.

Hur gick det första gången ni tävlade? det gick bra, lite nollor men vi tog oss igenom programmet utan några större katastrofer.

Hur mkt tränar ni? åker ni till bruks eller tränar ni hemma? jag tränar ganska mycket med labben. ca 5 dagar i veckan. schäfern är gammal och vill inte så mycket, så för henne blir det kanske 2-3 dagar i veckan. tränar på olika platser, ibland hemma, ibland på klubben men även på andra klubbar och i ett ridhus.

hittade siffrorna för första tävlingen;

Schäfern: 10,10,6,5,7.5,6,9,6,7 = 145 p

Labben: 8,10,7,5,6.5,7,7.5,6,6 = 135,5

så jag ljög visst. nollorna kom senare ;)

Vilken klass tävlar ni nu i? Tävlar just nu i ettan
Hur gick det första gången ni tävlade? Det gick rent sagt åt helvete, hunden var totalt ointresserad av mig och det gick inget vidare, men det var nyttigt!
Hur mkt tränar ni? åker ni till bruks eller tränar ni hemma? Både och, inte alltid man har tid att åka till bruks.

Vilken klass tävlar ni nu i? Jag har tagit LP 1 med min tik nu i höst så nu tränar vi med sikte på tvåan till våren.
Hur gick det första gången ni tävlade? Min absoluta tävlingdebut resulterade en nolla (det värsta jag varit med om men bäldigt lärorikt). Med min nuvarande hund debuterade jag på en inofficiell tävling med ett första pris och sedan tre raka officiella första pris i klass 1 :D
Hur mkt tränar ni? åker ni till bruks eller tränar ni hemma? Vi tränar lite varje dag på alla möjliga olika ställen...

Någon här inne som tävlar lydnad?
Jag tävlar lydnad med Mina Kelpies (eller, den äldre av dom, förhoppningsvis den yngre också inom kort) :)

Elitklass

Det gick bra, vi fick första pris och blev uppflyttade.

Jag är "periodare", ibland nästan ingenting på flera veckor och ibland 6dagar/vecka.
När jag har tävling inplanerad brukar jag försöka träna 4-5dagar/vecka iaf!
Under inlärning av ett moment tränar jag på välkända platser utan störning, sen när momenten sitter tränar jag överallt för att få maximal störning.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tävlar i 3:an

Var jag så nervös att jag kräktes innan, men det slutade med 1:a pris och klassvinst över 18 personer :eek:

Jag är periodare! Ibland 7 dagar i veckan ibland 1 gång i veckan. Jag tränar överallt, är det nya moment kör jag in dom hemma eller på brukshundklubben. Annars kör jag på stan, i ridhus, fält osv osv.

Vi är uppflyttade till 2an och tränar tvåans moment. Men jag tävlat i ettan än då jag saknas ett första pris för att ta LP. hoppas ta dte nu på lördag om det inte ösregnar.

Första gången vi tävlade fick vi 182 poäng och kom på första plats på prispallen. Var super nöjd med de poängen för att vara första gången man tävlade.

Det är olika hur mycket vi tränar. Tränar minst en gång i veckan med " min" lydnadsgrupp som jag går i på brukshundsklubben. Sen brukar vi i gruppen träffas ytterligare en gång i veckan minst och träna.

Just nu har jag ingen hund att tävla med, men med tiken jag hade på foder ett år så var vi nästan startklara för trean.

Det gick helt okej resultatmässigt. Kom på fjärde plats med ett förstapris. Men hunden var väldigt trög och tyckte nog inte det var så kul som jag... ;)

Helt olika beroende på hur mycket tävlingar jag har planerade och vad jag har för hund till mitt förfogande. Ibland tränar jag varje dag, ibland ingenting på flera veckor. Just nu kör jag mest roliga saker under promenaderna med min tik, och lite enkel tävlingslydnad. Men jag har inga planer på att någonsin tävla med henne.

Oj va duktiga alla är:D Och tack för alla tips, de lär behövas.

Jag har en blandras, är det något specielt vi inte får vara med på då? eller är det bara att anmäla?.

Vad jag har förstått så måste man ta lp för att hoppa upp en klass. Och man får ju inte ta lp med blandras. Så då kan vi ju bara tävla i klass 1?. (rätta mej om det är fel).

Ja, du har fel! :)

Du får visst ta LP med blandras, och man måste inte ha LP för att bli uppflyttad, det blir man efter första 1:a priset man får.

Ja, du har fel! :)

Du får visst ta LP med blandras, och man måste inte ha LP för att bli uppflyttad, det blir man efter första 1:a priset man får.

Kan tilläga att det är endast själva Championatet du inte kan få.
Men i gengäld kan du ta LP även i Elitkl

Så skönnt:bump:

Blev lite orolig, inte kul och sattsa fullt och sen bara få tävla i klass 1.
Men de lär nog ta ett bra tag innan vi ens kommer till klass 1:angel:.

Får nog börja träna på snabbhet, måste säga sitt minst 3 gånger innan han sätter sej, och då är det väldigt många "suckar o stön" imellan.

Någon som har något tipps hur man ska få dom lite mer alerta? får man ha med godis?.

nej du får inte ha med godis in på plan och man får inte heller leka. men när du tränar får du givetvis vara hur rolig som helst!

många hundar blir mycket mer motiverade när de klickertränas :). men obs att klickerträning inte är = konstant godismatande.

nej du får inte ha med godis in på plan och man får inte heller leka. men när du tränar får du givetvis vara hur rolig som helst!

många hundar blir mycket mer motiverade när de klickertränas :). men obs att klickerträning inte är = konstant godismatande.

Då blir det nästan omöligt utan godis. Hur kul är det att träna om man inte får se och äta massa godis tycker han:smirk:

Men jag ser många som tränar att dom använder en boll med ett snöre i som sticker ut ca 20 cm, som hunden får när den gjort bra ifrån sej, sen brukar dom oxå ha lite dragkamp och kasta iväg den.
Det värkar vara väldigt populärt, iallafall vad jag har sett;)

Klicker har jag en här hemma, har använt den några gånger men sen slöt vi med det. Kommer inte ihåg vr, men jag ska nog rota fram den igen:)

Självklart kan du TRÄNA in momenten med godis!
Eller klicker eller leksak vilket nu hunden gillar bäst.
Men! Du får inte ha det på tävling.

Självklart kan du TRÄNA in momenten med godis!
Eller klicker eller leksak vilket nu hunden gillar bäst.
Men! Du får inte ha det på tävling.

Ja det har jag förstått;)

Men jag skrev fel, skall vara tävla iställer för träna:)

Jag tävlar med min border collie ;D skitkul! Jag är uppe i klass två och där har jag två förstapriser:D satsar på ett tredje så han blir Lp2 också:D jag tränar inte så jätte ofta men ibland brukar jag åka iväg till klubben och träna:D vad har du för hund du vill tävla med ?

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
594
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
970
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 900
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka